V60 D6 PHEV - achterklep opent niet meer
Geplaatst: 16.03.2025 - 19:51
Beste Volvo fanaten,
Tot op heden ben ik nooit op dit forum actief geweest maar ik heb nu een kwestie waar ik toch wel wat hulp bij kan gebruiken.
Ik zal mezelf eerst even kort voorstellen;
Roy Teunissen, sinds December 2024 de eigenaar van een Volvo V60 D6 PHEV uit 2013. Waanzinnige wagen wie mij op alle fronten tevreden stelt.
Ik heb een elektrotechnische achtergrond (13 jaar in voertuig elektronica gewerkt voor de overheid; heimelijke inbouw). Ik deel dit onderwerp omdat ik op het forum geen gelijkwaardig probleem heb gevonden, mochten mensen dit herkennen en informatie of onjuistheden vinden in onderstaande testen en bevindingen hoor ik dat graag.
Vorige week reageerde het elektrische slot in de klep opeens niet meer op de handgreep, ik vermoede toen een los contact in de microswitch van de greep omdat na een aantal pogingen de klep alsnog gewoon open ging.
De volgende dag same story, echter was de klep vanaf dat moment voor geen mogelijkheid meer open te krijgen;
- niet met de handgreep op de klep
- niet met de schakelaar op het dashboard
- niet met de autosleutel
Geen problemen met de rest van de portieren.
Ik vermoede toen een defecte microswitch in de schakelaar dus na wat gekruip in de (gelukkig) stationwagon kwam ik na wat meten erachter dat de schakelaar prima functioneerde. Toen ging mijn vermoeden uit naar het slot zelf of een kabelbreuk bij het scharnierpunt van de klep.
Na wat speuren op google vond ik de elektrische schema’s van dit voertuig en kon ik de drie draden op de solenoïde van het slot achterhalen. (Zie foto).
De kleuren komen niet overeen met de tekening maar de volgende kleurcodering heeft de hieronder benoemde functionaliteit:
- Zwart blauw (massa)
- Zwart oranje (+12V openingspuls)
- Zwart (deurcontact, deze is middels een Pull up weerstand in de CEM +12V en schakelt naar massa bij het sluiten van de klep)
Massa gemeten, deze is correct
Openingspuls getest middels een brug naar +12V (klep opent dan direct)
Deurcontact getest, wanneer ik de stekker van het slot aftrek gaat de verlichting in de kofferruimte aan en is de klep open op het dashboard display.
Mijn vermoeden ging toen uit naar een gebroken openingspuls draad, vermoedelijk bij het klep scharnier.
Volgens de tekening zou deze draad naar de CEM module achter het dashboard kastje moeten lopen. (Stekker C2 positie 36). Ik heb deze draad één op één doorgemeten (met de stekker van het slot en de C2 stekker uit de CEM module zodat er geen loop gemeten kon worden). Deze draad is goed en heeft nagenoeg geen weerstand.
Zekering F11 op de CEM, een 10A zekering, is de beveiliging wie tussen de solenoïde en het schakel relais in de CEM zit. Deze zekering is heel. Wat mij opviel, gezien het feit de zekering zich NA het relais bevind, dat ik geen openingspuls +12V meet wanneer ik de klep, knop op het dashboard of knop op de remote bedien.
Mijn conclusie is dat het een probleem in de CEM is, ik heb deze gedemonteerd en geopend en het relais wie op de tekening staat zit ongetwijfeld op de printplaat want ik zie een aantal micro relais. Ik wilde gaan meten welk relais met F11 zekering is verbonden maar zag dat de print was ingegoten met een soort epoxy. Ik ging het weekend weg en mijn vriendin zat al in mijn nek te hijgen dus heb de auto snel dicht gebouwd maar de vervolg stap is controleren welk relais de boosdoener is.
Ik hoop oprecht dat het relais defect is, of het NO contact of de spoel. Als deze beiden correct zijn zit het probleem hem in de aansturing naar het relais. Hier eindigt dan ook mijn kennis omdat het vanaf hier Volvo specifiek gaat worden. Ik zie dat dergelijke CEM modules voor een prikkie online te koop zijn echter moeten deze ingeleerd worden bij de dealer (correct me if i’m wrong) en moeten de sleutels en dergelijke opnieuw gekoppeld worden.
Mijn voorkeur gaan dan ook naar het vervangen van het relais of het naar buiten brengen van de vier aansluitingen en een extern relais buiten de CEM te plaatsen. Als ik tijd heb, vermoedelijk volgend weekend, ga ik eest meten of de puls naar de spoel van het relais correct binnenkomt. Als die er is dan is het 100% een defect relais. Zo niet dan denk ik dat het de chip in de CEM is of wellicht een andere externe aansturing vanuit de boordcomputer?
