Pagina 1 van 2

Lawaaierig en langzaam

Geplaatst: 20.12.2006 - 10:31
door Arne
Wij hebben vorig weekend een proefrit gemaakt met een 740 GL op gas. Ex grijs kenteken ombouw met Engels leren interieur. Goed, allemaal leuk en aardig, maar toen we er de weg mee op gingen was hij wel errug lawaaierig en best traag. Hoe zit dat met andere 740's? En is dat bij de 940 verbeterd? Wij zoeken een grote estate op gas of diesel en zijn dus aan het kijken naar de 7/940 series.

Groeten,

Arne

Geplaatst: 20.12.2006 - 11:07
door liquid_force
kun je er ook bij vermelden welke motor erin zat? dat kan het wel verduidelijken misschien

Geplaatst: 20.12.2006 - 12:12
door geestschrijver
En misschien ook jouw definitie van traag, of de eisen die je wat dat betreft stelt. Ik rij zelf in een 240, die is ongetwijfeld trager dan een 740 maar ik vind het vlot zat.

Geplaatst: 20.12.2006 - 12:14
door IkeV70
En de leeftijd van de auto.

Geplaatst: 20.12.2006 - 13:21
door Arne
Het was een 89er met de 2.3 maar voor het injectiesysteem. Tja, mijn definitie van traag. Dat is natuurlijk een lastige. Ik rij nu bijvoorbeeld een BX ongeblazen diesel (of reed, na wat de vrachtauto er van overliet) en die trekt in 17 seconden naar de 100. Echt een snelheidsmonster dus. Maar de 740 was echt niet vlotter. Terwijl die er toch 4 seconden sneller over zou moeten doen. En 4 seconden is toch wel een merkbaar verschil. Nou weet ik dat een motor ouder wordt en kracht verliest over de levensduur, maar op de BX stonden ook al 450.000km...

Overigens, het lawaai was voornamelijk windgeruis. Hiervoor heb ik wel veel 440/v40/s40's gereden en die leken mij allemaal veel stiller dan de 740. Daarnaast heeft Volvo toch ook een reputatie op het gebied van stille reisauto's. Mijn laatste S70 was wat dat betreft ook prima. (Maar nu willen we een pre 92er vanwege de belastingwetgeving voor auto's van de zaak.)

Geplaatst: 20.12.2006 - 21:54
door Fat Rat
Hmm mijn 740 vind ik heerlijk stil kwa windgeruis, en ze is ook zeker niet langzaam.
Het is een B230K op gas met 425K op de klok.

Overigens moet die van jou een injectie zijn... Als ik me niet vergis is B230K (carburateur) maar tot '86 of '87 geleverd.

Geplaatst: 21.12.2006 - 09:15
door V480-S60
Arne,
Natuurlijk heeft een 740 meer windgeruis dan een X40 of S70 dat ligt aan de leeftijd en het model. En aan het gegeven dat er minder isolatiemateriaal werd gebruikt.
Voor zijn tijd was het echter een "stille" wagen. Hoewel natuurlijk de ombouw van grijs naar geel ook mee kan spelen.

Ik zou toch even kijken naar een andere auto. Zeker omdat je er zelf geen goed gevoel bij hebt. Hoewel de auto natuurlijk niet slecht hoeft te zijn. Een originele geel kenteken auto zal wellicht stiller zijn.

Geplaatst: 21.12.2006 - 09:30
door Smiley
V480-V40 schreef:Arne,
Ik zou toch even kijken naar een andere auto. Zeker omdat je er zelf geen goed gevoel bij hebt. Hoewel de auto natuurlijk niet slecht hoeft te zijn. Een originele geel kenteken auto zal wellicht stiller zijn.
Hoi Arne,

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Als een auto niet goed voelt, niet doen. Mede gezien het feit het een pakezel is geweest zou ik het niet doen.

Ik weet niet wat je budget is maar ik weet nog een heel mooie 940 met maar 195.000 km op de teller, wel een sedan en kost 2.950,- (komt van een Volvo dealer in Amersfoort)

Succes,
Sytze

Geplaatst: 22.12.2006 - 15:52
door v700r
Doe je raam dicht.

