Pagina 1 van 1

ijskoude start (min 20) bij XC70 D5 uit 2010

Geplaatst: 03.12.2024 - 10:55
door Charles1960
Mijn xc70 D5 uit 2010 heeft nu bij een temperatuur van rond de nul graden een lichte startpijn; hij start minder soepel dan bij een temperatuur van bvb 10 graden. We gaan in de toekomst ook moeten kunnen starten bij min 20 graden (vakanties in Noorwegen). Ik heb weinig twijfel dat dit niet gaat lukken zoals de auto nu is. Daarnaast heeft hij ook geen standkachel.

Twee vragen:

is het haalbaar om de auto zo aan te passen dat we zonder hulp van buitenaf bij -20 probleemloos kunnen starten en rijden?

als we stil komen te staan in de middle of nowhere bij -20: zonder standkachel is dit niet verantwoord. Is een standkachel een oplossing of zijn er andere mogelijkheden?

ijskoude start (min 20) bij XC70 D5 uit 2010

Geplaatst: 03.12.2024 - 13:46
door V480-S60
Standkachel van Eberspacher inbouwen.
Daarnaast mogelijk een elektrische spiraal in laten bouwen waarbij je "van buitenaf" met een kabel de motor 's nachts op temperatuur houdt. Dit zijn gebruikelijke attributen in het noorden.

ijskoude start (min 20) bij XC70 D5 uit 2010

Geplaatst: 03.12.2024 - 14:55
door Urbexpeditie
Ik woon zelf in het noorden en je gedachte is niet vreemd.
Mijn dagelijkse ride is voorzien van een Calix winterpakket. Dat is een motorverwarming welk werkt op 220 Volt (incl interieurverwarming) Dat is een mogelijkheid. Bij hotels kan je inpluggen bij parkeerplaatsen. Is alleen niet gratis. En er zit een maximale hoeveel vermogen aan gekoppeld. Ik heb met mjn Calix in volbelasting 1.9 kwh. (Kan in drie trappen schakelen) Dat wordt bij hotels niet gewaardeerd. Meestal is dit tot 1.2 kwh.
Mijn werkauto is voorzien van een Eberspacher unit. Deze verwarmt zowel de motor als het interieur. Je hebt verschillende versies. Benzine en diesel. Is afhankelijk van de brandstof van je auto.
Nadeel: Ze zijn erg duur en inbouwen moet je bij een specialist laten doen. Vergt namelijk wel wat kennis. Eea moet gewijzigd worden in de koelvloeistofleidingen en warmelucht unitvan de auto zelf.
Een ander nadeel is: lege accu of geen stroom betekent dat deze het ook niet doet.

Kom je in de middle of nergens te staan dan bel je hier gebruikelijk de hulpdiensten. Die sturen zo spoedig mogelijk hulptroepen. Zorg er voor dat je isolatiedekens (warmtefolie) in je auto hebt.
Maar ben je in vakanriegebied dan zou ik mij niet zo al te druk maken. Dan ben je in de bewoonde wereld 😄

Een Eberspacher incl inbouw kost je ergens rond de €3000 meen ik.

Persoonlijk zou ik voor de Eberspacher gaan. Deze kan je programmeren en overal waar je bent kan deze aan om het aamgenaam te hebben.

En niet geheel onbelangrijk: Zorg dat je auto betrouwbaar is. Dus juiste koelstof (-40), voldoende brandstof, goeie accu, gevarendriehoek, veiligheidsvestjes, zaklamp, sleepkabel, warme kleding, warmtefolie enz.
Overigens, ook niet onbelangrijk: controleer of je mobiele telefoon wel bereik heeft.

ijskoude start (min 20) bij XC70 D5 uit 2010

Geplaatst: 04.12.2024 - 10:30
door Charles1960
bedankt voor de adviezen! De juiste olie is inderdaad een goede. Voor de eerstvolgende keer zullen we een electrische voorverwarming laten inbouwen. De kachel wordt fase 2. We zullen genoeg gelegenheid krijgen om het langzaam op te bouwen. Mijn zoon woont in Noorwegen zodat we er ook in de winter langs kunnen gaan.

ijskoude start (min 20) bij XC70 D5 uit 2010

Geplaatst: 04.12.2024 - 10:43
door volvo440special
Ik zou eerst eens beginnen bij de basis. Zorgen dat hij met temperaturen rond de 0 graden, soepel start.

ijskoude start (min 20) bij XC70 D5 uit 2010

Geplaatst: 04.12.2024 - 17:58
door Msuidgeest
volvo440special schreef: ↑04.12.2024 - 10:43 Ik zou eerst eens beginnen bij de basis. Zorgen dat hij met temperaturen rond de 0 graden, soepel start.
Dat was ook mijn gedachte ... Nieuwe gloeipluggen, iets dunnere motorolie toepassen, injectoren laten controleren, accu en dynamo in orde? En neem een acculader mee, kan handig zijn als het echt niet meer lukt.