Pagina 1 van 1

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 05.04.2025 - 09:26
door N.H.N
Goedemiddag allemaal,

Ik ben opzoek naar een 2018/2019 XC60. Op de markt kwam ik zowel benzine als diesel versies tegen.
2018 is met 180000 km en de andere benzine 150000.

Waar moet ik me opletten? Ik hoor graag wat zijn jullie ervaringen zijn met de Diesel versie en benzine versie. Wat is jullie advies?

Met vriendelijke groet,
Nabil

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 05.04.2025 - 15:44
door Fredhead
Hoeveel kilometer maak je op jaarbasis en moet je regelmatig de grote steden in?
Dit zijn de belangrijkste vragen denk ik om een keuze tussen diesel en benzine te maken momenteel.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 05.04.2025 - 17:46
door lint
Diesel wordt steeds minder interessant.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 05.04.2025 - 18:56
door Fredhead
Dat hangt maar volledig af van het gebruik.
Zeker in een wat zwaardere auto is een diesel sneller voordeliger dan een benzine variant.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 05.04.2025 - 19:23
door lint
Het gaat hier over een XC60.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 05.04.2025 - 19:32
door Fredhead
Een wat zwaardere auto dus, een SUV zoals de XC60 is geen lichtgewicht ;)

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 05.04.2025 - 21:02
door lint
Ben benieuwd wat het omslagpunt diesel-benzine is bij een XC60.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 06.04.2025 - 09:22
door N.H.N
Bedankt voor jullie reacties
Ik doe rond 20.000~ 25.000KM per jaar, ik ga niet in grote steden en naar beperkte diesel zones

Welke is beste motor voor zoveel km per jaar? welke motor is meest reliable?

Is D5 beste versie voor diesel en T8 beste voor benzine?

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 06.04.2025 - 10:02
door Fredhead
Een D4 of D5 ie een prima keuze.
Qua betrouwbaarheid bij de benzinemotoren kan je ook nog een T5 overwegen aangezien deze de technieken van de T8 mist.
Wil je voor een hybride gaan is dat samen met de T6 de optie.
Groter is niet altijd betrouwbaarder.

Je zou de rekensom eens moeten maken of met 25.000 euro de wegenbelasting van een diesel "uit kan" tegenover een benzine variant.
Tegenover de hybride niet gok ik maar een T5 kan nog wel eens duurder zijn in de vaste lasten.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 06.04.2025 - 10:30
door lint
Wordt het toch even rekenen.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 07.04.2025 - 09:50
door marsman
In basis is een XC60 gewoon een heel betrouwbare auto. https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... gle.com%2F

Ik zou geen diesel meer kopen. Teveel kans op gedoe uit Brussel en het Haagse. Het enige grote euvel dat toch wel regelmatig voorkomt, is een defecte ERAD bij de plug in hybrides. Kosten (met levenslange garantie bij de dealer) 3.000 EUR als alleen de koppeling vervangen hoeft te worden. Volledige vervanging loopt in de papieren, ik las ergens tussen de 6.000 en 8.000 EUR.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 08.04.2025 - 10:42
door Quadrantz
Het zijn lastige rekensommen maar ik ben van een XC60 D3 uit 2011 naar een XC60 T5 uit 2019 gegaan.

Ik rij ook rond de 20 a 25K per jaar. Maar diesel durfde ik niet meer aan vanwege de steeds strengere regels en het zou mekaar niet zo heel veel schelen waar ik grofweg op uit kwam. Bewust nog niet voor een T6 of T8 gegaan vanwege meer risico op hogere kosten en nu met salderen heb ik er ook nog niks aan.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 11.04.2025 - 20:19
door N.H.N
Dank jullie wel voor de reacties

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 12.04.2025 - 08:25
door Gouwe
Quadrantz schreef: 08.04.2025 - 10:42 ..Bewust nog niet voor een T6 of T8 gegaan vanwege meer risico op hogere kosten en nu met salderen heb ik er ook nog niks aan.
Tegenover de mogelijk hogere kosten voor onderhoud staan gegarandeerd lagere verbruikskosten aan benzine+stroom (dat laatste vooral als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt). Hier ca. 30K per jaar met een gemiddeld verbruik van 1:18 (met laden) tegen 1:11 zonder laden. In 130K ruim 9000 euro bespaard aan benzine. Per 30K ongeveer 2000kWh aan stroom, tegen 25 cent (saldeertarief) is dat op 130K afgerond 2200 euro aan stroom. Netto besparing op basis van 25 cent dus krap 7K. Zelf rekende ik met 7ct/kWh omdat dat dat de terugleververgoeding was die ik zou hebben gekregen. De opmerking over salderen is m.i. niet terecht.
En dat risico van kosten aan de ERAD is er zeker, maar een PIH rijdt zoveel fijner dan een non-PIH/mild-hybrid.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 13.04.2025 - 10:09
door Walter
Voor mij kan pih niet uit. Ben afhankelijk van publiek laden en dan weegt het hogere gewicht voor mij niet op tegen elektrisch rijden

