Pagina 1 van 1
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 14.12.2024 - 15:04
door Norelski
Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Volvo V70 uit 2014 met 4-cylinder D4 motor (d4204t5 blok). De auto is in perfecte toestand. Optisch is er echt niks op aan te merken en het blokje en automatische bak lopen supermooi.
De motor heeft nu 242.000 gelopen en de distributieriem is nog nooit vervangen geweest.
De garage die deze auto in onderhoud had vertelde me dat de riem bij 240k of 10 jaar moet gebeuren. Nu lees ik hier dat die interval is aangepast naar elke 150k!? Als dat zo is, dan zit ik er dus al meer dan 90k overheen... Dat vind ik wel een beetje beangstigen. Ik lees nu ook van alles over olieschraapveren die rond deze km stand regelmatig falen bij dit blok.
Ik begin een beetje te twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt met deze aanschaf.
First things first. Onderhoud...
Is er een plek waar ik de aanbevolen onderhoudsintervallen kan vinden?
Tips en tricks waar ik rekening mee moet houden?
Ik hoor het graag en alvast bedankt!
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 14.12.2024 - 16:04
door Fredhead
De riem zit sowieso over z'n interval heen nu dus zie zou ik zsm vervangen.
Olie iedere 20.000 kilometer aanhouden in plaats van de 30.000 die in het boekje staat.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 14.12.2024 - 16:59
door Gouwe
Heel snel die distri vervangen en ik zou er zelf gewoon niet meer mee rijden. Je wilt het niet meemaken dat hij net voordat je de afspraak hebt voor het vervangen alsnog knapt. Verder gewoon olieverbruik in de gaten houden en je zou kunnen overwegen om tussen elke beurt van 30K de olie en het filter te vervangen.
Succes en heel veel plezier de de D vier.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 14.12.2024 - 18:12
door lint
Distributieriem inderdaad asap vervangen.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 14.12.2024 - 19:34
door JeroenSpock
Vriendin heeft met haar vorige auto ruim een ton te veel met de D-riem gereden, ging gewoon goed, Golf 4 benzine. Vond ze nog wel grappig ook...
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden. In jouw geval ook binnenkort even een nieuwe er op.
Olie idd max 20.000, mijn voorkeur is 15.000 hooguit.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 14.12.2024 - 22:05
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: ↑14.12.2024 - 19:34
Vriendin heeft met haar vorige auto ruim een ton te veel met de D-riem gereden, ging gewoon goed, Golf 4 benzine. Vond ze nog wel grappig ook...
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden. In jouw geval ook binnenkort even een nieuwe er op.
Olie idd max 20.000, mijn voorkeur is 15.000 hooguit.
Hier ook 15.000 voor de Volvo. De Sub en de Ranger beiden 10.000 km.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 14.12.2024 - 22:39
door Norelski
De distributieriem + waterpomp gaan sowieso op zeer korte termijn vervangen worden. Ga het zelf doen en sta op het punt om onderdelen te bestellen. Mijn vraag over onderhoudsintervallen is dan ook daaruit voort gekomen, want wat zal ik nog meer bestellen?
Multiriem, luchtfilter, brandstoffilter, olie + filter? Brandstoffilter is 60k geleden gedaan, dus daar zal het nu weer tijd voor zijn verwacht ik. Maar ben dus benieuwd naar advies vanuit Volvo over deze zaken. Kan het nergens vinden.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 07:59
door Gouwe
Als ik jou was zou ik alle filters doen, inclusief interieur.
Volvo hanteert doorgaans een 30K interval kleine beurt, 60K grote.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 12:05
door Norelski
Is er nog een reden om af te wijken van advies in boekje over olie (wellicht iets dikkere olie zoals 5w40 vanwege olieverbruik bij dit model?)
Boekje geeft aan 5,6liter Castrol Edge professional V 0W-20
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 12:47
door Gouwe
Ik zou alleen van dat advies afwijken als je significant olieverbruik hebt.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 12:49
door Fredhead
Misschien eerst 0W30 of 5W30 proberen?
Zou zelf eerst voor de aanbevolen olie gaan en kijken of hij überhaupt olie verbruikt.
Verder zou ik alle filters ook direct vervangen. Je bent nu bezig en hebt straks een mooi nulpunt qua onderhoud.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 20:09
door Norelski
Bedankt voor de goede tips allemaal.
Onderdelen zijn besteld. Hopelijk op tijd binnen zodat ik volgende week kan gaan klussen.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 20:13
door JeroenSpock
5W30 eerst maar doen als je 0 te dik vind, maar als hij niet lekt zou ik het ook zo laten.
Luchtfilter mag na die km wel een keer, brandstof filter even kijken of die niet in de tank zit. Interieurfilter ook, en misschien even zo'n flesje aircoreiniger laten leeg spuiten in de auto.
