Gisteren na een rit van 1,5 uur hoorde ik dat de auto stationair een harde ratel heeft, klinkt bijna als een diesel. Je merkt verder niets aan de auto alleen bij warme motor die stationair loopt is het hoorbaar.
Heb er een filmpje van gemaakt, iemand een idee wat het kan zijn?
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 23.02.2025 - 23:04
door JeroenSpock
Dat is inderdaad net een diesel.
Nou kan ik wel van alles gaan roepen maar ik heb echt even geen idee wat dit geluid maakt. Ben wel benieuwd.
Koude motor of meer toeren en het geluid is weg? Kan je met een schroevendraaier aan je oor een beetje bepalen waar het geluid ongeveer weg komt?
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 23.02.2025 - 23:39
door Urbexpeditie
Vervuilde klepstoter.
Zou er niet mee door blijven rijden.
Oorzaak is vaak vervuile of verkeerde motorolie.
Als je hiermee blijft rijden tikt deze de klep vast met alle gevolgen van dien. Dan wordt het een kostbare reparatie
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 08:18
door RoyvW
Urbexpeditie schreef: ↑23.02.2025 - 23:39
Vervuilde klepstoter.
Zou er niet mee door blijven rijden.
Oorzaak is vaak vervuile of verkeerde motorolie.
Als je hiermee blijft rijden tikt deze de klep vast met alle gevolgen van dien. Dan wordt het een kostbare reparatie
Hier kan ik me wel in vinden, geluid lijkt ook daarvandaan te komen. Mijn idee nu is om dan een flush additief toe te voegen om te reinigen en de olie te vervangen. Kan geen kwaad om te proberen.
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 11:04
door JeroenSpock
Krijg je zoiets weer helemaal goed met een flush?
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 11:24
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: ↑24.02.2025 - 11:04
Krijg je zoiets weer helemaal goed met een flush?
Proberen kan. Maar als het zo hard hoorbaar is, zit deze inmiddels vast vrees ik.
In de klepstoter zit een klein gaatje(s) waar de olie doorheen geperst wordt. Als er vervuilde olie doorheen gaat slibt het gaatje dicht. Omdat het geen smering meer krijgt wordt de klepstoter te heet en brand het vuil vast.
Maar men kan het proberen. Met wat mazzel bespaar je jezelf een hoop geld en gedoe.
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 11:51
door lint
Ik vrees dat een klepstoters al defect is.
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 13:01
door RoyvW
Ben met de auto naar de KwikFit geweest omdat ik daar snel terecht kon. Zij hebben even verder gekeken en geven aan dat het geluid van de nokkenasversteller komt en niet de kleppen. Als je namelijk meer toeren maakt wordt er weer genoeg druk opgebouwd en is het geluid weg.
Kan de auto weer ophalen want zij doen dat soort reparaties niet. Iemand een idee wat ik qua kosten kan verwachten voor een dergelijke reparatie?
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 15:02
door maartjinski
Oei, dat klinkt best spannend!
Weet je toevallig hoe KwikFit tot deze conclusie is gekomen?
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 15:12
door JeroenSpock
VVT is dat, dat zijn die grijze en blauwe dingen op de kop van de nokkenas.
Die mogen een beetje speling hebben, dacht 1 of 2 mm. Maar die zouden inderdaad kunnen tikken.
Ik heb tijdens mijn motorwissel vorig jaar die dingen ook los gehad. Heel veel video's van bekeken toen om er achter te komen wat ze precies doen en hoe ze in elkaar zitten.
Mulririem en distributieriem moet los, kleppendeksel er af, nokkenas er uit.
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 15:35
door Urbexpeditie
De vraag is of het dan de VVT of de solenoid is. Maar daar kom je vanzelf achter als je even de stekker van de solenoid los haalt.
Stekkertje los en tikken is weg dan is de VVT kapot. Blijft het tikken, dan is de solenoid kapot.
