Ter afsluiting van het 4e lustrum, 20 jaar Volvo-forum.nl - interview
Geplaatst: 29.12.2024 - 16:47
We praten met Ben Ekeler, oprichter en eigenaar van het grootste Nederlandstalige forum voor álle Volvoliefhebbers.
Het is deze maand 20 jaar geleden dat je begonnen bent met Volvo-forum.nl
Kun je eens wat over dat begin vertellen ? Hoe kwam je er bij om een forum voor Volvoliefhebbers te maken
Het antwoord op de vraag begint eigenlijk op de golfbaan. Ik was enthousiast golfer en een goede vriend had een forum voor golfliefhebbers, Golfchat.nl gemaakt. Ik was daar al enige tijd beheerder van.
Hij wist van mijn Volvo liefhebberij en toen ik hem vertelde dat er wel clubs waren voor verschillende Volvo modellen maar nog geen voor álle Volvo’s vroeg hij me waarom ik daar geen eigen forum voor zou starten, dat is toch eigenlijk een digitale club. Hij zou me wel helpen bij de opzet.
Maar was er dan op internet écht niets te vinden ?
Jawel hoor, er was een primitief soort forum, dat was meer een Prikbord waar je alleen een vraag kon stellen en een antwoord kon geven. Voor de 200 serie was er VolVolvo.nl En er was het Volvo 850 forum waar ik al lid van was maar waar ik met mijn S60 eigenlijk niet thuis hoorde. Maar dat was het dan wel zo ongeveer.
Hoe ben je toen begonnen?
Mijn golfvriend heeft een bedrijf dat websites bouwt en hij heeft het domein www.volvo-forum.nl voor me geregistreerd. Vervolgens heeft hij met dezelfde forumsoftware van Golfchat.nl een Volvo forum gemaakt waar ik mee aan de gang kon. Omdat ik veel ervaring met het werken met Golfchat had, was dat niet zo ingewikkeld.
Vervolgens heb ik een brief geschreven naar de directie van Volvo Nederland in Beesd waarin ik aankondigde dat er een forum voor Volvoliefhebbers aan zat te komen. Dat werd voor kennisgeving aangenomen want ik kreeg geen negatieve reactie. Ik voelde me dus vrij om mijn gang te gaan en was niet bang dat er Volvojuristen achter me aan zouden komen in verband met het gebruik van de naam. Het Volvo Ironmark heb ik bewust niet als forumlogo gebruikt, iets dat andere forums in het buitenland wel deden.
Dus toen had je een forum maar nog geen leden.
Ja, dat was wel even spannend. Zouden er ook mensen lid willen worden. Op 9 september 2004 had ik alles ingericht zoals ik dat wilde en konden mensen zich als lid aanmelden. Om te beginnen maakte ik er melding van op het 850 forum, waar meer mensen lid waren die geen 850 (meer) reden. Dat leverde al snel enkele tientallen leden op.
Eind september was zoals altijd de Volvo Klassieker Beurs en daarvoor heb ik me als standhouder aangemeld en folders van het forum uitgedeeld. Ook dat resulteerde al snel in meer aanmeldingen en een maand later hadden we al zeker 500 leden.
Wat was eigenlijk je bedoeling met het forum?
Ik vond en vind het leuk om dingen voor mensen te doen, heb me eigenlijk in m’n vrije tijd altijd al beziggehouden met bestuurswerk, het organiseren van dingen, schrijven voor clubbladen etc etc.
Begin jaren 2000 begon internet steeds belangrijker te worden en ook makkelijker te gebruiken. Ik zag het dan ook als een mogelijkheid om liefhebbers van Volvo’s bij elkaar te brengen zodat ze dagelijks, vanuit huis met elkaar zouden kunnen communiceren over alles wat ze bezighield. Ik zag het als een soort digitaal clubgebouw.
En lukte dat ook ?
