Pagina 1 van 1

Slecht lopen, zelfs afslaan. 2.4 140 pk V50

Geplaatst: 27.12.2024 - 15:17
door trebla
Beste forumleden,
Ik ben bezig om het volgende probleem proberen op te lossen bij de auto van mijn dochter:
Zeer slecht lopende 5 cyl V50 2007. (265.000 kilometer) van mijn dochter.

Symptomen:
Motor loopt heel slecht, valt zelfs na 5 minuten uit. Daarna begint de CO meter in de garage als een dolle te piepen.
In 1e instantie veel -niet relevante- foutmeldingen, na ECM schoonmaak ( ) nog maar 1 niet relevante foutmelding. Maar wat betreft het slecht lopen geen verbetering.
Wel van belang is te melden dat de auto standaard relatief vochtig is (voorruit nog extra afkitten en paravaan schoonmaken/doorblazen)

Al uitgevoerd:
Nieuwe bougies, nieuwe bobines, CEM "schoonmaak" (*).
Teven de stekkers van de ECU los gehad en met contactspray schoongemaakt.
Ook geprobeerd het brandstoffilter te vervangen maar die zit er waarschijnlijk niet in ;) zie vorige topic.

Vanmiddag nog "even" proberen:
(*) CEM er weer uit, nogmaals schoonmaken, daarna de pennetjes heel, heel iets "torsen" voor meer kans op contact.
Dan terugplaatsen, VIDA erop en dan bidden/starten.

Vanavond doen:
Volvo forum checken en het internet afstruinen voor ideeën.

Eenieder alvast dank voor ideeën wat nog meer te proberen, want ik begin eerlijk gezegd toch wel een beetje te knijpen.

Groet Albert

Slecht lopen, zelfs afslaan. 2.4 140 pk V50

Geplaatst: 27.12.2024 - 15:29
door Fredhead
Kat verstopt, lambda sensoren al gecontroleerd?

Geen melding is niet altijd geen probleem.

Slecht lopen, zelfs afslaan. 2.4 140 pk V50

Geplaatst: 27.12.2024 - 15:35
door trebla
fredhead, thanks.
Wat ik ook nog moet melden dat het beroerd lopen binnen 1 week langzaam is opgebouwd.
Ik ga kijken hoe ik de 2 genoemde dingen kan checken, nog nooit eerder gedaan. PS geven die 2 dan geen foutmeldingen?

Slecht lopen, zelfs afslaan. 2.4 140 pk V50

Geplaatst: 27.12.2024 - 16:36
door maartjinski
Hoi Albert, niet ieder defect geeft een foutmelding.
Maar live waardes terwijl ie afslaat zou wel een richting kunnen geven.

Hoe zagen de oude bougies er uit?
Verbruikt ie olie en/of koelvloeistof?
Is ie bij kwa onderhoud, dus geen vies luchtfilter oid?



*Side note*
Ik heb geen specifieke ervaring met deze motoren maar wel enkele "algemene" suggesties.
Mochten mijn suggesties voor jouw type motor niet kloppen dan verbeteren mede forumleden me vast met liefde en plezier. :lol:



De luchtmassameter zou vies/stuk kunnen zijn.
Doorgaans te testen door de stekker tijdens stationair draaien, los te halen.
Blijft de motorloop ongewijzigd dan is de lmm hoogst waarschijnlijk vies/stuk.


Het kan een lucht of vacuüm lek zijn.
Te testen met rook, van een rookmachine of een diy versie.
Of door alle aansluitingen en slangen in te spuiten, terwijl de motor stationair draait, met een brandbaar gas.
Bijvoorbeeld startspray, remmenreiniger of deodorant.
Gaat de motor verhoogd stationair draaien dan zit daar, waar je spuit, het lek.
Let hierbij wel op dat je niet op bloedhete delen en electronica spuit!

Het pcv systeem kan vreemde storingen veroorzaken.
Wat ik zo gevonden heb maakt jouw motor dan een soort licht zoemend/fluitend geluid.
Wanneer je (ook weer met stationair draaiende motor) de olie vuldop of de peilstok verwijderd en het geluid verdwijnt, is je pcv defect.

Aan de hand van foto's kan ik zo even niet opmaken of je bij de stekkers van de injectoren of bobines kunt.
Mocht je daarbij kunnen zonder het inlaatspruitstuk te demonteren, dan zou je die om de beurt los kunnen maken.
Wanneer dat tijdens stationair draaien geen verschil in motorloop maakt dan zit daar ergens de oorzaak van het probleem.



Succes met oplossen!

Slecht lopen, zelfs afslaan. 2.4 140 pk V50

Geplaatst: 27.12.2024 - 16:46
door volvo440special
brandstofdruksensor wil bij deze karren nog weleens 'gaan'

Slecht lopen, zelfs afslaan. 2.4 140 pk V50

Geplaatst: 27.12.2024 - 22:51
door WillyWortel2
Kijk even naar het gasklephuis, welk fabrikaat gasklephuis heeft de auto?
Is het een Magnete Marelli dan is vervangen lastig. Niet meer nieuw leverbaar.
Het is een slijtend onderdeel dat vrij vaak op de 140 PK motor toegepast wordt.
Geleidelijk toenemen van de klacht zou op het gasklephuis kunnen wijzen.
Reinigen heeft weinig zin bij een benzine motor.

Voor alle zekerheid nog even wijzen op uitlezen met VIDA van Volvo.
Universele OBD testers zijn niet altijd betrouwbaar.

Slecht lopen, zelfs afslaan. 2.4 140 pk V50

Geplaatst: 28.12.2024 - 03:08
door volvo440special
Gaskleppen zijn bij de p1 nooit Magneti Marelli geweest. Denso meen ik

Slecht lopen, zelfs afslaan. 2.4 140 pk V50

Geplaatst: 28.12.2024 - 13:44
door trebla
Update:
Achterste Lambda Sonde schoongemaakt, auto loopt, maar probleem blijft.
Met Vida uitgelezen en heb foutmeldingen!
Lijkt de cat, even dieper in VIDA checken.

Slecht lopen, zelfs afslaan. 2.4 140 pk V50

Geplaatst: 28.12.2024 - 18:51
door trebla
Update:
Auto rijdt weer zoals het hoort!
Oplossing:
Combinatie van (zeer waarschijnlik) 2 dingen:
1) Brandstofdruksensor vernieuwd - volvo440special!
2) Intensieve schoonmaak CEM module - bij 2e maal loshalen/schoonmaken de platte pennen heel, heel klein beetje getorst.
Nog te doen:
Laatste uitlezing met VIDA en resetten waar nodig.

Een ieder heel veel dank voor de de feedback!