Je zou er nog een OBD2 in kunnen steken om te kijken of je een foutmelding hebt (P0027).
Nieuwe solenoid ergens rond de €170?
VVT.... geen idee wat deze kost.
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 15:38
door Fredhead
Urbexpeditie schreef: ↑24.02.2025 - 15:35
Je zou er nog een OBD2 in kunnen steken om te kijken of je een foutmelding hebt (P0027).
Heb je dan ook niet het motormanagement lampje aan?
Dit zou ik wel verwachten met deze foutmelding.
Urbexpeditie schreef: ↑24.02.2025 - 15:35
Je zou er nog een OBD2 in kunnen steken om te kijken of je een foutmelding hebt (P0027).
Heb je dan ook niet het motormanagement lampje aan?
Dit zou ik wel verwachten met deze foutmelding.
Nee geen foutmelding, wat ik begrepen heb is dat je de solenoid dan kunt uitsluiten, dan is het de versteller die kapot is. Heb nu een offerte liggen van 2000 euro voor de reparatie met riem compleet en waterpomp. Pfff
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 16:15
door Urbexpeditie
Geen foutmelding is geen garantie...
Stekkertje kan je zo bij.
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 16:16
door maartjinski
Wacht ik raap even mijn onderkaak van de grond... Wat doen ze precies voor die €2000?
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 16:20
door RoyvW
maartjinski schreef: ↑24.02.2025 - 16:16
Wacht ik raap even mijn onderkaak van de grond... Wat doen ze precies voor die €2000?
2x nokkenasversteller
Distributieriem en toebehoren
Waterpomp
Olie etc.
Dag werk blijkbaar
Als iemand een beter adres weet in Limburg dan houd ik me aanbevolen.
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 16:22
door Fredhead
Prijs zit hem voornamelijk in het uurloon, zijn aardig wat uurtjes sleutelwerk
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 16:23
door RoyvW
JeroenSpock schreef: ↑24.02.2025 - 15:12
VVT is dat, dat zijn die grijze en blauwe dingen op de kop van de nokkenas.
Die mogen een beetje speling hebben, dacht 1 of 2 mm. Maar die zouden inderdaad kunnen tikken.
Ik heb tijdens mijn motorwissel vorig jaar die dingen ook los gehad. Heel veel video's van bekeken toen om er achter te komen wat ze precies doen en hoe ze in elkaar zitten.
Mulririem en distributieriem moet los, kleppendeksel er af, nokkenas er uit.
Laatste filmpje is gelijk aan het geluid dat de motor maakt inderdaad.
Urbexpeditie schreef: ↑24.02.2025 - 15:35
Je zou er nog een OBD2 in kunnen steken om te kijken of je een foutmelding hebt (P0027).
Heb je dan ook niet het motormanagement lampje aan?
Dit zou ik wel verwachten met deze foutmelding.
Geen idee. Enige wat het doet is de tijd van openen/sluiten vertragen of versnellen van de kleppen. Hoofdzakelijk voor laag brandstofgebruik, betere uitstoot en betere regulering van het vermogen.
Bij sommige merken als iets met de emissie afwijkt gaat het lampje al branden. Of dat bij Volvo zo is... geen idee eigenlijk.
Ratel in motor 2.5t
Geplaatst: 24.02.2025 - 16:36
door volvo440special
Ja bekend probleem bij die blokken.
Reken op een €700,- voor de beide tandwielen, dan nog een half dagje arbeid, gebruik van speciale gereedschappen en verdere onderdelen als riemen, waterpomp, spanners. Ja dan is het gauw €2000,-
Dit is de keerzijde van een Volvo en helemaal van een turboblok..
Heb in totaal 3 Volvo's gehad waar ze vervangen van moesten worden; ratelen en aflopende D-riem. Maar geen CEL gehad, moet het écht ver heen voor zijn. De solenoïd triggert wel direct een CEL.