Dat gebeurde deels vanzelf. Het forum werd al snel rondgesproken binnen de wereld van Volvoenthousiasten en er bleven zich meer en meer leden aanmelden. Het aantal boards binnen het forum werd steeds verder uitgebreid en elk model kreeg z’n eigen rubriek. Naast de rubrieken over de modellen deed ook een Off Topic board de intrede. Daar werd gebabbeld over van alles dat niets met Volvo te maken had.
De eerste jaren was de VKB in het laatste weekend van september eigenlijk de enige plek waar Volvo-forum fysiek naar buiten kon treden. Ik maakte dan een verzamelplek met wat sta-tafels en een Senseo koffieapparaat. (Dat werd door iemand al snel de Benseo genoemd) en zo is het vele jaren in de stand gebleven. Het was een ontmoetingsplek voor forumleden en anderen en er was altijd koffie en een blik met koekjes.
Maar ik wilde meer doen voor de leden en begon met het organiseren van Forum meetings. In eerste instantie op een parkeerterrein bij een wegrestaurant maar later bedacht ik dat het leuk zou zijn als er ook iets anders te beleven zou zijn dan een beetje bandenschoppen op een kale parkeerplaats. Zo ontstond de jaarlijkse grote zomermeeting. We waren te gast bij het Louwmanmuseum in Raamsdonksveer, stonden met 120 auto’s binnen de hekken van het Aviodrome in Lelystad en ook het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg was verschillende keren het reisdoel. In latere jaren waren we regelmatige gasten in het Volvo Museum op het Bomencentrum in Baarn. En natuurlijk waren we altijd welkom in Beesd bij de introductie van een nieuw model of een andere gelegenheid. Veel verslagen en foto’s van die evenementen zijn nog steeds terug te vinden op het forum.
Maar je hebt toch ook reizen georganiseerd ?
Jazeker, mijn contacten met Volvo Car in Beesd waren inmiddels frequenter geworden en zo leerde ik allerlei mensen binnen de Volvo organisatie kennen die bereid waren me te helpen.
Ik kreeg de mogelijkheid om een bezoek aan de fabriek in Gent te organiseren, compleet met heerlijke lunch en dat zou niet bij één keer blijven. Toen de vraag van de leden kwam of het mogelijk zou zijn om ook de fabrieken in Zweden te bezoeken heb ik de Volvo Forum Factory Tour bedacht. We bezochten daar niet alleen de Volvo fabrieken maar ook zagen we hoe Nilsson Volvo’s doorzaagde en ombouwde naar ambulances en rouwvoertuigen. We hebben in Torslanda zelfs een botsproef mogen meemaken en waren vaste gast in het Volvo Museum. Volvo Drive Magazine maakte er verschillende fraaie reportages van.
Het waren legendarische bezoeken waarover de deelnemers ook na vele jaren nog enthousiast spreken.
En intussen bleef het forum maar groeien ?
Ja, vanaf een zeker moment ging dat eigenlijk vanzelf. Ineens hadden we 10.000 leden, toen zomaar 25.000 en inmiddels hebben zich bijna 65.000 Volvoliefhebbers geregistreerd.
Dat wil niet zeggen dat ze allemaal ook actief zijn. Velen zijn lid geworden omdat ze een probleem met hun auto hadden om advies te vragen en zijn daarna weer verdwenen. Anderen zijn overgestapt op een ander merk omdat Volvo ze niet kon bieden wat ze zochten en zo zijn er nog honderden variaties.
Maar er is een kern van een paar 100 leden die soms al 20 jaar lid is. Daar zitten een aantal zeer goede persoonlijke vrienden bij die ik soms zelfs dagelijks spreek. We hebben al van alles meegemaakt sinds de oprichting. Alle hoogte en dieptepunten van het leven zijn de revue gepasseerd, van heugelijke gebeurtenissen als geboortes en huwelijken maar ook trieste waarbij we vrienden in een lange stoet Volvo’s naar hun laatste rustplaats brachten.
Ondervindt Volvo-forum geen concurrentie van andere socials als Facebook en Instagram ?
