EGR-valve - limp mode ...etc

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VolvoRuijs
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 03.03.2005 - 19:35

Op een ander V50 forum (www.volvospy.com) lees ik regelmatig berichten over problemen met de V50 2.0D. Ze hebben het dan over een SW update die gedaan moet worden door de dealer en het vervangen van de EGR-valve en dat de auto regelmatig terugvalt tot een zgn limp-mode. (niet harder dan 100 km/h).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand deze problemen herkent of heeft ervaren. Ik zelft "nog"niet maar als het gebeurd wil ik graag voorbereid zijn.

gr
Karoshi
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 28.03.2005 - 00:18

Mijn V50 wordt vrijdag afgeleverd en heb ook na het lezen van deze berichten geinformeerd naar de EGR valve problemen...

De dealer ontkende niet dat er problemen zijn met dit gebeuren.
Als er iets misgaat met de valve dan gaat de auto in een een soort safe mode wat er dus voor zorgt dat de motor niet veel toeren kan draaien om schade te voorkomen.

Wat de dealer doet is deze safe mode resetten om de EGR valve terug te laten "functioneren".

De softwareupdate zou enkel de foutmarge die de safe mode "triggerd" vergroten waardoor de egr blijft functioneren...

Of dit op lange termijn ook resulteert in een schade aan de motor is natuurlijk niet geweten aangezien ze naar mijns inziens enkel het ongemakkelijke wegnemen maar de oorzaak niet aanpakken...
Gebruikersavatar
VolvoRuijs
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 03.03.2005 - 19:35

Bedankt voor het reageren. Ik heb zelf bij de dealer ook nog wat navraag gedaan maar ze lieten er niet veel over los.
De dame aan de balie zei nog wel dat ze nog niet al te lang geleden 3 V50's op 1 dag binnen hadden gekregen met dezelfde kwaal. Dus dat de wagen terug vile naar de zgn safe mode. Mocht ze eigenlijk niet zeggen maar toch.....

Het lijkt dus wel degelijk een bekende "kwaal"

Ik wacht wel af maar hoop het niet mee te maken. :onfire:
jeroen vink
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.03.2005 - 22:55

Ik heb de V50 2.0D nu 10 maanden, nu ook klep vervangen. Ging niet meer harder dan 100km/h, jammer was alleen dat ik het probleem kreeg terwijl ik met de caravan reed, en toen ging ik niet meer harder dan 50km/h. Niet echt sprake van safe mode, met deze snelheid op de snelweg!!!
Volvo heeft soms rare opvattingen over safe mode. Met de caravan op een hele stijle berg in Italie, vond de computer dat ik teveel verbruikte. BAM, op de safe mode. Niet fijn zonder gas op een stijle helling met een vrachtwagen achter je. Nee, hier moet Volvo nog veel leren. Ze proberen de auto veel te slim te maken. Gewoon laten rijden, laat hooguit een lampje branden!!!!
Trouwens veel problemen met deze wagen, binnen 10 maanden al 3 maal ANWB nodig gehad, daarnaast al vele malen vervangend vervoer gehad wegens storingen. Onbetrouwbare wagen. Nu doen mijn ruitenwissers het weer niet, en als ik ze aandoe, dan krijg ik de melding dat remvloeistof nivo te laag is. Dus weer op naar de dealer.
Karoshi
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 28.03.2005 - 00:18

Het lijkt of ze met microsoft software geladen zijn :P

Mja ik dacht dat er bij de regelmaat van de klok software updates uitkwamen voor alle bekende kwalen dus het meeste is elektronisch op te lossen...

Jeroen: Een wagen kan niet de situatie inschatten maar enkel afgaan op de gegevens die de motor inleest. Volvo heeft bij dit "safe mode" proces de veiligheid van de motor vooropgesteld om beschadigingen te vermijden en kan onmogelijk de situatie wanneer het systeem ingrijpt weten. Het mag niet gebeuren maar toch...
jeroen vink
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.03.2005 - 22:55

Ben ik met je eens. Alleen Volvo heeft deze wagen niet voldoende getest, of hij is te snel geintroduceerd. Ik had de wagen als een van de eersten (uit folder besteld) en liep dus ook als een van de eersten tegen de problemen aan, met name door de trekhaak (extra SW) en werkelijk gebruik van de caravan.
Problemen worden soms door Volvo onderkend en opgelost door het verruimen van toegestane grenswaarden in de SW. Dat had men beter moeten inschatten/testen.

Ander probleem is dat ze bij onderhoud niet direct alle SW updates downloaden, maar alleen die SW problemen oplossen die zich bij jouw auto openbaren. Echt een verbetering zou zijn een "upgrade all SW" functie, zodat je altijd met de laatste SW versie rondrijdt, en dus problemen voorkomt die reeds bij andere wagens zijn gevonden en verholpen.
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Hi,

Ik ben hier nieuw.
Ik heb nu 3 maanden een V50 2.0d.

Bij aflevering gaf de boorcomputer aan: Ruitenwisser vloeistof bijvullen.
De verkoper gooit er 2 liter blauwe drap in.
Wij rijden weg, aan het eind van de straat:"ABS lamp aan, waarschuwing: Ga Naar de Garage." Het resultaat, er was een ABS sensor defect.

Volgende dag de melding: Ruitenwisser vloeistof bijvullen.
Weer terug nar de garage. "Nu hebben we het gerepareerd."
Weer de volgende dag dezelfde melding.
Nu gaat men echt fout zoeken en het blijkt dat de slang van de ruitensproeier tank gescheurd was.

In februari wilde de radio ineens niet meer aan.
De volgende dag deed die het weer.

Toen sneeuwde het in februari. DSTC werkt alleen als je op gresngevallen. Trek je op met wat meer gas, dan slaan de wielen gewoon door met de nodige herrie. Ook op een nat wegdek slaan de wielen gewoon door. Helemaal leuk als je met 1 wiel op een gladde plek staat. Slaat 1 wiel door. Dan kan het differentiel het niet meer aan.

23 Maart: Ineens is alle kracht uit de motor, optrekken... de vrachtwagens gingen sneller. De motor kwam niet meer boven de 3000 rpm.
Na het parkeren van de auto en een paar uur later weer starten, probleem verdwenen.

Een paar dagen later in een file. De motor maakt een geluid alsof deze op 3 cylinders loopt. De motor wil niet boven de 1500 rpm lopen.
Auto aan de kant en even uit gezet. Daarna was het probleem weer weg.

Op Opel na, heb ik nog nooit zoveel problemen met een auto gehad.
Binnenkort ga ik naar de garage (alweer) en zal ik die firmware update en EGR valve.


Cheers,

GND
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Na 12 keer stilstaan dankzij de z.g. 'limp mode'. De auto bij de dealer geparkeerd. De afgelopen 3 dagen wel een bericht ontvangen van de verkoper en van Volvo Nederland.
(Zou het helpen de klacht ook bij Volvo Nederland te melden ???)

Het vervangend vervoer is een Vectra :oops:
Het enige voordeel is de enorme beenruimte achterin en de groooooote kofferbak. Voor de rest wordt ik er aan herinnerd dat die V50, als die het doet, toch wel een fijne auto is.


Volgens mij komen er ook mensen van de Volvo fabriek uit het plezante België op het forum. Weten die al meer van de limp mode problematiek ?
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”