Pagina 1 van 2

licht opbrengst 440

Geplaatst: 11.12.2006 - 21:01
door arjen-440
ik rij nu al een tijdje in mijn 440
in augustus gekocht nooit licht nodig natuurlijk ;)
maar nu in de donkere wintermaanden vind ik dat de licht opbrengst
echt serieus matig tot slecht gewoon....
andere auto's nieuwere maar ook oudere geven 100x meer licht

als ik voorbij rijdt rij ik in hun lichtbundel ipv andersom.
ik heb er dus mijn twijfels bij of het zootje wel goed werkt??

Er zaten goede philips lampen in,
deze vervangen door van die nieuwe lampen die een beetje blauw licht geven maar het lijkt wel slechter als eerst (toen het dus ook belabberd was).
ik heb de lampen opnieuw laten afstellen,
het is wat verbeterd maar niet veel.

iemand enig idee hoe ik dit op moet lossen
of wat er aan de hand kan zijn?

grts arjen

Geplaatst: 11.12.2006 - 21:03
door Vampie
Goede vraag! Ik wil daar nog ff op toevoegen of er misschien andere binnenverlichting is, mijn lampje geeft amper genoeg licht om een kaart te lezen.

Geplaatst: 11.12.2006 - 21:11
door arjen-440
Vampie schreef:Goede vraag! Ik wil daar nog ff op toevoegen of er misschien andere binnenverlichting is, mijn lampje geeft amper genoeg licht om een kaart te lezen.
dan zou ik zeggen steek dr een ander lampje in?
hoger wattage?

Geplaatst: 11.12.2006 - 21:27
door Vampie
Mag je er zo alles insteken? Zo ja, bedankt. Dan zal ik eens kijken ;)

Re: licht opbrengst 440

Geplaatst: 11.12.2006 - 21:49
door VeeSeuventig
Heb een paar jaar een 460 gereden en herken dit helemaal!
arjen-440 schreef: als ik voorbij rijdt rij ik in hun lichtbundel ipv andersom.
Uiteindelijk bleek het slechte lichtbeeld zelfs een APK-afkeurpunt.

Oorzaak was -in elk geval bij mijn 460- corrosie van de "spiegel", de reflector in het lamphuis.

Die is misschien wel te vervangen, maar ik heb de complete lamp-unit vervangen (als ik me niet vergis, kocht ik die voor € 90,-/stuk bij AutoRima in Druten ... werden keurig onder rembours verzonden). Heb ze één voor één vervangen ivm de keuring, maar het verschil tussen links en rechts was dermate groot dat ik die tweede toen heel snel heb aangeschaft ;-).

Het vervangen is een kwestie van een 20 minuten en je hebt er geen specifiek gereedschap nodig; ik had "gewone" koplampen, weet niet of de 4-serie met verstelbare koplampen komt en of jij die hebt.

Kortom, ik zou zeggen: check even of het idd. corrosie is. En als dat het geval is: vervangen. Ga je voor de aardigheid weer in het donker rijden (of gewoon omdat je naar je werk moet ;-))

O ja, die corrosie was bij mijn koplampen duidelijk zichtbaar als je bij daglicht van heel dichtbij door het koplampglas keek (vooral van "bovenaf"). De corrosie bestond uit gele / bruinige "vlekjes" op de reflector.

Succes d'r mee!

Re: licht opbrengst 440

Geplaatst: 11.12.2006 - 21:57
door arjen-440
VeeSeuventig schreef:Heb een paar jaar een 460 gereden en herken dit helemaal!
arjen-440 schreef: als ik voorbij rijdt rij ik in hun lichtbundel ipv andersom.
Uiteindelijk bleek het slechte lichtbeeld zelfs een APK-afkeurpunt.

Oorzaak was -in elk geval bij mijn 460- corrosie van de "spiegel", de reflector in het lamphuis.

Die is misschien wel te vervangen, maar ik heb de complete lamp-unit vervangen (als ik me niet vergis, kocht ik die voor € 90,-/stuk bij AutoRima in Druten ... werden keurig onder rembours verzonden). Heb ze één voor één vervangen ivm de keuring, maar het verschil tussen links en rechts was dermate groot dat ik die tweede toen heel snel heb aangeschaft ;-).

