Pagina 1 van 1
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 17.11.2024 - 21:45
door XC70D3
Omdat mijn huidige XC70 geen 7 zitplaatsen heeft, ben ik aan het rondkijken naar een XC90.
Nu zie ik wat interessante modellen van 2020 en 2021 online staan, met tellerstanden rond de 100.000 km.
Omdat ik verwacht lang in deze auto te rijden (8-10 jaar), geef ik liever nu wat meer uit aan een goede dan nu besparen en een hoop gedoe.
Is dit een zinnige gedachte of ben ik met een 2017 of 2018 met 150.000km net zo goed uit?
Harde limiet ligt op 50.000 euro (ex inruil), liefst iets minder voor eventuele tegenvallers of extra onderhoud.
Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten?
Bij het doorspitten van het forum kwam ik tegen dat de softwareproblemen vooral bij de vroege modellen waren en de ERAD2 al in 2018 is geïntroduceerd.
Zelf ben ik vooral benieuwd naar de hybride accu: Die kost ruim 10k bij defect. Is de gezondheid daarvan vooraf vast te stellen?
En is het aantal elektrisch gereden kilometers uit te lezen en een goede indicatie ergens voor?
Qua onderhoud: Met mijn XC70 was vervangen van de versnellingsbakolie om de 100.000km een goede maatregel. Is dat nog steeds zo met een XC90 T8 of moet ik dan alleen naar de "brandstofkilometers" kijken?
En een vergelijkbare vraag voor remschijven en -blokken: is daar bij 100.000km al onderhoud te verwachten of duurt dat veel langer door het regenereren?
En voor de ervaringsdeskundigen: De XC70 op 18" was voor mij comfortabel en sportief genoeg. met welke velgmaat en vering kan ik hetzelfde rijgedrag verwachten op een XC90? (nu zijn banden en velgen mogelijk nog onderhandelbaar en kan ik zoeken op wel of geen luchtvering)
Een kanshebber is:
https://www.autotrack.nl/a/volvo-xc90-b ... 1-56253129
Of kan ik dan beter doorsparen en kijken naar eentje met Volvo selekt garantie:
https://www.autotrack.nl/a/volvo-xc90-b ... 1-56421791
Of juist de andere kant op: Ouder, maar ook goedkoper en een vergelijkbare tellerstand:
https://www.autowereld.nl/volvo/xc90/2- ... tails.html
Dit is een T5, dus mogelijk ook goedkoper in onderhoud, maar duurder in de brandstof.
Iemand hier toevallig bekend met een van deze auto's?
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 18.11.2024 - 08:24
door Gouwe
Vooropgesteld dat ik bevooroordeeld ben (de XC90 T8 is een fantaaaastische wagen), probeer ik je toch zo goed mogelijk een neutraal advies te geven. Je verwacht 8 tot 10 jaar met de auto te doen. Mijn aanname is dat je dan een 20K per jaar rijdt? In dat geval kan een PIH/TE model zeker interessant zijn. Het exacte voordeel in lagere brandstofkosten hangt echter heel sterk af van je rijpatroon. Rijd je die 20K alleen langere afstanden (zeg 100km en meer) of juist veel lokaal met ritjes tot 20 km. Ook je laadmogelijkheden (en kosten voor laden) moet je meenemen. Mijn ervaring met een T8 is op basis van een week zonder laden dat 1:11 wel de max is, met een T5 zal dat niet beter zijn. Met laden kom ik na 130K+ uit op gemiddeld 1:18. En daar zitten veel lokale ritjes tussen maar ook regelmatig langere ritten tot wel 250 km enkele reis. Zelf schat ik in dat ik aan brandstof in 4,5 jaar tijd circa 9000 euro heb bespaard. Dus al heb je de kosten van een ERAD, dan nog kun je netto geld besparen en heb je met een TE echt een veel fijner rijdende auto. Houd met een TE rekening met een paar tientjes MRB extra per maand.
Verder heb je het over de software problemen van de eerste generatie. Ik kan je zeggen: die problemen zijn al jaren geleden opgelost. Dus een 2016 model is wat dat betreft net zo betrouwbaar als een 2018. Ook heb je het over de ERAD. Ik heb een 2016 model en rijd met 300K+ nog met de originele rond (voor zover ik heb kunnen achterhalen). Mijn compagnon rijdt met een 2020 XC60 en heeft net na ruim 150K de ERAD kapot gehad. Dus een later model is geen garantie dat de ERAD niet kapot kan gaan. Misschien een combinatie van geluk en hoe je met de auto omgaat wel.
