Pagina 1 van 1
Aircopomp weer stuk (wordt de 4e) wat is wijs
Geplaatst: 18.06.2025 - 08:48
door wallan
Goed emorgen allen,
Volvo V60 D6 5 cil 4wd bouwjaar 2013 (1e model plug in hybrid)
Aircopomp is nu weer stuk gaat nummer 4 worden.
De eerste 3 zijn onder garantie vervangen echter deze draaid nu 3 1/2 jaar mee en valt daar niet meer onder.
Ik ben nog met dealer aan het stoeien omdat dit een zeer bekend probleem is bij deze type auto's.
Maar ik wil hem er eigenlijk uit doen dus de vraag is of het lonend is om een orginele (die steeds stuk gaat) weer te monteren of een alternatief.
Iemand die deze ervaring ook heeft en mij kan adviseren wat wijs is en welk merk pomp er is gemonteerd.
Auto willen we langzaam ook inruilen omdat diesel rijden voor ons als particulier aardig in de boeken begint te lopen.
Wie wil/kan mij adviseren in deze.
fijne dag allen.
Aircopomp weer stuk (wordt de 4e) wat is wijs
Geplaatst: 18.06.2025 - 09:02
door fmulders
Volgens mij is er geen alternatief.
Ik heb die van mij een paar weken geleden ingeruild om exact dezelfde redenen. Omdat de D6 in NL niet meer interessant is gaat hij de export markt in. Daar maakt het niet eens wat uit of de airco stuk is of niet.
Advies, inruilen!
Aircopomp weer stuk (wordt de 4e) wat is wijs
Geplaatst: 18.06.2025 - 09:15
door Gouwe
Volgens mij heb je de volgende keuzes:
- Inruilen met defecte pomp
- Repareren en tenminste nog even een jaar sturen?
Een aftermarket pomp is er volgens mij inderdaad ook niet, dus dat is geen optie.
Aircopomp weer stuk (wordt de 4e) wat is wijs
Geplaatst: 18.06.2025 - 09:50
door Henry82
fmulders schreef: ↑18.06.2025 - 09:02
Daar maakt het niet eens wat uit of de airco stuk is of niet.
Een auto met kapotte aircopomp levert ook in het buitenland aanzienlijk minder op.
Aircopomp weer stuk (wordt de 4e) wat is wijs
Geplaatst: 18.06.2025 - 10:35
door WillyWortel2
Waarschijnlijk is de pomp die nu weer defect is al vervangen met de 2.0 methode.
Weer defect duidt op een gebrek aan het ontwerp of de kwaliteit van de airco pomp.
Het enige dat overblijft is een beroep doen op non conformiteit.
Van een Volvo mag je verwachten dat de aircopomp langer mee gaat.
De verkoper van de auto is daar op aan te spreken.
Wanneer je rechtsbijstand hebt overleggen met de verzekeraar.
Aircopomp weer stuk (wordt de 4e) wat is wijs
Geplaatst: 18.06.2025 - 12:19
door NielsPHEV
Henry82 schreef: ↑18.06.2025 - 09:50
fmulders schreef: ↑18.06.2025 - 09:02
Daar maakt het niet eens wat uit of de airco stuk is of niet.
Een auto met kapotte aircopomp levert ook in het buitenland aanzienlijk minder op.
Een D6 PHEV rijdt niet als er geen airco is. Overigens wel interessant dat die airco pompen van de T8 nooit stuk gaan
Aircopomp weer stuk (wordt de 4e) wat is wijs
Geplaatst: 20.06.2025 - 09:27
door fmulders
Een D6 PHEV rijdt niet als er geen airco is. Overigens wel interessant dat die airco pompen van de T8 nooit stuk gaan
Jawel hoor, het ligt eraan wat ermee aan de hand is.
Betreft het een lek en dus sluiting in het 400v deel dan is het inderdaad direct klaar i.v.m. veiligheid. Maar die pomp kan ook nog mechanisch stuk en daarmee ook de melding geven "Airco service vereist". Als je dan de airco uitschakelt, dan krijg je ook geen foutmelding meer en kan je gewoon doorrijden. (Heb ik zeker nog 1500 km mee doorgereden toen ik opzoek was naar een vervanger.)
Aircopomp weer stuk (wordt de 4e) wat is wijs
Geplaatst: 20.06.2025 - 09:34
door fmulders
Een auto met kapotte aircopomp levert ook in het buitenland aanzienlijk minder op.
Dat kan ik mij wel voorstellen, maar het heeft geen invloed op de inruilwaarde. Ik heb dit ondervonden bij 4 verschillende verkopers. Zowel Volvo dealers als niet merk gebonden dealers.