Pagina 1 van 1
240 zeer moeilijk in de 1
Geplaatst: 25.03.2005 - 10:17
door rim100
Ik heb een 240 uit 1994, en als de motor warm is krijg ik de versnelling zeer moeilijk in de 1. De 2 gaat ook stroef, de rest gaat gewoon goed. Als de motor koud is, is er geen enkel probleem.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn, en wat er aan moet gebeuren????
Geplaatst: 25.03.2005 - 16:03
door volvorider
Probleem heb ik ook gehad. Op hele warme dagen in de file, moeilijk in z'n eerste versnelling te krijgen. Even in zijn achteruit zetten dan gaat het weer soepel. Verdween na verloop van tijd.
Geplaatst: 26.03.2005 - 08:12
door rim100
maar je kunt toch niet elke keer als je voor een stoplicht staat of in de file afremt de auto in z'n achtewruit zetten????
Geplaatst: 26.03.2005 - 08:34
door Peter Timmer
je kunt ook kijken of je versnellingsbakolie wel op peil is. Ook kun je proberen de olie te verversen. Dit wil ook wel eens helpen.
Geplaatst: 26.03.2005 - 13:28
door rim100
hele stomme vraag, maar waar vind ik de peilstok voor de versnellingsbakolie? ik kan hem echt niet vinden!!
Geplaatst: 26.03.2005 - 18:59
door Battlecruiser
Er is geen peilstok. Op de versnellingsbak zitten schroeven die als vulgat dienen.
Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
Geplaatst: 26.03.2005 - 19:48
door Reitse
Battlecruiser S80 schreef:Er is geen peilstok. Op de versnellingsbak zitten schroeven die als vulgat dienen.
Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
Volgens Volvo hoeft de versnellingsbakolie nooit ververst te worden....
Geplaatst: 27.03.2005 - 09:09
door deunhwr
Hi,
Ik heb ongeveer hetzelfde terug naar zijn 1 is lastiger met warme motor.
Maar als ik nog rij en dan terugschakel gaat het makkelijker. Je zou het volgende kunnen proberen (heb het zelf ook nog niet geporbeerd maar zou kunnen helpen)
Als je moeilijk in zijn 1 of 2 kan schakelen kan het zo zijn dat het geleidingsbalkje langs de pook te strak langs de pook gaat (Als het geheel warm word zet alles net iets uit en gaat het schakelen bijna niet meer)
Als je de hoes van de pook haalt moet er naast de pook een bout zitten, als je die iets losdraaid kan je de 'geleiding'' een klein beetjes naar links verschuiven zodat er iets meer ruimte is om naar zijn 1 of 2 te schakelen (daarna bout nat. weer vast) ...
Patrick
Geplaatst: 27.03.2005 - 14:49
door Battlecruiser
Reitse schreef:Battlecruiser S80 schreef:Er is geen peilstok. Op de versnellingsbak zitten schroeven die als vulgat dienen.
Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
Volgens Volvo hoeft de versnellingsbakolie nooit ververst te worden....
Misschien niet met de nieuwste Volvo's, maar gegarandeerd wél met de oudere. En elke monteur geeft bij dit soort problemen altijd het advies om eerst de versnellingsbakolie te verversen...
Geplaatst: 27.03.2005 - 14:54
door Battlecruiser
Hier staat voor een 260 bv. om de 40.000 km:
http://www.volvobertone.com/manned1990chpr7.html
En dat is dus uit een origineel instructieboekje.
Geplaatst: 27.03.2005 - 15:11
door Reitse
Geplaatst: 27.03.2005 - 15:28
door Battlecruiser
Dat maakt niet zoveel uit. De bak is bij een automaat groter, maar de olie doet hetzelfde: smeren.
Om te verversen:
Benader de LINKERzijkant van de versnellingsbak.
Rechtsboven zit een vulplug; draai die eerst los.
Linksonder zit de aftapplug; draai die daarna los; vang de olie op.
Aftapplug erin en bijvullen via de vulplug.
Hoeveel?
Hangt af van de bak
M40: 0,75 l
M41 (overdrive) 1,6 l
M45: 0,75 l
M46 (overdrive) 2,3 l
oplossing
Geplaatst: 07.04.2005 - 09:03
door rim100
hallo, het blijkt inderdaad gewoon een afstelling te zijn. Heb wel de olie voor de zekerheid ook vervangen. bedankt voor alle tips!
Geplaatst: 09.04.2005 - 22:22
door henqui
Afstelling van dat plaatje bij de pook???
Geplaatst: 10.04.2005 - 13:09
door rim100
inderdaad!
Geplaatst: 10.04.2005 - 16:49
door volvorider
henqui schreef:Afstelling van dat plaatje bij de pook???
Kom jij ook al hier? Welkom!