Heb een Volvo XC60 T8 R-Design uit 2018 met 100.000 km op de teller
Niet continue maar af en toe een ‘mechanische’ tik. Zowel in Pure, Hybride en Sport hoorbaar. In een linkerbocht lijkt deze weer harden dan een linkse bocht. Ook met gas geven en gas los laten (lastwissel) lijkt het net iets erger te zijn.
Auto op de krik gehad en beide wielen los laten draaien, dan niets hoorbaar. Heb dit 2 maanden terug ook even gehad en daarna niet meer gehoord tot nu. Remklauwen zitten vast en er lijkt ook niets tussen te zitten. Het is vooral een vervelend en ongewenst geluid.
Wat zou dit kunnen zijn? Wiellager, ERAD, Aandrijfas, lagers elektromotor? Heeft iemand anders dit ook gehad?
Ga proberen een filmpje toe te voegen.
Tik achteras
Geplaatst: 17.11.2024 - 17:56
door Blademanrs
Tik achteras
Geplaatst: 17.11.2024 - 19:03
door Gouwe
Ik zou daar gewoon even iemand naar laten kijken maar dit klinkt niet OK. Zou best de ERAD kunnen zijn.
Tik achteras
Geplaatst: 17.11.2024 - 19:19
door Urbexpeditie
Aan het geluid te horen zou het inderdaad de ERAD koppeling kunnen zijn.
Tik achteras
Geplaatst: 18.11.2024 - 09:21
door marsman
Ik heb ook net mijn ERAD koppeling laten vervangen. Ik hoorde een bonk bij gas los, heel anders dan dit. Kosten zijn wel rond de 3K. Nul coulance van Volvo. Ik zou er niet meer mee rijden en snel laten checken.
Tik achteras
Geplaatst: 19.11.2024 - 17:24
door Blademanrs
Check afgelopen maandag door de dealer uitgevoerd. Niets kunnen vinden , ook niet bij het uitlezen. Blijkbaar kan het voorkomen dat als je de handrem in vochtig weer gebruikt er een stukje kan afbreken van de voering de remblok. Dat blijft plakken en kan dit geluid ook veroorzaken. Dit was echter niet geconstateerd aan de rechterzijde, links was niet gecontroleerd.
Het heeft zich, aan de ene zijde gelukkig, niet meer voorgedaan. Inmiddels al weer 300 km verder zonder bijgeluiden. Maar blijft een lastig verhaal. Dus nu maar ff geen handrem gebruiken en kijken of het uitblijft.
Tik achteras
Geplaatst: 20.11.2024 - 16:42
door Elfriede1000
Ook ik heb een XC60 T8 uit 2018, 108.000 km. 1e eigenaar.
Ook zelfde geluid vernomen en (helaas pas) na 2 weken bij dealer laten inspecteren.
ERAD + transmissie bleek defect.
0,0 garantie van VCN. Reparatiekosten: 8000,-
Ik wist niet wat een Erad was en googelde er even op. Blijkbaar bestaan er al specialisten in de reparatie ervan! Sterkte...
Tik achteras
Geplaatst: 20.11.2024 - 18:31
door Blademanrs
Elfriede1000 schreef: ↑20.11.2024 - 16:42
Ook ik heb een XC60 T8 uit 2018, 108.000 km. 1e eigenaar.
Ook zelfde geluid vernomen en (helaas pas) na 2 weken bij dealer laten inspecteren.
ERAD + transmissie bleek defect.
0,0 garantie van VCN. Reparatiekosten: 8000,-
Geen goede beurt van Volvo nl.
O jee! Had jij het geluid continue, of af en toe? En beide kapot, had e.e.a. een verband met elkaar?
Tik achteras
Geplaatst: 20.11.2024 - 21:20
door Elfriede1000
Toen dit geluid begon, had ik dit eerst af en toe. Na enkele dagen constant, vooral bij 50 / 60 km sterk hoorbaar.
Geluid kwam duidelijk uit de buurt van de achterwielen.
ERAD en transmissie defect, en volgens dealer had dit direct verband met elkaar.
Tik achteras
Geplaatst: 20.11.2024 - 21:22
door Elfriede1000
Nogmaals filmpje bekeken/ beluisterd : EXACT het geluid wat ik ook 2-3 weken had. Dit gaat echt niet vanzelf goed komen!
Tik achteras
Geplaatst: 06.12.2024 - 14:43
door Blademanrs
Geluid was even weg en nu weer terug. Gelukkig de auto gekocht met garantie, komende week gaat de XC60 naar DTS in Lopik. Hopelijk wordt ie daar weer als nieuw gemaakt
Tik achteras
Geplaatst: 09.12.2024 - 19:38
door Elfriede1000
Wat een geluk dat je hiervoor garantie hebt.
Mijn XC60 T8 loopt inmiddels weer als nieuw, maar was wel een aanslag op de portemonnaie.
Ik heb sinds 1994 Volvo gereden. 6 nieuwe Volvo's aangeschaft en altijd alle onderhoud bij Volvo dealer gehad.
Dat VCN en Volvo dealer in dit geval nu niets aan coulance doet valt mij dan ook zwaar tegen.
Temeer omdat dit probleem ZEER vaak voorkomt bij de T8 motoren omstreeks de 100.000 km. ( sommige zelfs bij 90.000 km.)
Waarschijnlijk was dit dan ook mijn laatste Volvo.
Tik achteras
Geplaatst: 10.12.2024 - 17:05
door marsman
Er zijn toch wel mensen (zoek maar eens via Google en op dit forum) die na inschakeling van de rechtsbijstand iets van coulance hebben gekregen. Je zult er veel werk in moeten steken, maar is toch de moeite waard. Het is gewoon een inferieur product, die vooral de eerste productiejaren raakt. Mijn Volvo dealer meldde dat de Eradkoppeling een modificatie heeft gehad, en dat de problemen nu verholpen zijn. Dat geeft al aan dat er een issue is / was.
