Pagina 1 van 1

Ervaringen met achteraf inbouwen roetfilter 2.0D

Geplaatst: 12.12.2006 - 21:48
door sanco
Beste collega Forumlezers,

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die reeds enige tijd het gratis roetfilter van Volvo hebben laten monteren onder hun 2004/2005 2.0 diesels. Ik kreeg afgelopen week ook een brief in de bus. Argumenten om toch vooral over te gaan tot montage waren het milieu en een hogere inruilwaarde etc etc. Waar ik zelf echter ook veel waarde aan hecht is aan driveability en zuinigheid. Mijn vermoeden is namelijk dat het filter vermogen kost en een hoger verbruik tot gevolg heeft. Daarnaast vraag ik me af wat er over pakweg een jaar na montage over is gebleven van de werking en hoe de auto zich dan gedraagt als motor moet uitademen via een half verstopt filtersysteem. Ok, ik geef onmiddelijk toe: ik heb vooroordelen maar in feite is de auto er volgens mij niet echt op ingeregeld. Ik hoef maar terug te denken aan de ellende met vervuilde EGR kleppen etc om wat terughoudend te zijn. Pas na uitschakeling hievan rijd ik probleemloos rond.

Dus ervaringen zijn dringend gewenst zodat ik (en wellicht anderen met mij) een weloverwogen beslissing kan/kunnen nemen op basis van eerlijke feiten!

Alvast bedankt voor jullie info!

Geplaatst: 13.12.2006 - 12:39
door Peewee1979
Tsja, wat kan ik zeggen.

Ik heb een af-fabriek roetfilter, en een aantal collega's van mij ook.

We hebben redelijk wat S40/V50's in ons bedrijf.

FEIT: De wagens met roetfilters verbruiken (veel) meer dan zonder. Volvo kan het ontkennen, je zeggen dat dat technisch niet mogelijk is, of dat het aan de berijders ligt, maar: op een stuk of 60 Volvo's, waarvan een 15-20 met af-fabriek roetfilter, kan je makkelijk vergelijken. Het verbruik ligt gewoon een stuk hoger (+/- 15%).

Ook hebben ik, en anderen het gevoel dat de 2.0D niet zo lekker rijd, als degene zonder roetfilter. Mijn V50 (en anderen) stottert bij langzaam in de File rijden, iets waarvan de pre-roetfilter generatie geen last van heeft. Ook pakt hij minder lekker op.

Ik weet dat er nu techneuten gaan roepen dat het allemaal onzin is. Ik kijk liever naar de cijfers.

Als af-fabriek dit soort problemen al heeft, zou ik zelf niet denken aan een roetfilter chteraf.

Geplaatst: 13.12.2006 - 20:49
door newfh
Peewee1979 schreef:Tsja, wat kan ik zeggen.

Ik heb een af-fabriek roetfilter, en een aantal collega's van mij ook.

We hebben redelijk wat S40/V50's in ons bedrijf.

FEIT: De wagens met roetfilters verbruiken (veel) meer dan zonder. Volvo kan het ontkennen, je zeggen dat dat technisch niet mogelijk is, of dat het aan de berijders ligt, maar: op een stuk of 60 Volvo's, waarvan een 15-20 met af-fabriek roetfilter, kan je makkelijk vergelijken. Het verbruik ligt gewoon een stuk hoger (+/- 15%).

Ook hebben ik, en anderen het gevoel dat de 2.0D niet zo lekker rijd, als degene zonder roetfilter. Mijn V50 (en anderen) stottert bij langzaam in de File rijden, iets waarvan de pre-roetfilter generatie geen last van heeft. Ook pakt hij minder lekker op.

Ik weet dat er nu techneuten gaan roepen dat het allemaal onzin is. Ik kijk liever naar de cijfers.

Als af-fabriek dit soort problemen al heeft, zou ik zelf niet denken aan een roetfilter chteraf.
Helemaal mee eens...... Laat ze alle "perikkelen" rond het roetfilter nu eerst maar eens oplossen, want zoals het er nu uitziet heeft het ALLEEN NOG MAAR NADELEN...... Uiteraard afgezien van het vd. waarvoor het ding wordt geplaatst natuurlijk: het filteren van de PM (roet)deeltjes :(

Geplaatst: 13.12.2006 - 22:10
door pieter007
kan je zo'n roetfilter er ook uithalen ?


of zit ie ook echt vastgelast ofzo ?

