Pagina 1 van 3

Alarm in V70 MY04

Geplaatst: 16.12.2006 - 20:31
door Macdaddy
Hallo,

Ik heb in Duitsland een V70 gekocht. Bij aanmelden bij mijn verzekering (AON, collectief) werd mij verteld dat de volledige casco dekking voor diefstal niet geldt als er geen alarm in zit.

Omdat hij net 3 jaar is geworden kan voldaan worden met een Klasse II ipv van de originele Klasse III. Ik wil het wel inbouwen maar de de dealer zegt dat ik bekabeling mis als het er niet origineel inzat en ook zou er een sensor in de dakbekleding missen.

Wie heeft ervaring met het inbouwen van een niet Volvo alarm dat wel op de originele sleutels werkt? Ik heb geen zin om 3 verschillende kastjes aan m'n sleutelbos....

Geplaatst: 16.12.2006 - 21:31
door bart simpson
Niet doen, door de nablaasfuncie van je airco loop je het risico dat je niet originele alarm gedurende de zomer keer op keer afgaat

Geplaatst: 23.12.2006 - 00:09
door Macdaddy
Ik heb vandaag nog eens wat rond gebeld.

Ten eerste VolvoRob en XC70 OR voor jullie advies.

Ik heb de volgende Volvo dealers gebeld die zeiden dat het NIET ging:
Klijn, Heerlen
Biermans, Maastricht
Rutten, Roermond
Kallen, Geleen (neem een niet Volvo alarm)

Deze heb ik dus allemaal verteld dat het dus wel gaat want hun collega's uit Zwolle en Venlo kunnen het wel. Wel voor een fiks prijskaartje (resp. 950 en 885 euro)

Ik heb ook met verschillende Duitse dealers contact gehad. Coenen in Mönchengladbach heeft eens alles uitgezocht (hulde) Hij kwam echter ook op een prijs van tegen de 800 euro. (Alarm, bewegingssensor, software, sirene, diode neigungs sensor (hoeft niet in klasse 2) etc...)
Dan daarna nog eens een certificaat krijgen (Dat kon trouwens dan wel bij Biermans in Maastricht voor een eurotje of 50)

Dus toch maar eens verder gekeken buiten de Volvo dealers. Inbouw bedrijven vragen zich allemaal zo'n 675 euro. Hier zit echter weer verschil in bewegings melders (ultrasoon, radarmodule, micro etc...)
Ik krijg nog wat telefoontjes na kerst van een aantal dealers en inbouwbedrijven en dan zal ik toch moeten kiezen....

Laat wel wat weten.

Geplaatst: 23.12.2006 - 01:04
door Rogier64
Mijn duitse V70 is achteraf voorzien van een origineel Volvo klasse 3 alarmsysteem met SCM certificaat door dealer Ton van Kuijk. Geen bewegingssensor in het interieur en ook het knipperende ledje op het dashboard ontbreekt. Kosten weet ik niet aangezien de vorige eigenaar dit heeft laten doen. Kies uitsluitend voor een origineel alarm van Volo, Bart geeft de reden al aan.

Geplaatst: 23.12.2006 - 12:38
door Oceanracer
Wordt een dure grap als je het zo leest. Maar als je toch bezig bent, misschien kun je het combineren met het laten inschakelen van de standverwarming. Krijg je misschien wel korting :) Of werkt bij jou de standkachel al? Dan ook even rekening mee houden ivm je alarm, anders gaat straks steeds je alarm af, als je standkachel 's morgens inschakelt.

Geplaatst: 23.12.2006 - 12:54
door bart simpson
Rogier64 schreef:Mijn duitse V70 is achteraf voorzien van een origineel Volvo klasse 3 alarmsysteem met SCM certificaat door dealer Ton van Kuijk. Geen bewegingssensor in het interieur en ook het knipperende ledje op het dashboard ontbreekt. Kosten weet ik niet aangezien de vorige eigenaar dit heeft laten doen. Kies uitsluitend voor een origineel alarm van Volo, Bart geeft de reden al aan.
:? een bewegingssensor is juist een van de kenmerken van een klasse 3 alarm, zonder mag er (volgens mij) geen SCM certificaat worden afgegeven.

Geplaatst: 23.12.2006 - 12:57
door Oceanracer
Dan wordt het dus een Klasse II, maar dat is toch ook voldoende voor de verzekeraar?

Geplaatst: 23.12.2006 - 13:04
door bart simpson
Oceanracer schreef:Dan wordt het dus een Klasse II, maar dat is toch ook voldoende voor de verzekeraar?
Voor vele verzekeraars wel...

