Winterbanden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Vandaag +14 graden en 540km snelweg vandaag...

Smelten mijn winterbanden niet weg?
en mijn remweg .....
wordt die langer met winterbanden bij hoge temp.?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4509
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ik wordt zo langzamerhand een beetje melig van al dat gezeur over temperaturen en winterbanden; laat je toch niet zo opfokken door die bandenboeren; ik rij al sinds jaar en dag zomer en winter op winterbanden en heb nog nooit overmatige slijtage of verslechterde wegligging kunnen ontdekken
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Winterbanden (met een zachter rubber) worden niet glad als het warmer wordt! Zachter rubber heeft juist meer grip dan harder rubber. Het enige is dat het misschien wat harder slijt, maar dat ligt ook heel veel aan je eigen rijstijl.
En er bestaat geen harde grens voor de temperatuur voor winter of zomerbanden. Het is echt niet zo dat als de bandendoer zegt "15 graden" dat bij 15.1 graden je winteranden wegsmelten. En andersom: het is echt niet zo dat onder de 7 graden je normale banden in een blok ijs veranderen.

Ik ben het met ps-amazon eens: niet zo zeuren allemaal!
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik zou niet meer durven.....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

ps-amazon schreef: ik rij al sinds jaar en dag zomer en winter op winterbanden en heb nog nooit overmatige slijtage of verslechterde wegligging kunnen ontdekken
Dat ga ik dit jaar voor het eerst proberen, aangezien mijn winterbanden toch al op LM liggen en ik geen extra set heb liggen. Achterbanden slijten nauwelijks en ik rijd toch nooit meer dan 100.000km met mn auto's...
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

ps-amazon schreef:ik wordt zo langzamerhand een beetje melig van al dat gezeur over temperaturen en winterbanden; laat je toch niet zo opfokken door die bandenboeren; ik rij al sinds jaar en dag zomer en winter op winterbanden en heb nog nooit overmatige slijtage of verslechterde wegligging kunnen ontdekken

Dus als ik het goed heb kunnen we de discussie zomer/winterbanden wel afsluiten. Net als ps-amazon het hele jaar op winterbanden overgaan.

Zijn er ook andere volvo rijders die het hele jaar op winterbanden rijden? En wat zijn hun ervaringen met winterbanden in de zomer wat betreft slijtage?
Gebruikersavatar
Maarten
5th Gear member
Berichten: 1412
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
Locatie: grunn

rij(totnu toe)mijn hele autoleven al zomer en winter op zomerbanden,en heb ook nog nooit overmatige slijtage of verslechterde wegligging kunnen ontdekken. ::lol:
(maar wil het verschil wel eens voelen,dus toch binnenkort maar wintersloffies aanschaffen)
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Bover schreef:ik zou niet meer durven.....
Nou nou nou... niet zo gepikkeerd reageren... :-)

Wat ik bedoelde is dat men jaaaaarenlang in nederland 's winters op "gewone" banden reed. Nu wordt er steeds vaker op winterbanden gereden. En het aantal ongelukken 's winters is volgens mij niet ineens drastisch gedaald. Wat ik bedoelde is alleen dat het geen verschil van dag en nacht is op een nat of droog koud wegdek. Winterbanden hebben iets beter grip, maar slijten iets sneller vanwege het zachtere rubber.

Het gaat pas echt een groot verschil maken als er sneeuw ligt. Dan zijn winterbanden ECHT veel beter.

En tja, ik rijd vaak in de alpen in de winter, dus ik heb ze echt nodig. Hier in nederland heb je ze duidelijk minder hard nodig...

De vraag blijft: wil je die paar honderd euro investeren in ruil voor een iets kortere remweg en beter grip als het echt glad wordt...
Aangezien het qua slijtage weinig uitmaakt zeg ik "ja".
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
johanrobben
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 11.01.2007 - 20:02
Locatie: drunen
Contacteer:

voor die paar dagen per jaar dat het gladt is of sneeuw licht zou ik als je in nederlandt blijft geen winterbanden aanschaffen gewoon beter opletten of wat rustiger aan doen en op tijd vertrekken als je ergens heen wil scheelt ook
volvo 460 1,8 i metallic zwart

herkenbaar aan c.v. nooit meer nuchter op de achter ruit

mijn 460 >>> http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13585
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

MDA schreef:
Bover schreef:ik zou niet meer durven.....
Nou nou nou... niet zo gepikkeerd reageren... :-)

Wat ik bedoelde is dat men jaaaaarenlang in nederland 's winters op "gewone" banden reed. Nu wordt er steeds vaker op winterbanden gereden. En het aantal ongelukken 's winters is volgens mij niet ineens drastisch gedaald. Wat ik bedoelde is alleen dat het geen verschil van dag en nacht is op een nat of droog koud wegdek. Winterbanden hebben iets beter grip, maar slijten iets sneller vanwege het zachtere rubber.

