Te sterk vacuum, gillend geluid tot 2400 toeren
Geplaatst: 14.12.2024 - 20:20
Sinds een paar dagen een lastig probleem: De motor heeft een veel te sterk vacuüm tot ong. 2400 toeren. Dat uit zich in het vastzuigen van de olievuldop en de oliepijlstok en een gillend geluid. Verwijder ik de olievuldop of oliepijlstok is het geluid weg. Hoger in de toeren LIJKT het vacuüm in orde.
Volgens de ANWB die we telefonisch gecontact hebben, aangezien we momenteel in het buitenland verblijven, zou het een probleem met de carterventilatie zijn. Dat lijkt mij vreemd, want als de carterventilatie verstopt zou zijn, zou dat juist een hogere druk opleveren en geen sterk vacuüm. Overigens is de carterventilatie preventief geheel vervangen. Daarbij loopt de motor op LPG dus vervuilt de carterventilatie veel minder.
Uitlezen met Vida levert geen foutmelding op.
Het probleem doet zich alleen voor bij (normaal) warme motor.
Nu is recent door een revisiebedrijf de versnellingsbak gereviseerd, waarbij het subframe los is geweest. Zou de oorzaak kunnen zijn dat de evapslang geplet is en daarmee een te sterk vacuüm oplevert?
p.s. Ik heb dit probleem ook gepost op een ander forum, omdat we nogal omhoog zitten of we nu wel of niet naar huis kunnen rijden. Franse garages zijn pas maandag weer open. BTW: Gezien eerdere ervaringen met garages in Frankrijk wil niet Volvo-dealers liever niet aan de Volvo laten sleutelen.
Volgens de ANWB die we telefonisch gecontact hebben, aangezien we momenteel in het buitenland verblijven, zou het een probleem met de carterventilatie zijn. Dat lijkt mij vreemd, want als de carterventilatie verstopt zou zijn, zou dat juist een hogere druk opleveren en geen sterk vacuüm. Overigens is de carterventilatie preventief geheel vervangen. Daarbij loopt de motor op LPG dus vervuilt de carterventilatie veel minder.
Uitlezen met Vida levert geen foutmelding op.
Het probleem doet zich alleen voor bij (normaal) warme motor.
Nu is recent door een revisiebedrijf de versnellingsbak gereviseerd, waarbij het subframe los is geweest. Zou de oorzaak kunnen zijn dat de evapslang geplet is en daarmee een te sterk vacuüm oplevert?
p.s. Ik heb dit probleem ook gepost op een ander forum, omdat we nogal omhoog zitten of we nu wel of niet naar huis kunnen rijden. Franse garages zijn pas maandag weer open. BTW: Gezien eerdere ervaringen met garages in Frankrijk wil niet Volvo-dealers liever niet aan de Volvo laten sleutelen.