Geplaatst: 22.12.2006 - 19:04
door Fat Rat
maar dan nog hoort een 740 2.3 niet echt langzaam te zijn, zeker niet als je em eventueel flink opjaagd.
en lawaai.... ja het kan een heerlijk stille auto zijn, stiller op de snelweg enzo als bijvoorbeel een Renault 19 uit '93 of een Daihatsu Gran Move uit '01.

Geplaatst: 22.12.2006 - 23:19
door Arne
v700r schreef:Doe je raam dicht.
:lol: :lol: :lol:

Ja, en ook het electrisch schuif/kanteldak zat dicht. Ik ben wel benieuwd. Ik ga morgen gewoon voor de herkansing en ga twee andere 740's bekijken. Een gas en een diesel. We zullen zien hoe dat voelt/rijdt/klinkt. Ik ben serieus zeer benieuwd.

Maar zit er nog verschil tussen een 740 en een 940 in het lawaai? Zoveel maken ze elkaar toch ook niet uit?

Oh, en zijn alle 740 fronten uitwisselbaar? Ofwel, kun je er bijvoorbeeld zo'n mooie 89er turbo grille met lampen op zetten?

Geplaatst: 22.12.2006 - 23:22
door volvorider
De 940 is wat beter geïsoleerd, dus wat minder lawaai binnen. En ja alle 740 fronts zijn uitwisselbaar.

Geplaatst: 23.12.2006 - 00:17
door Fat Rat
Hmm nog stiller....
ok ik ben misschien niet veel gewent, maar ik vind de 740 heerlijk kwa geluidsniveau.

Geplaatst: 23.12.2006 - 08:10
door Arne
Hmmm, dit zou natuurlijk ook kunnen bij die 740 die ik gereden heb....

http://www.volvo700vereniging.nl/?q=node/7120&page=1

Geplaatst: 24.12.2006 - 19:49
door Michael Oud
Fat Rat schreef:Hmm nog stiller....
ok ik ben misschien niet veel gewent, maar ik vind de 740 heerlijk kwa geluidsniveau.
NIeuwe renault clio is een stuk stiller dan mijn 940. :roll:

Geplaatst: 24.12.2006 - 23:28
door volvorider
Cojones schreef:
Fat Rat schreef:Hmm nog stiller....
ok ik ben misschien niet veel gewent, maar ik vind de 740 heerlijk kwa geluidsniveau.
NIeuwe renault clio is een stuk stiller dan mijn 940. :roll:
Een fiets ook!.......De 740 heeft gewoon een prachtig geluid!

Geplaatst: 24.12.2006 - 23:49
door geestschrijver
Een stille auto, waarom eigenlijk? Ik wil de motor horen, de banden, het windgeruis, het blazen van de airco...

Geplaatst: 27.12.2006 - 00:43
door Arne
Gewoon, lekker zoeven over 's Heeren wegen. ;)

Mijn Avensis 177pk diesel wagon is ook stiller, maar zo erg verwacht ik nou ook weer niet. ;) Alleen de auto die ik hier beschreef was wel heel erg.

Geplaatst: 01.01.2007 - 23:25
door Fat Rat
Stil is fijn, je mag natuurlijk best horen enzo, je wil ook weten wat de auto doet....
Maar het is niet erg prettig als een auto heel veel windgeruis laat horen in combo met een beetje een jankerig hoog motor geluid, dat gaat erg irriteren na verloop van tijd. Of een vrij harde niet te plaatsen brom in de auto, in combinatie met vrij veel lawaai.

Geplaatst: 02.01.2007 - 19:52
door whitehorsekart
Neem een 940 LTP (Low Pressure Turbo) van de laatste bouwjaren! (1997 of 1998 op kenteken)

Mijn laatste gekocht met 100.000 op de teller en verkocht met ik meen 360.000. Met LPG injectie. Redelijk stil en tussen 90 en 130 km sneller trekkend dan de meeste anderen op de snelweg. Zorg dat je een
versie koopt met cruise control! (Verder standaard: ABS, stoelverwarming, electrische spiegels en airco!)

Proefrijden met een goede en je bent verkocht!

Roest trouwens ook niet zoals een 240/740!