Turbodruk fluctueerd (kapotte TCV?)
Geplaatst: 24.03.2025 - 13:04
Hallo allemaal,
Ik heb een Volvo S60 2.4t handgeschakeld uit 2002 met 362 duizend kilometer op te teller. Deze heeft er al een tijdje last van dat hij soms niet lineair optrekt. Ik voel soms tijdens het optrekken het vermogen even wegzakken, waarna ik hem later in de toeren weer voel oppakken.
Ik heb geen foutcodes uitgelezen met vida. Ik heb even een grafiek van de MAF, RPM, turbodruk en turbocontrolvalve(TCV) gemaakt.
Dit is een grafiek van volgas optrekken in de 3, je ziet hier dat de turbodruk mooi stabiel blijft. Hier voelde het optrekken dan ook lineair. Deze lijkt dus goed.
Deze grafiek je optrekken in de 2 en in de 3, hierbij was het optrekken niet lineair. Je kan hierbij ook zien dat de turbodruk niet stabiel blijft, en volgens mij uitkomt op overdruk. Mijn auto zou een maximale turbodruk van 1250 hpa moeten hebben dacht ik, hier zie ik een uitschieter naar ongeveer 1600. De TCV staat ook op 100%.
Nou is mijn conclusie dus dat de TCV kapot is, aangezien deze niet de turbodruk goed lijkt te regelen. Is dit volgens jullie ook correct?
Alvast bedankt, Stijn
Ik heb een Volvo S60 2.4t handgeschakeld uit 2002 met 362 duizend kilometer op te teller. Deze heeft er al een tijdje last van dat hij soms niet lineair optrekt. Ik voel soms tijdens het optrekken het vermogen even wegzakken, waarna ik hem later in de toeren weer voel oppakken.
Ik heb geen foutcodes uitgelezen met vida. Ik heb even een grafiek van de MAF, RPM, turbodruk en turbocontrolvalve(TCV) gemaakt.
Dit is een grafiek van volgas optrekken in de 3, je ziet hier dat de turbodruk mooi stabiel blijft. Hier voelde het optrekken dan ook lineair. Deze lijkt dus goed.
Deze grafiek je optrekken in de 2 en in de 3, hierbij was het optrekken niet lineair. Je kan hierbij ook zien dat de turbodruk niet stabiel blijft, en volgens mij uitkomt op overdruk. Mijn auto zou een maximale turbodruk van 1250 hpa moeten hebben dacht ik, hier zie ik een uitschieter naar ongeveer 1600. De TCV staat ook op 100%.
Nou is mijn conclusie dus dat de TCV kapot is, aangezien deze niet de turbodruk goed lijkt te regelen. Is dit volgens jullie ook correct?
Alvast bedankt, Stijn