Pagina 1 van 1

Luchtvering achteraf inbouwen?

Geplaatst: 13.04.2025 - 12:09
door Versie2
Goedendag,
Heb een inscription uit 21 zonder luchtvering.
Is het mogelijk en zo ja een goede optie om dit nog in te laten bouwen?

Dank je wel.

Luchtvering achteraf inbouwen?

Geplaatst: 13.04.2025 - 13:32
door OGA244
Ben er bang voor, de verschillen zijn wel erg groot

Luchtvering achteraf inbouwen?

Geplaatst: 14.04.2025 - 08:18
door Gouwe
Meestal is er meer mogelijk dan je denkt, maar of het ook betaalbaar is?
Je opmerking/vraag over "goed optie" triggert wel: wat verwacht je van luchtvering t.o.v. wat je nu niet hebt dan?

Luchtvering achteraf inbouwen?

Geplaatst: 14.04.2025 - 09:38
door JelleR
Inbouwen kan altijd, maar of het de investering waard is t.o.v. bijvoorbeeld goede schokbrekers weet ik niet.
Als je comfort zoekt dan is het aanschaffen van een inch kleinere velgen vaak een betere optie.

Luchtvering achteraf inbouwen?

Geplaatst: 14.04.2025 - 12:37
door Jers3n
Die inch verschil ga je op een XC90 niet veel van merken geloof ik.
Ik denk dat de vraag van Gouwe wel de kern is, wat is de verwachting? Vervolgvraag is dan of het überhaupt technisch reëel is het te willen inbouwen afgezet tegen de kosten.
Het lijkt mij een zo’n kostbare aangelegenheid dat een vergelijkbare XC90 aanschaffen die wel luchtvering heeft minder kostbaar is.

Luchtvering achteraf inbouwen?

Geplaatst: 15.04.2025 - 13:42
door K75RT
Het verschil bij de XC90 met en zonder luchtvering vond ik persoonlijk niet groot. Voordeel van de normale vering is dat deze niet kapot gaat (wat ik bij de luchtvering regelmatig hoor).

Luchtvering achteraf inbouwen?

Geplaatst: 15.04.2025 - 14:07
door Gouwe
K75RT schreef: 15.04.2025 - 13:42 Het verschil bij de XC90 met en zonder luchtvering vond ik persoonlijk niet groot. Voordeel van de normale vering is dat deze niet kapot gaat (wat ik bij de luchtvering regelmatig hoor).
Luchtvering doet het hier al 300K plus zonder stuk te gaan, dus dat stuk gaan valt volgens mij best mee (en ik lees er hier op het forum ook weinig over, zelf alleen twee keer in 5 jaar gehad dat hij zijn nulpunt even kwijt was. Beide keren zonder kosten opgelost).
Twee zaken die mij tijdens de proefrit destijds opvielen tussen met en zonder luchtvering zijn:
- Zonder luchtvering helt de auto op rotondes meer over.
- Zonder luchtvering zakt de auto aan de achterzijde in bij elke verkeerdrempel die je afrijdt.
Met luchtvering (die ik nagenoeg altijd in powerstand heb staan) rijdt het allemaal soepeler en toch ook strakker.
met de caravan erachter merk ik verschil in de rijmodi waarbij ik de powerstand voor de luchtvering weer prefereer omdat de auto niet deint maar strak op de weg ligt.