V60 ouder model kopen ja/nee

Plaats reactie
KlaarMetFranseAutos
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.02.2025 - 06:39

Hallo allemaal,

Wij zijn op zoek naar een andere auto en dat wordt een Volvo station, dus dan heb je al gauw de opties tussen de V50/V60/V70.

Het valt mij op dat er véél V60 hybride auto's te koop staan, allemaal met een km stand rond de 300.000 km. Wat is er aan de hand met die Km stand? Is dit het moment dat er veel (duur) onderhoud aan gedaan moet worden? Toch wordt er nog tussen de 6-8k voor gevraagd. (Onze prijsklasse ligt ook tot de 8K). Mijn wederhelft geeft aan dat een hybride auto met die km stand niet verstandig is om te kopen... dus ik dacht laat ik het eens bij de gebruikers neerleggen :). Wat zouden jullie op basis van jullie ervaringen aanraden?

De monteur van de garage gaf al aan als je een oersterk blok wilt dan is een volvo v70 2,4 wel iets voor jullie. Is een optie maar qua verbruik ben ik daar toch een beetje voorzichtiger mee, we hebben al 1 slurpende auto dus een iets minder slurpende auto zeker met het aantal km dat ik per week rijd is ook mooi meegenomen :).

- Wij willen een station met trekhaak i.v.m. aanhanger (klushuis, veel rommel, aanhangertje is dan toch wel handig)
- Bouwjaar maakt niet uit.
- Ik rijd de auto ook voor woon-werk verkeer, 100km per dag.

Mijn oog is gevallen toch wel op een V60, er staat er een op mp met 312.000 km. Hybride Diesel, 2,4 D5 uit 2012. Qua onderhoud zou deze nog 50.000 km mee kunnen voordat de distributie riem weer vervangen moet worden. Dus voor mij een jaar rijden met (hopelijk dan) niet veel kosten in onderhoud. Is dit een slimme zet of toch niet?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als je weinig kosten wil hebben voor onderhoud is een oude auto eigenlijk nooit een slimme zet. Met een oudere D6 loop je verder risico's op extra kosten voor het hybride deel. Vergeet ook niet dat een D6 je gewoon rond de 2400 euro per jaar aan MRB kost.
Maar verder is het een fantastische wagen en zeker een aanrader. Mijn advies is wel: koop een dealer onderhouden exemplaar en achterhaal het onderhoud of de volgende zaken al gedaan zijn: ERAD, OBC, ISG.
Beter een duurder/nieuwer dealer onderhouden exemplaar dan een goedkoper niet-dealer onderhouden exemplaar (met garantie).
De 400V accu zal niet 100% meer zijn, maar er zijn bedrijven die reparatie en/of revisie aanbieden.
Tot slot: de V60 D6 heeft door het accu pakket een significant kleine(re) kofferbak. Voor volume kun je beter voor een V70 kiezen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13520
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een 5 cilinder D3 of D4 V70 zijn prettige auto's, staar je alleen niet teveel blind op verbruik, een 2.5T V70 is namelijk een topauto qua betrouwbaarheid en kosten..
Dealeronderhouden is altijd een pre
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7882
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

V60 hybride van dit bouwjaar + km-stand?
Loop je alleen maar op leeg. Zoals Gouwe ook al aangeeft, kosten mbt hybride deel. En wat nog meer komt.
Dit soort auto's met dergelijke km-standen lekker laten staan.
Het is niet voor niets dat het aanbod zo groot is.

Zou inderdaad eerder naar een V70 kijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/vol ... te:mileage|

Hier staan toch wel een aantal mooie dealer onderhouden exemplaren tussen volgens mij. Ik denk overigens dat de wegenbelasting de reden is waarom deze V60's relatief goedkoop worden aangeboden, aangezien er voor 2025 nog 25% korting op de motorrijtuigenbelasting is, en deze korting per 2026 komt te vervallen.
Laatst gewijzigd door nielslu op 28.02.2025 - 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7882
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

nielslu schreef: 28.02.2025 - 09:12 https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/vol ... te:mileage|

Hier staan toch wel een aantal mooie dealer onderhouden exemplaren tussen volgens mij.
En allemaal met dezelfde km-stand.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Die 5 cilinder diesel motor die erin ligt, kan nog zat heel veel km rijden.

Overigens zou je ook naar een D5 kunnen kijken: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... rhouden-ze
Wel de 5 cilinder (volgens mij), maar niet het accu pakket.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40409
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Persoonlijk zou ik een V70 kiezen.

PS
En een station hebben ze bij de spoorwegen. Bij Volvo heeft een auto met een rechte achterkant een Estate.
(kan me voorstellen dat je dat niet weet als je uit Franse auto's komt :-) )
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Ik heb ook gekeken naar een D6. Ze rijden heerlijk, dat is absoluut waar.

