Pagina 1 van 1
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 29.03.2025 - 21:04
door jst63
Ik heb m'n tweedehands XC60 PHEV nu ruim een maand in gebruik. Het is m'n eerste PHEV en ook m'n eerste Volvo.
Meestal rijd ik op PURE en in stand B. Wat mij opgevallen is dat ik denk uitlaatgassen te ruiken als ik de auto parkeer, ook in PURE stand dus. De geur is vooral in m'n garage heel duidelijk aanwezig. Zoals gezegd, ik vermoed uitlaatgassen maar dan wel op een manier die ik niet gewoon ben van een ICE motor. Ik heb dit gemeld bij de dealer en die gaf aan dat dit 'normaal' was.
Klopt dit? En zo ja, weet iemand waardoor dit dan wordt veroorzaakt?
M"n gevoel zegt dat de geur ook veroorzaakt kunnen worden door verhitting door wrijving. Ik merk namelijk een weerstand in het voortbewegen van de auto als ik al rijdend van D naar B schakel zonder het gaspedaal te lossen. Iets lijkt de auto dan tegen te houden en er meer kracht nodig is om de snelheid te behouden. Kan ook zijn dat dat slechts een gevoel is en de reactie m.b.t. de voelbare weerstand als gevolg van schakelen tussen D en B normaal is.
Zoals gezegd, ik ben nog zeer onervaren als het gaat om de PHEV techniek en het merk Volvo. Vergeef me dus m'n 'domme' vragen

Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 29.03.2025 - 21:21
door mga1600
Als je elektrisch rijdt heb je een hulp verwarming nodig om het interieur op temperatuur te brengen en te houden. In het menu van de auto schakel je dat eenmalig in met ‘extra verwarming”.
Sommige auto’s hadden in 22 en 23 een benzine kachel I.p.v. een elektrische. Dat had te maken met de schaarste van bepaalde componenten na de corona periode. De uitlaatgassen van de. benzine kachel ruik je, zeker in een besloten ruimte.
Kan dat het zijn?
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 29.03.2025 - 22:14
door jst63
mga1600 schreef: ↑29.03.2025 - 21:21
Kan dat het zijn?
Dank voor de tip! Zal morgen eens kijken of ik de setting 'extra verwarming' kan vinden.
Zou inderdaad een logische verklaring kunnen zijn.
Overigens is het zo dat ik niet merk dat de ICE meedoet.
In de display is de 'benzine' druppel niet zichtbaar dus ging ik er van uit dat hij geen brandstof gebruikt

.
Voor zover ik weet ontbreekt de dode hoek assistent vanwege chip tekorten. Ik heb begrepen dat soms ook DAB+ ontbreekt maar die heb ik wel.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 29.03.2025 - 22:51
door Tukker999
Ze noemen die kachel ook wel eens standverwarming.
De geur is normaal.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 29.03.2025 - 23:20
door jst63
HeinvdW schreef: ↑29.03.2025 - 22:51
Ze noemen die kachel ook wel eens standverwarming.
De geur is normaal.
Dank voor je reactie.
Ik dacht dat de standkachel alleen gebruikt werd om voor te verwarmen zodat je niet in een koude auto stapt voor vertrek.
De geur die ik ruik is wanneer ik thuiskom na een rit in PURE stand.
Parkeer ik op de oprit, dan ruik ik het ook maar is dan uiteraard snel verdwenen. Parkeer ik in de garage dan blijft het wat langer hangen