Geplaatst: 14.12.2006 - 22:24
door sanco
wat bedoel je Pieter? De standaard af fabriek gemonteerde roetfilters zijn waarschijnlijk een geheel met de rest van de uitlaat. Het filter waar ik het over heb zal waarschijnlijk tussengebouwd worden in de originele uitlaat (schuifmof?) Deze kun je dus wel weer uitwisselen voor een stuk pijp denk ik, maar ik heb het nog niet in de praktijk gezien. Zou een overweging kunnen zijn: nu gratis filter halen en bij problemen weer een stuk pijp monteren om vervolgens bij inruil of keuring het filter weer terug te plaatsen zodat de wagen zogenaamd aantrekkelijker wordt voor fiscus (als er bijv een gedifferentieerde tax komt) en bij inruil...... maar dat was toch voorlopig niet mijn insteek.

Geplaatst: 21.12.2006 - 22:55
door sanco
Verder nog niemand hier die achteraf zo'n gratis filter heeft laten monteren?

Geplaatst: 22.12.2006 - 15:41
door HowS40
Ben ook zeer benieuwd. Wou al een afspraak maken maar wacht er maar nog even mee......

Geplaatst: 22.12.2006 - 16:24
door JW71
Het gaat eigelijk om een andere motor, ik heb een 1.6D. De eerste 40.000km zonder gereden en de laatste 9.000 met een filter. Aan het rijden merk je niks. Trekkracht is niet minder en ook geen afwijkend rij gedrag.
Hoe het met het verbruik is weet ik niet. Dat is de laatste tijd wel gestegen, maar het is ook kouder geworden, het regent meer en waait harder dan b.v. juli/aug./sep. Verbruik was toen 5.1/5.2 ltr/100km. Nu zo rond de 5.5/5.6 ltr/100km, en dat komt weer aardig in de buurt van het verbruik van de periode feb./mrt./apr. Maar ja toen had ik nog niet meer dan 10.000 / 15.000 km gerede.

Geplaatst: 22.02.2008 - 19:54
door sanco
Beste forumlezers, ik heropen nog 1 keer dit topic. Inmiddels moeten er hier een aantal berijders van de 2.0D zijn die al behoorlijk wat km hebben gemaakt met een achteraf gemonteerd retrofit filter.
Vanwege de hernieuwde (en misschien wel laatste) aanbieding om ondanks de subsidieverlaging tot 400 euro alsnog een filter te laten plaatsen en meer nog, alle op ons af komende beperkingen (zie plannen Amsterdam, het gezeik in vele steden in Duitsland) is het misschien toch praktisch om de mijne door achterafmontage van euro 3 om te toveren in euro 4. Ik heb echter nog steeds grote achterdocht bij de gevolgen, bijv qua prestaties en verbruik.
Anderzijds heb ik begrepen dat veel retrofit filters van het half open type zijn, met andere woorden: zit de zaak vol, dan kan het uitlaatgas alsnog redelijk vrij ontsnappen. Wat het effect dan nog moet zijn voor het milieu is me overigens onduidelijk, maar goed.

Ik hoor heel graag of alles even goed als voorheen blijft functioneren!
Alvast dank voor jullie info.

Geplaatst: 24.02.2008 - 00:00
door Jolly Breeze Racing
Ik heb sinds juli 2007 een retrofit filter op mijn 2.0D.

Ik merk er niks van, hij roet ook niet minder dan voorheen, ik heb de motor gechipt (BSR), 167 pk en 380 Nm.

Geplaatst: 24.02.2008 - 08:58
door bart simpson
je mag met een roetfilter Amsterdam straks wel in en zonder niet

Geplaatst: 24.02.2008 - 19:41
door deNero
Mijn S40 2.0d rijdt nu ongeveer 45.000km met retrofit roetfilter. Ik kan je geruststellen, je merkt er niks van. Geen hoger verbruik of lager vermogen kunnen vaststellen.

