Pagina 1 van 1

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 16.03.2025 - 19:51
door R.Teunissen1987
Beste Volvo fanaten,

Tot op heden ben ik nooit op dit forum actief geweest maar ik heb nu een kwestie waar ik toch wel wat hulp bij kan gebruiken.

Ik zal mezelf eerst even kort voorstellen;

Roy Teunissen, sinds December 2024 de eigenaar van een Volvo V60 D6 PHEV uit 2013. Waanzinnige wagen wie mij op alle fronten tevreden stelt.
Ik heb een elektrotechnische achtergrond (13 jaar in voertuig elektronica gewerkt voor de overheid; heimelijke inbouw). Ik deel dit onderwerp omdat ik op het forum geen gelijkwaardig probleem heb gevonden, mochten mensen dit herkennen en informatie of onjuistheden vinden in onderstaande testen en bevindingen hoor ik dat graag.

Vorige week reageerde het elektrische slot in de klep opeens niet meer op de handgreep, ik vermoede toen een los contact in de microswitch van de greep omdat na een aantal pogingen de klep alsnog gewoon open ging.

De volgende dag same story, echter was de klep vanaf dat moment voor geen mogelijkheid meer open te krijgen;
- niet met de handgreep op de klep
- niet met de schakelaar op het dashboard
- niet met de autosleutel

Geen problemen met de rest van de portieren.

Ik vermoede toen een defecte microswitch in de schakelaar dus na wat gekruip in de (gelukkig) stationwagon kwam ik na wat meten erachter dat de schakelaar prima functioneerde. Toen ging mijn vermoeden uit naar het slot zelf of een kabelbreuk bij het scharnierpunt van de klep.

Na wat speuren op google vond ik de elektrische schema’s van dit voertuig en kon ik de drie draden op de solenoïde van het slot achterhalen. (Zie foto).
De kleuren komen niet overeen met de tekening maar de volgende kleurcodering heeft de hieronder benoemde functionaliteit:

- Zwart blauw (massa)
- Zwart oranje (+12V openingspuls)
- Zwart (deurcontact, deze is middels een Pull up weerstand in de CEM +12V en schakelt naar massa bij het sluiten van de klep)

Massa gemeten, deze is correct
Openingspuls getest middels een brug naar +12V (klep opent dan direct)
Deurcontact getest, wanneer ik de stekker van het slot aftrek gaat de verlichting in de kofferruimte aan en is de klep open op het dashboard display.

Mijn vermoeden ging toen uit naar een gebroken openingspuls draad, vermoedelijk bij het klep scharnier.
Volgens de tekening zou deze draad naar de CEM module achter het dashboard kastje moeten lopen. (Stekker C2 positie 36). Ik heb deze draad één op één doorgemeten (met de stekker van het slot en de C2 stekker uit de CEM module zodat er geen loop gemeten kon worden). Deze draad is goed en heeft nagenoeg geen weerstand.

Zekering F11 op de CEM, een 10A zekering, is de beveiliging wie tussen de solenoïde en het schakel relais in de CEM zit. Deze zekering is heel. Wat mij opviel, gezien het feit de zekering zich NA het relais bevind, dat ik geen openingspuls +12V meet wanneer ik de klep, knop op het dashboard of knop op de remote bedien.

Mijn conclusie is dat het een probleem in de CEM is, ik heb deze gedemonteerd en geopend en het relais wie op de tekening staat zit ongetwijfeld op de printplaat want ik zie een aantal micro relais. Ik wilde gaan meten welk relais met F11 zekering is verbonden maar zag dat de print was ingegoten met een soort epoxy. Ik ging het weekend weg en mijn vriendin zat al in mijn nek te hijgen dus heb de auto snel dicht gebouwd maar de vervolg stap is controleren welk relais de boosdoener is.

Ik hoop oprecht dat het relais defect is, of het NO contact of de spoel. Als deze beiden correct zijn zit het probleem hem in de aansturing naar het relais. Hier eindigt dan ook mijn kennis omdat het vanaf hier Volvo specifiek gaat worden. Ik zie dat dergelijke CEM modules voor een prikkie online te koop zijn echter moeten deze ingeleerd worden bij de dealer (correct me if i’m wrong) en moeten de sleutels en dergelijke opnieuw gekoppeld worden.

Mijn voorkeur gaan dan ook naar het vervangen van het relais of het naar buiten brengen van de vier aansluitingen en een extern relais buiten de CEM te plaatsen. Als ik tijd heb, vermoedelijk volgend weekend, ga ik eest meten of de puls naar de spoel van het relais correct binnenkomt. Als die er is dan is het 100% een defect relais. Zo niet dan denk ik dat het de chip in de CEM is of wellicht een andere externe aansturing vanuit de boordcomputer?

Graag jullie bevindingen.

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 16.03.2025 - 21:37
door Rene64
Geef eerst een een paar ( gedoseerde...) tikken op de relais, ik heb er wel eens vastgeplakt gehad.
En met een stethoscoop ( stukje slang! ) kan je luisteren of het relais wel wil schakelen.
Relais wordt met min gestuurd, dus dat is zo te meten.

