Pagina 1 van 2
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 11:15
door EPCL
Van een Volvo xc60 t6 hybride MY2022 is de bladveer gebroken tijdens een rit met een caravan van 1.800 KG. Mocht niet meer verder mee gereden worden. Ik ben sinds half jaar eigenaar van de auto en de auto is pas recent voorzien van een nieuwe trekhaak.
Kogeldruk en caravan gewicht wordt voor vertrek altijd nauwkeurig gemeten. Kogeldruk 75kg, caravangewicht 1.750 kg
Tijdens de rit geen extreme omstandigheden, normaal gereden op 80km weg, aan de snelheid gehouden.
Op een gegeven moment zakte de auto in tijdens het rijden en had geen vering meer.
Volvo garage gelukkig in de buurt (Frankrijk) en stelt gebroken bladveer vast.
Van een xc60 van 4 jaar oud, waar nooit eerder een aanhanger of caravan aan gekoppeld is geweest mag de bladveer toch niet breken zou je zeggen? Hoe kan dat?
Heeft iemand enig idee, soortgelijke ervaringen of kennis van mogelijke oorzaken?
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 11:48
door WillyWortel2
Veren breken regelmatig al komt dat meestal voor bij oudere auto's met hogere kilometerstanden.
Het is vermoedelijk één van de meest voorkomende redenen voor afkeur bij de APK.
Bij schroefveren zal de breuk vaak onopgemerkt blijven tot de keurmeester de breuk opmerkt.
Bij bladveren zijn de gevolgen direct merkbaar. Verder rijden is niet mogelijk.
Veren zijn zwaar belaste onderdelen. Drempels aangebracht om bestuurders te dwingen langzamer te rijden dragen bij aan het breken van veren. Het kan ieder moment gebeuren.
Een directe oorzaak is er meestal niet al is controle van de schokbreker bij de gebroken veer verstandig.
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 12:21
door raspaardje
WillyWortel2 schreef: ↑30.04.2025 - 11:48
Veren breken regelmatig al komt dat meestal voor bij oudere auto's met hogere kilometerstanden.
Het is vermoedelijk één van de meest voorkomende redenen voor afkeur bij de APK.
Bij schroefveren zal de breuk vaak onopgemerkt blijven tot de keurmeester de breuk opmerkt.
Bij bladveren zijn de gevolgen direct merkbaar. Verder rijden is niet mogelijk.
Veren zijn zwaar belaste onderdelen. Drempels aangebracht om bestuurders te dwingen langzamer te rijden dragen bij aan het breken van veren. Het kan ieder moment gebeuren.
Een directe oorzaak is er meestal niet al is controle van de schokbreker bij de gebroken veer verstandig.
Is dit een antwoord gegenereerd door AI?
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 12:42
door wikky
Bladveren? Ik dacht dat iets uit de pre historie was ? Of heb ik iets gemist?
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 12:45
door redracer
wikky schreef: ↑30.04.2025 - 12:42
Bladveren? Ik dacht dat iets uit de pre historie was ? Of heb ik iets gemist?
kijk even onder je auto aan de achterkant

Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 12:58
door Fredhead
Worden inderdaad weer volop gebruikt.
Kan in dit geval botte pech zijn door een slechte veer maar dat maakt niet dat je er minder van loopt te balen...
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 13:33
door Urbexpeditie
raspaardje schreef: ↑30.04.2025 - 12:21
WillyWortel2 schreef: ↑30.04.2025 - 11:48
Veren breken regelmatig al komt dat meestal voor bij oudere auto's met hogere kilometerstanden.
Het is vermoedelijk één van de meest voorkomende redenen voor afkeur bij de APK.
Bij schroefveren zal de breuk vaak onopgemerkt blijven tot de keurmeester de breuk opmerkt.
Bij bladveren zijn de gevolgen direct merkbaar. Verder rijden is niet mogelijk.
Veren zijn zwaar belaste onderdelen. Drempels aangebracht om bestuurders te dwingen langzamer te rijden dragen bij aan het breken van veren. Het kan ieder moment gebeuren.
Een directe oorzaak is er meestal niet al is controle van de schokbreker bij de gebroken veer verstandig.
Is dit een antwoord gegenereerd door AI?
Bij mijn vorige Dodge zaten de originele er nog onder. 53 jaar oud en 1.3 mil. km gereden. Enkel beetje roest. Meer niet.
Heb ook nooit meegemaakt dat een bladveer zomaar breekt. Bij Volvo's al sowieso nooit gehoord.
Mogelijk een maandagochtend product oid.
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 14:01
door raspaardje
Deze bladveer is tegenwoordig van composiet gemaakt. En zou veel langer dan 4 jaar mee moeten gaan.
Ik zou dus terug gaan naar de verkoper voor het claimen van (wettelijke) garantie.
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 14:24
door kawaman
Het groene ding is de bladveer.
