Pagina 1 van 2

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 09:01
door Risrael
Gisteren ritje door Duitsland gemaakt. Wat me opvalt is dat de verkeersbordenherkenning echt dramatisch is. Met name de "einde snelheidsbeperking" wordt vaak niet gelezen. Terwijl juist de max 100 en max 120 weer wel. Dat moet toch echt verbeterd worden...

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 09:17
door Emmevi
Klopt

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 09:22
door lint
Hier dezelfde ervaring.

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 09:31
door OGA244
De bebording is ook slecht geregeld

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 10:02
door Luca1947
Einde snelheidsbeperking dat klopt. Ik heb er lang over gedaan om er achter te komen dat bij het oversteken van een treintraject ongeveer 200 meter er voor een bord staat met 70 . en daarna nooit een einde 70. Er staat dan bord 70 met daar onder een bord met treinovergang. Dus moet je dan maar weten dat na de overgang gewoon de snelheid geldt die voorheen van toepassing was voor het bord van 70. Zo zijn er in ieder land wel meer afwijkingen waarvan wij geen weet van hebben.

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 10:14
door iHansz
OGA244 schreef: 24.05.2025 - 09:31 De bebording is ook slecht geregeld
Precies dat. De wegbeheerders zouden hier ook eens naar moeten kijken.

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 10:37
door Ben
Even een niet-gebruikersvraag tussendoor.
Hoe werkt dat systeem ? Op basis van je navigatiesoftware of 'ziet' de auto echt de borden ?

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 10:37
door wasbeer2006
Was ook een ding wat we twee weken terug opviel met het google systeem, sensus is niet helemaal goed, maar wel een ruime voldoende. Pakt soms qua snelheid zelfs de matrix borden als er niets anders is.

Ik vind de verschillen met dezelfde auto en sensus / google best groot op het extreme af. Misschien exemplarische en bij mij en hem het uiterste naar twee kanten, maar het viel me erg op

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 10:43
door Msuidgeest
Ik ervoer ook zoiets in de zakelijke Peugeot. Daarom heb ik de camera afgeplakt en kijk voortaan zelf wel hoe hard ik mag rijden ...

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 10:50
door Philken
Ben schreef: 24.05.2025 - 10:37 Even een niet-gebruikersvraag tussendoor.
Hoe werkt dat systeem ? Op basis van je navigatiesoftware of 'ziet' de auto echt de borden ?
auto ziet(meestel) de borden
ik gebruik het als indicatie maar kijk ook goed rond, daarnaast heb ik nog de tomtom die via gps de snelheidsbeperking aangeeft maar die is ook niet altijd correct(nochtans software up-to-date)

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 11:30
door raspaardje
Hier zelf kijken/nadenken én Waze als controle van de geldende maximumsnelheid voor de door de auto afgelezen maximumsnelheid.
Want idd, wegbeheerders laten steken en er bestaat in de verschillende landen ook een wirwar aan niet herkende borden.

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 13:42
door FaGo
Het systeem herkend de verkeersborden via de camera, maar zou ook de snelheids gegevens van google maps moeten gebruiken.
In de praktijk is de camera herkenning veel te ruim. Rij je op een 70 km vierbaansweg de stad uit, dan herkend de camera de borden van 50 km voor de afritten de diverse wijken in en geeft dus vrolijk aan dat je maar 50 km mag.
In Duitsland zelfs meegemaakt dat er een max. van 15 km/u werd aangegeven, bleek dat er langs de autobann een landweggetje lag waar een bord 15 stond.
M.a.w. het systeem is verre van perfect en geeft vaak onrealistische snelheden aan. Gelukkig kun je het geluid uitschakelen, maar dat moet je wel iedere rit weer opnieuw doen.
Hopelijk wordt het in de aangekondigde AAOS 3.5.24. weer iets verbeterd. Deze update zou volgens de aankondiging in de komende weken via OTA worden uitgerold.

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 14:18
door OGA244
Remt je auto straks zelf af tot de gelezen snelheid kan er wel eens wat fout gaan..

Maar niet sneller dan stapvoets door een woonerf is prima

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 15:53
door Japser1977
Valt mij op dat mn display helemaal gek wordt van de 100/120 km borden met de tijdsaanduidingen erbij. Gaat ie heen en weer flikkeren als een malle op dashboard.

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 16:02
door Urbexpeditie
FaGo schreef: 24.05.2025 - 13:42 Het systeem herkend de verkeersborden via de camera, maar zou ook de snelheids gegevens van google maps moeten gebruiken.
Mag hopen van niet.
Ik woon in Zweden. Veel wegen hebben in de afgelopen jaren een wijziging mbt snelheid gekregen. Die bebording wordt voor 99,99% door de auto gelezen. Google daarintegen geeft al jaren de verkeerde snelheid door.
Mag ik 40 volgens de bebording, geeft Google de oude snelheid aan. Dus 50 km.
Leuk als er een flitskast staat....

Belangrijker en nog beter: Zelf blijven opletten. Dat je auto het leest is leuk, maar het systeem is en blijft een hulpmiddel.

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 17:22
door Philken
en in België heb je nog vrachtwagens rondrijden met in het groot 80 op de achterklep omdat het beter zou zijn voor het milieu...(Coca-Cola)
passeer je zo eentje, komt er daadwerkelijk 80 tevoorschijn op je scherm.... :sick:

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 17:28
door Urbexpeditie
Met de nieuwe verplichte systemen wordt dat nog eens prettig....Not! 😬

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 24.05.2025 - 18:04
door J33Bee
Gelukkig heb je geen verplichte ISA van de EU... oh wacht... maar ook fijn dat we voor deze constateringen steeds nieuwe topics openen.

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 25.05.2025 - 12:40
door Rogier64
Mijn ervaring is dat juist in Duitsland met een Sensus auto de herkenning erg goed werkt. Op de snelweg wordt bijvoorbeeld op matrixborden de snelheid aangegeven als bord met rode rand die altijd goed gelezen wordt. Dat is in Nederland bijna nooit niet het geval. Binnenrijden van plaatsen wordt in Duitsland niet met een 50km/h bord aangegeven maar ook hier verrassend goed hoe dit wordt aangegeven in de auto, evenals uitrijden van een plaats. Vorige week een midweekje Cochem gedaan en vrijwel altijd is de auto goed bij de les, daar waar dat in Nederland wel anders is. Mijn auto is Duitse import, zou daar met software wat anders zijn? Hoewel netjes Vernederlandst bij de dealer heb ik ooit een full factory reset gedaan waarbij de standaard dan weer Duits wordt.

Verkeersbordenherkenning dramatisch

Geplaatst: 25.05.2025 - 20:36
door Risrael
Het is met name de "einde snelheidsbeperking" borden die hij in Duitsland moeilijk herkent.