even voorstellen en 2 vragen
Geplaatst: 14.04.2025 - 13:43
Hoi mensen,
Ik zit al jaren op het forum, eerst bij S60 en daarna V70 en inmiddels een upgrade naar XC70 2014. Dat sinds augustus. Inmiddels al zo'n dikke 20k km gereden. Het is nog de klassieke D5 2.4 motor met handbak. Zie de plaatjes (links nog mijn oude vermoeide V70 inruil met net geen 600.000 op de klok).
Het echte vertrouwen in de XC is er nog niet helemaal, helaas. Inmiddels verschillende achterstallige dingetjes / dingen laten doen, en laatst zelf de AWD olie en HALDEX olie ververst. Dat ging soepel, vooral dankzij de goede informatie van DB200 in zijn blog waarvoor nogmaals dank!
Hierbij dan mijn vraag 1:
toen ik laatst onder de auto lag zag ik dat de binnenste aandrijfas-hoes best veel molybdeenvet gesproeid had. vlak bij waar de binnenste klem zit (zijde versnellingsbak). En dat terwijl de aandrijfas 4 maand geleden vervangen is bij een goed bekend staande specialist. Ik heb komende week afgesproken langs de garage te rijden, maar ze zijn erg druk. Ik hoop dus van harte dat het een easy fix is...Bijv dat ze die klem vier maanden geleden te slordig geplaatst hebben. En dat dat de bron van de smurrie is. Heeft iemand hier ervaring mee? Het kan toch bijna geen scheur zijn bij nieuw, goed spul?
Mijn vraag 2:
Sinds ik de auto heb, is de dynamo vrij rumoerig. Bij bepaalde temperatuur/vochtigheid (?) een soort aanschaafgeluid, ik vermoed lagers. Als hij minder belast wordt (airco uit), is het geluid weg. Airco is al vervangen overigens. Een monteur die een keertje geluisterd heeft naar de dynamo, dacht dat de lager(s) gaar waren en dat hij een keer nat is gespoten (hogedrukspuit van vorige eigenaar ofzo) . Heeft iemand hier ervaring met zelf een dynamo vervangen? Ik vond de kosten bij de garage vrij hoog ingeschat , ca 700-800 EU inclusief alles. Is het erg ingewikkeld of secuur? of valt het mee?
alvast dank
Ik zit al jaren op het forum, eerst bij S60 en daarna V70 en inmiddels een upgrade naar XC70 2014. Dat sinds augustus. Inmiddels al zo'n dikke 20k km gereden. Het is nog de klassieke D5 2.4 motor met handbak. Zie de plaatjes (links nog mijn oude vermoeide V70 inruil met net geen 600.000 op de klok).
Het echte vertrouwen in de XC is er nog niet helemaal, helaas. Inmiddels verschillende achterstallige dingetjes / dingen laten doen, en laatst zelf de AWD olie en HALDEX olie ververst. Dat ging soepel, vooral dankzij de goede informatie van DB200 in zijn blog waarvoor nogmaals dank!
Hierbij dan mijn vraag 1:
toen ik laatst onder de auto lag zag ik dat de binnenste aandrijfas-hoes best veel molybdeenvet gesproeid had. vlak bij waar de binnenste klem zit (zijde versnellingsbak). En dat terwijl de aandrijfas 4 maand geleden vervangen is bij een goed bekend staande specialist. Ik heb komende week afgesproken langs de garage te rijden, maar ze zijn erg druk. Ik hoop dus van harte dat het een easy fix is...Bijv dat ze die klem vier maanden geleden te slordig geplaatst hebben. En dat dat de bron van de smurrie is. Heeft iemand hier ervaring mee? Het kan toch bijna geen scheur zijn bij nieuw, goed spul?
Mijn vraag 2:
Sinds ik de auto heb, is de dynamo vrij rumoerig. Bij bepaalde temperatuur/vochtigheid (?) een soort aanschaafgeluid, ik vermoed lagers. Als hij minder belast wordt (airco uit), is het geluid weg. Airco is al vervangen overigens. Een monteur die een keertje geluisterd heeft naar de dynamo, dacht dat de lager(s) gaar waren en dat hij een keer nat is gespoten (hogedrukspuit van vorige eigenaar ofzo) . Heeft iemand hier ervaring met zelf een dynamo vervangen? Ik vond de kosten bij de garage vrij hoog ingeschat , ca 700-800 EU inclusief alles. Is het erg ingewikkeld of secuur? of valt het mee?
alvast dank