D-riem setje met pomp en rollen/spanner, multiriem ook doen, kost een tientje of zo.
Ik heb vaak setjes van Gates of Contitech. Heb je een smalle lat met 1/2" vierkant er op? Dan krijg je de multiriem makkelijker los.
Onderdelen bestellen bij Motointegrator.de scheelt je veel geld.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 20:34
door E.T.
Als de D-riem nog niet is vervangen heb ik mijn twijfels of de auto bij een dealer/specialist in onderhoud is geweest. De wijziging van de interval is bij dit soort garages bekend.
Ik zou ook controleren of het de
terugroepactie met betrekking tot de ontuchtig van het koelsysteem is uitgevoerd. Als dit niet het geval is heb je grote kans dat bij het vervangen van de waterpomp lucht achterblijft in het koelsysteem waardoor er scheuren in bv de cilinderwanden kunnen ontstaan. Zie ook
dit topic.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 21:13
door Ikrolallang
Toevallig vandaag het onderhoudsschema uit Vida gehaald.
Via het opvragen van een RDW voertuig rapport kan je controleren of er openstaande terugroepacties zijn.
Onderhoudsservice, D4204T5 edit.pdf
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 21:41
door Norelski
Ikrolallang schreef: ↑15.12.2024 - 21:13
Toevallig vandaag het onderhoudsschema uit Vida gehaald.
Via het opvragen van een RDW voertuig rapport kan je controleren of er openstaande terugroepacties zijn.
Onderhoudsservice, D4204T5 edit.pdf
Dit is top! Hier was ik naar op zoek. Tnx!
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 21:49
door Norelski
E.T. schreef: ↑15.12.2024 - 20:34
Als de D-riem nog niet is vervangen heb ik mijn twijfels of de auto bij een dealer/specialist in onderhoud is geweest. De wijziging van de interval is bij dit soort garages bekend.
Ik zou ook controleren of het de
terugroepactie met betrekking tot de ontuchtig van het koelsysteem is uitgevoerd. Als dit niet het geval is heb je grote kans dat bij het vervangen van de waterpomp lucht achterblijft in het koelsysteem waardoor er scheuren in bv de cilinderwanden kunnen ontstaan. Zie ook
dit topic.
Ik heb de garage gesproken die de auto in onderhoud heeft gehad. Hij heeft me verteld over de historie en wat hij allemaal gedaan heeft. De vorige eigenaar heeft niet bezuinigd op onderhoud. Dat geloof ik ook wel als ik zie hoe netjes de auto erbij staat. Hij tankte ook altijd excellium diesel en 1x per 10 ritjes liet hij op de snelweg de motor 30km ofzo wat hoger in toeren lopen om het blokje mooi schoon te houden.
Als ik het allemaal bij elkaar beoordeel denk ik echt dat het onwetendheid was.
Goede tip van de terugroepacties. Ik ga zo'n rapport opvragen
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 21:54
door Norelski
JeroenSpock schreef: ↑15.12.2024 - 20:13
5W30 eerst maar doen als je 0 te dik vind, maar als hij niet lekt zou ik het ook zo laten.
Luchtfilter mag na die km wel een keer, brandstof filter even kijken of die niet in de tank zit. Interieurfilter ook, en misschien even zo'n flesje aircoreiniger laten leeg spuiten in de auto.
D-riem setje met pomp en rollen/spanner, multiriem ook doen, kost een tientje of zo.
Ik heb vaak setjes van Gates of Contitech. Heb je een smalle lat met 1/2" vierkant er op? Dan krijg je de multiriem makkelijker los.
Onderdelen bestellen bij Motointegrator.de scheelt je veel geld.
Heb een D-riem setje van Gates besteld op autodoc. Gelijk ook multiriem erbij en alle filters van Bosch. Na de kerst is deze auto weer als nieuw
Dat met die lat en 1/2" vierkant snap ik niet echt. Krukaspulley gaat er toch af en de spanner is ook makkelijk te bereiken. Verwacht daar geen problemen mee.
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 22:02
door Norelski
Terugroepactie van koelsysteem staat openstaand: "Nee"
Betekend dit dat de actie is uitgevoerd?
Onderhoudsintervallen
Geplaatst: 15.12.2024 - 23:02
door JeroenSpock
Norelski schreef: ↑15.12.2024 - 21:54
Dat met die lat en 1/2" vierkant snap ik niet echt. Krukaspulley gaat er toch af en de spanner is ook makkelijk te bereiken. Verwacht daar geen problemen mee.
Dan is dat bij de P3 makkelijker geworden. Bij de P2 krijg je daar geen ratel tussen en gebruik ik zo'n dunne lat metaal met een korte torx dop er op.