Nieuwe volvo's EX30 kijken wat het brengt.
Geplaatst: 06.02.2025 - 09:49
Hi all,
Een week of 3 geleden heb ik de nieuwe (zakelijk) EX30 Core met standaard motor opgehaald en over 2 weken kan ik de 2de EX30 ophalen (prive) een Twin ultra.
Al veel gelezen op internet en helaas ook veel negatieve zaken. gezien. Veel zaken natuurlijk allang besproken en gelezen door jullie maar voor de nieuwkomers wellicht leuk om mijn ervaringen met
deze 2 uitvoeringen te delen.
Eerst maar even de positieve zaken? de Volvo rijdt erg lekker, stuur heel licht, moet je van houden, maar als ik nu in mijn (nog) huidige prive-auto rij, (Mini countryman) lijkt het wel een vrachtauto,
dus ik vind het sturen in de Volvo erg positief. Als je eenmaal aan het interieur gewend bent, ga je wat meer op het rijden in het algemeen letten en ik moet zeggen dat ik het rijden heel als heel relax ervaar (in vergelijking met de BMW). Het is een basis uitvoering maar heeft toch heel wat snufjes aan board. eigenlijk vraag je me af wat mis ik nog? maar dan zal ik denk ik ervaren als ik in de Ultra ga rijden. Qua acceleratie is deze auto in de basis uitvoering al behoorlijk rap. Over dat vermogen later meer. dus al met al heel tevreden met deze auto, waarbij je daarna natuurlijk al snel in de min puntjes terecht komt.
Helaas zijn dat er inderdaad wel erg veel, maar het is maar net hoe je er zelf mee omgaat en er aan kan wennen. Ik denk dat het laatste
in de meeste gevallen het geval is.
Voor de nog twijfelaars dus nog maar even mijn min puntjes op een rij.
- zal niet bij elke oplevering zo werken ga ik vanuit, maar ik heb 2 weken moeten wachten voordat de dealer het internet aan de praat kreeg in de auto. Vooral vervelend omdat de navigatie dan niet werkt. Dit zelf opgelost door de telefoon te koppelen en dat werkte voor tijdelijk ok (vervelend maar nu het werkt.. prima zo). ik hoop dat het beter gaat bij de volgende oplevering.
- Toegang met de card. Dit is denk ik wel het grootste minpunt waar je aan moet wennen. de auto openen met de card d.m.v. het aanbieden op de deurstijl (dat is behalve dan met de app die niet werkt als de auto niet on-line is ) de enige manier om te openen dit is echt niet handig. De eerste paar dagen vergeet je constant dat je dit niet met een afstand-bediening kan doen en naar de deur moet lopen om te sluiten. Als je aankomt bij de auto met een zware tas oid is het niet handig om eerst naar de deur te moeten lopen en daarna weer terug naar de achterklep etc..
ook als je de laadkabel hebt aangebracht langs de bestuurdersdeur en je vergeet iets in de auto, wil je dat pakken via de andere kant. Weer twee keer heen en weer lopen dus om iets te pakken en af te sluiten.
- De kaart moet in een slot worden gestoken om te starten. Is prima, maar werkt soms niet en moet je opnieuw insteken.
- Bij het opstarten onthoudt de auto niet de laatste instellingen. Ik zelf zet alles uit en houdt de one paddeldrive aan, dus moet er 3 uitzetten. Dat is even wennen. Voordat je weg rijdt moet dat elke keer worden gedaan. Op zich geen probleem maar als je veel korte ritjes maakt is dat wel veel moeite. Als je dan ook nog de lane-asist (trillen als je richting de lijnen van de weg rijdt) uit wil schakelen moet je flink het menu in om dat uit te schakelen. Dat trillen is wennen en nu laat ik het gewoon aan). Wat vooral niet fijn is dat je bij sommige niet alleen de funtie uit moet zetten maar ook nog eens extra moet bevestigen. Je moet overigens ok eerst de auto in de D zetten om de functies te kunnen schakelen
- Laden? bij 0 graden is de KM range niet echt wat er beloofd wordt. MAX (op de teller 250 km) in praktijk is dat dus nog minder. Een extended versie is dus wel aan te raden alhoewel ik niet weet wat deze in de kou zal doen. Beloofd 100km meer?
- Acceleratie? soms is de volvo echt snel (5,7 beloofd) ik heb hem geklokt op 6,3 5,7 maar ook op 5,3. maar...... soms ben je (bij nog 170 km bereik) gewoon je vermogen ineens kwijt.
