Pagina 1 van 1
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 05.01.2025 - 08:10
door Nel
In bijlage een artikel uit het laatste nieuws. Heeft Joost Bolle gelijk?
Mvg,
Nel
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 05.01.2025 - 08:39
door Kick
Een review is altijd een persoonlijke mening over iets dus ik hecht hier niet zoveel waarde aan. Pas als 100 meningen dezelfde kant op gaan krijgt het waarde.
Net als bij een review over een wasmachine; 5 reviews zegt niks maar 100 reviews wel.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 05.01.2025 - 10:37
door mga1600
Er zijn ook positieve reviews te vinden op YouTube bijvoorbeeld. Maar de enige mening die telt is die van jezelf na een uitgebreide proefrit…….
Maar het feit dat die man zich ergert aan het feit dat er veel via het scherm geregeld moet worden heeft niet begrepen dat je anno 2025 ook gewoon tegen je auto kunt praten om dingen voor elkaar te krijgen. Zegt meer over hemzelf dan over de auto…
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 05.01.2025 - 10:54
door lint
Een review zegt vaak meer over de maker dan over de besproken auto.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 05.01.2025 - 12:17
door OGA244
In Zweden was men ook niet echt positief over dit toch zweedse product.
Er zijn door volvo 3 jaar terug verwachtingen gewekt waaraan men 3 jaar later simpelweg nog steeds niet voldoet (los daarvan zijn 7 zitters van de goedkopere chinese zustermerken wel eerder beschikbaar)
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 05.01.2025 - 13:14
door BraboFrits
Ik ben ook nog niet echt overtuigd v.w.b. deze EX90. Nu is dat in ons geval niet zo moeilijk i.v.m. de caravan, een EV (om het even welke) zie ik voorlopig echt niet zitten.
In plaats daarvan zou ik wel een nieuwe XC90 T8 willen hebben vanwege het grotere elektrisch bereik.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 05.01.2025 - 23:42
door Mavi57
lint schreef: ↑05.01.2025 - 10:54
Een review zegt vaak meer over de maker dan over de besproken auto.
inderdaad
Kort en weinig zeggende review van een krant die eerder uit is op sensatie dat getrouwheid....
Lijkt grotendeels gemaakt zonder dat er met de auto gereden is, eerder een samenraapsel van reviews en dan een paar straffe uitspraken erbij om de boel wat negatief te kruiden kwestie van eens averechts te doen, tegen de stroom in.
Heb zelf een testrit gemaakt van meer dan 100 km op verschillende wegen en geloof mij, die auto is een droom.
Mijne is nu in het schip ter hoogte van Schotland, wordt 19 01 in Zeebrugge verwacht.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 06.01.2025 - 12:14
door BraboFrits
Mavi57 schreef: ↑05.01.2025 - 23:42
Mijne is nu in het schip ter hoogte van Schotland, wordt 19 01 in Zeebrugge verwacht.
Ben heel benieuwd naar je bevindingen. Nog een aantal spannende dagen voor de boeg, wachten duurt altijd lang!
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 06.01.2025 - 13:18
door Urbexpeditie
In de Zweedse automagazines komt deze 90er ook niet zo best uit de verf. Er zou zomaar een kern van waarheid in kunnen zitten. Wel jammer want je mag aardig aftikken voor deze Volvo.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 06.01.2025 - 16:30
door OGA244
Urbexpeditie schreef: ↑06.01.2025 - 13:18
In de Zweedse automagazines komt deze 90er ook niet zo best uit de verf. Er zou zomaar een kern van waarheid in kunnen zitten. Wel jammer want je mag aardig aftikken voor deze Volvo.
En dat zijn meer magazines en dus ook meer journalisten die minder positief zijn .
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 06.01.2025 - 20:30
door C30BlackStone
Dit onderzoek heeft wat mij betreft nog niets valide laten zien. Behoorlijk subjectief. Goed onderzoek na verloop van tijd geeft betrouwbare data. Voorbeeld: Populatiegrootte: Voor kleine populaties (bijvoorbeeld minder dan 1.000 personen) kan een steekproef van 100-200 voldoende zijn. Voor grotere populaties (duizenden tot miljoenen) heb je meestal een grotere steekproef nodig.
Betrouwbaarheidsniveau: Dit is de kans dat de resultaten representatief zijn voor de hele populatie. Een betrouwbaarheidsniveau van 95% is vaak standaard, wat betekent dat als je het onderzoek 100 keer zou herhalen, je 95 keer dezelfde resultaten zou krijgen.
