Pagina 1 van 1

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 07.03.2025 - 11:06
door Maarten215
Beste Forum leden,

De schokbrekers van mijn volvo v50 (2.4) worden slecher. Graag zou ik deze willen vervangen. Weet iemand welke schokbrekers ik het beste kan kiezen?

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 07.03.2025 - 17:04
door Volvolof
Hangt er vanaf wat je wil. Als je super tevreden bent over hoe de auto origineel reed, dan kan je het beste Sachs nemen, originele Volvo dempers komen ook van Sachs. Voor iets meer geld heb je Bilstein B4. Redelijk vergelijkbaar qua comfort, net wat betere demping. Als je een sportievere auto wil kan je een Bilstein B6 nemen (wel duidelijk duurder). Ook Koni heeft goede sportdempers. Koni FSD is ook niet goedkoop, maar kan interessant zijn als je een auto wil die comfortabel is op een rechte weg, maar stug is bij carrosserie bewegingen (bochten)

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 07.03.2025 - 19:22
door Maarten215
Bedankt voor je reactie. Ik rij vooral heel veel snelweg. Zit er dan veel verschil tussen de Biltstein B4 of B6?

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 07.03.2025 - 20:20
door Fredhead
B6 is stugger.
Leuk als je van sportief rijden houdt maar als je vooral veel rustige snelweg kilometers maakt zou ik voor de B4 gaan.
Heb die zelf ook onder de V50 gehad en bevielen mij erg goed.

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 07.03.2025 - 20:35
door Maarten215
Bedankt voor je reactie. Zit er nog verschil tussen de B4 en B6 wanneer je met een beladen auto rijd? De auto word vaak gebruikt met het gezin en vakanties.

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 07.03.2025 - 21:33
door Fredhead
Met de B6 zakt ie uiteraard wat minder ver in.
Grote vraag is: hoe ver zakt de kont nu in en wil je de rest van het jaar een stugge auto rijden voor die paar weken.

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 08.03.2025 - 13:15
door Volvolof
fredhead schreef: 07.03.2025 - 21:33 Met de B6 zakt ie uiteraard wat minder ver in.
Grote vraag is: hoe ver zakt de kont nu in en wil je de rest van het jaar een stugge auto rijden voor die paar weken.
Even voor de duidelijkheid: met een B6 veert ie minder in bij bewegingen (drempels, bochten, kuilen) maar statisch doet een demper heel weinig. Daar heb je een stuggere veer voor nodig. Alleen dempers met ingebouwde hulpveer zakken ook statisch minder in.

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 08.03.2025 - 13:24
door Fredhead
Ik heb zelf ervaring met de B4, B6 en motorsport en weet uit ervaring dat de auto met B6 en flinke belading iets minder in zakt.
Voor het grote verschil maakt de veer inderdaad ook nog uit maar ook de demper heeft dat zeker invloed op.

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 09.03.2025 - 22:14
door Volvolof
Bedankt voor de feedback! Ik was een beetje verbaasd, want de functie van een demper is alleen het afremmen van de beweging, maar het blijkt dat de Bilsteins (de B6 meer dan de B4) al onder druk staan bij stilstand om meteen goed te dempen. Ik lees “klachten” van BMW rijders waarvan de auto al zonder belading iets hoger staat dan origineel.

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 10.03.2025 - 11:06
door corsa_gsi
Ik heb op mijn Vectra ooit de originele dempers vervangen na 15 jaar of zo voor B4, maar vond ze kwalitatief niet sterk.
De voordempers deden het na een 100 duizend km nog prima, maar de achterdempers waren toen wel op.
De originele dempers waren na 200 duizend km pas versleten bij hetzelfde gebruik.

Overigens ben ik wel fan van de B6 / B8 en B16 sets.

vervangen schokbrekers

Geplaatst: 15.03.2025 - 15:40
door foxtrot
Even meeliften. Ik heb een T5 uit 2009 en ben benieuwd of hier andere veren of schikdempers op zitten. Na 240k is de set aan vervangen toe