Pagina 1 van 1

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 27.04.2025 - 10:02
door MGC!
Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?

Geplaatst: 27.04.2025 - 10:08
door Sabbia
Met deze temperaturen laadt mijn 2023 xc60 long range tot 72km. Volgens mij houdt hij bij het weergeven van de range ook rekening met hoe hard je hebt gereden. Als je dus heel erg hebt lopen boenderen kan hij een wat lagere verwachte range aangeven.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?

Geplaatst: 27.04.2025 - 10:20
door RobV60
Mijn T8 tankt benzine tot soms meer dan 1000 km, is dit normaal? Blijft bijzonder dat sinds het opladen van auto's mensen ineens vergeten zijn dat de auto een range (of het nou elektrisch is of fossiel) berekent op basis van vele factoren.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 27.04.2025 - 14:19
door Henk{GP}
RobV60 schreef: 27.04.2025 - 10:20 Mijn T8 tankt benzine tot soms meer dan 1000 km, is dit normaal? Blijft bijzonder dat sinds het opladen van auto's mensen ineens vergeten zijn dat de auto een range (of het nou elektrisch is of fossiel) berekent op basis van vele factoren.
Inderdaad.

Dus die schatting is gewoon vaak fout. Trap j m lekker (elektrisch) op zn staart zal ie lagere getallen afgeven.

Of je accu volzit kan je toch gewoon de volvo app raadplegen voor de 100% en als je dat niet vertrouwd kijk je op de laadpaal factuur of app. Zolang er maar min of meer 15kWh ingaat zit je wel goed.

Als ik op de Sensus MY19 wissel van Pure naar Hybrid raak ik ook opeens 20% range kwijt...

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 27.04.2025 - 17:31
door RobV60
Henk{GP} schreef: 27.04.2025 - 14:19
RobV60 schreef: 27.04.2025 - 10:20 Mijn T8 tankt benzine tot soms meer dan 1000 km, is dit normaal? Blijft bijzonder dat sinds het opladen van auto's mensen ineens vergeten zijn dat de auto een range (of het nou elektrisch is of fossiel) berekent op basis van vele factoren.
Inderdaad.

Dus die schatting is gewoon vaak fout. Trap j m lekker (elektrisch) op zn staart zal ie lagere getallen afgeven.

Of je accu volzit kan je toch gewoon de volvo app raadplegen voor de 100% en als je dat niet vertrouwd kijk je op de laadpaal factuur of app. Zolang er maar min of meer 15kWh ingaat zit je wel goed.

Als ik op de Sensus MY19 wissel van Pure naar Hybrid raak ik ook opeens 20% range kwijt...
Precies en andersom gebeurt mij (2020 T8) ook met regelmaat. Staat de range elektrisch op 36, rij ik rustig langere tijd op 60 km/u weggetjes en in bebouwde kom, staat de dagteller op 40+ km's op moment dat de batterij leeg is.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 27.04.2025 - 18:58
door mga1600
Je zou de boardconputer even kunnen wissen. De auto kijkt namelijk naar her historische verbruik bij het maken van een voorspelling - en in de historie zitten waarschijnlijk nog verbruik en op koude en natte dagen waarbij de elektrische kachel hard moest werken. Mogelijk ook het hoge verbjik van winterbanden?
Bij mij ging het van 59 - 60 naar 70-72 toen ik de BC wiste na de bandenwissel …..

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 28.04.2025 - 10:52
door Bart
De range, zoals al aangegeven, is afhankelijk van veel factoren: hoe je de ritten ervoor hebt gereden, buitentemperatuur etc.. Bij lage(re) temperaturen of een snellere rit voor het laden beperkte de range zich bij mij ook tot ca. 50-55 km, vandaag zag ik al 66km staan.

Net zoals de range op benzine, die tijdens een rustige rit best flink kan oplopen ;-)

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 28.04.2025 - 18:32
door V70ORD5
@Bart,

Jammer dat de foto niet even wat meer van de linker kan laat zien, want ik snap dat wijzertje en druppeltje niet.
Wijzertje onder horizontaal, dan laad je elektrisch, er boven verbruik je elektrisch.
Maar die druppel springt van laag naar hoog en weer terug, en het is altijd de half volle druppel, ik zie nooit een volle druppel of het stroom (bliksem) tekentje.
Voor dat laatste ook niet als ik op Pure rijd.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 28.04.2025 - 22:01
door Ronnie88
V70ORD5 schreef: 28.04.2025 - 18:32 @Bart,

Jammer dat de foto niet even wat meer van de linker kan laat zien, want ik snap dat wijzertje en druppeltje niet.
Wijzertje onder horizontaal, dan laad je elektrisch, er boven verbruik je elektrisch.
Maar die druppel springt van laag naar hoog en weer terug, en het is altijd de half volle druppel, ik zie nooit een volle druppel of het stroom (bliksem) tekentje.
Voor dat laatste ook niet als ik op Pure rijd.
De druppel geeft aan of je op benzine rijdt of niet, de wijzer hoeveel vermogen je vraagt of opwekt. Dus als de wijzer naar beneden gaat dan regenereer je. Wijzer naar boven in “pure” is elektrisch vermogen. Als je niet in pure rijdt zie je een druppel, vraag je meer vermogen en komt de wijzer boven de druppel dan springt de verbrandingsmotor bij. Vraag je minder vermogen en komt de wijzer weer onder de druppel dan gaat de verbrandingsmotor weer uit. Ik denk dat ie af en toe verspringt zodat hij niet continu pendelt.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 29.04.2025 - 16:59
door Bart
V70ORD5 schreef: 28.04.2025 - 18:32 @Bart,