Als je dan net wil gaan inhalen of naast een GTI tje staat bij het verkeerslicht is dat ook echt vervelend.
- Km teller op het midden-scherm. Dat is gewoon wennen. Zelf heb ik een extra dig. tellertje op de stuurkolom geplakt. Niet zo zeer omdat ik niet naar rechts wil kijken, maar omdat je in het donker in een heel donker gat door het stuur zit te kijken. Dat vond ik behoorlijk irri.. Dit tellertje heeft ook een klok) de klok op het scherm is namelijk erg klein.
- de laadkabel is mega stug en voor mij net een meter te kort. (gewoon ff wennen). Net zoals het laadpunt aan de rechterzijde.
- Bij de adaptief cruise control in de file houdt de auto de afstand tussen de auto's te kort (ook al staat deze op long) dat is wennen denk ik. Wel is het vervelend als de file dan ineens stil en weer op gang komt de auto niet automatisch weer gaat rijden. Je moet dan eerst bevestigen dat je weer wil gaan rijden.
- Buitenspiegels zitten naar mijn idee iets teveel naar achter/voren (naar het midden van de deur) Dat is denk ik gedaan om een dode hoek te verkleinen, maar als mij dat op valt zitten ze denk ik toch niet helemaal op de juist plek. (ook kwestie van wennen)
- De zonnekleppen zijn veel te groot. dat is al niet fijn in normaal gebruik zit er zowat tegen aan met je hoofd, ( ik ben 175 cm) maar als je het wil verplaatsen i.v.m. de zon aan de raamkant
dan moet je letterlijk je hoofd op het stuur leggen om hem over je hoofd te trekken, (of eerst 2x terug-kantelen), Ook wennen dus.
- Als je gewend bent in andere auto's de ruitenwisser met de rechterhandel te gebruiken, moet je uitkijken want dat zit hier aan de linkerkant. De rechterkant schakel je de cruisecontrol in dat
is mij al een aantal keren overkomen. Het water werkt d.m.v. een klein knopje aan de zijkant. Goed mikken met je vinger dus.
Volgende keer eens kijken wat er nog meer is opgevallen en kijken of de Ultra Twin het (nog)beter of mindergoed doet.
Rik.
Een week of 3 geleden heb ik de nieuwe (zakelijk) EX30 Core met standaard motor opgehaald en over 2 weken kan ik de 2de EX30 ophalen (prive) een Twin ultra.
Al veel gelezen op internet en helaas ook veel negatieve zaken. gezien. Veel zaken natuurlijk allang besproken en gelezen door jullie maar voor de nieuwkomers wellicht leuk om mijn ervaringen met
deze 2 uitvoeringen te delen.
Eerst maar even de positieve zaken? de Volvo rijdt erg lekker, stuur heel licht, moet je van houden, maar als ik nu in mijn (nog) huidige prive-auto rij, (Mini countryman) lijkt het wel een vrachtauto,
dus ik vind het sturen in de Volvo erg positief. Als je eenmaal aan het interieur gewend bent, ga je wat meer op het rijden in het algemeen letten en ik moet zeggen dat ik het rijden heel als heel relax ervaar (in vergelijking met de BMW). Het is een basis uitvoering maar heeft toch heel wat snufjes aan board. eigenlijk vraag je me af wat mis ik nog? maar dan zal ik denk ik ervaren als ik in de Ultra ga rijden. Qua acceleratie is deze auto in de basis uitvoering al behoorlijk rap. Over dat vermogen later meer. dus al met al heel tevreden met deze auto, waarbij je daarna natuurlijk al snel in de min puntjes terecht komt.
Helaas zijn dat er inderdaad wel erg veel, maar het is maar net hoe je er zelf mee omgaat en er aan kan wennen. Ik denk dat het laatste
in de meeste gevallen het geval is.
Voor de nog twijfelaars dus nog maar even mijn min puntjes op een rij.
- zal niet bij elke oplevering zo werken ga ik vanuit, maar ik heb 2 weken moeten wachten voordat de dealer het internet aan de praat kreeg in de auto. Vooral vervelend omdat de navigatie dan niet werkt. Dit zelf opgelost door de telefoon te koppelen en dat werkte voor tijdelijk ok (vervelend maar nu het werkt.. prima zo). ik hoop dat het beter gaat bij de volgende oplevering.
