Pagina 1 van 3

draaicirkel

Geplaatst: 11.12.2006 - 12:39
door Billy Road
Ik lees regelmatig dat de draaicirkel (vooral met grotere bandenmaat) giga is. Nu rijdt ik passat en die heeft volgens autoweek, een nog grotere draaicirkel....(11,2 om 10,8m).

Is het nou echt zo erg?

Geplaatst: 11.12.2006 - 12:50
door IkeV70
Ik ben van (achterwielaangedreven) Opel Omega overgestapt naar V70. Het heeft zeker een half jaar geduurd voordat ik gewend was aan de mega draaicirkel. Bij elke parkeerplaats steken omdat ik de draaicirkel te klein inschatte.

Geplaatst: 11.12.2006 - 13:18
door HansS60
Die draaicirkel wordt pas echt groot met 225-40-18 (bij ons dus).
Tja, je moet wat voor de looks overhebben.

Geplaatst: 11.12.2006 - 14:14
door Richard
De draaicirkel is op zich best groot ja, Heb hiervoor een aantal passats gehad en die hadden een veel kleinere draaicirkel, hoe het met de huidige passat is weet ik niet. Maar ach, je went er wel weer aan hoor.

Geplaatst: 11.12.2006 - 14:43
door Billy Road
Hmm, die 10,8 meter klopt dus niet echt.....lekker in de parkeergarage.....

maar snel een paar sensoren voorop monteren dan ;-)

Geplaatst: 11.12.2006 - 20:02
door Hans
Ik heb hier een stukje weg (bij de PIN automaat) waar ik de auto altijd in één keer omgooi. Met de V70 moest ik altijd steken. Met de V40 niet. Wel 17"op de V70. Maar had daarvoor een V70 met 16"en daar moest ik ook mee steken.

Geplaatst: 11.12.2006 - 20:17
door maarten s60
IkeV70

Ik ben van (achterwielaangedreven) Opel Omega overgestapt naar V70. Het heeft zeker een half jaar geduurd voordat ik gewend was aan de mega draaicirkel. Bij elke parkeerplaats steken omdat ik de draaicirkel te klein inschatte.

heb idd hezelfde.
Heb grapje over de verwijzing van S60 en S80 gehoord dat de cijferaanduding het aantal meters is om draaiend helemaal rond te komen. :evil:

Geplaatst: 11.12.2006 - 20:58
door jans60
Draaicirkel van de S60 is wat groter dan gemiddeld. Vooral bij parkeer garages is het af en toe even op tijd insturen.
Went overigens erg snel.

Geplaatst: 11.12.2006 - 23:20
door arnoud
Ja, maar per ongeluk in een ouderwetse maatje-mini cooper parkeergarage terecht komen is slopend voor de zenuwen :)

Het went, het is groot, maar ik heb het er voor over....

Geplaatst: 12.12.2006 - 08:39
door wimwerf
Waarom wordt de draaicirkel groter met bredere banden...heeft dit niet te maken met de maximale stuuruitslag....of lopen de te brede banden tegen de wielkasten aan ofzo?

Geplaatst: 12.12.2006 - 09:34
door buddo
hans anesthesie schreef:Ik heb hier een stukje weg (bij de PIN automaat) waar ik de auto altijd in één keer omgooi. Met de V70 moest ik altijd steken. Met de V40 niet. Wel 17"op de V70. Maar had daarvoor een V70 met 16"en daar moest ik ook mee steken.
De draaicirkel verandert niet als je velgen met een grotere diameter/omtrek neemt… het gaat om de breedte van de banden. Of het nu 16, 17 of 18 inch is is dus niet relevant, de breedte van de velg en band beinvloeden de draaicirkel.
wimwerf schreef:Waarom wordt de draaicirkel groter met bredere banden...heeft dit niet te maken met de maximale stuuruitslag....of lopen de te brede banden tegen de wielkasten aan ofzo?
Allebei… eigenlijk hoor je bij bredere banden (bij de S60 bijvoorbeeld als je 225 banden monteert) een stuuruitslagbegrenzer (drie keer woordwaarde!) te monteren om te voorkomen dat de banden aanlopen. Maar hierdoor beperk je dus de maximale stuuruitslag en daar wordt je draaicirkel groter van.
Zonder stuuruitslagbegrenzer lopen je banden dus eerder aan en om dat te voorkomen wordt je draaicirkel dus ook groter.

