Pagina 1 van 4

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 09:36
door Ben
Gisteren werd bekend dat Hakan Samuelsson terugkomt als CEO van Volvo Cars AB.

Toen hij in 2022 vertrok werd zijn besluit om nieuwe Volvo's een naam in plaats van een typenummer te geven door de toen aantredende Jim Rowan geblokkeerd.

- De naam die toen voor de nieuwe EX90 werd genoemd was Embla.

Ik vraag me af of die blokkade nu weer wordt teruggedraaid.

Naar de reden van het vertrek van Rowan kunnen we nu slechts gissen.
Maar zouden er meer veranderingen zijn waar we aan moeten denken ?

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 10:04
door Fulaks
Hopelijk ziet Hakan wel iets in estates... Maar de man is inmiddels 74, hij is benoemd voor 2 jaar. Ondertussen zoeken ze naar een opvolger. Geen idee wat er aan de oorzaak ligt, maar voor zo'n beursgenoteerde multinational is het een beetje vreemd dat een wissel aan de top zo snel en onverwacht wordt aangekondigd. Benieuwd of Dhr. Samuelson iets leuks kan realiseren in die twee jaar, of enkel de meubelen moet redden. Zijn verleden bij Volvo geeft wel enige hoop...

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 11:00
door GinoB
De beurskoers van Volvo is nog nooit zo laag geweest.Hoeveel kapitaal is er op niet in rook opgegaan?
Ik zeg niet dat dat de hoofdreden is maar het zal wel meegeteld hebben.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 11:34
door Fulaks
Het aandeel is dit jaar al 20 % gezakt, op 10 jaar is het zelfs 75 % minder waard geworden (dus in de vorige periode Samuelson...). Hopelijk wil Geely nog wat in de (diepe) zakken tasten... (in de veronderstelling dat nu Volvo afstoten meer kost dan er in te blijven investeren). De nabije toekomst ziet er ook niet zo rooskleurig uit voor autobouwers met de nakende handelsoorlog en importtarieven.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 14:10
door OGA244
Nog nooit zoveel verkocht en ook nog nooit zo weinig verdiend

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 15:00
door Bover
Tja dit is natuurlijk wel de RVC die een move maakt... onder druk van investers mogelijk...Geld is meestal de drijfveer bij dit soort onverwachte bewegingen.. De werkelijkheid achter de cijfers...

Aanvullend artikel Inside https://insideevs.com

Volvo Cars's Chief Executive Officer, Jim Rowan, will step down today. The company’s board of directors voted to replace him after three years at the helm of the Swedish automaker. Rowan, who was also the automaker's President, will be replaced by Håkan Samuelsson, who will serve a two-year term starting tomorrow. During this time, Volvo will search for a long-term successor.

If Samuelsson’s name sounds familiar, it’s because he’s a household name. He was CEO from 2012 to 2022 before Rowan took the reins and served on the board from 2010. He was also the Chairperson of Polestar until 2024.

The board’s vote to replace Jim Rowan is somewhat surprising, seeing how last year, Volvo posted its best-ever sales, profits and revenue figures. That said, the automaker postponed its goal to go fully electric by the end of the decade and saw disappointing sales numbers in the United States for its all-electric vehicles. At the same time, however, sales of plug-in hybrid vehicles in the U.S. skyrocketed by nearly 70%.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 15:54
door Ben
Misschien een gekke gedachte.
Maar zou dit het moment zijn om Volvo en Polestar weer te verenigen ?

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 16:51
door Urbexpeditie
Heeft oa te maken met de slechte prestaties op de beurs. De koers is gekelderd van 90 SEK naar 19 SEK.
Een van de oorzaken hiervan is de enorme vertraging van de EX90, mede vanwege de software.
De verwachting is dat er dit jaar minder verkocht gaan worden wat teleurstellend is gezien de productlanceringen welk is gedaan.

De CEO en raad van bestuur zijn het simpelweg niet eens over de manier hoe het bedrijf verder moet worden gerund.

Aldus de Zweedse kranten...

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 19:49
door Bover
Er wordt veel geschreven over deze verandering aan de top en hoe dan ook denk ik dat de raad van bestuur er niet meer op vertrouwde dat de bestaande CEO deze taak zou kunnen vervullen naar hun wensen; .In france Info las ik ongeveer deze tekst citaat:

“Met snel veranderende technologische verschuivingen, groeiende geopolitieke complexiteit en toenemende concurrentie in verschillende regio’s, gelooft de raad van bestuur dat het bedrijf het best gediend is door leiderschap met diepe industriële ervaring, diepgaande kennis van onze groep en een bewezen vermogen om uit te voeren in uitdagende omgevingen. einde citaat

Het lijkt erop dus toch op dat de raad van bestuur er niet meer op vertrouwde dat de bestaande CEO deze taak zou vervullen. Daarnaast hoor je als externe zelden wat er speelt in de boardroom...

