Pagina 1 van 2
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 19:42
door R-driver
Beste leden,
Als trouw Volvo rijder (13 jaar) is helaas gisteren mijn v60 cross country stukgelopen bij 190.000 km.
De auto moest over 2 weken voor een grote beurt (dealer onderhouden vanaf nieuw).
Nu is mijn vraag / of tip voor andere leden, is dit gewoon stom pech, of een zwak punt? Wellicht is het dus aan te bevelen om deze eerder preventief te vervangen?
Helaas zal er nu een nieuw blok in moeten en een nieuwe turbo. Heb tot nu toe nooit niks met deze auto gehad.
Het gaat om het B420t2 blok wat naar mijn weten de basis is van bijna alle nieuwere Volvo’s?
Hoor graag jullie ervaringen.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 20:21
door Fredhead
Heeft men ook de reden gevonden waarom de oliepomp stuk is gegaan?
Over het algemeen is dat een onderdeel dat veel langer mee gaat dus ik zou het op pech gooien zonder enige voorkennis van wat het defect in dit geval heeft veroorzaakt.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 20:29
door The Mechanic
Een door een tandriem aangedreven oliepomp, hoe kun je het bedenken. Een riem in de olie is vragen om problemen. Is Volvo ook achter gekomen want tegenwoordig zijn ze ketting aangedreven.
Ze zijn al bij bosjes kapot gelopen, vind ook dat Volvo hier verantwoordelijk voor is, is gewoon een ontwerpfout.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 20:32
door Urbexpeditie
The Mechanic schreef: ↑07.03.2025 - 20:29
Een door een tandriem aangedreven oliepomp, hoe kun je het bedenken. Een riem in de olie is vragen om problemen. Is Volvo ook achter gekomen want tegenwoordig zijn ze ketting aangedreven.
Ze zijn al bij bosjes kapot gelopen, vind ook dat Volvo hier verantwoordelijk voor is, is gewoon een ontwerpfout.
Was dat niet een ontwerp wat ooit bij Ford vandaan kwam?
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 20:50
door redracer
Die fords overlijden ook bij bosjes inderdaad aan afgebroken tandjes soms na 50k al . Dan nog de riem in een badje olie waarbij de stukjes rubber ( bij verkeerde olie ) de kanalen kunnen verstoppen.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 21:22
door J33Bee
The Mechanic schreef: ↑07.03.2025 - 20:29
Een door een tandriem aangedreven oliepomp, hoe kun je het bedenken. Een riem in de olie is vragen om problemen. Is Volvo ook achter gekomen want tegenwoordig zijn ze ketting aangedreven.
Ze zijn al bij bosjes kapot gelopen, vind ook dat Volvo hier verantwoordelijk voor is, is gewoon een ontwerpfout.
Wel interessant weer, dit soort weetjes. Weet je ook wanneer Volvo is omgestoken bij de V60 en bij welke motoriseringen dit geldt?
Aan TS zeker wel iets om Volvo mee aan de “tand” te voelen. Even een nieuw blok, pfff
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 21:24
door R-driver
fredhead schreef: ↑07.03.2025 - 20:21
Heeft men ook de reden gevonden waarom de oliepomp stuk is gegaan?
Over het algemeen is dat een onderdeel dat veel langer mee gaat dus ik zou het op pech gooien zonder enige voorkennis van wat het defect in dit geval heeft veroorzaakt.
Zal het eens navragen, ben daar ook benieuwd naar.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 21:27
door R-driver
J33Bee schreef: ↑07.03.2025 - 21:22
The Mechanic schreef: ↑07.03.2025 - 20:29
Een door een tandriem aangedreven oliepomp, hoe kun je het bedenken. Een riem in de olie is vragen om problemen. Is Volvo ook achter gekomen want tegenwoordig zijn ze ketting aangedreven.
Ze zijn al bij bosjes kapot gelopen, vind ook dat Volvo hier verantwoordelijk voor is, is gewoon een ontwerpfout.
Wel interessant weer, dit soort weetjes. Weet je ook wanneer Volvo is omgestoken bij de V60 en bij welke motoriseringen dit geldt?
Aan TS zeker wel iets om Volvo mee aan de “tand” te voelen. Even een nieuw blok, pfff
Schatting bedraagt 13000 euro , wil dit dus toekomstig wel voorkomen, door 1 type nieuwer? Of preventief vervangen ?
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 21:32
door Fredhead
The Mechanic schreef: ↑07.03.2025 - 20:29
Een door een tandriem aangedreven oliepomp, hoe kun je het bedenken. Een riem in de olie is vragen om problemen. Is Volvo ook achter gekomen want tegenwoordig zijn ze ketting aangedreven.
Ze zijn al bij bosjes kapot gelopen, vind ook dat Volvo hier verantwoordelijk voor is, is gewoon een ontwerpfout.
Ah ik dacht dat Volvo zo slim was om dat niet te doen....bij onder andere Ford zijn ze daar ook van terug gekomen inderdaad.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 21:36
door R-driver
fredhead schreef: ↑07.03.2025 - 21:32
The Mechanic schreef: ↑07.03.2025 - 20:29
Een door een tandriem aangedreven oliepomp, hoe kun je het bedenken. Een riem in de olie is vragen om problemen. Is Volvo ook achter gekomen want tegenwoordig zijn ze ketting aangedreven.
Ze zijn al bij bosjes kapot gelopen, vind ook dat Volvo hier verantwoordelijk voor is, is gewoon een ontwerpfout.