Graag jullie bevindingen.
Tot op heden ben ik nooit op dit forum actief geweest maar ik heb nu een kwestie waar ik toch wel wat hulp bij kan gebruiken.
Ik zal mezelf eerst even kort voorstellen;
Roy Teunissen, sinds December 2024 de eigenaar van een Volvo V60 D6 PHEV uit 2013. Waanzinnige wagen wie mij op alle fronten tevreden stelt.
Ik heb een elektrotechnische achtergrond (13 jaar in voertuig elektronica gewerkt voor de overheid; heimelijke inbouw). Ik deel dit onderwerp omdat ik op het forum geen gelijkwaardig probleem heb gevonden, mochten mensen dit herkennen en informatie of onjuistheden vinden in onderstaande testen en bevindingen hoor ik dat graag.
Vorige week reageerde het elektrische slot in de klep opeens niet meer op de handgreep, ik vermoede toen een los contact in de microswitch van de greep omdat na een aantal pogingen de klep alsnog gewoon open ging.
De volgende dag same story, echter was de klep vanaf dat moment voor geen mogelijkheid meer open te krijgen;
- niet met de handgreep op de klep
- niet met de schakelaar op het dashboard
- niet met de autosleutel
Geen problemen met de rest van de portieren.
Ik vermoede toen een defecte microswitch in de schakelaar dus na wat gekruip in de (gelukkig) stationwagon kwam ik na wat meten erachter dat de schakelaar prima functioneerde. Toen ging mijn vermoeden uit naar het slot zelf of een kabelbreuk bij het scharnierpunt van de klep.
Na wat speuren op google vond ik de elektrische schema’s van dit voertuig en kon ik de drie draden op de solenoïde van het slot achterhalen. (Zie foto).
De kleuren komen niet overeen met de tekening maar de volgende kleurcodering heeft de hieronder benoemde functionaliteit:
- Zwart blauw (massa)
- Zwart oranje (+12V openingspuls)
- Zwart (deurcontact, deze is middels een Pull up weerstand in de CEM +12V en schakelt naar massa bij het sluiten van de klep)
Massa gemeten, deze is correct
Openingspuls getest middels een brug naar +12V (klep opent dan direct)
Deurcontact getest, wanneer ik de stekker van het slot aftrek gaat de verlichting in de kofferruimte aan en is de klep open op het dashboard display.
Mijn vermoeden ging toen uit naar een gebroken openingspuls draad, vermoedelijk bij het klep scharnier.
Volgens de tekening zou deze draad naar de CEM module achter het dashboard kastje moeten lopen. (Stekker C2 positie 36). Ik heb deze draad één op één doorgemeten (met de stekker van het slot en de C2 stekker uit de CEM module zodat er geen loop gemeten kon worden). Deze draad is goed en heeft nagenoeg geen weerstand.
Zekering F11 op de CEM, een 10A zekering, is de beveiliging wie tussen de solenoïde en het schakel relais in de CEM zit. Deze zekering is heel. Wat mij opviel, gezien het feit de zekering zich NA het relais bevind, dat ik geen openingspuls +12V meet wanneer ik de klep, knop op het dashboard of knop op de remote bedien.
Mijn conclusie is dat het een probleem in de CEM is, ik heb deze gedemonteerd en geopend en het relais wie op de tekening staat zit ongetwijfeld op de printplaat want ik zie een aantal micro relais. Ik wilde gaan meten welk relais met F11 zekering is verbonden maar zag dat de print was ingegoten met een soort epoxy. Ik ging het weekend weg en mijn vriendin zat al in mijn nek te hijgen dus heb de auto snel dicht gebouwd maar de vervolg stap is controleren welk relais de boosdoener is.
Ik hoop oprecht dat het relais defect is, of het NO contact of de spoel. Als deze beiden correct zijn zit het probleem hem in de aansturing naar het relais. Hier eindigt dan ook mijn kennis omdat het vanaf hier Volvo specifiek gaat worden. Ik zie dat dergelijke CEM modules voor een prikkie online te koop zijn echter moeten deze ingeleerd worden bij de dealer (correct me if i’m wrong) en moeten de sleutels en dergelijke opnieuw gekoppeld worden.
Mijn voorkeur gaan dan ook naar het vervangen van het relais of het naar buiten brengen van de vier aansluitingen en een extern relais buiten de CEM te plaatsen. Als ik tijd heb, vermoedelijk volgend weekend, ga ik eest meten of de puls naar de spoel van het relais correct binnenkomt. Als die er is dan is het 100% een defect relais. Zo niet dan denk ik dat het de chip in de CEM is of wellicht een andere externe aansturing vanuit de boordcomputer?
Graag jullie bevindingen.