Winterproblemen benzine versus LPG
Geplaatst: 13.12.2006 - 19:27
Beste leden,
Misschien schets ik een situatie die al elders op het forum wordt behandeld, maar ik kon zo even niks gelijkends vinden. Ik heb een technisch probleem met een Volvo 440 1.8I, LPG3-tank, 10 jaar oud.
Normaal gesproken rijd ik over het algemeen op LPG, maar ik probeer bijna altijd de eerste en de laatste paar kilometers van de dag te rijden op benzine. M'n benzinetank zit dan ook altijd redelijk goed vol. In de zomer en de herfst geen problemen, maar nu de winter aanbreekt, krijg ik ineens te maken met minder leuke gevallen...
Laatst was het buiten een graad of 8, en regende het de hele dag. Na een stilstand van een uur of 9, wilde ik de auto starten op benzine. Dat starten ging, maar daarna begon de motor de stotteren en gekke dingen doen, en viel 'ie vervolgens weg. Daarna starten ging amper tot niet, de motor deed alleen maar vreemder, en uiteindelijk kreeg ik 'm pas aan de gang toen ik 'm overschakelde op LPG.
En toen ik vanmiddag, weer bij een graad of 10, startte op benzine, gebeurde er niks vreemds, maar toen ik de woonwijk uitreed op lage snelheid en met een laag toerental, begon de motor weer "moeilijk te doen", dus stotteren, en ik kon nog maar net voorkomen dat 'ie afsloeg door over te schakelen naar LPG.
Overigens moet ik zeggen dat ik de afgelopen week, wanneer de motor al warm was na een hele rit op LPG, hij de laatste paar kilometers perfect op benzine reed. En ook 's ochtends starten en wegrijden met een redelijk toerental zonder al te koud weer ging probleemloos.
Komt dit jullie bekend voor, is het een bekend probleem voor LPG-rijders in het algemeen of voor Volvo-rijders in het bijzonder? Heeft m'n auto een mankement of kan het weinig kwaad. En zijn er tips om dit te voorkomen/ hier zo min mogelijk last van te hebben?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Tim
Misschien schets ik een situatie die al elders op het forum wordt behandeld, maar ik kon zo even niks gelijkends vinden. Ik heb een technisch probleem met een Volvo 440 1.8I, LPG3-tank, 10 jaar oud.
Normaal gesproken rijd ik over het algemeen op LPG, maar ik probeer bijna altijd de eerste en de laatste paar kilometers van de dag te rijden op benzine. M'n benzinetank zit dan ook altijd redelijk goed vol. In de zomer en de herfst geen problemen, maar nu de winter aanbreekt, krijg ik ineens te maken met minder leuke gevallen...
Laatst was het buiten een graad of 8, en regende het de hele dag. Na een stilstand van een uur of 9, wilde ik de auto starten op benzine. Dat starten ging, maar daarna begon de motor de stotteren en gekke dingen doen, en viel 'ie vervolgens weg. Daarna starten ging amper tot niet, de motor deed alleen maar vreemder, en uiteindelijk kreeg ik 'm pas aan de gang toen ik 'm overschakelde op LPG.
En toen ik vanmiddag, weer bij een graad of 10, startte op benzine, gebeurde er niks vreemds, maar toen ik de woonwijk uitreed op lage snelheid en met een laag toerental, begon de motor weer "moeilijk te doen", dus stotteren, en ik kon nog maar net voorkomen dat 'ie afsloeg door over te schakelen naar LPG.
Overigens moet ik zeggen dat ik de afgelopen week, wanneer de motor al warm was na een hele rit op LPG, hij de laatste paar kilometers perfect op benzine reed. En ook 's ochtends starten en wegrijden met een redelijk toerental zonder al te koud weer ging probleemloos.
Komt dit jullie bekend voor, is het een bekend probleem voor LPG-rijders in het algemeen of voor Volvo-rijders in het bijzonder? Heeft m'n auto een mankement of kan het weinig kwaad. En zijn er tips om dit te voorkomen/ hier zo min mogelijk last van te hebben?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Tim