Volvo app verbindt niet meer
Geplaatst: 03.02.2025 - 20:11
Deze morgen wou ik de auto voorverwarmen en merkte ik dat de app een pop-up gaf: "geen verbinding. zorg dat de auto op een plaats staat met netwerkconnectie". Ter info : alle andere apps / internetconnectie op m'n telefoon werken nog gewoon, en er is geen update van m'n telefoon geweest of zo.
Ook na herstart van de Volvo app en volledige reboot telefoon bleef ik dezelfde foutmelding krijgen. Uiteindelijk ingestapt, de auto gestart en manueel alles laten ontdooien (vreemd genoeg startte hij daarbij de motor terwijl de batterij 70% volgeladen was). Daarbij merkte ik dat de wagen gewoon verbinding had met het LTE netwerk en ik bvb. probleemloos Spotify of GOogle Maps (online) kon gebruiken, dus er lijkt niet direct iets mis te zijn met netwerkconnectiviteit;
Later op het werk werkte het nog niet. Doordat ik iedere avond de "planner" om te laden inschakel (om 's nachts te laden), kon ik de auto dus niet opladen op het werk, aangezien hij "gepland" stond tussen middernacht en 5u00... Volvo vindt het blijkbaar de moeite niet om het "plannen" van laden mogelijk te maken via een menu in de auto zelf (onbegrijpelijk en frustrerend). Je kan dit énkel met de app in- en uitschakelen. Als je app dus niet meer werkt sta je daar mooi. Hierdoor kan ik de wagen dus niet meer overdag opladen op dit moment....
Dus nogmaals opnieuw mn telefoon helemaal herstart omdat ik nog steeds dezelfde melding kreeg. In de pauze heb ik ook eens het Volvo systeem volledig opnieuw gestart (lang indrukken homeknop tot hij reboot), ook dat bracht geen soelaas. Ter info: ook de "chat" functie van m'n app (waarin ik het issue wou melden) werkt niet meer, telkens "kan chat niet starten."
Ten einde raad heb ik de app verwijderd van m'n telefoon, dan opnieuw geïnstalleerd en daarna moest ik deze opnieuw koppelen met de wagen (wat me logisch lijkt)... Hiervoor moet je via een menu in de wagen de koppeling opheffen en opnieuw koppelen. Toen bleek dat je hiervoor beide sleutels (!) nodig hebt, dus pas eens terug thuis heb ik opnieuw kunnen koppelen.
Het koppelen tussen telefoon en wagen lukte met beide sleutels meteen probleemloos, zowel de wagen als app zeggen nu opnieuw gekoppeld te zijn.
Echter... Nu toont de app weliswaar niet de foutmelding "geen verbinding" meer weer (het lijkt alsof hij dus verbonden is), maar het werkt nog steeds niet: ik zie gewoon de laatst gekende status (van gisteren) van de wagen (dit zie ik door o.a. de batterijstatus die nog op stand van gisteren staat, en ook de km-stand. Bovendien toont hij ook alsof de wagen nog aan het laden is wat niet klopt.
Iemand nog ideeën of tips voor ik de auto naar de garage moet brengen hiervoor? Alvast bedankt!
Ook na herstart van de Volvo app en volledige reboot telefoon bleef ik dezelfde foutmelding krijgen. Uiteindelijk ingestapt, de auto gestart en manueel alles laten ontdooien (vreemd genoeg startte hij daarbij de motor terwijl de batterij 70% volgeladen was). Daarbij merkte ik dat de wagen gewoon verbinding had met het LTE netwerk en ik bvb. probleemloos Spotify of GOogle Maps (online) kon gebruiken, dus er lijkt niet direct iets mis te zijn met netwerkconnectiviteit;
Later op het werk werkte het nog niet. Doordat ik iedere avond de "planner" om te laden inschakel (om 's nachts te laden), kon ik de auto dus niet opladen op het werk, aangezien hij "gepland" stond tussen middernacht en 5u00... Volvo vindt het blijkbaar de moeite niet om het "plannen" van laden mogelijk te maken via een menu in de auto zelf (onbegrijpelijk en frustrerend). Je kan dit énkel met de app in- en uitschakelen. Als je app dus niet meer werkt sta je daar mooi. Hierdoor kan ik de wagen dus niet meer overdag opladen op dit moment....
Dus nogmaals opnieuw mn telefoon helemaal herstart omdat ik nog steeds dezelfde melding kreeg. In de pauze heb ik ook eens het Volvo systeem volledig opnieuw gestart (lang indrukken homeknop tot hij reboot), ook dat bracht geen soelaas. Ter info: ook de "chat" functie van m'n app (waarin ik het issue wou melden) werkt niet meer, telkens "kan chat niet starten."
Ten einde raad heb ik de app verwijderd van m'n telefoon, dan opnieuw geïnstalleerd en daarna moest ik deze opnieuw koppelen met de wagen (wat me logisch lijkt)... Hiervoor moet je via een menu in de wagen de koppeling opheffen en opnieuw koppelen. Toen bleek dat je hiervoor beide sleutels (!) nodig hebt, dus pas eens terug thuis heb ik opnieuw kunnen koppelen.
Het koppelen tussen telefoon en wagen lukte met beide sleutels meteen probleemloos, zowel de wagen als app zeggen nu opnieuw gekoppeld te zijn.
Echter... Nu toont de app weliswaar niet de foutmelding "geen verbinding" meer weer (het lijkt alsof hij dus verbonden is), maar het werkt nog steeds niet: ik zie gewoon de laatst gekende status (van gisteren) van de wagen (dit zie ik door o.a. de batterijstatus die nog op stand van gisteren staat, en ook de km-stand. Bovendien toont hij ook alsof de wagen nog aan het laden is wat niet klopt.
Iemand nog ideeën of tips voor ik de auto naar de garage moet brengen hiervoor? Alvast bedankt!