Pagina 1 van 2

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 05.04.2025 - 22:41
door jst63
Sinds de aankoop in februari dit jaar neem ik elke dag met veel plezier plaats achter het stuur van m'n XC60. Wekelijks moet ik noodgedwongen (vanwege de afstand naar andere locatie)1 dag 30km woon-werkverkeer afleggen met enkel de ICE, voor de rest alles puur elektrisch in PURE mode en drive modus B. De batterij wordt dagelijks weer volgeladen tot het laden automatisch stopt. Het is feest in de portemonnee :).

Zo langzamerhand begint het seizoen van 'caravannen' weer in beeld te komen. Voor de zomer enkele korte trips in de BeNeLux. De zomervakantie brengen we door in Zuid-Frankrijk. Ik heb totaal nog geen ervaring in het rijden met een PIH i.c.m. meer dan gemiddeld grote caravan (1.800kg). Met m'n MB AMG legde ik m'n km's altijd moeiteloos af in ECO stand. De SPORT stand dus nooit nodig gehad om zonder snelheidsverlies bovenaan een heuvel te komen. Bij afdalingen gebruikte ik de 'flippers' om terug te schakelen om remmen op de motor mogelijk te maken.

Iemand tips om de km's met de XC60 zo comfortabel en efficiënt mogelijk af te leggen? Hoe benut je de aandrijflijn optimaal over een trip van 1.300km zonder dat je onderweg aan een laadpaal wil staan? Ik neem aan dat de ene drive mode meer voordelen biedt dan de ander. Misschien is een bepaalde mode zelfs af raden? Alle tips welkom :).

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 07.04.2025 - 05:25
door BIS
In AWD of Power mode met de accu op behouden hoef je niet aan de laadpaal. Volvo adviseert op AWD te selecteren met een zware aanhanger.

Zelf gebruik ik de AWD optie voor onze Fendt.

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 07.04.2025 - 07:53
door Hans oet Twent
Ik heb een T8 die 3 jaar ouder is en dus nog sensus aan boord heeft. Jouw google systeem heeft weer andere instellingen.
- De meningen zijn er over verdeeld, maar persoonlijk schakel ik liever handmatig en zeker op de langere buitenlandse reizen. In NL soms wel en soms niet. Volvo schrijft dat de auto zelf nadenkt indien er een zwaardere last achter de auto hangt.
- Hybrid mode is bij mij not done. Staat of in de individual modus waarbij ik wel hybride rij maar de rest op power/ dynamisch heb gezet. (Luchtvering zet hem iets naar beneden, en is wat stugger/stabieler)
- Power stand zorgt er voor dat de motor altijd blijft draaien.
- Accu vebruik op On-Hold. Zodat ik op campings etc. Elektrisch kan rijden.
- Tip de brandstof meter moet je wel in de gaten houden. Die zakt als een malle met caravan erachter…. Hier een 2ton lichte en 250brede wagen erachter.

Nogmaals ik heb geen google systeem in de auto. Dus de juiste instellingen kan ik je niet geven. In het boekje schrijft Volvo voor om een bepaalde stand te kiezen met een zware last erachter.
Eén ding is zeker, jouw auto speelt met de caravan erachter…… Veel plezier er mee.

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 07.04.2025 - 08:33
door Gouwe
jst63 schreef: 05.04.2025 - 22:41 ....Iemand tips om de km's met de XC60 zo comfortabel en efficiënt mogelijk af te leggen?
Comfortabel = luchtvering in Polestar/Power stand (individuele rijmodus kiezen). Ik vind de luchtvering anders te slap en dan deint de combi te veel.
Efficiënt = achter een vrachtwagen gaan hangen, 's nachts rijden, thermoscan koffie mee en een plasbuis of incontinentieluier kun je uren sturen ware het niet dat je dan toch nog elke 300km moet tanken......
En verder is het misschien wel handig om te weten dat in AWD en Power de ERAD meehelpen, dat je een Hold knop hebt (waardoor in ieder geval in AWD de ERAD maar beperkt meewerkt) om de accu reserve te sparen. Dus lees je even in in de rijmodi als je dat nog niet hebt gedaan.
Zoals Hans oet Twent zegt, de meningen zijn (altijd) verdeeld, gebruik dus vooral je (gezond boeren) verstand.
En dat zegt mij dat ik met 15 graden in het vlakke NL anders rijd dan met 35 graden berg op....... Waar ik verder op let is dat de motor na hard werken de tijd krijgt om even af te koelen, dus niet gelijk uitzetten, maar even 2 minuten in de AWD stand na laten draaien en dan pas uit. Fijne vakantie(s)!

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 16.04.2025 - 01:51
door jst63
Dank voor jullie reacties en tips! Wordt zeer op prijs gesteld :).