Het vervangen is een kwestie van een 20 minuten en je hebt er geen specifiek gereedschap nodig; ik had "gewone" koplampen, weet niet of de 4-serie met verstelbare koplampen komt en of jij die hebt.

Kortom, ik zou zeggen: check even of het idd. corrosie is. En als dat het geval is: vervangen. Ga je voor de aardigheid weer in het donker rijden (of gewoon omdat je naar je werk moet ;-))

O ja, die corrosie was bij mijn koplampen duidelijk zichtbaar als je bij daglicht van heel dichtbij door het koplampglas keek (vooral van "bovenaf"). De corrosie bestond uit gele / bruinige "vlekjes" op de reflector.

Succes d'r mee!
stik bedankt!!
ik ga dr morgen gelijk naar kijken.
ik laat even horen of het is gelukt.

groeten

Geplaatst: 11.12.2006 - 23:54
door marsm104
Mmm herkenbaar, sommige momenten vind ik het mee vallen, maar vanavond reed ik in de miezer-regen weg, en ik kon niet zien dat de lampen aan stonden. Pas toen ik ze uit deed, zag ik een beetje verschil....

Kan het probleem ook spelen bij een '96 exemplaar?

Geplaatst: 12.12.2006 - 06:26
door VeeSeuventig
Dat durf ik niet te zeggen; mijn 460 was van 1990.

Let wel op bij het evt. bestellen van een nwe. koplampunit; er bleken in 2002 maar liefst 3 verschillende typen beschikbaar voor de 460. De eerste "make", een zgn. 'tussentype' (die had ik) en 2e 'make'.

Het verschil zit 'm in de hoogte van het koplampglas; voor alle duidelijkheid: de afstand tussen bumper en motorkap ;-). Of om precies te zijn (daar zit nl. het onderscheid) de hoogte van de strip die onder het koplampglas doorloopt, tussen onderkant-glas en bumper.

Geplaatst: 12.12.2006 - 08:45
door v40pokemon
Er zijn 3 types verkrijgbaar en ook de laatste kunnen verbranding van de spiegel vertonen. Deze dingen worden te heet vooral als je veel file of in de stad rijdt. Ik zet bij file ed mn dimlicht altijd uit en rijd verder met stadslicht (mag officieel niet)

Geplaatst: 12.12.2006 - 09:44
door De Pum
ik zelf heb het zelfde probleem met het lich nu ik ga deze week de nightguide halen van philps met de

Eigenschappen


Met 2x langere levensduur dan conventionele lampen
Projecteert optimaal licht in 3 verschillende zones
dus hoop dat ik dan wel beter lich op de weg heb

Geplaatst: 12.12.2006 - 11:06
door Caerbannog
Dit probleem heb ik ook met mijn 480! Gewoon hele zwakke/matige verlichting. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar als ik de Golf van mn broer meeneem valt mij op dat deze gewoon veel meer licht heeft.
Ligt niet aan de lampen, want die heb ik al eens vervangen zonder resultaat.
Is volgens mij een 4 serie kwaaltje, want ik heb al vaker 480's meegemaakt met dit probleem.
Mijn reflectors in de lampen zijn overigens nog keurig!

Geplaatst: 12.12.2006 - 12:01
door V480-S60
Op de een of andere manier heeft een VOLVO met gewone standaard H4 of H7 een mindere lichtopbrengst.

Bij mijn V40 was dit ook het geval. Ik heb er nu H7 GT150 van Philips in en totaal geen klagen meer.

Dit heb ik ook bij mijn 480 toegepast, maar dan met H4, en ook een stuk verbeterd.

Bij mijn 440's was ook het plaatsen van bijvoorbeeld Blue Vision al een verbetering.