Elke medium heeft z’n eigen doelgroep. Naast het forum heb ik verschillende Volvogroepen op facebook gestart. Na verloop van tijd heb ik het beheer daarvan overgedaan aan anderen en ze zijn nog steeds in leven. Ik zie ze als een aanvulling op het forum. Facebook is volledig anders dan het forum. Facebook is leuk voor de snelle babbel. Er wordt wat geroepen en men is al weer weg. En er zijn nogal wat mensen die om uiteenlopende redenen geen Facebook account hebben.
Volvo-forum is al 20 jaar een stabiele factor en voor iedereen benaderbaar. Ook na vele jaren kun je terugzoeken naar het antwoord op een vraag of een bepaald onderwerp. We merken nog regelmatig dat een topic dat soms al tien jaar of ouder is door iemand wordt opgediept en waarin dan erg nuttige informatie blijkt te staan. Dat hoef je op Facebook niet te proberen. Daar weet je na een dag of wat al niet meer wat er is geschreven.
Als je bedenkt dat op Volvo-forum meer dan 80.000 unieke topics zijn geopend en er bijna 1,5 miljoen berichten werden geschreven kun je wel zeggen dat het forum z’n dienst heeft bewezen.
Zijn er technische ontwikkelingen geweest?
Toen we in 2004 startten met een kopie van het golf forum was dat een vrij rudimentaire vorm. We volgden vele jaren de updates en upgrades maar op enig moment werd die software niet meer onderhouden en ontwikkeld. We hebben één keer een grote crash gehad waarbij de berichten van een klein aantal forummers waren verdwenen. Gelukkig hebben we toen bijna 99,9% kunnen redden maar het was wel aanleiding om verder te kijken. We wilden echter de volledige inhoud van het forum behouden en meenemen naar een nieuw platform. Dat was niet zo eenvoudig maar gelukkig hebben we toen een bedrijf gevonden dat speciaal voor ons vertaalsoftware heeft gemaakt om die transitie te doen. En dat is uiteindelijk vlekkeloos gelukt. De forumsoftware waarmee we nu werken is wereldwijd bij vele forums in gebruik en werkt bijzonder makkelijk, zowel achter de schermen als voor de gebruikers. En er zijn nauwelijks foutmeldingen, dat geeft een stuk minder stress.
Staan er binnenkort nog evenementen op het programma?
Het organiseren van grote evenementen is nooit doel geweest. Het was altijd te bedoeling gelegenheid te scheppen waar Volvoliefhebbers elkaar konden ontmoeten. Het belangrijkste was en is daarbij het digitale clubhuis dat Volvo-forum.nl heet. Er zijn altijd onderlinge initiatieven geweest om met een aantal gelijkgestemden bij elkaar te komen en dat zal ook in de toekomst blijven gebeuren. Volvo-forum zal die natuurlijk altijd van harte ondersteunen.
Daarnaast is er sinds vorig jaar een nieuw initiatief in de vorm van www.VolvoClubNederland.nl. Zij organiseren ritten en bijeenkomsten en ik ben blij dat ik daar met Volvo-forum een digitaal platform voor kan bieden.
En hoe nu verder ?
Tja, er is nog steeds meer dan voldoende om over te praten op het forum. De ontwikkelingen in de autowereld en met name bij Volvo staan niet stil en uit ervaring weet ik dat leden van Volvo-forum daar best wel een mening over hebben. We hebben hectische tijden meegemaakt bij de introductie van de V60 PHIV, de aankondiging dat er alleen nog maar Volvo’s op batterijen gemaakt gaan worden en de berichten dat er wellicht toch hybride auto zullen blijven houden ons meer dan bezig.
Niet ik maar de leden maken het forum. Ik probeer daar, samen met een aantal ervaren en vertrouwde moderatoren een beetje orde in te houden. De verstandhouding met de Volvo organisatie is door de jaren heen steeds bijzonder aangenaam geweest, zonder dat ze zich ooit met de inhoud van het forum bemoeid hebben en ik reken er op dat die steun er ook in de toekomst zal blijven.