Geplaatst: 12.12.2006 - 10:19
door menjo
buddo schreef:Of het nu 16, 17 of 18 inch is is dus niet relevant
Is wel relevant, echter heb je juist eerder bij een kleinere velgdiameter een kleinere uitslag. Geen fabrikant zal trouwens een auto zo ontwerpen dat kleinere velgen monteren ook echt een kleinere wieluitslag geeft, dus in de praktijk heb je wel gelijk dat het nooit wat uit zal maken.

Geplaatst: 12.12.2006 - 21:43
door buddo
menjo schreef:
buddo schreef:Of het nu 16, 17 of 18 inch is is dus niet relevant
Is wel relevant, echter heb je juist eerder bij een kleinere velgdiameter een kleinere uitslag.
Dat snap ik niet... kun je dat eens uitleggen?

Als je de juiste banden (qua hoogte) monteert die bij je velgdiameter heb je altijd dezelfde omtrek... dat kan dus volgens mij niet uitmaken in de draaicirkel. De breedte daarentegen wel!
Nu worden over het algemeen op 17 inch velgen ook bredere banden gemonteerd dan op 15 inch velgen... en daar heb je dus een grotere draaicirkel. Maar als ik 15 inch velgen met 225 banden heb of 17 inch velgen met 225 banden... volgens mij geen verschil.

Geplaatst: 12.12.2006 - 22:14
door Gast
Omdat de 17 inch velg ook breder is zal deze eerder ergens tegen aanlopen.
Bij 17 inch zal je dus de aanslagen ook moeten aanpassen.
Je wil immers het hart van de velg op dezelfde plaats houden.

Met als gevolg dat je minder "scherp" kan sturen.
Maar volgens mij bedoelde jij dit ook @Buddo. :P

Geplaatst: 12.12.2006 - 22:29
door arjen
Mijn huidige s60 staat op 16" 205-55 is banden maat.
Ik vind de draaicirkel wel meevallen.
Ja het is ietsje groter dan mij mijn vorige auto een s40 (classic model).
Maar als ik vergelijk met een omgega en een passat uit 2003, ligt het allemaal toch wel erg bij elkaar in de buurt.

Ik heb echter geen ervaringen met bredere banden. Maar ik denk dat breedere banden onder andere auto's ook een ander effect hebben.

Rij je met gewoon 16" in de maat 205-55, hoe je je geen zorgen te paken in een parkeergarage. Het gaat!!

Arjen.

Geplaatst: 12.12.2006 - 22:33
door Jurgen S60
Ik was de korte draaicirkel van een V40 (wel met 205/55 15) gewend en moest ff wennen aan de grotere draaicirkel vd S60 (met 215/55 16), maar draai nu overal en nergens zonder probleem. Misschien 1 keertje steken en that's it.

Alles went, ook een draaicirkel :D

Geplaatst: 12.12.2006 - 22:33
door marsm104
Tja, achterwielaandrijving lost zo'n probleem wel op :D

Geplaatst: 12.12.2006 - 22:34
door arnoud
Oh, het gaat ook prima in een normale parkeergarage op 17" 225/45/17, maar je moet de auto gewoon een beetje leren kennen... Weten dat je gewoon niet haaks de hoek om gaat en dat het geen Golfje II is kwa parkeren...

Geplaatst: 13.12.2006 - 08:48
door menjo
buddo schreef:
menjo schreef:
buddo schreef:Of het nu 16, 17 of 18 inch is is dus niet relevant
Is wel relevant, echter heb je juist eerder bij een kleinere velgdiameter een kleinere uitslag.
Dat snap ik niet... kun je dat eens uitleggen?
Afbeelding

Zwart is 16" en rood is 18", wat loopt er eerder aan? Het gaat niet om de buitenomtrek in dit geval maar om de binnenomtrek. Maar zoals gezegd zal geen fabrikant een auto zo ontwerpen dat de kleinst toegestane velgen aanlopen.

Geplaatst: 13.12.2006 - 09:02
door Battlecruiser
Overigens is de trend de bij praktisch alle merken dat de draaicirkels groter worden. Omdat er steeds dikkere banden standaard gemonteerd worden naast propvolle motorruimtes, blijft er minder draairuimte voor de wielen over.

Er is zelfs een Clio met een nóg grotere draaicirkel dan die van een dikke S80.

Mensen die van een oudere auto met kleine draaicirkel overstappen op een nieuwer model met grote draaicirkel, beginnen standaard altijd te mopperen op hun gekozen merk, maar vergeten dan vaak dat het een algemene trend is.

We zullen er dus mee moeten leven...