Foutmarge: Dit geeft aan hoeveel de steekproefresultaten mogen afwijken van de werkelijke waarden in de populatie. Een foutmarge van 5% is gebruikelijk, maar hoe kleiner de foutmarge, hoe groter de steekproef moet zijn.
Hier is een eenvoudige tabel om je een idee te geven:
Populatiegrootte Steekproefgrootte (95% betrouwbaarheidsniveau, 5% foutmarge)
100 80
500 217
1.000 278
10.000 370
100.000 383
1.000.000 384
Ik ben van mening dat we pas na ontvangen van veel data van EX90 rijders over een langere periode vanuit verschillende gebieden en rijomstandigheden pas echt kunnen zeggen wat de plussen en minnen zijn. Volvo doet ook op soortgelijke wijze onderzoek. Daarnaast mag ik er toch vanuit gaan dat voor de introductie van de EX90 aan de wereld er ook voldoende is getest, onderzocht etc. Het blijft een ervaring die altijd voor een ieder verschillend zal zijn. Gelukkig maar.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 06.01.2025 - 20:51
door Hans Eilander
Dat neemt echter niet weg dat wanneer Volvo een auto op de markt brengt, die achteraf nog van veel updates moet worden voorzien om een acceptabel rijgedrag te vertonen, eigenlijk een No-Go is. Zeker wanneer het auto,s zijn van om en nabij de €100K. Maar zelfs voor de kleinere broer, de EX30, is dit een zure appel voor veel eigenaars. Zorg dat een auto 100% okee is, als je hem in de showroom zet. Wat updates (OTA) voor navigatie enz, zoals bij Tesla, zijn nog te behappen.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 07.01.2025 - 08:47
door iHansz
C30BlackStone schreef: ↑06.01.2025 - 20:30
Dit onderzoek heeft wat mij betreft nog niets valide laten zien. Behoorlijk subjectief. Goed onderzoek na verloop van tijd geeft betrouwbare data. Voorbeeld: Populatiegrootte: Voor kleine populaties (bijvoorbeeld minder dan 1.000 personen) kan een steekproef van 100-200 voldoende zijn. Voor grotere populaties (duizenden tot miljoenen) heb je meestal een grotere steekproef nodig.
Betrouwbaarheidsniveau: Dit is de kans dat de resultaten representatief zijn voor de hele populatie. Een betrouwbaarheidsniveau van 95% is vaak standaard, wat betekent dat als je het onderzoek 100 keer zou herhalen, je 95 keer dezelfde resultaten zou krijgen.
Foutmarge: Dit geeft aan hoeveel de steekproefresultaten mogen afwijken van de werkelijke waarden in de populatie. Een foutmarge van 5% is gebruikelijk, maar hoe kleiner de foutmarge, hoe groter de steekproef moet zijn.
Hier is een eenvoudige tabel om je een idee te geven:
Populatiegrootte Steekproefgrootte (95% betrouwbaarheidsniveau, 5% foutmarge)
100 80
500 217
1.000 278
10.000 370
100.000 383
1.000.000 384
Ik ben van mening dat we pas na ontvangen van veel data van EX90 rijders over een langere periode vanuit verschillende gebieden en rijomstandigheden pas echt kunnen zeggen wat de plussen en minnen zijn. Volvo doet ook op soortgelijke wijze onderzoek. Daarnaast mag ik er toch vanuit gaan dat voor de introductie van de EX90 aan de wereld er ook voldoende is getest, onderzocht etc. Het blijft een ervaring die altijd voor een ieder verschillend zal zijn. Gelukkig maar.
Hear, hear!

Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 07.01.2025 - 09:07
door V480-S60
Volvo heeft 2 jaar de tijd gehad om de EX90 "fine te tunen". Ik vind het dan ronduit teleurstellend dat bij de eerste de beste review al een negatieve beoordeling komt van juist die systemem.
En dat dan ook nog het comfort niet fijn genoemd mag worden is voor zo'n auto toch wel het minimum
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 07.01.2025 - 09:29
door Gouwe
V480-S60 schreef: ↑07.01.2025 - 09:07
...En dat dan ook nog het comfort niet fijn genoemd mag worden is voor zo'n auto toch wel het minimum
En toch is comfort ook weer een subjectief begrip. Ik begrijp dat de EX90 is uitgerust met FSD demper technologie of optioneel luchtvering.