Mijn accu is na 300K+ kilometers wel minder aan het worden. Degeneratie schat ik in op 25%. Maar hij doet het nog steeds (en een nieuwe kost incl. montage en BTW circa 7K, en dan heb je de nieuwste 11,6 kWh versie en dus geen ruim 10K).
De bakolie heb ik voor het eerst nadat ik de auto kocht bij afgerond 170K vervangen. Daarna 100K later nog een keer. Bak schakelt 100% perfect.
Wat betreft welke auto: ik kan niet in je portemonnee kijken, maar de max uitgeven en dan hoge kosten moeten maken of juist beduidend minde uitgeven en geld achter de hand, ik zou zelf voor het laatste kiezen. Ik koop ook nooit een auto bij de dealer met garantie, maar ook dat is een persoonlijke keuze. Ik heb zelf op die manier destijds ook gewoon 8 a 9000 euro in de zak gehouden en 0,0 aan kosten hoeven maken. Mijn compagnon kocht zijn XC60 met 2 jaar Selekt garantie en na 25 maanden ging de ERAD defect; dat is pech garantie weg. Daarvoor ook 0,0 aan garantie zaken. Garantie is net als een verzekering: welk risico wil je afdekken en welk risico kun je dragen? Overweeg dat een nieuwere auto een hogere afschrijving per jaar heeft en dat is een gegeven. Of je ook hogere onkosten aan een iets oudere auto hebt is mogelijk, maar hoeft dus niet.
Ik zou zelf altijd voor luchtvering gaan. Dat maakt de auto tot een zoveel fijner rijdende wagen. Zonder is het meer een zeecontainer die op rotondes overhelt, met is het een heerlijke comfortabel tapijt met een sportievere instelmogelijkheid. Ik rijd in de zomer op 22 inch, nu weer op 20 inch. Ik merk nauwelijks verschil in comfort. Het soort en type band (zomer versus all season is beter merkbaar).
Succes met afwegen en laat maar weten als je vragen hebt.
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 18.11.2024 - 21:35
door Rudyvg
Ik sluit me wel aan bij de reactie van Gouwe. Zelf vraag ik me af of hybride wel meerwaarde heeft op een dergelijke auto. Klein bereik en in de winter nog veel kleiner. Zeker bij een 2020/21 model. Ik heb zelf deze versie en het is dat het bij mij op werk verplicht is om een auto met een stekker te hebben, anders had het voor mij niet gehoeven. Ik rij voornamelijk lange afstanden en dan zeul je vooral veel dood gewicht aan accu mee. Rij je meer korte stukken en vind je het niet erg om regelmatig de stekker er in te steken (misschien van eigen panelen?) dan heeft het echt wel meerwaarde. Vanaf model '23 (dacht ik) heb je de longrange accu en dat maakt in bereik echt wel een verschil. Ik weet niet of je longrange redt voor het budget, maar is een overweging waard als het je ook te doen is om verbruik.
Qua comfort had mijn vorige XC90 20" velgen en nu rij ik op 21". Ik merk nauwelijks verschil, behalve dat de 21" (door de plattere banden) iets gevoeliger zijn voor stoepranden. Luchtvering zou ik ook nemen. Wel risico op meer kosten bij reparatie, maar rijdt gewoon beter.
Succes met zoeken. Er zijn ergere dingen

Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 19.11.2024 - 09:54
door Bart
Hoewel wij onze XC pas een maand hebben (vandaag op de kop af

) kan ik meegaan in de voorgenomen keuze: het is een fantastische auto. Hybride brengt naast de mogelijkheid om stukken electrisch te rijden (en dat is echt heerlijk als je het eenmaal gewend bent) ook nog een puist aan extra vermogen mee (en dus niet alleen gewicht, hoewel dat niet tegen te spreken is). Niet om hard mee te gaan, maar gewoon een fijn en veilig gevoel dat je altijd over hebt.
Bij aanschaf kun je m.i. na (laten) gaan of bepaalde recalls zijn uitgevoerd en of er bv. al aan de ERAD gesleuteld is. Een aankoopkeuring (mits niet bij de dealer gekocht) is altijd aan te bevelen, elk zichzelf respecterend autobedrijf zal hier geen probleem van maken (is in ieder geval mijn ervaring bij de aanschaf destijds van de V70 van mijn vader).
