Pagina 1 van 2

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 17.12.2024 - 19:46
door bramrj
Hallo, Ik heb een tijdje geleden mijn S70 gekocht uit 1999 met het 2.4 liter blok met 140pk. Ik heb gehoord dat er ook een model is met 170pk, ik heb ook gelezen dat mijn blok het terug getunede blok is voor een of andere high horsepower taxes regeling? Nou is de vraag kan ik mijn blok laten tunen naar 170pk zonder enige complicaties (Als in, is het slecht voor het blok?) ? Zoja, kent iemand een bedrijf die zoiets doet en hoeveel zou zoiets kosten? Alvast bedankt!

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 17.12.2024 - 20:21
door m1karabijn
Obbetuning in Elst

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 17.12.2024 - 21:03
door Fredhead
Over dit onderwerp zijn al heel wat topics gestart de afgelopen jaren.
De 140 pk is een gedowntunde 170 pk. Vanaf 4000 toeren stopt deze met vermogen opbouwen en de 170 pk versie gaat daarna gewoon door met de vermogensopbouw.

Naar 170 pk toe kan dus probleemloos maar deze zijn wel pas hoger in de toeren merkbaar.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 17.12.2024 - 21:51
door Jiska
Ja is inderdaad gewoon mogelijk. Je gaat dan van 140PK en 220NM naar 170PK en 245NM.
Een verschil van +30PK en +25NM

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 17.12.2024 - 23:25
door JeroenSpock
Maar alleen bij goed doortrappen boven 4000 toeren. Dus bij normaal/rustig rijden merk je er niets van.
Tuners zetten hem vaak op 188 pk, net iets boven die 170 nog.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 18.12.2024 - 23:43
door WillyWortel2
Waarom zou je het doen?
Obbe tuning raadt het aan. Het zou niet alleen de prestaties verbeteren maar ook het verbruik iets verminderen.

Voor mijn rijstijl is de 140 PK ruim voldoende. Vlot weg bij de stoplichten. Bij hogere snelheden merk ik dat de fut er uit is.
Lager verbruik is alleen bij dezelfde rustige rijstijl. Zet je de extra PKs aan het werk dan is het voordeel verdwenen.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 09:10
door pbor
Bij de S70 heeft, als ik mij niet vergis, het 140 pk blok 10 kleppen en het 170 pk blok 20 kleppen.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 09:32
door Fredhead
Dat is bij de 2.5 motoren. De 2.4 is altijd 20 kleps en puur softwarematig verschillend.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 09:50
door OGA244
Van gebruikers begreep ik dat de 140pk een betere caravan trekker was dan de 170pk

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 13:22
door pbor
fredhead schreef: 19.12.2024 - 09:32 Dat is bij de 2.5 motoren. De 2.4 is altijd 20 kleps en puur softwarematig verschillend.
Weer wat geleerd.
Blijkt overigens dat de 2.5 wel dezelfde cylinderinhoud van 2435cc heeft als de 2.4.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 14:00
door slagschip-s60
OGA244 schreef: 19.12.2024 - 09:50 Van gebruikers begreep ik dat de 140pk een betere caravan trekker was dan de 170pk
Kan kloppen , meen toen is gelezen te hebben dat niet alleen software anders was maar ook de overbrengingen in de versnellingsbak

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 14:27
door Urbexpeditie
pbor schreef: 19.12.2024 - 13:22
fredhead schreef: 19.12.2024 - 09:32 Dat is bij de 2.5 motoren. De 2.4 is altijd 20 kleps en puur softwarematig verschillend.
Weer wat geleerd.
Blijkt overigens dat de 2.5 wel dezelfde cylinderinhoud van 2435cc heeft als de 2.4.
Verschil is dat de 144 pk net iets zuiniger is.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 14:50
door V480-S60
Kan kloppen , meen toen is gelezen te hebben dat niet alleen software anders was maar ook de overbrengingen in de versnellingsbak
Volgens mij klopt dat laatste niet. Het heeft meer met het toerenbereik en de afgifte van het vermogen en koppel te maken dat de 140 pk versie "fijner"/"beter" rijdt met caravan. En dat is puur softwarematig gedaan.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 14:54
door V480-S60
pbor schreef: 19.12.2024 - 13:22
fredhead schreef: 19.12.2024 - 09:32 Dat is bij de 2.5 motoren. De 2.4 is altijd 20 kleps en puur softwarematig verschillend.
Weer wat geleerd.
Blijkt overigens dat de 2.5 wel dezelfde cylinderinhoud van 2435cc heeft als de 2.4.
Dat is niet waar. 2435 to 2521

Excuus. Je hebt gelijk. maar dat geldt alleen voor de 2,4 140 pk t.o de 2.5 144 pk.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 15:41
door Fredhead
V480-S60 schreef: 19.12.2024 - 14:50
Kan kloppen , meen toen is gelezen te hebben dat niet alleen software anders was maar ook de overbrengingen in de versnellingsbak
Volgens mij klopt dat laatste niet. Het heeft meer met het toerenbereik en de afgifte van het vermogen en koppel te maken dat de 140 pk versie "fijner"/"beter" rijdt met caravan. En dat is puur softwarematig gedaan.
Dit staat mij ook bij inderdaad.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 19.12.2024 - 16:03
door Urbexpeditie
Klopt.
Staat een heel stuk over op het forum. Johan S60 heeft dit wel eens uitgelegd.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 21.12.2024 - 12:38
door annoh
Ik zou als eerste kijken bij hoeveel toeren/minuut je nu rijdt in de verschillende versnellingen. En, bij hoeveel toeren schakel je? Als je die gegevens hebt kan je kijken naar de 2 koppel/vermogens krommen. En dan zie je hoeveel winst jij hebt bij jouw rijgedrag.

Ik heb zelf een 945 LPT. Voor een paar tientjes is dat een HPT. Het verschil lijkt (op papier) groot te zijn. Gegeven mijn rijgedrag en het schakelgedrag van de automaat zal bij mij de winst minimaal zijn.

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 21.12.2024 - 15:07
door mees
Voor een paar tientjes?
Kan je mij vertellen waar en hoe ze dat doen?

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 21.12.2024 - 16:19
door OGA244
Er zitten best een paar verschillen tussen een lpt en n hpt, onzin dat je dat voor een paar tientjes overbrugt

140 pk naar 170pk

Geplaatst: 21.12.2024 - 17:15
door Fredhead
Volgens mij is er een trucje met de boostcontroler waarmee je redelijk eenvoudig extra vermogen krijgt.