V40 T3 (2004) start niet: OBD2: nokkenas sensor defect? of mogelijk distributie van tijd gesprongen?
Geplaatst: 28.11.2024 - 17:21
Hi,
vraagje: kan het "verspringen" van (een tandje van) de distributieriem een OBD2 code " nokkenas-positie sensor" veroorzaken? Voordat ik een nieuwe nokkenas-positie sensor ga bestellen en de oorzaak bij de timing van de distributie blijkt te liggen...
Het 'fenomeen' :
Auto heeft een half jaar geleden (bij de lokale niet-merkgebonden garage) een nieuwe distributieriem + waterpomp gekregen - mede als kadootje voor het bereiken van de 400000km. Was een vrij kostbare zaak - maar gezien '16 klepper turbo met VVT; toch liever laten doen dan zelf verprutsen.
Auto reed daarna (nog steeds) als de brandweer, veel koppel en geen inhouden of ander gevoel dan voor distributiewissel. Welnu:
Auto start spontaan niet meer en gaat niet echt aan of even 'heel slecht', bokt traag alsof op 1 of 2 poten met 300-400 RPM. Auto heeft voldoende benzinedruk. Inmiddels na lezen fora eerst nieuwe bobines en nieuwe bougies en injectiegalerij incl benzinedruksensor incl gebruikte injectoren. Hielp niet - zelfde probleem, ook na 24u zonder accu.
Inmiddels een Icarsoft Volvo-reader (v1) gescored om te kijken wat de elektronica zoal te melden heeft. welnu:
Foutmeldingen:
Aanvankelijk:
P0017 Opgeslagen: krukas positie correlatie bank 1 sensor B
P0341 Opgeslagen: nokkenaspositie-sensor onaannemelijk signaal: bank 1
P0335 opgeslagen: krukaspositie-sensor A, onjuist signaal
Foutcodes:
32 geen sensorsignaal van de nokkenaspositie (CMP)
62 geen nokkenas resetklep, defect signaal
91 geen koppelreductie
78 geen sensor motortoerental (RPM)
1-2-5 geen injector 2
Ik zou dit graag goed begrijpen (vooral ook qua oorzaak) - is dit gewoon een (spontaan) defecte nokkenas-sensor, of kan het zijn dat de riem versprongen is - waardoor de nokkenas-sensormelding?
Waarom ook de melding onjuist signaal sensor A krukas? - is dat (logischerwijs) ook gelieerd aan (of ten gevolge van) de defecte nokkenas-positie sensor?
En weet iemand wat er met de code '91 geen koppelreductie' wordt bedoeld? Hangt dat samen met de werking van de nokkenas-positie sensor?
En zit die nokkenassensor bij een T3 rechts naast/op het blok (thv de zijkant nokkenas/luchtfilter/turboslang), of is t dat ding links bovenop het blok - of is dat de VVT-sensor?
Krijg helaas geen fotootje gepost...
Alle (ervaren) info welkom - en alvast dank voor jullie hulp!
Kees/2004V40T3
vraagje: kan het "verspringen" van (een tandje van) de distributieriem een OBD2 code " nokkenas-positie sensor" veroorzaken? Voordat ik een nieuwe nokkenas-positie sensor ga bestellen en de oorzaak bij de timing van de distributie blijkt te liggen...
Het 'fenomeen' :
Auto heeft een half jaar geleden (bij de lokale niet-merkgebonden garage) een nieuwe distributieriem + waterpomp gekregen - mede als kadootje voor het bereiken van de 400000km. Was een vrij kostbare zaak - maar gezien '16 klepper turbo met VVT; toch liever laten doen dan zelf verprutsen.
Auto reed daarna (nog steeds) als de brandweer, veel koppel en geen inhouden of ander gevoel dan voor distributiewissel. Welnu:
Auto start spontaan niet meer en gaat niet echt aan of even 'heel slecht', bokt traag alsof op 1 of 2 poten met 300-400 RPM. Auto heeft voldoende benzinedruk. Inmiddels na lezen fora eerst nieuwe bobines en nieuwe bougies en injectiegalerij incl benzinedruksensor incl gebruikte injectoren. Hielp niet - zelfde probleem, ook na 24u zonder accu.
Inmiddels een Icarsoft Volvo-reader (v1) gescored om te kijken wat de elektronica zoal te melden heeft. welnu:
Foutmeldingen:
Aanvankelijk:
P0017 Opgeslagen: krukas positie correlatie bank 1 sensor B
P0341 Opgeslagen: nokkenaspositie-sensor onaannemelijk signaal: bank 1
P0335 opgeslagen: krukaspositie-sensor A, onjuist signaal
Foutcodes:
32 geen sensorsignaal van de nokkenaspositie (CMP)
62 geen nokkenas resetklep, defect signaal
91 geen koppelreductie
78 geen sensor motortoerental (RPM)
1-2-5 geen injector 2
Ik zou dit graag goed begrijpen (vooral ook qua oorzaak) - is dit gewoon een (spontaan) defecte nokkenas-sensor, of kan het zijn dat de riem versprongen is - waardoor de nokkenas-sensormelding?
Waarom ook de melding onjuist signaal sensor A krukas? - is dat (logischerwijs) ook gelieerd aan (of ten gevolge van) de defecte nokkenas-positie sensor?
En weet iemand wat er met de code '91 geen koppelreductie' wordt bedoeld? Hangt dat samen met de werking van de nokkenas-positie sensor?
En zit die nokkenassensor bij een T3 rechts naast/op het blok (thv de zijkant nokkenas/luchtfilter/turboslang), of is t dat ding links bovenop het blok - of is dat de VVT-sensor?
Krijg helaas geen fotootje gepost...
Alle (ervaren) info welkom - en alvast dank voor jullie hulp!
Kees/2004V40T3