Pagina 1 van 2

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 18.06.2025 - 21:24
door Sebastiaan11
Vandaag de auto terug gehad na een week bij de dealer. Onder garantie vervangen, de gehele ERAD. Reed opzich prima maar bij wegrijden een tikkend geluid, ging dus met de gedachte de koppeling van ERAD te laten vervangen / smeren, geen idee eigenlijk. Maar bij aftappen olie bleek die zeg maar meer zilver dan zwart te zijn. Een beetje schokkend ook omdat je deze ERADS niet makkelijk kunt servicen.

Ik heb gevraagd hoe het nu verder zit met garantie, neem aan dat er op die elektromotor nu gewoon nieuwe garantie zit. Dat zal ik hier wel terug koppelen. Toch een grapje van rond de €7500 dacht ik.

De auto is van 2023 en heeft 48000 gelopen.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 18.06.2025 - 21:42
door NielsPHEV
Mooi dat het opgelost is maar gaf men ook een verklaring? Is er een zwak punt in de constructie?

Denk overigens niet dat je op de erad nu weer opnieuw 2 jaar garantie krijgt

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 18.06.2025 - 22:11
door Sebastiaan11
NielsPHEV schreef: 18.06.2025 - 21:42 Mooi dat het opgelost is maar gaf men ook een verklaring? Is er een zwak punt in de constructie?

Denk overigens niet dat je op de erad nu weer opnieuw 2 jaar garantie krijgt
Ik heb daar naar gevraagd maar daar kwam niet veel uit. Volgens mij is het geen verbeterde versie.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 18.06.2025 - 22:31
door Steve-O

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 19.06.2025 - 06:07
door Almerev70
Niet zomaar een autobedrijf, dat klopt. Maar een XC70 met erad?

@sebastiaan, fijn dat het is opgelost onder garantie. Hopelijk was dit geval echt een uitzondering want 48k km is toch helemaal niks eigenlijk.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 19.06.2025 - 07:36
door Sebastiaan11
Almerev70 schreef: 19.06.2025 - 06:07 Niet zomaar een autobedrijf, dat klopt. Maar een XC70 met erad?

@sebastiaan, fijn dat het is opgelost onder garantie. Hopelijk was dit geval echt een uitzondering want 48k km is toch helemaal niks eigenlijk.
Ik hoop het ook! Ben overigens super geholpen qua service verder, een V90 met massage stoelen mee gehad die ik niet hoefde af te tanken.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 19.06.2025 - 19:20
door v60dude
De 2023 versie heeft al een nieuwe krachtigere ERAD (145 PK ipv 88). Kan je bevestigen dat dit ook zo is bij jouw wagen?

Hopelijk blijft dit een uitzondering want ik had gedacht/gehoopt dat de vernieuwde ERAD toch wel een technisch verbeterde versie zou zijn van de 88 pk versie die bekend is op vroegtijdig falen ... Anders leren ze niet uit hun fouten.

48.000 km is echt niets voor een elektromotor. Bovendien vermoedelijk slechts een deel van die kilometers elektrisch gereden.

Ikzelf heb ook een 2023 V60 t6 en tot nu toe gelukkig 73.000 km zonder problemen. Ik rijd ongeveer 2/3 van de kilometers elektrisch.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 20.06.2025 - 11:47
door Sebastiaan11
v60dude schreef: 19.06.2025 - 19:20 De 2023 versie heeft al een nieuwe krachtigere ERAD (145 PK ipv 88). Kan je bevestigen dat dit ook zo is bij jouw wagen?

Hopelijk blijft dit een uitzondering want ik had gedacht/gehoopt dat de vernieuwde ERAD toch wel een technisch verbeterde versie zou zijn van de 88 pk versie die bekend is op vroegtijdig falen ... Anders leren ze niet uit hun fouten.

48.000 km is echt niets voor een elektromotor. Bovendien vermoedelijk slechts een deel van die kilometers elektrisch gereden.

Ikzelf heb ook een 2023 V60 t6 en tot nu toe gelukkig 73.000 km zonder problemen. Ik rijd ongeveer 2/3 van de kilometers elektrisch.
Ik heb inderdaad de 145pk versie. Het kan natuurlijk een ‘maandag geval’ zijn. Ik rijd ook zeker 80% elektrisch en het rijdt heerlijk.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 20.06.2025 - 21:27
door wasbeer2006
Het is uberhaupt al bijzonder een electro motor te slopen, wat moet er in vredesnaam aan stuk.
Ik heb het idee dat het door het niet genoeg genoeg schakelen komt van motor naar dynamo en er dan rare/verkeerde stromen op kunnen treden.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 20.06.2025 - 22:00
door Gouwe
Wat ik wel eens begrepen heb is dat de lagers naar de knoppen gaan en niet zozeer de motor zelf?

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 21.06.2025 - 12:10
door raspaardje
Op dit forum lees je weinig problemen met de ERAD in de lage Volvo modellen, terwijl de XC90 en XC60 toch wel veel problemen hiermee kennen.
Hopelijk heb je idd gewoon pech en kan je nu zonder zorgen genieten.
Ben je in het bezit van een echte V60 Polestar Engineered? Kan me ook indenken dat soort gebruik van (het vermogen van) de auto invloed heeft op de levensduur van de ERAD.
Vorige eigenaar heeft je auto "goed gebruikt", zeg maar....?