Geplaatst: 23.12.2006 - 13:23
door Macdaddy
Ik zal na de kerst eens bellen naar van Kuijk.

PS mijn standkachel was al geactiveerd. (Heerlijk)

Geplaatst: 23.12.2006 - 13:28
door Oceanracer
PS mijn standkachel was al geactiveerd. (Heerlijk)
Jaja, leuk hoor. Wrijf het er nog maar even in :P

Geplaatst: 23.12.2006 - 13:41
door Macdaddy
Het verschil tussen klasse 2 en 3 is volgens mij de hellingshoek sensor. (voor afslepen ed. tegen te gaan)

De bewegingsmelder zou eigenlijk ook in klasse 2 moeten zitten. Moet ik van Kuijk maar eens vragen of ze toch een volledig certificaat afgeven. Hetzelfde had "XC70 OR" ook al verteld, hij heeft ook een certificaat zonder bewegingsmelder als ik het goed heb....

Geplaatst: 23.12.2006 - 13:49
door Oceanracer
Oja, dat met die hellingshoek heb ik ook wel eens gelezen! Maar het kan toch niet zo zijn dat een offiële dealer een certificaat afgeeft bij een wagen die daar niet aan voldoet?

Geplaatst: 23.12.2006 - 16:34
door bart simpson
Oceanracer schreef:Oja, dat met die hellingshoek heb ik ook wel eens gelezen! Maar het kan toch niet zo zijn dat een offiële dealer een certificaat afgeeft bij een wagen die daar niet aan voldoet?
Misschien niet gecontroleerd of er een werkende hellingshoeksensor inzat.

Geplaatst: 23.12.2006 - 23:07
door Oceanracer
Als je als garage een APK-bewijs afgeeft, controleer je toch ook eerst de hele auto? Misschien in dit geval wel wat lastiger. Ze kunnen hem natuurlijk aan 1 kant even opkrikken...

Geplaatst: 24.12.2006 - 02:08
door Rogier64
STARTONDERBREKERS (klasse 1)
De eerste soort beveiligingssystemen bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.

ALARMSYSTEMEN (klasse 2)
Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).

ALARMSYSTEMEN (klasse 3)
Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening

Bron: www.scm.nl

Bij klasse 2 en 3 wordt gesproken over inbraakdetectie, dat is dus niet per sé interieurbewegingsdetectie. Als bij ingeschakeld alarm ongeoorloofd de portieren worden geopend (inbraak) volgt bij mij alarm. De hellingshoek sensor is wel verplicht en ook bij mij n auto aanwezig. Verder is een belangrijk verschil tussen klasse 2 en 3 de noodstroomvoorzienning en gecodeerde signalering van de centrale naar de sirene.

Edit: Mijn alarm is een Volvo V70 VGS, typegoedkeuring AA030018.
Wellicht dat Bart (of anderen) eens kan nagaan of hierop een bewegingsmelder aangesloten kan worden compleet met knipperend ledje op het dashboard.

Geplaatst: 25.12.2006 - 09:49
door baywindpw
Hoe weet ik juist welk type alarm ik heb? Volvo is van 2002 (V70 model 2003)

mvg

Geplaatst: 25.12.2006 - 09:56
door bart simpson
Rogier64 schreef:Mijn alarm is een Volvo V70 VGS, typegoedkeuring AA030018.
Wellicht dat Bart (of anderen) eens kan nagaan of hierop een bewegingsmelder aangesloten kan worden compleet met knipperend ledje op het dashboard.
zit er een plaatje in het dak (veel Duitsers missen dat) is het simpel, anders moet er een oplossing gevonden worden voor de plaatsing daarvan, mogelijk los op de hemel plakken of een andere hemelbekleding met gat en afdekplaatje (wat weer kostbaar wordt)

Geplaatst: 25.12.2006 - 11:12
door VolvoRob
Ik heb een Duitse V70, waarbij achteraf het originele Volvo alarm met alle sensoren geinstalleerd is. De interieursensor is heel mooi midden in de hemel onder de bekleding gemonteerd, juist achter het schuifdak. Werkt perfect!

Geplaatst: 25.12.2006 - 11:15
door bart simpson
dat kan inderdaad, maar om zonder schuifdak die sensor te plaatsen is het een behoorlijk gerommel, ook als je er weer bij zou moeten omdat er iets defect is.

Geplaatst: 25.12.2006 - 11:18
door VolvoRob
Bij mij kun je er bij via de zoom van het schuifdak redelijk goed bij. Ik vond dit alternatief beter dan een nieuw stuk hemel met een uitsparing (hoop gedoe....).