Maar mogelijk willen de investers iets meer rendement dan 6.1% over het afgelopen jaar... koers in een jaar ongeveer gelijk gebleven..Schema spreekt voor zich, koerspeil afgelopen jaar. Hmm en dan wel record verkopen volgens autobladen...iets gaat dus niet goed..of juist wel..

kortom ik heb meer verstand van olie verversen :lol:

Eerste week april 2025 is meen ik de aandeelhouders vergadering Volvo.....

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 20:21
door Urbexpeditie
Volvo gaat terug naar de basis van de auto-industrie met verrassende CEO-wissel
31 maart 2025 om 18:33 uur

Volvo Car's abrupte beslissing om Hakan Samuelsson aan te stellen als CEO geeft de veteraan uit de auto-industrie weer de leiding om de automaker door de onrust van de Amerikaanse president Donald Trump's tarieven en een wankele overgang naar elektrische auto's te loodsen, aldus analisten en investeerders.
Samuelsson, die de Zweedse autofabrikant tien jaar lang leidde van 2012 tot 2022, hielp het merk Volvo nieuw leven in te blazen en hield toezicht op de beursgang van het bedrijf in 2021 op de Stockholm Stock Exchange.


Hij leidde Volvo ook tijdens de eerste ambtstermijn van Trump, waarin het bedrijf een auto-assemblagefabriek in South Carolina bouwde, een zet die cruciaal zou kunnen blijken als Trump woensdag 25% invoerrechten op Amerikaanse auto-importen gaat toepassen.

Zijn achtergrond in de auto-industrie staat in contrast met de vertrekkende CEO Jim Rowan, die in 2022 in dienst kwam van Dyson zonder enige ervaring in de auto-industrie.

Rowan was een onconventionele keuze met een carrière van drie decennia in de consumenten- en technologiesector. Maar destijds zei de automaker dat Rowans ervaring met digitalisering, disruptie, innovatie, engineering en toeleveringsketens waardevol zou zijn.

Volvo Cars bestuursvoorzitter Eric Li, ook bekend als Li Shufu, zei dat Samuelsson's ervaring precies was wat nodig was nu de auto-industrie een complexere fase inging.

"We kennen Håkan Samuelsson als een zeer deskundige en ervaren leider in de industrie," zei Carina Silberg, hoofd Governance en ESG bij Alecta, de op vier na grootste aandeelhouder van Volvo Cars.

Sverre Linton, hoofd juridische zaken van de Zweedse aandeelhoudersvereniging, die kleine aandeelhouders in Volvo vertegenwoordigt, zei: "Maar ... Samuelsson is geen tovenaar, hij heeft ook de hulp nodig van een solide strategie waarin het bestuur een centrale rol speelt bij het creëren."

Andere investeerders en analisten zeiden in onderzoeksnotities en interviews met Reuters dat ze verrast waren door het nieuws, maar dat ze het standpunt deelden dat Volvo hiermee terugkeert naar zijn wortels.

Samuelsson, 74, is aangesteld voor een periode van twee jaar terwijl het bedrijf op zoek is naar een vervanger voor de lange termijn.

De aandelen van Volvo, die sinds de beursgang van de groep in 2021 met bijna 70% zijn gedaald, daalden maandag licht en bereikten een nieuw historisch dieptepunt, hoewel de beweging in lijn was met de bredere markt in Stockholm, die met bijna 2% daalde.

"Voor mij was het nogal onverwacht, de aandelenkoers heeft duidelijk minder goed gepresteerd dan de auto-industrie, maar aan de andere kant heeft het bedrijf het operationeel beter gedaan," zei Handelsbanken-analist Hampus Engellau.

De terugkeer van Samuelsson aan het roer van Volvo komt ook op een moeilijk moment voor de eigenaar van de Zweedse autofabrikant, het Chinese Geely, dat 78,7% van de aandelen van Volvo bezit.

Geely is bezig met het herstructureren van zijn uitgebreide holdings, waaronder het vervangen van de CEO van de in moeilijkheden verkerende EV-fabrikant Polestar in augustus.