Ik zal eens moeten onderzoeken hoe je optimaal gebruik maak van de 'individuele rijmodus'. Het ik in Google Automotive nog niet gevonden maar wil natuurlijk niet zeggen dat die er niet is. Wat me wel opvalt is dat jullie me ervoor waarschuwen dat de XC60 met caravan best wel wat brandstof nodig heeft. Een hoger verbruik ben ik wel gewoon. Met m'n Mercedes C43 AMG (3 liter, 6 cylinder) lag het verbruik over de gehele rit gemiddeld op zo'n 12 liter per 100km. Met 60 liter in de tank kwam ik dan zo'n 500km. ver. Daarbij wel gezegd dat ik de combi regelmatig met de adaptive cruisecontrol achter een vrachtwagen parkeer.

Mijn route gaat middendoor Frankrijk. Brugge, Kortrijk. Lille, Parijs (N104), N7 richting Cleremont-Ferrand, Millau, Beziers, Perpignan en dan eindstation Argeles-Sur-Mer. Onderweg dus flink wat heuveltjes op en ook weer omlaag. De snelheid houd ik altijd tussen 90 en 95 km p/u. Ook als het omhoog gaat. Zonder caravan is mijn ervaring dat de XC60 op enkel brandstof een lager verbruik kent dan m'n Mercedes. Zou het dan toch zo kunnen zijn dat met caravan de XC60 toch wel behoorlijk wat meer verbruikt dan m'n Mercedes deed?

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 16.04.2025 - 08:12
door Gouwe
Een 2.0 liter moet denk ik harder werken dan een 3.0 liter? Voordeel van downsizen is dat ze lekker zuinig zijn. Nadeel is dat ze onder belasting meer gaan verbruiken. Ooit een Fendt van 1800Kg aan de haak gehad achter mijn toenmalige Peugeot 5008 met 1.6 THP. Verbruik normaal rond de 1:15, met caravan er achter richting de Alpen 1:4,5.

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 16.04.2025 - 09:36
door marsman
Hier ook een caravanner met een T8 modeljaar 2019, dus Sensus Navi en de 70 liter tank. Ik heb een 1500kg Knaus.

Ik ben een rustige rijder, zit meestal met 90/95 op de rechterbaan achter de vrachtwagens. Dan is het verbruik acceptabel, ik denk zo'n beetje 1 op 7. Ga ik over de honderd, dan loopt het verbruik heel snel naar de 1 op 4 volgens de boordcomputer. De XC60 heeft geen enkele moeite met die snelheid en de combinatie blijft perfect rijden. Maar procentueel is het een fors verschil en het scheelt zo een tank op de heen en terugweg. En dus extra tankstops en tijdverlies.

Op de snelweg laat ik hem gewoon op Hybride staan en zet de accu op 'hold' en de bak in B. Als je dan extra power nodig hebt kun je via de kickdown het extra vermogen van de accu aanspreken. Als je een heuveltje hebt, kun je met de pook gemakkelijk een versnelling lager kiezen, indien nodig. Mijn ervaring is dat dat soms nodig is bij een flauwe heuvel op de snelweg. Dan houdt hij net te lang een te lage versnelling aan. Ik heb ook het idee (niet gemeten) dat de auto in Hybride het minst verbruikt. Heuvel af of gas los schakelt de motor uit. In sport blijft de motor (bijna) altijd aan.

In de heuvels of bergen zet ik hem op Sport. Mijn auto is Polestar getuned. Schakelen doet hij dan subliem. Ik vind dat de auto in Sport op de snelweg minder relaxed rijdt.

AWD gebruik ik alleen op de camping als het gras nat is oid.

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 16.04.2025 - 10:13
door diesel01
Hier met 2 tons aanhanger altijd awd stand.
Ik ga er vanuit dat de techniek op elektrisch tegen een stootje kan maar het gehobbel van aanhangers op het erad systeem geeft mij geen goed gevoel.
Afgelopen week vanuit stilstand elektrisch weggereden op een weg die er net vers in lag waar fijn split was gestrooid.
Achterwielen sloegen even door waarna de ICE direct aansloeg en de voorwielen meededen.
Mijn vorige V90 D5 speelde met 1800kg caravan op de weg naar St Maxime, dat gaat met een T6 XC60 nog beter en ach het verbruik...de rest van het jaar zijn we toch lekker spaarzaam onderweg dus die paar weken vakantie..
En na een AMG is alles alles zuiniger :lol: :lol:

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 16.04.2025 - 10:40
door Bart
Gouwe schreef: 16.04.2025 - 08:12 Verbruik normaal rond de 1:15, met caravan er achter richting de Alpen 1:4,5.
O.O O.O dan ga je toch serieus denken dat je tank lek is...

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 16.04.2025 - 10:46
door lint
Als er gewerkt moet worden kost dat nu eenmaal energie.