Geplaatst: 12.12.2006 - 17:39
door arjen-440
nou,

ff gekeken en ja hoor
de linkse is in ieder geval flink voorzien van corosie
de rechter ben ik nog niet helemaal over uit.
ik ga ze dr eens af sleutelen als ik tijd heb

en kijken of het op te lossen is
en anders moeten dr nieuwe in :(

Geplaatst: 12.12.2006 - 22:52
door roever
Als je gaat hobby'en aan de reflectoren ben dan ontzettend voorzichtig. Die chroomlaag die erop zit is bijzonder kwetsbaar. Als je daar met een beetje zwaarder poetsmiddel aankomt is meteen de laag opgelost, en heb 0 lichtopbrangst meer!

Dus voorzichtig en als je iets wilt poetsen eerst op een klein hoekje proberen!

Geplaatst: 13.12.2006 - 18:14
door arjen-440
jup....
ik heb nou een ander probleem gehad,
is een koelwaterslang gescheurt....
1tje met 3 aftakkingen en die zijn niet meer nieuw te krijgen :S
dus dat gaat ook weer een hoop geld en tijd zoeken om dr wat voor te vinden.

en daarna wilde ik die lampen uit elkaar halen
de reflectoren helemaal glad schuren (mits niet meer te redden)
en dan chrome sprayen?

iemand die hier ervaring mee heeft?
of dit af raad.....
ik heb eigenlijk geen geld voor nieuwe complete koplampen

Geplaatst: 13.12.2006 - 19:16
door V480-S60
Ik weet niet waar je woont.
Maar in het oosten des Lands is Elferink in Enter misschien een goed adres voor die slang en goede tweedehands koplampen.
Anders Staal in Noordhorn (Groningen).
En motoronderdelen zijn bij mijn 480 nog nooit een probleem. Dus voor een 440 moet dat ook niet moeilijk zijn. (Ook nieuw!)

Ik zou nooit maar dan ook nooit aan de reflectoren gaan spuiten. Dit geeft niet het gewenste effect. En ook de straalbreking wordt anders.
Dat lijkt mij dus erg onverstandig.

Geplaatst: 13.12.2006 - 19:20
door arjen-440
nou ja,
die slang is dus 100% niet nieuw te krijgen,
dus moet ik naar de sloop... wat ik dus niet vertrouw
want die slang van de sloop is net zo oud als mijn slang....

en die lampen zal ik gelijk eens voor informeren als ik er toch ben

edit: ik kom uit zeeland (vlissingen)

Geplaatst: 13.12.2006 - 21:10
door arnoud
Is het dan zo dat sommige slangen wel en sommige slangen niet nieuw meer te krijgen zijn voor een 440? Ik heb laatst nog gewoon een nieuwe carter-ontluchtingsslang bij de dealer gehaald voor een 1994-440. Kan het per dealer verschillen of ze er zin in hebben?

Geplaatst: 13.12.2006 - 22:03
door arjen-440
arnoudh schreef:Is het dan zo dat sommige slangen wel en sommige slangen niet nieuw meer te krijgen zijn voor een 440? Ik heb laatst nog gewoon een nieuwe carter-ontluchtingsslang bij de dealer gehaald voor een 1994-440. Kan het per dealer verschillen of ze er zin in hebben?
zou ook heel goed kunnen hoor
ik vind dat ze overal een beetje raar doen over een 440
de ene zegt dat je naar renault moet
de ander dat je die hele auto beter naar de sloop ken brengen

ik word dr gek van....
ik ga morgen naar de sloop trek ergens die slang dr af
en beun um dr op..... als ie nog eens kapot gaat haal ik er gewoon weer 1. :?

maar uh we zijn wel erg offtopic :lol:

Geplaatst: 14.12.2006 - 09:19
door V480-S60
Arjen,

Tja, Vlissingen oei. Daar weet ik geen VOLVO-sloop in de buurt. Overigens heel Zeeland niet. Ik denk dat Marans Veldhoven dan het dichtst in de buurt zit, voor je lampen.

Maar goed. Heb je al geïnformeerd bij de Groene in Goes zelf? Want voor zover mij bekend zijn juist slangen gewoon nog nieuw leverbaar via VOLVO.
Anders zou ik het eens bij een andere dealer of officieel servicepunt proberen.
Helaas heeft Zeeland alleen maar "De Groene" voor VOLVO en is de dichtstbijzijnde andere dealer in Roosendaal.