En zoals ik altijd mijn columns besluit. Immers ….. Volvo4Life !
Dit interview werd eerder afgedrukt in Volvo Drive Magazine
Het is deze maand 20 jaar geleden dat je begonnen bent met Volvo-forum.nl
Kun je eens wat over dat begin vertellen ? Hoe kwam je er bij om een forum voor Volvoliefhebbers te maken
Het antwoord op de vraag begint eigenlijk op de golfbaan. Ik was enthousiast golfer en een goede vriend had een forum voor golfliefhebbers, Golfchat.nl gemaakt. Ik was daar al enige tijd beheerder van.
Hij wist van mijn Volvo liefhebberij en toen ik hem vertelde dat er wel clubs waren voor verschillende Volvo modellen maar nog geen voor álle Volvo’s vroeg hij me waarom ik daar geen eigen forum voor zou starten, dat is toch eigenlijk een digitale club. Hij zou me wel helpen bij de opzet.
Maar was er dan op internet écht niets te vinden ?
Jawel hoor, er was een primitief soort forum, dat was meer een Prikbord waar je alleen een vraag kon stellen en een antwoord kon geven. Voor de 200 serie was er VolVolvo.nl En er was het Volvo 850 forum waar ik al lid van was maar waar ik met mijn S60 eigenlijk niet thuis hoorde. Maar dat was het dan wel zo ongeveer.
Hoe ben je toen begonnen?
Mijn golfvriend heeft een bedrijf dat websites bouwt en hij heeft het domein www.volvo-forum.nl voor me geregistreerd. Vervolgens heeft hij met dezelfde forumsoftware van Golfchat.nl een Volvo forum gemaakt waar ik mee aan de gang kon. Omdat ik veel ervaring met het werken met Golfchat had, was dat niet zo ingewikkeld.
Vervolgens heb ik een brief geschreven naar de directie van Volvo Nederland in Beesd waarin ik aankondigde dat er een forum voor Volvoliefhebbers aan zat te komen. Dat werd voor kennisgeving aangenomen want ik kreeg geen negatieve reactie. Ik voelde me dus vrij om mijn gang te gaan en was niet bang dat er Volvojuristen achter me aan zouden komen in verband met het gebruik van de naam. Het Volvo Ironmark heb ik bewust niet als forumlogo gebruikt, iets dat andere forums in het buitenland wel deden.
Dus toen had je een forum maar nog geen leden.
Ja, dat was wel even spannend. Zouden er ook mensen lid willen worden. Op 9 september 2004 had ik alles ingericht zoals ik dat wilde en konden mensen zich als lid aanmelden. Om te beginnen maakte ik er melding van op het 850 forum, waar meer mensen lid waren die geen 850 (meer) reden. Dat leverde al snel enkele tientallen leden op.
Eind september was zoals altijd de Volvo Klassieker Beurs en daarvoor heb ik me als standhouder aangemeld en folders van het forum uitgedeeld. Ook dat resulteerde al snel in meer aanmeldingen en een maand later hadden we al zeker 500 leden.
Wat was eigenlijk je bedoeling met het forum?
Ik vond en vind het leuk om dingen voor mensen te doen, heb me eigenlijk in m’n vrije tijd altijd al beziggehouden met bestuurswerk, het organiseren van dingen, schrijven voor clubbladen etc etc.
Begin jaren 2000 begon internet steeds belangrijker te worden en ook makkelijker te gebruiken. Ik zag het dan ook als een mogelijkheid om liefhebbers van Volvo’s bij elkaar te brengen zodat ze dagelijks, vanuit huis met elkaar zouden kunnen communiceren over alles wat ze bezighield. Ik zag het als een soort digitaal clubgebouw.
En lukte dat ook ?
Dat gebeurde deels vanzelf. Het forum werd al snel rondgesproken binnen de wereld van Volvoenthousiasten en er bleven zich meer en meer leden aanmelden. Het aantal boards binnen het forum werd steeds verder uitgebreid en elk model kreeg z’n eigen rubriek. Naast de rubrieken over de modellen deed ook een Off Topic board de intrede. Daar werd gebabbeld over van alles dat niets met Volvo te maken had.
