Volvo gaat terug naar de basis van de auto-industrie met verrassende CEO-wissel
31 maart 2025 om 18:33 uur
Volvo Car's abrupte beslissing om Hakan Samuelsson aan te stellen als CEO geeft de veteraan uit de auto-industrie weer de leiding om de automaker door de onrust van de Amerikaanse president Donald Trump's tarieven en een wankele overgang naar elektrische auto's te loodsen, aldus analisten en investeerders.
Samuelsson, die de Zweedse autofabrikant tien jaar lang leidde van 2012 tot 2022, hielp het merk Volvo nieuw leven in te blazen en hield toezicht op de beursgang van het bedrijf in 2021 op de Stockholm Stock Exchange.
Hij leidde Volvo ook tijdens de eerste ambtstermijn van Trump, waarin het bedrijf een auto-assemblagefabriek in South Carolina bouwde, een zet die cruciaal zou kunnen blijken als Trump woensdag 25% invoerrechten op Amerikaanse auto-importen gaat toepassen.
Zijn achtergrond in de auto-industrie staat in contrast met de vertrekkende CEO Jim Rowan, die in 2022 in dienst kwam van Dyson zonder enige ervaring in de auto-industrie.
Rowan was een onconventionele keuze met een carrière van drie decennia in de consumenten- en technologiesector. Maar destijds zei de automaker dat Rowans ervaring met digitalisering, disruptie, innovatie, engineering en toeleveringsketens waardevol zou zijn.
Volvo Cars bestuursvoorzitter Eric Li, ook bekend als Li Shufu, zei dat Samuelsson's ervaring precies was wat nodig was nu de auto-industrie een complexere fase inging.
"We kennen Håkan Samuelsson als een zeer deskundige en ervaren leider in de industrie," zei Carina Silberg, hoofd Governance en ESG bij Alecta, de op vier na grootste aandeelhouder van Volvo Cars.
Sverre Linton, hoofd juridische zaken van de Zweedse aandeelhoudersvereniging, die kleine aandeelhouders in Volvo vertegenwoordigt, zei: "Maar ... Samuelsson is geen tovenaar, hij heeft ook de hulp nodig van een solide strategie waarin het bestuur een centrale rol speelt bij het creëren."
Andere investeerders en analisten zeiden in onderzoeksnotities en interviews met Reuters dat ze verrast waren door het nieuws, maar dat ze het standpunt deelden dat Volvo hiermee terugkeert naar zijn wortels.
Samuelsson, 74, is aangesteld voor een periode van twee jaar terwijl het bedrijf op zoek is naar een vervanger voor de lange termijn.
De aandelen van Volvo, die sinds de beursgang van de groep in 2021 met bijna 70% zijn gedaald, daalden maandag licht en bereikten een nieuw historisch dieptepunt, hoewel de beweging in lijn was met de bredere markt in Stockholm, die met bijna 2% daalde.
"Voor mij was het nogal onverwacht, de aandelenkoers heeft duidelijk minder goed gepresteerd dan de auto-industrie, maar aan de andere kant heeft het bedrijf het operationeel beter gedaan," zei Handelsbanken-analist Hampus Engellau.
De terugkeer van Samuelsson aan het roer van Volvo komt ook op een moeilijk moment voor de eigenaar van de Zweedse autofabrikant, het Chinese Geely, dat 78,7% van de aandelen van Volvo bezit.
Geely is bezig met het herstructureren van zijn uitgebreide holdings, waaronder het vervangen van de CEO van de in moeilijkheden verkerende EV-fabrikant Polestar in augustus.
Shufu staat onder druk van investeerders en zal later deze week voor het eerst de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Volvo bijwonen. De adviesgroepen voor aandeelhouders ISS en Glass Lewis hebben beide geadviseerd om hem niet als voorzitter te herverkiezen, omdat hij de meeste bestuursvergaderingen van de Zweedse autofabrikant in het afgelopen boekjaar niet heeft bijgewoond.
KOOP TIJD
Rowans benoeming in 2022 viel samen met ingrijpende veranderingen in de auto-industrie.
EU-tarieven op elektrische auto's van Chinese makelij dwongen Volvo om de productie van zijn SUV EX30 vanuit China naar België te verplaatsen en de herverkiezing van Trump heeft voor nog meer tariefhoofdpijn gezorgd.
Rowan heeft onlangs gesproken over het verplaatsen van meer productie naar zijn Amerikaanse fabriek als Trump doorgaat met de heffingen.
Volvo is een van de automakers die het meest te maken krijgt met de tarieven van Trump, want hoewel het zijn SUV EX90 produceert in zijn fabriek in Charleston, South Carolina, importeert het momenteel ook de meeste van zijn hybride en elektrische modellen uit Europa.
In september dwong het langzamer dan verwachte gebruik van EV's de Zweedse autofabrikant ook om zijn doelstelling om tegen 2030 volledig elektrisch te gaan, op te geven.
Vorige maand waarschuwde Rowan dat het bedrijf wel eens moeite zou kunnen hebben om de verkoopresultaten en winstgevendheid van 2024 te evenaren.
Hoewel Volvo indruk heeft gemaakt op analisten met de verkoopgroei van voorgaande jaren, hebben vertragingen bij belangrijke elektrische modellen, een prijzenoorlog voor elektrische auto's en een zwakke vraag naar EV's druk uitgeoefend op de aandelen, die minder goed hebben gepresteerd dan de Europese automarkt.
Tegen die achtergrond zei Handelsbanken-analist Engellau dat Samuelsson een veilige gok was.
"Dit is een zeer goede tijdelijke oplossing omdat Hakan (Samuelsson) 10 jaar lang CEO was," zei hij. "Hij kent het bedrijf goed, hij kent veel van de mensen."
"Dus nu kopen ze tijd om een nieuwe CEO te vinden," voegde Engellau eraan toe.
Bron:
https://be.marketscreener.com/koers/aan ... -49486926/