Het gaat pas echt een groot verschil maken als er sneeuw ligt. Dan zijn winterbanden ECHT veel beter.

En tja, ik rijd vaak in de alpen in de winter, dus ik heb ze echt nodig. Hier in nederland heb je ze duidelijk minder hard nodig...

De vraag blijft: wil je die paar honderd euro investeren in ruil voor een iets kortere remweg en beter grip als het echt glad wordt...
Aangezien het qua slijtage weinig uitmaakt zeg ik "ja".
Nou, nou, wat je daar allemaal beweert...

Winterbanden hebben niet een IETS kortere remweg, maar een VEEL kortere remweg (scheelt vaak 30 meter).

Winterbanden presteren niet alleen op sneeuw, maar vooral op gewoon wegdek (nat of droog) bij koude veel beter.

Het aantal kleine ongevallen met blikschades (meestal doordat men te lange remweg had) is wél licht afgenomen. Maar pas als iedereen winterbanden gebruikt zul je dat overduidelijk in de statistieken terugzien. Ze zullen toch eerst onder al die auto's moeten zitten voordat het aantal ongevallen terugloopt, toch?

En zelfs bij temperaturen boven de 7 graden scheelt het een stuk. Dan is het verschil geen dertig meter maar bv. tien meter. En dat is nog steeds een flinke verbetering.

Veel mensen die bij nat en koud weer, "voorzichtig" rijden, vergeten dat nou net dat ene afritje met die bocht, die niet zo lekker ligt, fataal kan zijn. In de kerstvakantie heb ik ze weer zien schuiven die jongens bij een beetje hagel. En dan is een botsing of een duikvlucht in de sloot veel kostbaarder dan een stel winterbanden.

Wat dat betreft is het advies van PS-Amazon een goede: gebruik het hele jaar winterbanden. Tegenwoordig zijn ze zó goed dat je ze zelfs in de zomer kan gebruiken.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
The Driver
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
Locatie: Breda

Natuurlijk kan je winterbanden ook in de zomer gebruiken, maar dan moet je niet verbaasd zijn dat in ze in plaats van 50.000 km., maar 40.000 km. mee gaan, punt is dan alleen wie merkt dat verschil ?
ldeboer
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 28.09.2006 - 23:08

Als je zomer en winter op dezelfde banden wil rijden dan zou je ook kunnen overwegen om echte all season banden te monteren. Die heben vaak niet hele goeie eigenschappen op sneeuw, maar wel op ijzig of nat wegdek. Ik heb all season banden van Nokian op mijn V40, bevallen prima en slijten niet harder dan de Michelin zomerbanden die ik eerst had.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Ik ben net terug uit Oostenrijk en de winterbanden bevielen uitstekend, Met name op de autobahn waar op links de sneeuw nog niet geruimt was daar kon ik makkelijk (en veilig) ruim 20 kilometer harder dan de genen op de rechter strook waar wel geveegd was.

Ik zie het voordeel wel in, alleen berg op op een aangevroren stuk 14% stijging met een lengte van bijna 3 kilometer werd het even kiele kiele, ik heb toen echt al mijn kunsten uit moeten halen om boven te komen (zonder de sneeuwkettingen uit de koffer te hoeven halen).

Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Heb je nog wel genoeg sneeuw overgelaten voor mij? Ik ga woendagavond!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Er ligt al weer een verse Laag dus dat zit vast wel snor, toen we aankwamen (in Berwang Zugspitse gebied) was er zat sneeuw maar naar mate de week vorderde werd de zon steeds warmer (ook prettig) en lag er alleen nog sneeuw op de pistes (goede compacte kwaliteit).

Viel me wel op dat er veel Nederlandse V en xc 70's waren in het dorp.

Groet Barry

(p.s. waar ga je heen?)
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
riny
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 10.02.2007 - 20:45
Locatie: nh

Oke, een dag voor vertrek naar valencia een voorvelg te barsten gereden . Het was in juli , toen 4 winterbanden op stalenvelgen er onder gezet en naar valencia gereden . Geen noemenswaardigen slijtage waargenomen en dat bij een temperatuur van 35 graden .
1971/1973 volvo 142 , 1973/1978 opel kadett gsi1980/1983 buggie classic 1600 1983/1988 citoen ds 1989/1999 bmw 325ia 2000/2006 audi a6 2006/20011 volvo s60 d5 2011/heden c70 d5
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”