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 07.12.2024 - 14:15
door stefspecial
Als je veel 'plaatselijk' rijdt dat zou ik zoeken of even wachten afhankelijk van prijs naar de versie met 455 pk. Wij rijden hiermee (jan 2022) bijna alles elektrisch. In zomer haal je met regeneratie en rustig rijden zeker 70km of meer (dorpen en provinciaal) en in winter valt het ook zeer mee en met rustige voet en 'coasten' 60 km. Mijn vrouw heeft een zware voet en toch haalde ze gisteren met beetje snelweg ook weer 57 km. Als je zonnepanelen hebt en thuis kunt laden is dat erg interessant. Ik rijd de auto vanuit mijn zaak(je) en tank nauwelijks benzine en declareer de oplaad KW's.
Kortom je gebruikssituatie speelt ook een belangrijke rol.
Qua auto hoef je geen moment te twijfelen. Mooi model, ook al is model van 2015, kinderziektes zijn er wel uit. 2023 modeljaar heeft prima app erbij. Heel ruim. Stil en comfortabel. Heb ooit ook nog een ouder model XC90 gereden, een diesle en die reed ook zonder problemen naar de 257.000km en was ook weer snel verkocht.
Succes met zoeken. Kijk ook zeker naar de mooie opties erbij want als je 10 jaar gaat rijden is dat echt allemaal de moeite waard. Van verwarmde stoelen achter tot luchtvering, autoverlichting, adapt. cruisecontrol, camera 360. Allemaal leuk maar ook zeker nuttig. Die opties gaan het verschil in prijs ook niet meer maken na een paar jaar. Als de auto verde raltijd bij Volvo geserviced is mag je wel uitgaan van dat het ok is. Kopen via een handelaar met 3 vorige eigenaren zou ik bv. nooit doen. Ook altijd uitkijken met import.
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 07.12.2024 - 19:53
door V480-S60
Als toevoeging op voorgaande spreker.
Bij import hoeft er geen "probleem" te zijn. Zeker niet als dat door de dealer is gedaan. (Zijn vrijwel altijd ex Volvo AB of uitsluitend dealer geservicede auto's.)
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 13.12.2024 - 13:52
door XC70D3
Allemaal hartelijk dank voor de tips en adviezen!
Vandaag de koop gesloten voor een 2020 met minder dan 50.000km op de teller bij een dealer. Import uit DE en daar altijd bij dezelfde dealer in onderhoud geweest.
Alle gewenste opties aanwezig (verwarmde elektrische stoelen met geheugen, verwarmd stuur, 360* camera, goede kleur en interieur, keyless entry en start, trekhaak)
Dus nu vol spanning wachten op de levering!
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 13.12.2024 - 14:10
door Gouwe
Gefeliciteerd en al foto's beschikbaar?
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 13.12.2024 - 15:39
door BraboFrits
Gouwe schreef: ↑13.12.2024 - 14:10
Gefeliciteerd en al foto's beschikbaar?
+1
Goede keuze hoor, maar we zijn hier natuurlijk niet helemaal objectief
Mij bevalt 'ie ook heel goed. Heb het beest nu 4 jaar, in het begin wat pech gehad qua reparaties (draagarmen voor, standkachel en contactslot) maar da's alweer vergeten.
Ik rij niet veel en redelijk wat korte ritten die ik zoveel mogelijk elektrisch rij (opladen aan huis en zonnepanelen, dynamisch energiecontract).
Heel veel plezier en veel mooie en veilige km's!
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 14.12.2024 - 20:35
door XC70D3
Gouwe schreef: ↑13.12.2024 - 14:10
Gefeliciteerd en al foto's beschikbaar?
Helaas nog geen eigen foto's. Auto wordt ergens in de kerstvakantie geleverd.
Wel wat materiaal van de dealer bijgevoegd.
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 15.12.2024 - 11:59
door Bart
Mooi!! Zelfde velgen als wij hebben, staan erg goed. En dat hout in het interieur

Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 16.12.2024 - 21:50
door RobTWo
Gefeliciteerd! Dat is zeker een mooie.
Als je op de milieusticker kijkt, kun je het oude Duitse kenteken zien. Dat kon ik ook bij de mijne. Ik heb het toen gegoogled. Zo heb ik het TÜV rapport voor de verkoop kunnen downloaden en kunnen zien dat de auto nooit is gespoten (verfdikte-meting). De grootste schade was een velgrandschade. Met dat downloaden moet je wel geluk hebben, want van mijn auto heeft het er niet lang opgestaan.
Jonge XC90 T8 (20/21) kopen - welke en waarop letten?
Geplaatst: 18.12.2024 - 09:18
door Rudyvg
Gefeliciteerd en veel veilige kilometers gewenst!