Pagina 1 van 1
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 30.11.2024 - 16:08
door ProdemoNL
Goedemiddag,
Sinds vorige week eigenaar van een 2003 V40 2.0 Europa.
Net ding, ben blijkbaar de 2e eigenaar, 263.000 op de teller, netjes z'n onderhoud gehad en 10d km distributieriem nog.
Nu zijn er toch een paar mankementjes die ik wil/moet fixen:
-temperatuurmeter blijft helemaal links op koud staan. Thermostaat kapot?(heb hem in elk geval al besteld kost geen drol en zag dat het makkelijk te vervangen is, geloof dat er alleen een klein beetje koelvloeistof uit de slang komt bij vervangen met koude motor?)
ook wisselt de aanjager op stand 1 en 2 heel vaak van snelheid dat ie blaast(zacht hard zacht hard, in elk geval onregelmatig), wellicht dat het er iets mee te maken heeft?
-van de week nadat ik m'n alarmlichten gebruikt had en weer verder wou rijden, gingen deze niet uit. 20x op die knop gedrukt totdat ie een keer wel uitging. Daarna nog een keer geprobeerd, toen kwam het niet meer voor. Wat zou dit kunnen zijn?
-iemand tips hoe de knopjes van de aanjager/temperatuur etc weer netjes te krijgen. Deze zijn erg plakkerig geworden. Weet niet of deze ook evt nog te bestellen zijn via Volvo? 2e hands heeft denk ik weinig zin.
En als laatste vroeg ik me af wat verder nog dingen waar ik op moet letten bij de v40 qua veel voorkomende mankementjes. is tenslotte een beestje van 21 jaar oud natuurlijk : )
groet
Martin
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 30.11.2024 - 16:46
door volvo440special
Paneel even opnieuw laten solderen.
Thermostaat is zo gedaan. Komt wel wat meer kvs uit als je direct het thermostaathuis open maakt.
Grootste mankement wat die auto´s krijgen zijn roest in de wielkuipen en loslatend schuim in de ventilatiekanalen, waardoor de voorruitontwaseming slecht gaat werken.
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 01.12.2024 - 14:04
door ProdemoNL
Dank voor je reactie!
De alarmlichtschakelaar vervangen, zou dat het ook oplossen? Zag deze via een sloperij te koop namelijk.
Thermostaat ga ik van de week gelijk even doen dan, met dit koude weer een motor die mogelijk te koud loopt kan nooit goed zijn, heb de auto gelukkig niet nodig voor woonwerk dus dat scheelt. Doe er wel een goede klem op de slang om het grootste gedeelte tegen te houden met lekken.
Zal ook op die punten letten, dankjewel!
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 01.12.2024 - 14:21
door volvo440special
Vermoedelijk zit het inderdaad in de schakelaar zelf
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 02.12.2024 - 10:54
door MN-NL
Bij mijn V40 was te merken dat ie tijdje gestaan had. Daardoor wat elektrische gremlins die na wat gebruik weg waren. Die alarmschakelaar reken ik daar ook toe.
Thermostaat ook moeten vervangen en als je de auto vlak hebt staan gaat dat eigenlijk met nauwelijks verlies. Anders eerst litertje aftappen en daarna teruggieten.
Die aanjager kan ook al door stof in het buisje achter de meetdraad komen, zit achter dat kleine roostertje op het regelpaneel. En kan anders ook de kachelweerstand zijn.
Ontwaseming voorruit is inderdaad bagger ook bij mij. Hele dashboard eruit ga ik dus niet doen, leer wel leven met dit gebrek
(315000 and counting, rijdt verder prima!)
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 02.12.2024 - 11:01
door V480-S60
Die plakkeroge knopjes is zwaar irritant. Er is een middeltje voor maar dat weet ik zo niet uit het hoofd. Er zijn auto"poetsers" die dit gebruiken. Misschien even zoeken in de "poets" topics. Daar kan je verder kijken.
Succes verder met je V40.
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 02.12.2024 - 13:08
door -KJ-
Even op YouTube zoeken naar sticky knobs. Wipes met alcohol of make-up-remover schijnen goed te werken.
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 02.12.2024 - 17:22
door ProdemoNL
Dank allen voor de reacties!
Merk idd ook wat elektrische kleinigheidjes, ook deze heeft even stilgestaan.
Overigens werkte denk ik de temperatuurmeter vandaag wel naar behoren. Dit was na 20 minuten binnendoor. Is dit goed of hoort die meer naar het midden te staan? Na 8-10 minuten rijden is de temperatuurmeter bij het 1e streepje.
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 02.12.2024 - 21:06
door MN-NL
Dit is te koud.....ik zou die thermostaat even vervangen!
(En de temperatuurmeter is goed idd, maar moet toch echt met een paar minuten verticaal staan)
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 04.12.2024 - 21:37
door ProdemoNL
Morgen gelijk maar vervangen dan(komt dan binnen als het goed is).
Heb het idee(maar kan tussen m'n oren zitten) dat ie zo rond de 3000 toeren ook een beetje tegengehouden word. Zou dit kunnen als gevolg van een niet goed werkende thermostaat?
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 05.12.2024 - 21:05
door ProdemoNL
Het was inderdaad de thermostaat. Dacht eerst dat dat het niet was, maar stilstaan stationair testen is blijkbaar niet de manier om te testen.
Na een stuk gereden te hebben komt nu wel snel op temperatuur en netjes tot het midden! blijft keurig op 90/91 graden volgens de OBD. Snelweg 87-90 +-.
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 06.12.2024 - 23:03
door ProdemoNL
Zit nu alleen met nog een probleem
Toplager/bovenste gedeelte veerpoot rechts en stuurkogel rechtsvoor zijn van de week vervangen + uitgelijnd. Auto trok wat naar rechts en je hoorde ook wel gebonk met veren.
Hoor echter nog steeds een geluid rechtsvoor, wel mindetr, met in en uitveren en nu opeens vanaf 100kmh een behoorlijke trilling in het stuur, wat eerst niet was.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Je zou zeggen wielen balanceren, maar dit is pas na de reparatie ontstaan.
Aanschaf V40 2.0 Europa 2003 paar probleempjes
Geplaatst: 15.01.2025 - 21:21
door Spike1983
Heb hetzelfde probleem gehad met een van mijn Volvo's. Mijn advies; opnieuw wielen laten balanceren en daarna laten uitlijnen. En laat dit doen bij een kleine garage. Een bedrijf als Kwik Flut heeft een grote naam, maar moet 10 auto's per uur doen. Een klein bedrijf moet overleven van klantenbinding. Dus voor een potentiële nieuwe vaste klant, doen ze echt hun best. Merk banden, maat banden, merk en maat velgen kan ook uitmaken. Geen idee wat je eronder hebt. Maar in de 4x4 wereld kennen we de zogenaamde "death wobble". Kijk maar eens op toeptjoep. Dat wil je echt niet meemaken, en de oorzaken. Mocht je zelf een beetje handig zijn;
https://www.bigjimny.com/mediawiki/inde ... mal_causes