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 22.04.2025 - 16:33
door billyb7b
Ik herken veel in je verhaal—ook ik maak dagelijks gebruik van een XC60 PIH en rijd regelmatig langere afstanden met een caravan (rond de 1.700 kg). Wat voor mij goed werkt op langere trips, is starten in Hybrid mode en overschakelen naar Power op heuvelachtig terrein, zodat je voldoende trekkracht houdt zonder in te leveren op snelheid. De B-stand is top bij afdalingen, zeker in combinatie met adaptieve cruise control. Wat betreft het vermijden van laadstops onderweg: ik plan mijn ritten slim en laad volledig op voor vertrek. Soms neem ik wat extra marge met een externe lader op de overnachtingsplek. Overweeg ook eens een kijkje op https://www.truck1.eu/trucks/dropside-f ... 67818.html —daar vind je interessante oplossingen en inzichten rond transport, vooral als je professioneel met voertuigen bezig bent. Veel succes en veilige kilometers!

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 23.04.2025 - 14:53
door BraboFrits
Met de caravan (geladen ca. 1650 kg) rij ik met de XC90 altijd in Power. Lekker veel koppel en ik heb de toerenteller in beeld om te kunnen zien of ik de benzinemotor voldoende toeren laat maken om de bak van genoeg koeling te voorzien. Ik heb wel eens een ODB2 scanner gekoppeld met Car Scanner gebruikt om dit te monitoren. Hou dan de toeren op 2200+ en dan blijft de temperatuur van de bak maximaal rond de 100 graden bij een klim en bij pakweg 30 graden.
En ja, je gebruikt dan behoorlijk meer benzine dan solo - ik zit bij 95 km/u op de CC op ongeveer 1 op 8 ) maar dat hoort voor mij gewoon bij de kosten voor de vakantie...

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 04.05.2025 - 16:04
door jst63
Afgelopen week de eerste trip met caravan gemaakt en is bovenverwachting goed verlopen. Ik was over mijn vorige MB AMG al zeer tevreden maar de XC60 overtreft elke verwachting.
Wel had ik wat vraagtekens m.b.t. het gebruik omdat ik hierboven getallen van 1 op 4,5 voorbij heb zien komen. Ik ben blij dat in mijn geval de situatie het verbruik toch op andere getallen uitkomt :).

Totaal heb ik 608,1 km gereden en daarvoor 59,34 liter brandstof nodig gehad (volgens info tankstation). Gezegd moet worden dat bij vertrek de batterij volgeladen was en tussentijds niet meer opgeladen. De rit met caravan aangekoppeld heb ik de modus 'constant AWD' gebruikt. Gemiddeld (incl. volle batterij) kom ik dan op 1 op 10,24. Van het totaal aantal km's is 522,7km met aangekoppelde caravan gereden.
Het 'rijlogboek' geeft aan dat ik voor deze 522,7km 59,4 liter brandstof heb gebruikt. Dat lijkt me niet helemaal correct aangezien ik de tank met minder liters heb moeten bijvullen :).

Al met al voor mij een zeer bevredigend resultaat. De afstand weliswaar enkel in NL afgelegd (van Zeeuws Vlaanderen naar De Veluwe) maar toch. Richting Zuid Frankrijk kom je uiteraard flink wat bergen tegen die je over moet maar die ga je ook weer omlaag :).

Hieronder een afbeelding van de combi waarmee ik de trip heb gemaakt. Gewicht caravan 1.783kg op weegbrug.

IMG_5552.JPEG

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 04.05.2025 - 16:28
door mees
Mooi dat je ons dit verteld hebt; heel fijn dat het jullie bevallen is.
Vraag: caravangewicht is dat 'asdruk' of met 'drie wielen' op de weegbrug gestaan?

edit: dank voor je antwoord, na dit bericht geplaatst.
Fijne vakanties gewenst!

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 04.05.2025 - 16:30
door jst63
Beste Mees, Gewicht is asdruk. De massa van de (beladen) caravan zelf ligt dus iets hoger omdat de kogeldruk niet is meegewogen. Deze zal ook nog ongeveer 100kg zijn.

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 04.05.2025 - 17:40
door Gouwe
Mooi dat de XC60 zo goed bevalt als trekker en het brandstofverbruik zo meevalt. Mooie gestroomlijnde combi zo!
Overigens was die 1:4,5 gerelateerd aan een 1.6 THP motor met een 1800Kg Fendt aan de haak richting de Alpen en niet aan een Volvo in het vlakke NL.
Jou 1:10 is deels zonder caravan. Als je de getallen van het logboek hanteert zit je op 1:8,8 en dat lijkt mij best realistisch. Misschien dat je de tank toch niet helemaal af hebt getankt? Immers, meestal is de BC zo maar een 10% te optimistisch.....