Kan er iets anders zijn wat openen blokkeert?
Ik had in een vorige auto ( geen volvo) een sleutelschakelaar in het dashboardkastje waar je de achterklep mee kon blokkeren als deze bv uitgeleend is zodat men niet in de achterbak kan komen.
Misschien is die optie er ook wel ergens , ik kan het niet zo snel vinden in het boekje van mij XC60.

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 16.03.2025 - 22:36
door R.Teunissen1987
Heb ik gedaan voordat ik hem gehaast weer in elkaar moest zetten. Helaas geen effect. Ik las online inderdaad van het dashboard kastje slot maar dit is blijkbaar enkel bij de S60.

Bedankt voor de tips!

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 17.03.2025 - 10:03
door redracer
Zou toch die massa draad eens goed checken , die schijnt ergens te schuren . Weet niet precies waar dat zit bij een v60 wellicht achterin achter het plasticdeel van het plafond .

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 17.03.2025 - 15:48
door R.Teunissen1987
Dag Redracer,

De massa is het probleem niet, die is goed. Als ik handmatig een +12V op de positieve zijde van de actuator zet gaat de klep open. Het zit hem in de aansturing, ik meet geen puls op de zekering wanneer ik het commando geef tot openen dus het probleem zit voor de zekering. Daarom doel ik op het relais, ik heb nog geen tijd gehad dit op te pakken maar verwacht ergens het einde van deze week verder te kunnen gaan.

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 23.03.2025 - 18:38
door Mcburn
Ik heb hetzelfde gehad. De achterklep ging door middel van de schakelaar op de achterklep af een toe open totdat de schakelaar niets meer deed. Ik heb de klixon doorgemeten en kwam tot de conclusie dat deze niet goed sloot. Alles boven de 0.6 ohm werd niet doorgegeven aan het slot, waardoor de achterklep niet ontgrendeld. De meeste keren heb ik 5 ohm gemeten.
Ik heb het gedeelte trim waar de schakelaar in zit losgemaakt. Daarna rubberen kapje dat op de schakelaar zit verwijderd. Rond de klixon zit een rode rubberen afdichting. Klein gaatje in gemaakt en daarna contact cleaner in de klixon gespoten. Je kunt het al raden, maar dit werkte. Ik heb het vandaag voor elkaar gekregen. Hij gaat nu elke keer open. Heb de achter 10x achter elkaar geopent zonder problemen. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 24.03.2025 - 08:06
door R.Teunissen1987
Bedankt! Ik ga de ohmse waarde eens meten. Ik had al wel een meting uitgevoerd maar ik wist niet dat hier een tolerantie opzat van 0,6 ohm. Ik laat het je weten, ben nu heel benieuwd.

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 24.03.2025 - 19:35
door Rene64
Pas wel op met contactspray.
Dat helpt vaak maar even en vreet de contacten aan op den duur.
Als je dat wil gebruiken neem dat bv zg tunerspray , dat laat geen agressiefe resten achter.

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 27.03.2025 - 21:08
door R.Teunissen1987
Opgelost, met dank aan MCBURN.

De microswitch had ik destijds al doorgemeten, echter na de nieuwe informatie bleek deze ook meer dan 3ohm aan weerstand te hebben, laat je bij het doormeten niet misleiden door de piep van je multimeter maar meet echt de ohmsewaarde. Alles boven de 0,5 ohm ziet de CEM niet als openpuls. Contactspray hielp niet, de schakelaar is defect.

Naast de deurgreep zit een tweede knop waarmee je het voertuig weer kan vergrendelen, deze knop gebruik ik echter nooit dus heb intern de twee output draden van de microswitches verwisseld. (Blauw is de massa ingang wie ook naar de kenteken verlichting loopt, rood is de +12v voor de ledverlichting van de kentekenplaat, groen is de uitgang naar de CEM van de klep schakelaar, geel de uitgang van de vergrendelknop).

Als je geel met groen verwisseld is de vergrendel knop de nieuwe open knop. Werkt perfect.

Om de strip met kenteken verlichting en schakelaars te verwijderen haal je de bekleding van de klep eraf, draai je de drie bouten van de ruitenwisser motor eraf (daar zit een moer achter) en verwijder je alle moeren. Je klikt de stekker van de camera los en de 4 polige stekker naar de strip.

Om de rubberen zitting van de schakelaar te verwijderen druk je de 3 witte klemmen in, je ziet dan de twee microswitches zitten.

Om de klep te openen voor nood kan je de zwarte stekker vanuit de klep (de stekker wie ik op de foto in mijn hand heb) naar de strip manipuleren door een met een ijzerdraadje de middelste twee contacten kort te verbinden. Je geeft dan een massa puls naar de CEM en de klep opent.

V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer

Geplaatst: 28.03.2025 - 11:17
door HbTps
Mooi geknutseld! Dat soort dingen kan ik waarderen, niet klakkeloos dingen vervangen maar duurzaam oplossen. Top!