Mijn auto komt uit Belgie, import. Ik heb gebeld met de rechtsbijstand. Het verhaal dat zij mij vertelde qua procesgang was me gewoon teveel werk met weinig kans van slagen. Ik heb afgetikt. Vervanging door de dealer laten doen. Ik heb nu levenslange garantie en ik blijf de auto nog vele jaren rijden, wetende dat als de Erad nog eens stuk gaat hij kosteloos gemaakt wordt. Maar ik zal niet snel eenzelfde T8 kopen, zonder een levenslange garantie op schrift door de verkopende partij. En dat zullen ze niet snel doen . . . De volgende auto wordt weer een Audi.
Tik achteras
Geplaatst: 10.12.2024 - 17:23
door Gouwe
marsman schreef: ↑10.12.2024 - 17:05
Het is gewoon een inferieur product, die vooral de eerste productiejaren raakt. Mijn Volvo dealer meldde dat de Eradkoppeling een modificatie heeft gehad, en dat de problemen nu verholpen zijn. Dat geeft al aan dat er een issue is / was.
Niet alleen de eerste jaren. Het bizarre is dat de ene defect gaat onder de 100K, de andere bij 150 of later (en bij mij zit hij er al 300K in vanaf 2016).
Mijn compagnon heeft een 2020 XC60 en 1 maand na afloop van de garantie defect. Kosten 3K.
Ik zou zelf altijd via de dealer de reparatie laten uitvoeren omdat 1: de kosten via DTS niet (significant) lager zijn 2. Via de dealer je garantie hebt tot het moment van verkoop van de auto.
marsman schreef: ↑10.12.2024 - 17:05
. . . De volgende auto wordt weer een Audi.
Dat merk waarvan bij de e-tron alle elektromotoren defect gaan en per stuk 7,5K kosten?
Tik achteras
Geplaatst: 10.12.2024 - 17:40
door raspaardje
Ze gaan gewoon best veel stuk.
Iig iets om mee te nemen in een calculatie.
Dat Volvo hier nauwelijks iets aan doet: duidelijk de keuze gemaakt om hier per zaak naar te kijken. Scheelt geld, kost reputatie. Zal iig als een business case benaderd zijn.
Ben wel benieuwd of rijgedrag nog een bepalende factor is hoe snel de ERAD hemelen gaat.
Tik achteras
Geplaatst: 11.12.2024 - 13:27
door marsman
Mbt die e-tron, als er een volgende auto komt wordt het weer plug in hoor. Mijn vorige Audi was ook plug-in, geen krimp of onkosten gehad in 2 jaar tijd.
En of er een verband zit tussen rijgedrag en kapot gaan, wie zal het zeggen. Ik ben super zuinig op mijn auto. Ik trek wel regelmatig een caravan. Maar met 120K kilometerstand zo'n reparatie is gewoon niet ok. Zelfs als je de auto gebruikt waarvoor hij in basis gemaakt zou moeten zijn. Dikke auto, veel vermogen, goede caravantrekker etc etc.
Tik achteras
Geplaatst: 12.12.2024 - 22:45
door Blademanrs
Vandaag een korte statusupdate gekregen; niet de ERAD maar iets met de aandrijfas. Hoop 'm morgen terug te krijgen met een uitgebreidere omschrijving....
Tik achteras
Geplaatst: 13.12.2024 - 12:35
door v60dude
Die erad problemen zouden me zelf weerhouden om privé een volvo plug-in hybride te kopen. Een goede elektromotor zou zeker 500k km moeten kunnen meegaan, hier lees ik vaak dat ze reeds na 100 tot 150k km defect zijn. Wetende dat er vermoedelijk minstens de helft van de kilometers op benzinemotor gereden is, hebben ze dus amper 50 tot 75k km gedraaid vooraleer stuk te gaan.
Ook hybride batterij is een risico. Los van het merk Volvo, lees je op forums etc. posts van EVclinic over binnengebrachte hybrides en plug-ins met relatief weinig kilometers (bvb 150k in totaal) die economisch perte-totale zijn na een defecte batterij (die na onderzoek inferieur blijkt), en waar de dealer bedragen van 10k tot 30k eur durft te vragen om die te vervangen ... batterijen zijn dan met capaciteit tussen 2 en 18kWh... een tesla batterij van 60kWH vervangen kost minder en gaat langer meegaan door de grotere capaciteit. Mijn geloof in hybrides heeft door deze horrorverhalen ( financieel) een flinke knauw gekregen.
Tik achteras
Geplaatst: 13.12.2024 - 14:07
door Gouwe
Paar opmerkingen op jou relaas: Bij de ERAD van Volvo is in de meeste gevallen niet de elektromotor kapot maar de koppeling tussen versnellingsbak en elektromotor. Volvo biedt verder mogelijkheden om wanneer een HV accu storingen geeft de defecte modules te vervangen. Verder zijn er revisiebedrijven die diverse opties bieden. Een nieuwe accu voor mijn XC90 kost 7K (en gelukkig geen 30). Verder lees/hoor je altijd de horrorverhalen en dat geeft een vertekend beeld. Je opmerking over de accu grootte van een Tesla t.o.v. een PIH deel ik niet. Juist met een Tesla betekent elke % degradatie een netto grotere afname van je rijbereik. Anders gezegd 20% van 400 km range is 80 km minder. 20% van 80 km voor een PIH is "maar" 16.
Feit is dat een PIH complexer is en dus de risico's op hoge kosten navenant zijn. Het is m.i. alleen allemaal niet zo ernstig als jij vermoedt.