.
De standkachel kan ik met een timer instellen in de APP maar heb ik nog nooit gebruik.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 30.03.2025 - 09:55
door Tukker999
jst63 schreef: ↑29.03.2025 - 23:20
De standkachel kan ik met een timer instellen in de APP maar heb ik nog nooit gebruik.
Zoals heel veel onderdelen 'onder de motorkap' werkt ook de op-brandstof-gestookte-kachel in een PIH zonder dat je het weet.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 30.03.2025 - 10:16
door Hans oet Twent
Hier ook een soort van benzine/hitte geur indien je in pure gereden hebt. De functie extra verwarming geeft een meerwaarde in de winter en vroege voor- en late najaar. In de zomer heeft het geen meerwaarde? Dus kun je dat beter uitschakelen?
Ik was van mening dat deze functie de warmte na een rit vasthield. Zodat je na een x periode de auto weer sneller op temperatuur hebt. Zo heb ik het eigenlijk altijd gebruikt.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 30.03.2025 - 14:27
door Gouwe
De "extra verwarming" is de kachel functie die gebruikt maakt van de standkachel unit om het interieur sneller op te warmen. Deze gaat indien ingesteld automatisch aan bij temperaturen volgens mij onder de 15 graden. In de zomer werkt de extra verwarming niet. Dus al rijd je in Pure, als je de extra verwarming hebt ingeschakeld én het is kouder van een graad of 15 dan gaat dat ding dus aan en ruik je deels onverbrande benzine bij stilstand buiten de auto. Uitlaat zit rechtsvoor bij het wiel. Sowieso verbruikt dat ding relatief veel brandstof......
Een ander ding van die "extra verwarming" is dat als je dat hebt aanstaan, de benzinemotor bij temperaturen rond het vriespunt ook aanslaat.
Kortom ik heb dat ding default uit staan.
De extra verwarming is dus een functie die je niet moet verwarren met de standkachel, maar wel gebruik maakt van dezelfde unit als de standkachel. Vanaf 22/23 is de standkachel op benzine vervangen door een elektrische variant.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 30.03.2025 - 18:50
door jst63
Gouwe schreef: ↑30.03.2025 - 14:27
Vanaf 22/23 is de standkachel op benzine vervangen door een elektrische variant.
Dank voor je uitleg, stel ik zeer op prijs.
Ik vond een optie 'Zorg voor verwarming tijdens elektrisch rijden'. Ik neem aan dat dat de 'extra verwarming' is waarover je spreekt?
Wat betreft het modeljaar, mijn XC60 is bij de RDW op 17 april 2023 en datum eerste inschrijving in NL op 12 april 2023. Ik denk zeker te weten dat het een 22/23 model is omdat bijv. de knop om de binnenverlichting (links onderaan op het dashboard) te dimmen en de draaiknop om de rijmodus te wijzigen ontbreken. Dit soort zaken moet ik in het Google Automotiv scherm instellen. DAB+ is ook voorzien, iets wat in oudere modellen volgens mij niet standaard aanwezig is. Uit je laatste zin denk ik dat op te maken dat ik dan eigenlijk sowieso geen brandstof variant van de extra verwarming en standkachel kan hebben toch? Toch ruik ik wat ook anderen beschrijven en ja, er zit een ventilatior rechts vooraan achter een zwart grill element. Die hoor ik overigens soms ook aanslaan als de auto aan het opladen is.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 30.03.2025 - 19:26
door Gouwe
Als jij een elektrische standkachel hebt kun je geen uitlaatgassen ruiken. Wat voor standkachel je hebt kan ik je niet vertellen, maar ook met een MY23 kan het dus wel een benzine variant zijn volgens een van de eerdere reacties. Vraag het anders je dealer even.
De ventilator die jij ziet/hoort aanslaan is voor het koelen van de accu tijdens het laden m.b.v. het elektrische airconditioning systeem.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 30.03.2025 - 21:43
door Hans oet Twent
Gouwe schreef: ↑30.03.2025 - 14:27
Kortom ik heb dat ding default uit staan.
Hier nu ook op “uit” staan.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 27.06.2025 - 10:41
door Muqcel
Ik rijdt nu ook sinds een aantal maanden een XC60 T8 en heb dit geur "probleem" ook. Best een pittige geur maar inderdaad zo weer verdwenen. Heeft het uitzetten van de kachel geholpen?
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 27.06.2025 - 11:36
door EVV
Ik zou me voor kunnen stellen dat deze stand kachel er ook voor zorgt dat als je de benzinemotor nodig is, deze alvast een beetje opgewarmd is en niet een koude start hoeft te doen. Dat scheelt weer levensduur.
Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik
Geplaatst: 27.06.2025 - 11:59
door Gouwe
EVV schreef: ↑27.06.2025 - 11:36
Ik zou me voor kunnen stellen dat deze stand kachel er ook voor zorgt dat als je de benzinemotor nodig is, deze alvast een beetje opgewarmd is en niet een koude start hoeft te doen. Dat scheelt weer levensduur.
De standkachel/voorverwarming (als je hem hebt aan staan) werkt alleen bij temperaturen onder de 15 graden.
Een PIH heeft naar mijn mening sowieso veel minder koude starts dan een normale ICE en dus scheelt dat sowieso al in de levensduur.