De eerste jaren was de VKB in het laatste weekend van september eigenlijk de enige plek waar Volvo-forum fysiek naar buiten kon treden. Ik maakte dan een verzamelplek met wat sta-tafels en een Senseo koffieapparaat. (Dat werd door iemand al snel de Benseo genoemd) en zo is het vele jaren in de stand gebleven. Het was een ontmoetingsplek voor forumleden en anderen en er was altijd koffie en een blik met koekjes.
Maar ik wilde meer doen voor de leden en begon met het organiseren van Forum meetings. In eerste instantie op een parkeerterrein bij een wegrestaurant maar later bedacht ik dat het leuk zou zijn als er ook iets anders te beleven zou zijn dan een beetje bandenschoppen op een kale parkeerplaats. Zo ontstond de jaarlijkse grote zomermeeting. We waren te gast bij het Louwmanmuseum in Raamsdonksveer, stonden met 120 auto’s binnen de hekken van het Aviodrome in Lelystad en ook het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg was verschillende keren het reisdoel. In latere jaren waren we regelmatige gasten in het Volvo Museum op het Bomencentrum in Baarn. En natuurlijk waren we altijd welkom in Beesd bij de introductie van een nieuw model of een andere gelegenheid. Veel verslagen en foto’s van die evenementen zijn nog steeds terug te vinden op het forum.
Maar je hebt toch ook reizen georganiseerd ?
Jazeker, mijn contacten met Volvo Car in Beesd waren inmiddels frequenter geworden en zo leerde ik allerlei mensen binnen de Volvo organisatie kennen die bereid waren me te helpen.
Ik kreeg de mogelijkheid om een bezoek aan de fabriek in Gent te organiseren, compleet met heerlijke lunch en dat zou niet bij één keer blijven. Toen de vraag van de leden kwam of het mogelijk zou zijn om ook de fabrieken in Zweden te bezoeken heb ik de Volvo Forum Factory Tour bedacht. We bezochten daar niet alleen de Volvo fabrieken maar ook zagen we hoe Nilsson Volvo’s doorzaagde en ombouwde naar ambulances en rouwvoertuigen. We hebben in Torslanda zelfs een botsproef mogen meemaken en waren vaste gast in het Volvo Museum. Volvo Drive Magazine maakte er verschillende fraaie reportages van.
Het waren legendarische bezoeken waarover de deelnemers ook na vele jaren nog enthousiast spreken.
En intussen bleef het forum maar groeien ?
Ja, vanaf een zeker moment ging dat eigenlijk vanzelf. Ineens hadden we 10.000 leden, toen zomaar 25.000 en inmiddels hebben zich bijna 65.000 Volvoliefhebbers geregistreerd.
Dat wil niet zeggen dat ze allemaal ook actief zijn. Velen zijn lid geworden omdat ze een probleem met hun auto hadden om advies te vragen en zijn daarna weer verdwenen. Anderen zijn overgestapt op een ander merk omdat Volvo ze niet kon bieden wat ze zochten en zo zijn er nog honderden variaties.
Maar er is een kern van een paar 100 leden die soms al 20 jaar lid is. Daar zitten een aantal zeer goede persoonlijke vrienden bij die ik soms zelfs dagelijks spreek. We hebben al van alles meegemaakt sinds de oprichting. Alle hoogte en dieptepunten van het leven zijn de revue gepasseerd, van heugelijke gebeurtenissen als geboortes en huwelijken maar ook trieste waarbij we vrienden in een lange stoet Volvo’s naar hun laatste rustplaats brachten.
Ondervindt Volvo-forum geen concurrentie van andere socials als Facebook en Instagram ?
