Trilling in stuur
Geplaatst: 12.01.2025 - 23:04
Mijn XC70 D4 van 2012 heeft nu 211.000 km gelopen. Toen ik deze auto 4 jaar geleden kocht met 125.000 liep deze fantastisch, als op rails.
Het enige minpuntje was een kraak in de voortrein als ik bij koud weer over een verkeersdrempel reed. Daarvoor is de auto 2x naar de verkopende dealer terug geweest. De kraak in de voortrein hebben ze niet kunnen oplossen, maar na de 2e keer was er een "proefrit" van 50 km gemaakt en had ik wel kraakjes in het interieur een trilling in het stuur erbij gekregen. Ik vermoed dat de auto bij de 2e "proefrit" behoorlijk afgeragd is en alle drempels in de omgeving met hoge snelheid genomen zijn.
Alle 4 de wielen zijn daarna bij 3 verschillende garages opnieuw gebalanceerd.
Maar de trilling in het stuur is nooit verdwenen. Ik heb bij 2 garages ook gevraagd of de velgen recht zijn. Die zouden recht zijn.
1,5 geleden voor zijde nieuwe banden erop, gebalanceerd door bandenbedrijf, maar ook toen bleef de trilling aanwezig.
De trilling doet zich voor bij snelheden vanaf 100 km. Ik heb binnenkort 4 nieuwe banden nodig, maar verwacht dat ook dan de trilling met balanceren niet zal verdwijnen.
Kan het zijn dat het onderstel of de aandrijfassen bij de "proefrit" zo'n opdonder hebben gehad dat hier iets verbogen is? Bij accelereren merk ik heel soms een onbalans in de aandrijflijn. Maar dat is zeker niet altijd en de trilling in het stuur is er altijd.
Het lukraak vervangen van onderdelen is ook geen oplossing.
De gemiddelde garage zal dit denk in niet kunnen oplossen. Is er een specialistisch bedrijf die dit wel kan ?
Of kunnen banden bijna nooit 100% trillingsvrij gebalanceerd worden?
Het enige minpuntje was een kraak in de voortrein als ik bij koud weer over een verkeersdrempel reed. Daarvoor is de auto 2x naar de verkopende dealer terug geweest. De kraak in de voortrein hebben ze niet kunnen oplossen, maar na de 2e keer was er een "proefrit" van 50 km gemaakt en had ik wel kraakjes in het interieur een trilling in het stuur erbij gekregen. Ik vermoed dat de auto bij de 2e "proefrit" behoorlijk afgeragd is en alle drempels in de omgeving met hoge snelheid genomen zijn.
Alle 4 de wielen zijn daarna bij 3 verschillende garages opnieuw gebalanceerd.
Maar de trilling in het stuur is nooit verdwenen. Ik heb bij 2 garages ook gevraagd of de velgen recht zijn. Die zouden recht zijn.
1,5 geleden voor zijde nieuwe banden erop, gebalanceerd door bandenbedrijf, maar ook toen bleef de trilling aanwezig.
De trilling doet zich voor bij snelheden vanaf 100 km. Ik heb binnenkort 4 nieuwe banden nodig, maar verwacht dat ook dan de trilling met balanceren niet zal verdwijnen.
Kan het zijn dat het onderstel of de aandrijfassen bij de "proefrit" zo'n opdonder hebben gehad dat hier iets verbogen is? Bij accelereren merk ik heel soms een onbalans in de aandrijflijn. Maar dat is zeker niet altijd en de trilling in het stuur is er altijd.
Het lukraak vervangen van onderdelen is ook geen oplossing.
De gemiddelde garage zal dit denk in niet kunnen oplossen. Is er een specialistisch bedrijf die dit wel kan ?
Of kunnen banden bijna nooit 100% trillingsvrij gebalanceerd worden?