De reden dat er nu veel worden aangeboden is waarschijnlijk het afschaffen van de voordelen in de wegenbelasting. En dat tikt nogal fors aan. De D6 is nogal zwaar van gewicht. De prijs voor deze auto's lijkt in het afgelopen jaar echt serieus te zijn afgenomen.

Zaken die mij ervan weerhielden om een V60 D6 te kopen zijn:
- Er toch wel wat dingen mis kunnen gaan (en ook daadwerkelijk gaan) met het hybride deel. Allemaal op te lossen, maar je moet gewoon rekening houden met hogere onderhoudskosten.
- De accu in de kofferbak neemt serieus flink ruimte in. De inhoud (welliswaar gemeten tot de hoedenplank) is kleiner dan de S60 bijvoorbeeld!
- Relatief dure wegenbelasting vanaf 2026

Ik rijd nu inmiddels ruim een jaar in een S60 met de 5 cylinder D3 motor. Ja, het is minder vlot rijden, geen elektrisch rijden, maar zeker vlot zat. En ik haal op lange stukken, als ik mij gedraag, een verbruik van 1 op 20.

Mijn advies zou dus ook zijn om uit te kijken naar een V60/V70, maar dan met een 5 cilinder D3/D4/D5.
redracer
4th Gear member
Berichten: 749
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Die v60 D6 is veels te complex qua techniek en met 1800kg totaal niet ( meer ) interessant voor NL . Met een gewone diesel ben je nu voordeliger uit en heb je meer ruimte tot je beschikking.
Qua budget kan je dus prima een v60 of v70 aanschaffen maar houd daarbij wel 1 of 2k reserve voor onderhoud anders kan je beter voor 4-5 k een V50 aanschaffen alhoewel die ouder zijn en een mindere 'echte ' volvo als de v60 v70 zijn.
In de laatste heb je de keuze uit een reeks 1.6 of 2.0 diesels wat beiden prima is . De 2.0 past natuurlijk het best bij de auto maar die kan wel last hebben van olieverbruik waar de 1.6 dan weer geen last van heeft .

1.6 D2 115pk : ford techniek / zuinig / voor de rustige rijder . let op injectoren+roetfilter .

2.0 d3/d4 5 cilinder 136/163pk / <2014 sterk volvo blok . Let op koppakking .

2.0 D2 D3 D4 120 150 181 pk na 2014
Sterk en zuinig volvo blok . Let op egr en olieverbruik .

Sowieso de auto die je wat lijkt even op de rdw site invoeren om te kijken of het roetfilter afgemeld is of niet . Anders zit je gauw op €200 p maand mrb met de roettax erbij.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Hou er wel rekening mee dat deze diesels (eur5) steeds minder vaak in de grote steden mogen komen omdat ze geen ad-blue diesel zijn. en dus vervuilend.
Nu kan het nog wel, maar in Duitsland of Italië zijn er al steden waar je niet meer in mag. (eur6)
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1034
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Daar kun je België, Antwerpen, aan toevoegen.
Euro 5 mag vanaf dit jaar niet meer in milieu zones in België komen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Een veel gehoord argument.

Deze moet iedereen voor zichzelf beoordelen natuurlijk.

- Nederland, vooralsnog tot 2030 waarschijnlijk geen probleem, maar regelgevingen kunnen wijzigen.
- Duitsland, heel beperkt delen van binnensteden afgesloten (enkele straten). En in bijvoorbeeld Berlijn is het verbod voor diesels zelfs opgeheven.
- België is wel redelijk streng.

Ikzelf deed de simpele overweging. In de afgelopen 10 jaar ben ik niet op een plaats geweest waar ik nu niet met mijn auto in zou mogen. Mocht het nu wel een keer gebeuren, dan is het een kwestie van voor dat geval een oplossing vinden.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1034
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De oplossing is simpel. Buiten de emissie zone parkeren, verder met taxi, OV of de benenwagen.
In België mag je incidenteel wel de emissiezone in vermits je binnen een dag een ontheffing aanvraagt en betaalt. De kosten vallen mee.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Als bezitter van een 2012 V60 D5 (geen hybride) kan ik deze alleen maar aanraden. Met 500KM per week kom je met de wegenbelasting ook nog goed uit. Ik rij gemiddeld 1 op 17,5 over de afgelopen 100000+ KMs.
Kosten tegenwoordig niet veel meer en de 5-cylinder diesel met automaat is een feest. Bij een V60 is het interessant te weten dat de MRB voor een D3, D4 of een D5 (allen 5 cylinders) niet uitmaakt. Dan is de D5 met 215PK en 420Nm wel heel erg fijn!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”