Pagina 1 van 4

Autopilot (Pilot Assist)

Geplaatst: 22.02.2025 - 14:00
door Stoyanov
Onlangs heb ik gereden met een V60. De autopilot stond bij toeval ingeschakeld.
Ik merkte dat ik gewoon met 1 hand aan het stuur kon rijden, zonder dat ik een waarschuwing kreeg in de vorm van een geluidssignaal.
De kleur van het icoontje was ook anders dan in de XC40 (bruin-achtig, i.p.v. helder groen).
Is dit ten gevolge van een instelling die ik over het hoofd zie, of werkt autopilot in de XC40 anders dan die van de V60?

Autopilot

Geplaatst: 22.02.2025 - 14:19
door Rogier64
Bij mijn V60 is autopilot indicatie 'gewoon' groen. Sturen met 1 hand is en gaat dan prima zonder waarschuwing. Het gaat om kleine stuurcorrecties die je zelf uitvoert en die geïnterpreteerd wordt als stuur vasthouden.

Autopilot

Geplaatst: 22.02.2025 - 15:25
door dimitripb
In de XC40 rijd ik ook met één hand met de de pilot assist. Ik leg de linkerarm op de steun van het portier en met de linkerhand houd ik het stuur dan losjes vast. Hierdoor stuur je niet echt tegen maar merkt het systeem wel een kleine kracht naar links. Die kracht is klein genoeg om niet daadwerkelijk van richting te veranderen.

Autopilot

Geplaatst: 22.02.2025 - 18:40
door FLITS34
Tsja, en toen kreeg je een klapband! Dan hang je in de vangrail. Ik weet niet hoe het systeem van volledig autonome besturing werkt, of die wel zoiets kan opvangen? Maar met autopilot hang je gegarandeerd in de vangrail of erger……..

Autopilot

Geplaatst: 22.02.2025 - 19:14
door Kick
Ik heb geen autopilot maar rijd wel regelmatig met één hand aan het stuur. Maar wel waar het kan; vrije rijbaan, goed zicht en goede rijomstandigheden wat het weer betreft. Mijn vrouw roept wel eens "Twee handjes!" en dan denk ik ohja.... :-)

Maar ik vraag me echt af of zo'n systeem écht werkt bij 120/130 km/uur...

Autopilot

Geplaatst: 22.02.2025 - 20:33
door Gouwe
FLITS34 schreef: 22.02.2025 - 18:40 Tsja, en toen kreeg je een klapband! Dan hang je in de vangrail. Ik weet niet hoe het systeem van volledig autonome besturing werkt, of die wel zoiets kan opvangen? Maar met autopilot hang je gegarandeerd in de vangrail of erger……..
Beetje overdreven hoor vind ik. Ten eerste is de kans op een klapband waanzinnig klein. En ten tweede is één hand beter dan geen hand.
En ten derde ben ik wel benieuwd waar jij het op baseert dat je met autopilot gegarandeerd (jou woorden) in de vangrail hangt? Misschien heeft de autopilot wel een snellere reflex dan jij en ik?

Autopilot

Geplaatst: 22.02.2025 - 20:49
door Urbexpeditie
Om terug te komen op de vraag: De laatste keer dat ik met de V60 reed was het icoontje groen.

Autopilot

Geplaatst: 22.02.2025 - 21:38
door Hans Eilander
Gisteren tijdens mijn toertje Zeeland, nog even Autopilot geactiveerd op de Philipsdam, Een grote flauwe lange bocht, en dan houd hij hem keurig tussen de lijntjes. Best wel grappig eigenlijk. Het symbool is dan bij mij licht groen. Al moet ik bekennen AP zelden in te schakelen. Ik ben bang dat zulke systemen meer en meer mensen uitnodigen, om op hun telefoon te kijken onder het rijden. Dit onder het motto: Het systeem houd de auto tóch wel netjes tussen de lijnen. Je hoeft met een automaat al niet meer te schakelen, en dan ook bijna niet meer sturen? Nee, dat doe ik toch echt liever zelf. ;)

Autopilot

Geplaatst: 23.02.2025 - 08:58
door Kick
Toevallig las ik dit artikel vanmorgen: https://www.ad.nl/auto/tien-voor-twee-i ... ~abd45ae1/

