Pagina 1 van 1
riem eraf.
Geplaatst: 21.11.2024 - 09:17
door Cochise
Tips-ervaring gevraagd : XC 90 2.5 T 2005 .
Hoewel vlgs. de sticker nog 3 jaar te gaan en iets van 35.ooo km liep de distributieriem er gisteren plots af. Door WW kalmpjes naar huis gesleept. Vlgs WW fatale schade aan het blok. Wie heeft dergelijks ervaren....heeft tip/ advies ?
riem eraf.
Geplaatst: 21.11.2024 - 11:03
door HGV
Fataal is het zeker als het blok nog gelopen heeft nadat de riem eraf is gelopen... als je snel genoeg was met het uitzetten van je motor, dan kun je geluk hebben gehad. Hiervoor zul je professionals moeten inschakelen...
riem eraf.
Geplaatst: 21.11.2024 - 12:47
door Fredhead
Kop open trekken om te zien hoe groot de schade is
riem eraf.
Geplaatst: 21.11.2024 - 12:58
door Urbexpeditie
Knap vervelend. Kan een hoop schade veroorzaken. Wil je niet ontmoedigen, maar in 99 van de 100 gevallen gaat dit aardig in de papieren lopen.
Wat Ferdi oomerkt, even de kop lichten en kijken wat de schade is. Hopelijk niet al te veel. Maar met wat pecht hebben de lagerschalen op de krukas ook een tik gehad. Dan mag het blok uiteen om de krukas te balanceren, nieuwe lagers etc...
Oorzaak bekent hoe of waardoor de riem er af is gegaan?
KM- stand en leeftijd van de riem zegt alleen wat als de riem de OEM kwaliteit heeft.
riem eraf.
Geplaatst: 23.06.2025 - 15:01
door Cochise
Oorzaak was dat garage vorige eigenaar verzuimde de waterpomp mee te nemen. Pomp was vastgelopen vlgs. wegenwachter. Auto voor kl bedrag overgedaan aan garage kennis die er 1 monteur 5 zaterdagochtenden op gezet heeft a.h.w. Nu gereviseerd.
riem eraf.
Geplaatst: 23.06.2025 - 17:21
door JeroenSpock
Weet je nog hoeveel km die pomp gedraaid heeft? Model met metalen schoepen neem ik aan? Kunststof had hij misschien nog wel kapot geslagen zonder knappen van de riem in een 'ideale' situatie.
Nu is dus de D-riem over de vertanding van de pomp doormidden gegaan?
Hoe dan ook, door verkeerde bezuiniging van een ander ben jij nu de l*l. Pomp van een paar tientjes, en bedankt. Je leest het zo vaak hier, 'moet de waterpomp ook mee vervangen want die kan nog wel even...'
Edit: beter lezen en datum kijken.. had al een heel verhaal getikt.
Eerst even de bougies er uit draaien en door dat gat met een endoscoop naar binnen. Dan zie je al wel of zuiger en klep elkaar geraakt hebben, en dan weet je ook wel genoeg.
Reparatie van zulke schade betekend kop er af voor nieuwe kleppen, carterpan er af voor nieuwe zuigers. En alles wat er bij komt kijken en eventueel direct meenemen 'want ligt toch open'.
In dat geval kan je beter op zoek naar een ander motorblok, dat is goedkoper.