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 05.05.2025 - 01:01
door jst63
Gouwe schreef: 04.05.2025 - 17:40 Mooie gestroomlijnde combi zo!
Jou 1:10 is deels zonder caravan. Als je de getallen van het logboek hanteert zit je op 1:8,8 en dat lijkt mij best realistisch. Misschien dat je de tank toch niet helemaal af hebt getankt? Immers, meestal is de BC zo maar een 10% te optimistisch.....
Ik ben ook heel bewust op zoek gegaan naar een witte XC60 Recharge. M'n MB was ook wit maar eerlijk gezegd, met de XC60 ervoor oogt het toch beter :).

De tank was helemaal afgevuld, voor vertrek en na thuiskomst. Beide keren het vullen tot 2x na automatische afslag gestopt en bij exact dezelfde pomp. Het aantal liters op de tankbon is dus wat ik daadwerkelijk heb verbruikt op de 608,1 km op de teller van de BC. Bij thuiskomst gaf de batterij nog 6km aan. Was dus nog niet helemaal leeg. De 1:8,8 klopt als je het totaal aantal liters die ik getankt heb toepast op de 522,7km die ik enkel met de caravan erachter heb afgelegd maar ik heb ook zonder caravan tijdens de vakantie nog wat km's zonder caravan gereden. Ook voor die km's is de brandstof uit de tankbeurt gekomen (en deels uit de batterij?). Ook met 1:8,8 zou ik al heel tevreden zijn hoor. M'n MB gebruikte toch wat meer, ook tijdens de tripjes in 'vlakke' omgevingen.

Wat ik niet weet is hoe de constante AWD modus onderweg werkt. Ik vermoed dat de batterij voor een deel ook door de ICE motor wordt bijgeladen om de AWD modus te kunnen blijven gebruiken. Is mijn vermoeden juist of stopt de AWD modus automatisch als de batterij leeg is?

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 05.05.2025 - 08:56
door Gouwe
jst63 schreef: 05.05.2025 - 01:01 ...Wat ik niet weet is hoe de constante AWD modus onderweg werkt. Ik vermoed dat de batterij voor een deel ook door de ICE motor wordt bijgeladen om de AWD modus te kunnen blijven gebruiken. Is mijn vermoeden juist of stopt de AWD modus automatisch als de batterij leeg is?
De benzinemotor zal als dat nodig is de accu bijladen. Dat is alleen mega inefficiënt (zomaar 30-40% extra brandstofverbruik). Je kunt tijdens het rijden volgens mij ook i.c.m. AWD de HOLD knop gebruiken als je gewoon op de snelweg rijdt. Dan heb je geen elektrische ondersteuning meer (maar die heb je ook niet nodig) en kun je die gebruiken waar die het meest waarde toevoegt: bergop, stadsverkeer, etc.

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 05.05.2025 - 09:04
door Hans oet Twent
Wat ik begrepen heb is dat je ten aller tijde AWD beschikbaar hebt. En ja de verbr.motor zorgt tijdens het rijden dat de accu op niveau blijft bij gebruik van AWD. Althans ik weet niet anders dan dat zo is.

Verbruik vind ik heel netjes… Chapeau. De V60 moest bijgevuld worden tussen Paderborn en A44 ri Kassel. Ca. 211 km vanaf de keuken. Daar ging toen 45 ltr E10 in.

Ik heb niet de indruk dat de XC60 T8 veel zuiniger is. En ja ik rij wel 100/110…… 2000kg en 250 brede Husvagn erachter.
We gaan het meemaken komende zomer wat de auto doet. Hier in NL draai ik zo 1 op 7-8.

MY23 XC60 Recharge met caravan

Geplaatst: 05.05.2025 - 09:06
door Hans oet Twent
Gouwe schreef: 05.05.2025 - 08:56
jst63 schreef: 05.05.2025 - 01:01 ...Wat ik niet weet is hoe de constante AWD modus onderweg werkt. Ik vermoed dat de batterij voor een deel ook door de ICE motor wordt bijgeladen om de AWD modus te kunnen blijven gebruiken. Is mijn vermoeden juist of stopt de AWD modus automatisch als de batterij leeg is?
De benzinemotor zal als dat nodig is de accu bijladen. Dat is alleen mega inefficiënt (zomaar 30-40% extra brandstofverbruik). Je kunt tijdens het rijden volgens mij ook i.c.m. AWD de HOLD knop gebruiken als je gewoon op de snelweg rijdt. Dan heb je geen elektrische ondersteuning meer (maar die heb je ook niet nodig) en kun je die gebruiken waar die het meest waarde toevoegt: bergop, stadsverkeer, etc.
Heb je luchtvering dan wordt de sportstand aangeraden….. had ik ergens gelezen….