Ah ik dacht dat Volvo zo slim was om dat niet te doen....bij onder andere Ford zijn ze daar ook van terug gekomen inderdaad.
Is een 2022 model wel geüpgraded? Daar ben ik erg benieuwd naar ?
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 21:57
door Urbexpeditie
Dat is een fikse schadepost.
fredhead schreef: ↑07.03.2025 - 21:32
Ah ik dacht dat Volvo zo slim was om dat niet te doen....bij onder andere Ford zijn ze daar ook van terug gekomen inderdaad.
Ik werd er voor de Ranger ook al gewaarschuwd. Maar het bouwjaar heeft gelukkig een ketting.
De distributie is toen ook in ketting uitgevoerd.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 22:12
door Jsh
The Mechanic schreef: ↑07.03.2025 - 20:29
Een door een tandriem aangedreven oliepomp, hoe kun je het bedenken. Een riem in de olie is vragen om problemen. Is Volvo ook achter gekomen want tegenwoordig zijn ze ketting aangedreven.
Ze zijn al bij bosjes kapot gelopen, vind ook dat Volvo hier verantwoordelijk voor is, is gewoon een ontwerpfout.
Ik ben op zoek gegaan.
Kon nergens vinden( bv bij problemcars ) dat dit een veel voorkomend probleem is.
Waar komt je info " bij bosjes" vandaan?
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 22:14
door JeroenSpock
€13.000? Voor wat precies, nieuw blok met inbouw?
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 22:27
door R-driver
JeroenSpock schreef: ↑07.03.2025 - 22:14
€13.000? Voor wat precies, nieuw blok met inbouw?
Nieuw blok + turbo en inbouw .
Maar had dit liever willen voorkomen door het preventief vervangen van dit type pomp met riem.
Vervangen
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 22:40
door Fredhead
Zal de toevoer niet geblokkeerd zijn geraakt?
Dat is bij Ford vaak het geval dat stukjes riem de aanzuiging blokkeren waardoor je je oliedruk kwijt raakt en alle gevolgen van dien hebt.
Dan wordt het preventief schoonmaken.
Urbexpeditie schreef: ↑07.03.2025 - 21:57
fredhead schreef: ↑07.03.2025 - 21:32
Ah ik dacht dat Volvo zo slim was om dat niet te doen....bij onder andere Ford zijn ze daar ook van terug gekomen inderdaad.
Ik werd er voor de Ranger ook al gewaarschuwd. Maar het bouwjaar heeft gelukkig een ketting.
De distributie is toen ook in ketting uitgevoerd.
Mazzelaar!
Er zijn ook nog varianten geweest met wel een distributie ketting maar nog wel een riem voor de oliepomp.
Wij hadden hier ook alles met riem en door de olie en ondanks dat het een fijne auto was ben ik er niet treurig om dat we dat niet meer hebben.
Gaat ook vaak goed maar helaas ook vaak niet...
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 07.03.2025 - 22:51
door Urbexpeditie
fredhead schreef: ↑07.03.2025 - 22:40
Zal de toevoer niet geblokkeerd zijn geraakt?
Dat is bij Ford vaak het geval dat stukjes riem de aanzuiging blokkeren waardoor je je oliedruk kwijt raakt en alle gevolgen van dien hebt.
Dan wordt het preventief schoonmaken.
Is wel het meest voorkomende. Die kleinere stukjes (redracer schreef het ook) worden mee rondgepompt en verstoppen ook alle kanaaltjes.
Mazzelaar!
Er zijn ook nog varianten geweest met wel een distributie ketting maar nog wel een riem voor de oliepomp.
Wij hadden hier ook alles met riem en door de olie en ondanks dat het een fijne auto was ben ik er niet treurig om dat we dat niet meer hebben.
Gaat ook vaak goed maar helaas ook vaak niet...
Het scheelt veel kosten in onderhoud. En als je pech hebt wanneer een garage een immitatie er omlegd dan ben je zo aan de beurt.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 08.03.2025 - 00:34
door JeroenSpock
R-driver schreef: ↑07.03.2025 - 22:27JeroenSpock schreef: ↑07.03.2025 - 22:14€13.000? Voor wat precies, nieuw blok met inbouw?
Nieuw blok + turbo en inbouw .
Maar had dit liever willen voorkomen door het preventief vervangen van dit type pomp met riem.
Zelfde blok weer of een nieuwere met ketting? Of was Volvo niet zo slim als Ford om te stoppen met die riem in de olie.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 08.03.2025 - 07:37
door EVV
Bijzonder hoe zonder enig onderzoek de schuld hier bij de aandrijfriem gelegd wordt. Zo creëer je dus onrust. Laat de eigenaar/garage eerst dat blok eens uit elkaar halen voordat er hier conclusies getrokken worden.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 08.03.2025 - 09:49
door WillyWortel2
Laten we de riem maar op verdacht houden. Het is een erg ongelukkige constructie die vraagt om problemen.
Met dit soort kostenbesparingen op belangrijke onderdelen van een motor wordt de betrouwbaarheid aangetast.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 08.03.2025 - 11:28
door EVV
Een riem is inderdaad niet ideaal, maar een ketting ook niet. Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden van distributiekettingen die opgerekt zijn en vervangen moesten worden.
Ik heb dat met mijn vorige niet-Volvo gehad, nog voor de termijn van de distributieriem was de ketting die beide nokkenassen verbond al zover opgerekt dat die vervangen moest worden. 12 uur sleutelen voor een ketting van 60€.