Shufu staat onder druk van investeerders en zal later deze week voor het eerst de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Volvo bijwonen. De adviesgroepen voor aandeelhouders ISS en Glass Lewis hebben beide geadviseerd om hem niet als voorzitter te herverkiezen, omdat hij de meeste bestuursvergaderingen van de Zweedse autofabrikant in het afgelopen boekjaar niet heeft bijgewoond.

KOOP TIJD

Rowans benoeming in 2022 viel samen met ingrijpende veranderingen in de auto-industrie.

EU-tarieven op elektrische auto's van Chinese makelij dwongen Volvo om de productie van zijn SUV EX30 vanuit China naar België te verplaatsen en de herverkiezing van Trump heeft voor nog meer tariefhoofdpijn gezorgd.

Rowan heeft onlangs gesproken over het verplaatsen van meer productie naar zijn Amerikaanse fabriek als Trump doorgaat met de heffingen.

Volvo is een van de automakers die het meest te maken krijgt met de tarieven van Trump, want hoewel het zijn SUV EX90 produceert in zijn fabriek in Charleston, South Carolina, importeert het momenteel ook de meeste van zijn hybride en elektrische modellen uit Europa.

In september dwong het langzamer dan verwachte gebruik van EV's de Zweedse autofabrikant ook om zijn doelstelling om tegen 2030 volledig elektrisch te gaan, op te geven.

Vorige maand waarschuwde Rowan dat het bedrijf wel eens moeite zou kunnen hebben om de verkoopresultaten en winstgevendheid van 2024 te evenaren.

Hoewel Volvo indruk heeft gemaakt op analisten met de verkoopgroei van voorgaande jaren, hebben vertragingen bij belangrijke elektrische modellen, een prijzenoorlog voor elektrische auto's en een zwakke vraag naar EV's druk uitgeoefend op de aandelen, die minder goed hebben gepresteerd dan de Europese automarkt.

Tegen die achtergrond zei Handelsbanken-analist Engellau dat Samuelsson een veilige gok was.

"Dit is een zeer goede tijdelijke oplossing omdat Hakan (Samuelsson) 10 jaar lang CEO was," zei hij. "Hij kent het bedrijf goed, hij kent veel van de mensen."

"Dus nu kopen ze tijd om een nieuwe CEO te vinden," voegde Engellau eraan toe.

Bron: https://be.marketscreener.com/koers/aan ... -49486926/

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 20:35
door Ben
Duidelijke analyse lijkt me.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 31.03.2025 - 20:37
door lint
Inderdaad duidelijk verhaal.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 01.04.2025 - 04:32
door WillyWortel2
Hele lappen test die kort zijn samen te vatten.

Volvo gaat weer luisteren naar wat klanten willen.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 01.04.2025 - 07:45
door V480-S60
Dat is een veel te kort door de bocht conclusie.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 01.04.2025 - 08:01
door OGA244
Volvo luisterde ook ten tijde van Samuelson niet naar klanten

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 01.04.2025 - 08:04
door V480-S60
Idd, dat dus.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 01.04.2025 - 08:05
door Paul
En toch verkopen ze wel wat auto's OGA.

Maar goed Volvo heeft ook wel echt pech met die EX90 en het OS wat er op staat. Praat ik nog niet eens over die gekke taxi lamp op het dak ;-)

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 01.04.2025 - 08:07
door OGA244
Veel verkopen en weinig verdienen? Aandelen zijn giga gedaald..

De dealers kregen in 2022 een sprankelende introductie van een EX90 waarin allerlei beloftes gedaan werden en verwachtingen gewekt werden, tot op heden is er bar weinig waar gemaakt van dit alles…
En dan nu een ES90 introduceren waarbij er compleet andere technieken gebruikt worden terwijl men de EX90 nog niet eens fatsoenlijk op de rit heeft

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 01.04.2025 - 08:15
door WillyWortel2
Aandeelhouders zijn alleen geïnteresseerd in winst.
Hoeveel auto's er verkocht zijn interesseert ze niet.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Geplaatst: 01.04.2025 - 09:47
door Bover
WillyWortel2 schreef: 01.04.2025 - 08:15 Aandeelhouders zijn alleen geïnteresseerd in winst.
Hoeveel auto's er verkocht zijn interesseert ze niet.
W-Wortel haal een punt naar voren: het is een dingetje de "winst" , echter niet alleen bij auto s. De instelling van alleen geïnteresseerd in winst " en private equity funds mentaliteit en markt "maakt meer kapot dan je lief is""