Jammer dat de foto niet even wat meer van de linker kan laat zien, want ik snap dat wijzertje en druppeltje niet.
Wijzertje onder horizontaal, dan laad je elektrisch, er boven verbruik je elektrisch.
Maar die druppel springt van laag naar hoog en weer terug, en het is altijd de half volle druppel, ik zie nooit een volle druppel of het stroom (bliksem) tekentje.
Voor dat laatste ook niet als ik op Pure rijd.
Ronnie88 schreef: 28.04.2025 - 22:01 De druppel geeft aan of je op benzine rijdt of niet, de wijzer hoeveel vermogen je vraagt of opwekt. Dus als de wijzer naar beneden gaat dan regenereer je. Wijzer naar boven in “pure” is elektrisch vermogen. Als je niet in pure rijdt zie je een druppel, vraag je meer vermogen en komt de wijzer boven de druppel dan springt de verbrandingsmotor bij. Vraag je minder vermogen en komt de wijzer weer onder de druppel dan gaat de verbrandingsmotor weer uit. Ik denk dat ie af en toe verspringt zodat hij niet continu pendelt.
Nou dat dus ;-) De druppel zal ook nooit helemaal bovenin staan (verticaal), want zoveel vermogen levert de electromotor niet.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 30.04.2025 - 19:01
door Jolo
Volvo geeft een elektrisch bereik aan voor de XC60 T6 van 82 km (gecombineerd) en 99 km (in de stad).
Mijn ervaring is inmiddels dat dit bij lange na niet gehaald wordt.
In het najaar van 2024 gaf onze XC60 T6 uit 2024 na het opladen een actieradius aan van 60-65 km (accu op 100%).

Vandaag auto geladen en de actieradius is 72 km! (accu op 100%)
M.i. varieert de actieradius met de buitentemperatuur en andere al eerder genoemde factoren.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 01.05.2025 - 18:53
door Marspetite
Belangrijkste vind ik dat de km's die de auto aangeeft ook gehaald wordt en dat gaat behoorlijk goed. Uiteraard als het koud is en de stoelen aan gaan en de verwarming van het stuur, dan gaat de eerste 3-5km op aan het verwarmen, maar daarna is het vrij accuraat.

Stel dat hij elke keer bij volle lading 89km aangeeft en je uiteindelijk maar 55 ermee kan rijden, dat zou ik een probleem vinden.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 14.05.2025 - 19:18
door Jolo
Vandaag geeft het display - na het laden en accu vol- een actieradius aan van 82 km!.
Dus mooi weer, dan theoretisch weer meer elektrische kilometers.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 15.05.2025 - 07:12
door Gouwe
Jolo schreef: 14.05.2025 - 19:18 ..Dus mooi weer, dan theoretisch weer meer elektrische kilometers.
Niet alleen theoretisch hoor. Bij gelijke rit maakt het voor de range echt wel uit of het +20 graden is buiten of -5.
Denk in het geval van de LR alleen al aan de verwarming die elektrisch is.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 15.05.2025 - 07:51
door NielsPHEV
Bij een LR is de verwarming een warmtepomp en geen standkachel op benzine, dit kost best wel wat range netoo heeft zo'n lonrange volgens mij rond de 14-15 kWh dat geeft ons in de praktijk tussen de 55 en 75 km range

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 17.05.2025 - 11:27
door V70ORD5
NielsPHEV schreef: 15.05.2025 - 07:51 Bij een LR is de verwarming een warmtepomp en geen standkachel op benzine, dit kost best wel wat range netoo heeft zo'n lonrange volgens mij rond de 14-15 kWh dat geeft ons in de praktijk tussen de 55 en 75 km range
En hoe kan je met een simpele druk alle zware electrische verbruikers uit zetten? Zoals verwarming/airco/stoelverwarming/stuurverwarming?
Want om nu bij de verwarming/airco te raden wat er nou draait en om de de temperatuur op de hand te regelen/gokken zodat er niets extras verbruikt wordt is ook weer zo veel gedoe dat afleidt van het verkeer.

Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2

Geplaatst: 17.05.2025 - 13:54
door XC60silverdawn
V70ORD5 schreef: 17.05.2025 - 11:27
NielsPHEV schreef: 15.05.2025 - 07:51 Bij een LR is de verwarming een warmtepomp en geen standkachel op benzine, dit kost best wel wat range netoo heeft zo'n lonrange volgens mij rond de 14-15 kWh dat geeft ons in de praktijk tussen de 55 en 75 km range
En hoe kan je met een simpele druk alle zware electrische verbruikers uit zetten? Zoals verwarming/airco/stoelverwarming/stuurverwarming?
Want om nu bij de verwarming/airco te raden wat er nou draait en om de de temperatuur op de hand te regelen/gokken zodat er niets extras verbruikt wordt is ook weer zo veel gedoe dat afleidt van het verkeer.

Mijn tip:

Direct na vertrek op power zetten. Motor en interieur opwarmen. Daarna lekker met vol vermogen invoegen op de snelweg en dan omschakelen naar elektrisch (hybride) en rustig verder rijden 😀