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 22.06.2025 - 16:59
door seppeg1987
Mijn E-RAD koppeling in de V60 is na 60.000km ook naar de vaantjes. Geen garantie, auto is 5 jaar oud. Kosten van 3000€.
Gelukkig is de E-RAD zelf nog heel.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 23.06.2025 - 08:44
door wasbeer2006
Ik heb een paar keer in een hybrid XC40 en verschillende V60's hybrids gereden en het viel me altijd op dat als je wat meer ging doorrijden er net geen balans zat tussen voor en achterwielen qua aandrijving, soms leken de voowielen de achterkant toch iets mee te sleuren en andersom, zeker in de bochten vond ik het heel anders aanvoelen als permanente 4wd of 2wd

Ik denk dat een permanent 4wd systeem (of 2 wiel) zoals andere merken het hebben, dit probleem meteen oplost. Mijn idee zit er iets in de aansturing tussen de twee of het lichte electro systeem is niet gebouwd om er 50K mee te rijden, dat zou best kunnen. Zeker in ons land denk ik dat bepaalde auto's zomaar 70 a 80% elektrische halen

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 23.06.2025 - 08:56
door Gouwe
Ik ben dan wel benieuwd in welke rijmodus jij deze ervaring hebt opgedaan, wat volgens jou dan het gevolg van die onbalans is en wat je bedoelt met "het lichte electro systeem". Kun je dat iets meer toelichten?

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 23.06.2025 - 18:37
door Sebastiaan11
raspaardje schreef: 21.06.2025 - 12:10 Op dit forum lees je weinig problemen met de ERAD in de lage Volvo modellen, terwijl de XC90 en XC60 toch wel veel problemen hiermee kennen.
Hopelijk heb je idd gewoon pech en kan je nu zonder zorgen genieten.
Ben je in het bezit van een echte V60 Polestar Engineered? Kan me ook indenken dat soort gebruik van (het vermogen van) de auto invloed heeft op de levensduur van de ERAD.
Vorige eigenaar heeft je auto "goed gebruikt", zeg maar....?
Het is inderdaad een volwaardige polestar engineered. Helaas was een nieuwe niet haalbaar, dan is het altijd maar hopen dat er netjes is omgegaan met de techniek. Ik had zelf gezien dat de motorkap en voorbumper al waren overgespoten (zat 0 steenslag op wat niet in lijn was met de steenslag in de voorruit) dus daaruit maakte ik op dat hij veel snelweg kilometers had gedraaid. Dat zou normaal minder belasting moeten geven als alleen maar korte ritjes. Ik merkte verder ook eigenlijk niks aan het rijden zelf op elektro. Afijn..

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 25.06.2025 - 21:10
door wasbeer2006
Gouwe schreef: 23.06.2025 - 08:56 Ik ben dan wel benieuwd in welke rijmodus jij deze ervaring hebt opgedaan, wat volgens jou dan het gevolg van die onbalans is en wat je bedoelt met "het lichte electro systeem". Kun je dat iets meer toelichten?
Lichte elctrosysteem. De niet long range hadden iets van 80\90pk dacht ik. Dat is heel weinig vermogen voor een auto van 2000kilo.
Die motor draait dus heel vaak bijna vol vermogen, dan wordt ie warm en loopt eerder het vet uit de lagers als daar te weinig rekening mee is gehouden.

Door de soort 2x 2wd voelde ik altijd een soort kunstatig gestuurd gedrag. Heel anders dan een hybrid xdrive.
De esc lijkt op deze aandrijving anders aan te sturen dan op een 2wd en echte 4wd. Ik vind long range V60 extreem snel ingrijpen met esc bv.
Elke trambaan die je wat dwars over rijd gaat het lichte knipperen, dat isin mijn B4 totaal niet.

Als ik in een hybrid in een wat langzame bocht flink gas geeft, krijg ik gewoon het gevoel dat de achterkant soms de voorkant omduwt of de voorkant de achterkant mee trekt. Dat gevoel herik nooit in bv een quattro of xdrive

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 25.06.2025 - 22:35
door Steve-O
wasbeer2006 schreef: 25.06.2025 - 21:10 Als ik in een hybrid in een wat langzame bocht flink gas geeft, krijg ik gewoon het gevoel dat de achterkant soms de voorkant omduwt of de voorkant de achterkant mee trekt. Dat gevoel herik nooit in bv een quattro of xdrive
Als je dat gevoel niet wilt hebben, moet je hem in "constant AWD" zetten; dan wordt het vermogen gelijkmatiger verdeeld. Overigens heb je daar in "Polestar" ook geen last van, maar die modus is een beetje overkill als je relaxed an het toeren bent. Het voordeel van laatstgenoemde is wel dat het start-/stopsysteem wordt uitgeschakeld.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 26.06.2025 - 07:54
door NielsPHEV
Een Volvo erad is niet te vergelijken met een phev xdrive is mijn ervaring. Het rijdt prima maar is geen volwaardige 4wd

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 26.06.2025 - 07:58
door Gouwe
Je moet met een Volvo PIH idd wel in de juiste rijmodus rijden om überhaupt AWD te hebben. En eens dat een AWD geen 4WD is. Ik herken jou ervaring echter niet. Wat ik wel herken is dat het onderstel van mijn XC90 gewoon moeite heeft met die 400+ PK. De auto wordt bij volgas wel zoekerig, maar goed het is geen BMW.
Je opmerking over de lichte ERAD weet ik niet. Mijn compagnon sprak laatst een hoogleraar akoestiek en die gebruikte in zijn college om een probleem met trillingen te duiden als voorbeeld de lagers van een e-motor in BEV's en PIH's. Die lagers gaan volgens deze man dus kapot door onbalans/trillingen en niet zozeer door lagers die te warm zouden worden. Vond het wel een interessante zienswijze.

Nieuwe ERAD bij 48.000km

Geplaatst: 26.06.2025 - 08:53
door Fredhead
Tenzij je een tussenbak hebt die op "slot" gaat zul je nooit een echte 4WD hebben maar altijd AWD die met de aandrijving blijft schakelen tussen meer of minder in plaats van een permanente 50/50 verdeling.