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 14.04.2025 - 09:44
door Quadrantz
Gouwe schreef: 12.04.2025 - 08:25
Quadrantz schreef: 08.04.2025 - 10:42 ..Bewust nog niet voor een T6 of T8 gegaan vanwege meer risico op hogere kosten en nu met salderen heb ik er ook nog niks aan.
Tegenover de mogelijk hogere kosten voor onderhoud staan gegarandeerd lagere verbruikskosten aan benzine+stroom (dat laatste vooral als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt). Hier ca. 30K per jaar met een gemiddeld verbruik van 1:18 (met laden) tegen 1:11 zonder laden. In 130K ruim 9000 euro bespaard aan benzine. Per 30K ongeveer 2000kWh aan stroom, tegen 25 cent (saldeertarief) is dat op 130K afgerond 2200 euro aan stroom. Netto besparing op basis van 25 cent dus krap 7K. Zelf rekende ik met 7ct/kWh omdat dat dat de terugleververgoeding was die ik zou hebben gekregen. De opmerking over salderen is m.i. niet terecht.
En dat risico van kosten aan de ERAD is er zeker, maar een PIH rijdt zoveel fijner dan een non-PIH/mild-hybrid.
Wij hebben een hoger verbruik (vanwege een hybride warmtepomp) dan dat we opwekken. Dus nu met salderen betalen we 500kwh aan stroom (5500 verbruik per jaar en 5000 wekken we op). Dus als ik ga laden dan zou dat hier erbij komen. Als salderen eraf is na volgend jaar dan is het een ander verhaal.

Ik rij niet al te veel km's meer maar met zeg 25 a 30K per jaar aan kilometers is de rekensom ook weer heel anders.

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 14.04.2025 - 11:39
door wikky
Quadrantz schreef: 14.04.2025 - 09:44
Gouwe schreef: 12.04.2025 - 08:25
Quadrantz schreef: 08.04.2025 - 10:42 ..Bewust nog niet voor een T6 of T8 gegaan vanwege meer risico op hogere kosten en nu met salderen heb ik er ook nog niks aan.
Tegenover de mogelijk hogere kosten voor onderhoud staan gegarandeerd lagere verbruikskosten aan benzine+stroom (dat laatste vooral als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt). Hier ca. 30K per jaar met een gemiddeld verbruik van 1:18 (met laden) tegen 1:11 zonder laden. In 130K ruim 9000 euro bespaard aan benzine. Per 30K ongeveer 2000kWh aan stroom, tegen 25 cent (saldeertarief) is dat op 130K afgerond 2200 euro aan stroom. Netto besparing op basis van 25 cent dus krap 7K. Zelf rekende ik met 7ct/kWh omdat dat dat de terugleververgoeding was die ik zou hebben gekregen. De opmerking over salderen is m.i. niet terecht.
En dat risico van kosten aan de ERAD is er zeker, maar een PIH rijdt zoveel fijner dan een non-PIH/mild-hybrid.
Wij hebben een hoger verbruik (vanwege een hybride warmtepomp) dan dat we opwekken. Dus nu met salderen betalen we 500kwh aan stroom (5500 verbruik per jaar en 5000 wekken we op). Dus als ik ga laden dan zou dat hier erbij komen. Als salderen eraf is na volgend jaar dan is het een ander verhaal.

Ik rij niet al te veel km's meer maar met zeg 25 a 30K per jaar aan kilometers is de rekensom ook weer heel anders.
Als het salderen eraf gaat blijft het verhaal precies hetzelfde: Opladen van je auto kost extra geld, net als nu

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 14.04.2025 - 14:47
door marsman
Mbt het Salderen: als het kan, laad de auto als de panelen in de zon liggen. Voor de meeste hier geen optie. Want om zo'n dure XC60 te kunnen betalen, maken we allemaal lange dagen en komen we thuis als de zon al lang weer onder is :-).

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 16.04.2025 - 13:25
door Quadrantz
wikky schreef: 14.04.2025 - 11:39
Quadrantz schreef: 14.04.2025 - 09:44
Gouwe schreef: 12.04.2025 - 08:25 Tegenover de mogelijk hogere kosten voor onderhoud staan gegarandeerd lagere verbruikskosten aan benzine+stroom (dat laatste vooral als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt). Hier ca. 30K per jaar met een gemiddeld verbruik van 1:18 (met laden) tegen 1:11 zonder laden. In 130K ruim 9000 euro bespaard aan benzine. Per 30K ongeveer 2000kWh aan stroom, tegen 25 cent (saldeertarief) is dat op 130K afgerond 2200 euro aan stroom. Netto besparing op basis van 25 cent dus krap 7K. Zelf rekende ik met 7ct/kWh omdat dat dat de terugleververgoeding was die ik zou hebben gekregen. De opmerking over salderen is m.i. niet terecht.
En dat risico van kosten aan de ERAD is er zeker, maar een PIH rijdt zoveel fijner dan een non-PIH/mild-hybrid.
Wij hebben een hoger verbruik (vanwege een hybride warmtepomp) dan dat we opwekken. Dus nu met salderen betalen we 500kwh aan stroom (5500 verbruik per jaar en 5000 wekken we op). Dus als ik ga laden dan zou dat hier erbij komen. Als salderen eraf is na volgend jaar dan is het een ander verhaal.

Ik rij niet al te veel km's meer maar met zeg 25 a 30K per jaar aan kilometers is de rekensom ook weer heel anders.
Als het salderen eraf gaat blijft het verhaal precies hetzelfde: Opladen van je auto kost extra geld, net als nu
Niet als je kan laden tijdens zonnige uren, dan is het een ander verhaal/rekensom :)

Volvo XC60 2018/2019

Geplaatst: 16.04.2025 - 13:25
door Quadrantz
marsman schreef: 14.04.2025 - 14:47 Mbt het Salderen: als het kan, laad de auto als de panelen in de zon liggen. Voor de meeste hier geen optie. Want om zo'n dure XC60 te kunnen betalen, maken we allemaal lange dagen en komen we thuis als de zon al lang weer onder is :-).
LOL ja ik heb het geluk dat ik veel kan thuiswerken (ITer). Ik werk zeker 3 dagen thuis en soms 4 (van de 5).