- Toegang met de card. Dit is denk ik wel het grootste minpunt waar je aan moet wennen. de auto openen met de card d.m.v. het aanbieden op de deurstijl (dat is behalve dan met de app die niet werkt als de auto niet on-line is ) de enige manier om te openen dit is echt niet handig. De eerste paar dagen vergeet je constant dat je dit niet met een afstand-bediening kan doen en naar de deur moet lopen om te sluiten. Als je aankomt bij de auto met een zware tas oid is het niet handig om eerst naar de deur te moeten lopen en daarna weer terug naar de achterklep etc..
ook als je de laadkabel hebt aangebracht langs de bestuurdersdeur en je vergeet iets in de auto, wil je dat pakken via de andere kant. Weer twee keer heen en weer lopen dus om iets te pakken en af te sluiten.
- De kaart moet in een slot worden gestoken om te starten. Is prima, maar werkt soms niet en moet je opnieuw insteken.
- Bij het opstarten onthoudt de auto niet de laatste instellingen. Ik zelf zet alles uit en houdt de one paddeldrive aan, dus moet er 3 uitzetten. Dat is even wennen. Voordat je weg rijdt moet dat elke keer worden gedaan. Op zich geen probleem maar als je veel korte ritjes maakt is dat wel veel moeite. Als je dan ook nog de lane-asist (trillen als je richting de lijnen van de weg rijdt) uit wil schakelen moet je flink het menu in om dat uit te schakelen. Dat trillen is wennen en nu laat ik het gewoon aan). Wat vooral niet fijn is dat je bij sommige niet alleen de funtie uit moet zetten maar ook nog eens extra moet bevestigen. Je moet overigens ok eerst de auto in de D zetten om de functies te kunnen schakelen
- Laden? bij 0 graden is de KM range niet echt wat er beloofd wordt. MAX (op de teller 250 km) in praktijk is dat dus nog minder. Een extended versie is dus wel aan te raden alhoewel ik niet weet wat deze in de kou zal doen. Beloofd 100km meer?
- Acceleratie? soms is de volvo echt snel (5,7 beloofd) ik heb hem geklokt op 6,3 5,7 maar ook op 5,3. maar...... soms ben je (bij nog 170 km bereik) gewoon je vermogen ineens kwijt.
Als je dan net wil gaan inhalen of naast een GTI tje staat bij het verkeerslicht is dat ook echt vervelend.
- Km teller op het midden-scherm. Dat is gewoon wennen. Zelf heb ik een extra dig. tellertje op de stuurkolom geplakt. Niet zo zeer omdat ik niet naar rechts wil kijken, maar omdat je in het donker in een heel donker gat door het stuur zit te kijken. Dat vond ik behoorlijk irri.. Dit tellertje heeft ook een klok) de klok op het scherm is namelijk erg klein.
- de laadkabel is mega stug en voor mij net een meter te kort. (gewoon ff wennen). Net zoals het laadpunt aan de rechterzijde.
- Bij de adaptief cruise control in de file houdt de auto de afstand tussen de auto's te kort (ook al staat deze op long) dat is wennen denk ik. Wel is het vervelend als de file dan ineens stil en weer op gang komt de auto niet automatisch weer gaat rijden. Je moet dan eerst bevestigen dat je weer wil gaan rijden.
- Buitenspiegels zitten naar mijn idee iets teveel naar achter/voren (naar het midden van de deur) Dat is denk ik gedaan om een dode hoek te verkleinen, maar als mij dat op valt zitten ze denk ik toch niet helemaal op de juist plek. (ook kwestie van wennen)
- De zonnekleppen zijn veel te groot. dat is al niet fijn in normaal gebruik zit er zowat tegen aan met je hoofd, ( ik ben 175 cm) maar als je het wil verplaatsen i.v.m. de zon aan de raamkant
dan moet je letterlijk je hoofd op het stuur leggen om hem over je hoofd te trekken, (of eerst 2x terug-kantelen), Ook wennen dus.
- Als je gewend bent in andere auto's de ruitenwisser met de rechterhandel te gebruiken, moet je uitkijken want dat zit hier aan de linkerkant. De rechterkant schakel je de cruisecontrol in dat
is mij al een aantal keren overkomen. Het water werkt d.m.v. een klein knopje aan de zijkant. Goed mikken met je vinger dus.
Volgende keer eens kijken wat er nog meer is opgevallen en kijken of de Ultra Twin het (nog)beter of mindergoed doet.
Rik.