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 15:23
door marsman
Grappig, ik had ook het idee dat bladveren op auto's van voor de 80-er jaren gebruikt werden. Weer wat geleerd.
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 20:56
door wikky
kawaman schreef: ↑30.04.2025 - 14:24
Het groene ding is de bladveer.
weer wat bij geleerd, als het van composiet is zal de keuze puur een gewichts kwestie zijn tov schroefveren of heeft het veergedrag ook nog andere voordelen?
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 22:33
door Rogier64
wikky schreef: ↑30.04.2025 - 20:56
ook nog andere voordelen?
Je hebt geen schroefveren nodig, alleen dempers. Dat scheelt ruimte en dat zie je terug in de kofferruimte.
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 30.04.2025 - 23:14
door WillyWortel2
raspaardje schreef: ↑30.04.2025 - 12:21
WillyWortel2 schreef: ↑30.04.2025 - 11:48
Veren breken regelmatig al komt dat meestal voor bij oudere auto's met hogere kilometerstanden.
Het is vermoedelijk één van de meest voorkomende redenen voor afkeur bij de APK.
Bij schroefveren zal de breuk vaak onopgemerkt blijven tot de keurmeester de breuk opmerkt.
Bij bladveren zijn de gevolgen direct merkbaar. Verder rijden is niet mogelijk.
Veren zijn zwaar belaste onderdelen. Drempels aangebracht om bestuurders te dwingen langzamer te rijden dragen bij aan het breken van veren. Het kan ieder moment gebeuren.
Een directe oorzaak is er meestal niet al is controle van de schokbreker bij de gebroken veer verstandig.
Is dit een antwoord gegenereerd door AI?
Dat is een nieuwe ontwikkeling: er van verdacht worden een AI gegenereerd antwoord te plaatsen op de vraag van een forum gebruiker.
Nee, het is mijn mening op grond van een jaar of 40 ervaring met personenauto's en vrachtwagens die voorzien zijn van bladveren. Een gebroken veerblad in een veerpakket leidt niet direct tot stilzetten van het voertuig.
In de meeste gevallen kan de werkplaats op eigen kracht gehaald worden om het probleem op te lossen.
Dat ligt bij een composietveer anders.
Na het modificeren van een vrachtwagen voor de berging van personenauto's moest de rijhoogte achter aangepast worden.
verlagen door een veerblad uit het verenpakket te halen zou leiden tot vermindering van het laadvermogen.
De RDW controleert goed op het in de typegoedkeuring beschreven veerpakket. De opbouw moest nog gekeurd worden.
Het veerpakket kleiner maken is geen optie.
De oplossing werd geboden door de verenfabriek in Heemskerk die werkelijk alle aanpassingen van bestaande veren aanbiedt. Op grond van ervaring is men in staat een verenpakket aan te passen.
Laadvermogen en veereigenschappen blijven behouden.
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 01.05.2025 - 07:33
door BlackcurrantV70
Jou 40 jaar ervaring met bladveren zal met metalen veren zijn en niet met composiet, dus een beetje naast de kwestie ?
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 01.05.2025 - 08:54
door raspaardje
Exact, en je gaat daarbij nauwelijks in op de vraag van TS.
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 01.05.2025 - 11:03
door OGA244
Composiet lijkt mij ongeschikt voor een bladveer, oudere 960s hadden deze ook al en deze gaan altijd doorhangen.
Waarom Volvo er aan vasthoudt is mij onduidelijk
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 01.05.2025 - 13:12
door kawaman
Je mag toch wel verwachten dat het doorontwikkeld is en beter bestand is tegen doorhangen, al lees ik dat de V90 wel de kont laat hangen.
Nou weet ik niet of dat af-fabriek al zo is, of dat het na verloop van tijd optreed.
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 01.05.2025 - 13:15
door OGA244
Ook n S90 heeft er last van
Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 01.05.2025 - 14:09
door EPCL
Heb op internet gespeurd naar verschil in sterkte tussen bladveren van composiet en staal. Kern lijkt te zijn dat composiet met koolstof versterkt sterker is dan staal. Ook wordt beschreven dat composiet bladveer plotseling kan breken en staal eerst gaat vervormen.
Ik ben geen techneut maar goed, van het plots kunnen breken heb ik nu flink last gehad.

Bladveer XC60 MY2022 gebroken
Geplaatst: 01.05.2025 - 14:12
door EPCL
Roept in ieder geval bij mij de vraag op: wat zal ik doen? Ik blijf nog wel een paar jaar met de caravan van 1800 kg rijden.
Bladveer vervangen door eenzelfde nieuwe
Bladveer vervangen door een stalen versie (maatwerk)
Bladveer vervangen met eenzelfde nieuwe en extra vering toevoegen? Zo ja, wat dan precies?
Of is dit allemaal onzin en zijn er betere opties?
Ik hoor graag jullie advies.