Autopilot

Geplaatst: 24.02.2025 - 17:40
door FLITS34
Gouwe schreef: 22.02.2025 - 20:33
FLITS34 schreef: 22.02.2025 - 18:40 Tsja, en toen kreeg je een klapband! Dan hang je in de vangrail. Ik weet niet hoe het systeem van volledig autonome besturing werkt, of die wel zoiets kan opvangen? Maar met autopilot hang je gegarandeerd in de vangrail of erger……..
Beetje overdreven hoor vind ik. Ten eerste is de kans op een klapband waanzinnig klein. En ten tweede is één hand beter dan geen hand.
En ten derde ben ik wel benieuwd waar jij het op baseert dat je met autopilot gegarandeerd (jou woorden) in de vangrail hangt? Misschien heeft de autopilot wel een snellere reflex dan jij en ik?
De kans dat je door de bliksem wordt geraakt is ook klein, maar tijdens een onweersbui ga je toch ook niet onder een boom schuilen?
Helaas heb ik ervaring met een klapband, tijdens een ritje op de snelweg.
Ik reed met mijn vrouw en 3 kids in de auto met een snelheid van 100 kilometer toen plotseling de band rechtsachter klapte. De auto kwam door de klap nagenoeg haaks op de weg te staan. Dan helpt een systeem wat naar de lijntjes kijkt ook niet meer, maar komt het aan op stuurmanskunst. Gelukkig had ik iets ruimte en kon de auto veilig op de vluchtstrook zetten. Met één los handje was dat zeker niet gelukt, vergis je ook niet dat de stuurbekrachtiging bij een klap op je wielen ook tegen je kan werken qua kracht.

De klapband was mogelijk veroorzaakt door iets scherps op de weg, het betrof een 3 maanden oude band. Ik hoop dat dit soort ervaringen jullie bespaard blijft.

Autopilot

Geplaatst: 24.02.2025 - 19:28
door Goteborg
Hier ook al eens bij 120km/h een klapband rechts achter gehad. Ik was blij dat ik op dat moment beide handen aan het stuur had om een slingerende auto veilig op de vluchtstrook te krijgen. Gelukkig goed afgelopen. In hoeverre een systeem dit kan opvangen weet ik niet, maar voor mij een leer…..altijd twee handen aan het stuur. Pilot assist is voor mij een hulpmiddel maar vertrouw op mijn eigen handen en als pilot assist helpt is dat meegenomen.
Gebeurde met een 2 maanden oude Volvo V40cc

Autopilot

Geplaatst: 24.02.2025 - 19:30
door Gouwe
@Flits34: Dat hoop ik ook dat het ons bespaard blijft, maar de kans blijft desondanks klein en wordt eigenlijk altijd veroorzaakt door een te zachte band of een band met defecten in het karkas of overbelasting. Dat kan ook met een nieuwe band. Iets op de weg kan een klapband eigenlijk niet veroorzaken, die kans is nagenoeg 0.

Autopilot

Geplaatst: 25.02.2025 - 09:42
door wurtel
Ik heb weleens iets vrij groot in m'n rechter achterband gehad waarbij die in 200m volledig leeg was. Dat noem ik geen klapband, en gaf ook geen spannende momenten.
Dat was wel lang geleden, met mijn 240.

Ik zou ook denken dat tegenwoordig de stabiliteit systemen mee helpen bij een klapband. Ik heb weleens met een "moderne" auto op een grote lege parkeeplaats met sneeuw wat slip acties willen doen met de handrem. Ding was _niet_ "fatsoenlijk" in een slip te krijgen, echt heel bijzonder om mee te maken.

Ik denk ook niet dat er uberhaupt iemand een klapband wilt meemaken...

Autopilot

Geplaatst: 25.02.2025 - 09:55
door AdB1955
Niet de auto moet nadenken maar je moet dat vooral zelf als bestuurder doen! Al die hulp- en assistentiesystemen tijdens het rijden zoals lane-assist en auto-pilot maken je niet alleen lui maar ook minder alert als verkeersdeelnemer. Ik maak daar geen gebruik van. Wil zelf 100% controle en dat maakt autorijden ook fijn!

Autopilot

Geplaatst: 25.02.2025 - 10:06
door Hans Eilander
AdB1955 schreef: 25.02.2025 - 09:55 Niet de auto moet nadenken, maar je moet dat vooral zelf als bestuurder doen! Wil zelf 100% controle en dat maakt autorijden ook fijn!
Dat bedoel ik. +1 :-D

Autopilot

Geplaatst: 25.02.2025 - 10:22
door mees
En als jullie even niet opletten, wat gewoonweg iedereen overkomt op z'n tijd,
klappen jullie op je voorganger, terwijl ACC ingrijpt.
Ik rij 95% van de tijd daarmee, ook in de stad.
En AP ook heel veel.
..... jullie natuurlijk nooit maar er zijn mensen die bijvoorbeeld na hun nachtdienst (of avonddienst) in slaap vallen achter het stuur.
En dan zal ik maar niet over de scheepvaart met AP beginnen....

Autopilot

Geplaatst: 25.02.2025 - 10:24
door OGA244
Ben je zeventiger moet je alle hulp pakken die je krijgen kan...

Autopilot

Geplaatst: 25.02.2025 - 11:06
door Hans Eilander
Ik kan er niks aan doen, maar als 70 plusser, bepaal ik dat nog altijd liever zelf. :)

Autopilot

Geplaatst: 25.02.2025 - 11:13
door OGA244
Dat gaat onder de huidige omstandigheden gewoon een keer serieus fout

Autopilot

Geplaatst: 25.02.2025 - 11:31
door lint
Daarom ook gebruik maken van de beschikbare hulpsystemen maar ook zelf altijd alert blijven is mijn motto.