Pagina 1 van 1

Advies 2009 v70 2.5 T 5

Geplaatst: 17.03.2025 - 21:26
door Dutcho
Hallo allemaal ,

Ik ben op het moment in de markt voor waarschijnlijk een v70. Ik emigreer volgende week naar Belgiƫ en zou liefst een diesel rijden. Ik heb ook wel een beeld welke ik zou willen. Ben echter wel huiverig voor de roetmetingen in Belgiƫ. Nu kom ik op mijn zoektocht een v70 2.5 T5 uit 7/2009 tegen in Duitsland. Ik lees al wat over kans op gescheurde cylinder wanden. Maar is dit nu echt een veel voorkomend probleem ? Is de T5 een betrouwbaar blok wat moeiteloos een aantal ton aan km wegtikt ? En als ik me niet vergis is deze gekoppeld aan een geartronic automaat ?

Wie heeft er hier ervaring mee ?

Groetjes

Jeroen

Advies 2009 v70 2.5 T 5

Geplaatst: 17.03.2025 - 21:33
door Fredhead
De 2.5 heeft de dunste cilinder wanden dus de grootste kans op scheuren.
Of het nu echt vaak gebeurd? Ik weet het niet...ken wat gevallen dat dat wel zo was maar er zullen nog veel meer gevallen zijn die wel goed gaan en je nooit iemand over hoord natuurlijk.

Qua automaat klopt het wat je zegt, hier hangt een Geartronic achter.

Advies 2009 v70 2.5 T 5

Geplaatst: 17.03.2025 - 21:46
door Dutcho
En dan heb je nog de 2.5 TF flexifuel is dat hetzelfde blok met dezelfde waarden als de 2.5 T5 ? Deze is ook uit 2009!

Advies 2009 v70 2.5 T 5

Geplaatst: 17.03.2025 - 23:27
door JeroenSpock
Een 2.5 T5 bestaat niet. Welke motorcode? Want een T5 is nooit een 2.5 liter blok geweest, ook niet in de P3 als ik het goed heb.

Advies 2009 v70 2.5 T 5

Geplaatst: 18.03.2025 - 00:33
door Dutcho
Hmmm , oke. Hij wordt geadverteerd als een 2.5 T5. Ik zie door de bomen het bos niet meer als ik op internet kijk naar welke motorren er allemaal gebruikt zijn.

Advies 2009 v70 2.5 T 5

Geplaatst: 18.03.2025 - 09:50
door JeroenSpock
Heb je een link?

Een echte T5 van de laatste jaren (tot 2009) was wel een serieuze machine, sterkste motorblok van Volvo ooit volgens de legende.
Daarna is de naam nog wel gevoerd maar niet meer met die motor.

2009 2.5T was er nog wel, ook als FT in flexi feul. Zijn nog lange tijd gebruikt.
Dat zijn inderdaad de motoren waarvan gezegd wordt dat ze scheuren op de te dunnen cilinderwanden. Ik vind dat wel meevallen. Er zijn gevallen van scheurende blokken ja, maar bij normaal gebruik en op tijd de vloeistoffen vervangen zal het echt niet zomaar voorkomen.

Advies 2009 v70 2.5 T 5

Geplaatst: 18.03.2025 - 15:03
door Dutcho
Nu begrijp ik het wat beter , dank voor je uitleg. Ik heb nog gebeld en het was idd geen T5. Ik vind het verhaal van de dunne cylinder wanden toch wat te spannend. Heb voor mezelf besloten dat ik gewoon mijn gevoel ga volgen en voor een 5 cylinder diesel ga. Morgen kijken bij een 2011 v7 2.0 D3 , wat ik zo kon vinden op het forum is dat een mooi blok en euro 5. Dat wil ik dan toch wel minimaal hebben, al kom ik niet in milieu zones. Zijn er verder nog tips bij de aankoop van een v70 van die jaren ? Heeft 230k gelopen wat ik zag en van eerste eigenaar

Advies 2009 v70 2.5 T 5

Geplaatst: 18.03.2025 - 19:58
door Volvolof
Die gescheurde cilinderwanden lijkt toch geen structureel probleem, maar eerder enkele gevallen van pech. Productie foutje, heet gelopen door onvoldoende koeling/smering of forse tuning. Als het blok structureel te zwak was, had Volvo wel de 2.4 versie gebruikt in de R met 300pk of de Focus RS die dacht ik zelfs tot 350pk ging. Ook is in de laatste jaren nog een versie uitgebracht met net iets minder dan 2.5 liter met een aangepaste krukas. Als er een probleem was had men in plaats daarvan wel de boring wat verkleind.
Ik zou niet bang zijn voor die 2.5T. Ik denk >99% kans dat jij geen problemen krijgt met de cilinder wanden met goed onderhoud en geen overmatige tuning.