Elke medium heeft z’n eigen doelgroep. Naast het forum heb ik verschillende Volvogroepen op facebook gestart. Na verloop van tijd heb ik het beheer daarvan overgedaan aan anderen en ze zijn nog steeds in leven. Ik zie ze als een aanvulling op het forum. Facebook is volledig anders dan het forum. Facebook is leuk voor de snelle babbel. Er wordt wat geroepen en men is al weer weg. En er zijn nogal wat mensen die om uiteenlopende redenen geen Facebook account hebben.
Volvo-forum is al 20 jaar een stabiele factor en voor iedereen benaderbaar. Ook na vele jaren kun je terugzoeken naar het antwoord op een vraag of een bepaald onderwerp. We merken nog regelmatig dat een topic dat soms al tien jaar of ouder is door iemand wordt opgediept en waarin dan erg nuttige informatie blijkt te staan. Dat hoef je op Facebook niet te proberen. Daar weet je na een dag of wat al niet meer wat er is geschreven.
Als je bedenkt dat op Volvo-forum meer dan 80.000 unieke topics zijn geopend en er bijna 1,5 miljoen berichten werden geschreven kun je wel zeggen dat het forum z’n dienst heeft bewezen.
Zijn er technische ontwikkelingen geweest?
Toen we in 2004 startten met een kopie van het golf forum was dat een vrij rudimentaire vorm. We volgden vele jaren de updates en upgrades maar op enig moment werd die software niet meer onderhouden en ontwikkeld. We hebben één keer een grote crash gehad waarbij de berichten van een klein aantal forummers waren verdwenen. Gelukkig hebben we toen bijna 99,9% kunnen redden maar het was wel aanleiding om verder te kijken. We wilden echter de volledige inhoud van het forum behouden en meenemen naar een nieuw platform. Dat was niet zo eenvoudig maar gelukkig hebben we toen een bedrijf gevonden dat speciaal voor ons vertaalsoftware heeft gemaakt om die transitie te doen. En dat is uiteindelijk vlekkeloos gelukt. De forumsoftware waarmee we nu werken is wereldwijd bij vele forums in gebruik en werkt bijzonder makkelijk, zowel achter de schermen als voor de gebruikers. En er zijn nauwelijks foutmeldingen, dat geeft een stuk minder stress.
Staan er binnenkort nog evenementen op het programma?
Het organiseren van grote evenementen is nooit doel geweest. Het was altijd te bedoeling gelegenheid te scheppen waar Volvoliefhebbers elkaar konden ontmoeten. Het belangrijkste was en is daarbij het digitale clubhuis dat Volvo-forum.nl heet. Er zijn altijd onderlinge initiatieven geweest om met een aantal gelijkgestemden bij elkaar te komen en dat zal ook in de toekomst blijven gebeuren. Volvo-forum zal die natuurlijk altijd van harte ondersteunen.
Daarnaast is er sinds vorig jaar een nieuw initiatief in de vorm van www.VolvoClubNederland.nl. Zij organiseren ritten en bijeenkomsten en ik ben blij dat ik daar met Volvo-forum een digitaal platform voor kan bieden.
En hoe nu verder ?
Tja, er is nog steeds meer dan voldoende om over te praten op het forum. De ontwikkelingen in de autowereld en met name bij Volvo staan niet stil en uit ervaring weet ik dat leden van Volvo-forum daar best wel een mening over hebben. We hebben hectische tijden meegemaakt bij de introductie van de V60 PHIV, de aankondiging dat er alleen nog maar Volvo’s op batterijen gemaakt gaan worden en de berichten dat er wellicht toch hybride auto zullen blijven houden ons meer dan bezig.
Niet ik maar de leden maken het forum. Ik probeer daar, samen met een aantal ervaren en vertrouwde moderatoren een beetje orde in te houden. De verstandhouding met de Volvo organisatie is door de jaren heen steeds bijzonder aangenaam geweest, zonder dat ze zich ooit met de inhoud van het forum bemoeid hebben en ik reken er op dat die steun er ook in de toekomst zal blijven.
En zoals ik altijd mijn columns besluit. Immers ….. Volvo4Life !
Dit interview werd eerder afgedrukt in Volvo Drive Magazine