Pagina 1 van 1

Opladen met vaste kabel van laadpaal?

Geplaatst: 22.02.2025 - 14:39
door maarten555
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een V60 T6 MY25 met een 6.4 kW on-board charger. In Nederland laad ik altijd met mijn eigen kabel op openbare laadpalen. Echter, ik heb gemerkt dat er in het buitenland ook vaak laadpalen zijn met een vaste Type 2 laadkabel, met een groter vermogen dan de on-board charger kan laden (11 kW, 22 kW, 44 kW). De kabels van deze laadpalen zijn dan ook vaak dikker om het hogere vermogen mogelijk te maken neem ik aan. Ik vraag me echter af of ik veilig aan dergelijk laadpalen kan laden zonder het risico te lopen de on-board charger 'op te blazen'? Regelt de on-board charger het vermogen zelf terug tot 6.4 kW of is er een maximaal vermogen waar men onder moet blijven om schade te voorkomen? Ik heb het nog niet aangedurfd om te proberen :)

Alvast bedankt voor de reacties!

Opladen met vaste kabel van laadpaal?

Geplaatst: 22.02.2025 - 14:55
door FaGo
De onboard charger bepaald de max. laadsnelheid, bij de V60 MY25 dus max. 6.4 kW 2 fase Type 2. De openbare laadpalen in Nederland zijn over het algemeen ook 11, 14 kW of hoger en of je dan je eigen kabel of een vaste aansluiting gebruikt maakt niet uit. Overigens als je met twee auto's op een 11 kW laad krijg je beide (meestal) maar de helft van die 11 kW.
Dus gewoon aansluiten, die dikere kabel komt waarschijnlijk door het feit dat er 3 fase kunnen worden gebruikt. De enige palen die je niet kan gebruiiken zijn snelladers, maar daarvan pas de aansluiting zo wie zo niet op de V60.

Opladen met vaste kabel van laadpaal?

Geplaatst: 22.02.2025 - 20:32
door maarten555
Bedankt voor de reactie! Goed om te weten dat ik zorgeloos alle Type 2 kabels kan gebruiken :)