Toch zullen er misschien verschillen ontstaan afhankelijk van het gebruik van de auto. Mijn verbruik is namelijk ook vrij laag in tegenstelling tot veel ervaringen op het forum. Minder dan 6l per 100km/1:17 haal ik vrij gemakkelijk. 90% van de ritten is 40km of langer.

Bij gebruik op kortere afstanden zal het roetfilter misschien eerder vervuilen.

Geplaatst: 25.02.2008 - 21:33
door sanco
thx Jolle en deNero, jij trouwens alvast veel plezier gewenst met je prachtige nieuwe V70.... GT of handbak?

@bart, ik hoef A'dam zo nodig niet in, maar zie het als een teken aan de wand... hoewel ik zelf tzt wel een andere auto heb wrschlijk, zal het inruilen gunstiger zijn met filter denk ik. Maar ik doe het het liefst zo laat mogelijk zodat ik er zelf geen ergernis van krijg..... :D

Geplaatst: 28.02.2008 - 21:31
door deNero
jij trouwens alvast veel plezier gewenst met je prachtige nieuwe V70.... GT of handbak?
Dank je, gaat wel lukken! Handbak, geen GT. GT kan me niet overtuigen, zie mijn reactie in V70 topic "Verdraaid... wat duurt dat wachten lang!"

Geplaatst: 10.11.2008 - 11:56
door Jolly Breeze Racing
Zaterdag ging de auto in de noodloop, eerste diagnose: roetfilter verstopt!

Of nieuwe retrofit, of schoonspoelen, of roetfilter verwijderen.

Iemand die dit ook heeft meegemaakt?

Geplaatst: 10.11.2008 - 12:50
door bart simpson
@ jolly breeze racing, is BSR tuned niet de reden?

Geplaatst: 10.11.2008 - 12:51
door bart simpson
sanco schreef:thx Jolle en deNero, jij trouwens alvast veel plezier gewenst met je prachtige nieuwe V70.... GT of handbak?

@bart, ik hoef A'dam zo nodig niet in, maar zie het als een teken aan de wand... hoewel ik zelf tzt wel een andere auto heb wrschlijk, zal het inruilen gunstiger zijn met filter denk ik. Maar ik doe het het liefst zo laat mogelijk zodat ik er zelf geen ergernis van krijg..... :D
de subsidieregeling is vrijwel ten einde, doe wat je goeddunkt

Geplaatst: 10.11.2008 - 17:48
door Jolly Breeze Racing
@ jolly breeze racing, is BSR tuned niet de reden?
Ja dat gaf de garage aan als mogelijkheid, door meer roetuitstoot zou het filter eerder verstopt raken?

Ik wacht het even af.

Geplaatst: 10.11.2008 - 18:06
door bart simpson
Ken een gechipte D5 met een gesmolten/uitgebrand rpf, dat is iig geen garantie

Geplaatst: 10.11.2008 - 23:10
door sanco
bart simpson schreef:de subsidieregeling is vrijwel ten einde, doe wat je goeddunkt
Thx voor de tip, mijn laatste reaktie was van febr. Inmiddels ben ik sinds de APK/dealerbeurt eind mei reeds voorzien van..... Had toen al zoiets van: nu kan het nog, toch maar doorpakken.
Opvallend verschil is er (tot nu toe) niet, wel is mijn verbruik gemiddeld (vanaf 0km elke tankbeurt geregistreerd) een pietsje hoger en heb ik het gevoel dat het onderin ook net effe minder is (voor de turbo inkomt) maar om nu te zeggen dat het me echt stoort.
Wel hoop ik dat dit filter niet geleidelijk voor steeds meer tegendruk gaat zorgen.... maar als gezegd, ik hoop volgend voorjaar een overstap te maken.
Trouwens, erg happig zijn de Volvodealers niet om een nette dealer onderhouden 2.0D met <90k km van 2004 in te ruilen. Het heet dat er weinig vraag meer is vanuit de particuliere hoek voor dit soort diesels. ( en er is natuurlijk ook een stortvloed aan jongere leasers met >140k vrij gekomen)
Bedankt Den Haag voor het dieseltje pesten! BPM straf, jaarlijkse APK (terwijl ik maar 20kkm rijdt), roetfilter...... wie is er nu gek?