Eén van mijn compagnons heeft een XC60T8 met luchtvering, de andere compagnon zonder. Als ik mag kiezen vind ik de XC60 zonder luchtvering oncomfortabel.
De eigenaar zelf vind het prettig sportief.....
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 07.01.2025 - 09:37
door OGA244
V480-S60 schreef: ↑07.01.2025 - 09:07
Volvo heeft 2 jaar de tijd gehad om de EX90 "fine te tunen". Ik vind het dan ronduit teleurstellend dat bij de eerste de beste review al een negatieve beoordeling komt van juist die systemem.
En dat dan ook nog het comfort niet fijn genoemd mag worden is voor zo'n auto toch wel het minimum
3 jaar, de eerste werden verkocht Q3/22, de introductie was voor de dealers half 2022 (Q2 uit mijn hoofd) , de eerste auto's reden reeds voor die tijd..
Na 3 jaar dan auto's neerzetten waar nog zoveel van de beloofde features op missen is eigenlijk schandalig.
Dat zouden dan ook zomaar punten kunnen zijn waar de autopers terecht over valt..
Potentiële kopers lezen bij gebrek aan andere ervaringen autobladen, laten hun koopbeslissing van kleine dingen afhangen.
Heb nu ook niet het idee dat de EX90 een verkooptopper is, de EM90 is iig een kostbaar fiasco gebleken.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 07.01.2025 - 20:22
door MickAa90
OGA244 schreef: ↑07.01.2025 - 09:37
V480-S60 schreef: ↑07.01.2025 - 09:07
3 jaar, de eerste werden verkocht Q3/22, de introductie was voor de dealers half 2022 (Q2 uit mijn hoofd) , de eerste auto's reden reeds voor die tijd..
Na 3 jaar dan auto's neerzetten waar nog zoveel van de beloofde features op missen is eigenlijk schandalig.
Dat zouden dan ook zomaar punten kunnen zijn waar de autopers terecht over valt..
Potentiële kopers lezen bij gebrek aan andere ervaringen autobladen, laten hun koopbeslissing van kleine dingen afhangen.
Heb nu ook niet het idee dat de EX90 een verkooptopper is, de EM90 is iig een kostbaar fiasco gebleken.
Volgens mij klopt dat niet. De presentatie was in november 2022.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 07.01.2025 - 20:23
door MickAa90
Ik had overigens ook een van de eerste Volvo XC90. Daar was ook vanalles mee aan de hand softwarematig. Lijken veel mensen inmiddels vergeten.
En wat me ook opvalt in vel van deze reviews: kritisch op alles via het scherm. Nou, in mijn xc90 heb ik wel iets meer knopjes, maar niet heel veel meer. En ook de XC90 zonder luchtvering vond ik zelf erg onprettig rijden, want die was ook al zwaar.
Toch, met al die kritische geluiden - ook toen - heb ik 9 jaar heerlijk in een xc90 gereden, en hoop ik straks hetzelfde te kunnen doen met de EX90. Al is hij vast niet perfect.
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 07.01.2025 - 22:53
door OGA244
MickAa90 schreef: ↑07.01.2025 - 20:22
OGA244 schreef: ↑07.01.2025 - 09:37
3 jaar, de eerste werden verkocht Q3/22, de introductie was voor de dealers half 2022 (Q2 uit mijn hoofd) , de eerste auto's reden reeds voor die tijd..
Na 3 jaar dan auto's neerzetten waar nog zoveel van de beloofde features op missen is eigenlijk schandalig.
Dat zouden dan ook zomaar punten kunnen zijn waar de autopers terecht over valt..
Potentiële kopers lezen bij gebrek aan andere ervaringen autobladen, laten hun koopbeslissing van kleine dingen afhangen.
Heb nu ook niet het idee dat de EX90 een verkooptopper is, de EM90 is iig een kostbaar fiasco gebleken.
Volgens mij klopt dat niet. De presentatie was in november 2022.
Volgens mij klopt dat wel, ik verkocht de 1e in september 22 en rond de zomervakantie was de dealer introductie
Geen flatterende review van de EX90
Geplaatst: 13.06.2025 - 08:59
door Fox2
Gisteren gestrand met mijn EX90. Elke dag is er wat. Kon de auto op geen manier in en laten ophalen door een berger. Het is bizar hoe onstabiel deze auto is qua software.