Pagina 1 van 1
Bio diesel
Geplaatst: 21.12.2006 - 09:45
door verboon
was deze week in duitsland en zag bij meerdere merken bio diesel
te koop.
kan je dat zonder aanpassingen tanken met een volvo
Geplaatst: 21.12.2006 - 10:28
door V480-S60
Ja, de biodiesel in Duitsland voldoet aan de specificaties voor jou VOLVO.
Dat kan je dus gewoon tanken.
bio diesel
Geplaatst: 21.12.2006 - 10:47
door verboon
toch maar even met mijn volvo dealer gebeld,die heeft vervolgens
volvo nederland gebeld,met als antwoord NEE kan niet
Geplaatst: 21.12.2006 - 11:04
door liquid_force
hangt ervanaf ... Biodiesel als zijnde verkrijgbaar bij de pomp in duitsland zou geen enkel probleem mogen zijn, Biodiesel als zijnde plantaardige olie, bij de Lidl, Netto of Aldi vandaag is wel een probleem, tenzij je een V/S70 hebt met de oude Audi/VW TDI met de Bosch injectoren, dan zou het weer geen probleem mogen zijn ...
Geplaatst: 21.12.2006 - 11:10
door menjo
Wat je in duitsland tankt is gewoon zo'n 98% mengsel (98% diesel, 2% plantaardige olie), daar moeten moderne diesels probleemloos tegen kunnen. Waarschijnlijk vatte de importeur het op als "100% olie van de lidl", dat gaat inderdaad niet goed met de moderne diesels.
Re: bio diesel
Geplaatst: 21.12.2006 - 11:18
door V480-S60
verboon schreef:toch maar even met mijn volvo dealer gebeld,die heeft vervolgens
volvo nederland gebeld,met als antwoord NEE kan niet
Ik denk dus dat je dealer de vraag niet goed gesteld heeft.
De Biodiesel die je in Duitsland gewoon bij de pomp kunt kopen voldoet gewoon aan de internationale specificaties. Dus ook mijn VOLVO rijdt daar als een trein op. En Menjo geeft het antwoord waarom dat zo is.
Het wordt inderdaad anders als je op PPO gaat rijden. Maar dat is heel wat anders. En echt heel wat anders.
Het is dat ons vermaledijde belastingstelsel dit soort brandstoffen nog steeds in de weg staat. Anders hadden we dit hier in Nederland ook al wel gehad. Maar ja Den Haag hè.
Geplaatst: 21.12.2006 - 12:38
door nordicman
Biodiesel kan wel degelijk schade aanrichten aan je auto, want niet alle rubberafdichtingen kunnen tegen biodiesel, deze opgeloste deeltjes kunnen dus weer in je filter komen.
Maar lees zelf maar even.
http://www.biokraftstoffverband.de/vdb/faq.html
Echter voor permanent biodieselgebruik moeten brandstofleidingen en pakkingen van een materiaal zijn dat zich niet laat aantasten door de hogere zuurgraad van biodiesel. Dit vraagt in veel gevallen om aanpassing. Een nadeel is dat biodiesel een iets lagere energiewaarde heeft dan diesel, m.a.w. je komt minder ver met een volle tank. Verder moet, zoals gezegd, de grondstof voor biodiesel eerst bewerkt worden, hetgeen milieubelastend is, terwijl deze grondstof ook in pure vorm gebruikt kan worden als PPO
Geplaatst: 21.12.2006 - 14:06
door V480-S60
biokraftstoffverband.de schreef:
BIODIESEL kann grundsätzlich in Dieselfahrzeugen eingesetzt werden, die vom Hersteller freigegeben sind (siehe Betriebsanleitung oder Liste mit Herstellerfreigaben). Die gesetzlich erlaubte Beimischung bis zu fünf Prozent erfordert keine besondere Freigabe oder Wartung.
In Duitsland is dus sprake van 98% minerale diesel en 2% synthetische biodiesel bij de pomp. Dit mag dus.
Nordicman heeft verder gelijk.
Daarnaast: geen enkele Volvo mag op 100 % volledig "Synthetische BioDiesel" rijden.
Geplaatst: 21.12.2006 - 19:15
door Battlecruiser
Die Duitse 2% zet nauwelijks zoden aan de dijk. Het is meer symbolisch.
De Duitse biodiesel is dus ongevaarlijk voor alle rubberafdichtingen.
Ik gebruik in mijn oude Mercedes 200D 30% gewone slaolie bij de gewone diesel. In de winter is dat bij een oude diesel ver onder de veiligheidsmarge (rubberafdichtingen); 's zomers mag je wel naar 75% en dan nóg zit je veilig.
Slaolie of zonnebloemolie (nooit olijfolie gebruiken) kost ongeveer 0,69 per liter. Door flinke bijmenging breng je zo de literprijs van je brandstof aardig naar beneden.
Bij een modernere diesel kan je dus ook zélf je biodiesel maken door eenvoudig een beetje zonnebloemolie 9nóg neter dan slaolie) toe te voegen. Bovendien betaal je daar geen accijns op.
En voor de angsthazen: nee, het mag niet, dat bijmengen. Dus doe je het niet in het zicht van de buurt. En de douane spoort het lekker niet op, die kijken alleen of er een rood kleurtje in zit (landbouwdiesel)...
Geplaatst: 21.12.2006 - 20:40
door +++t blijft behelpen+++
geen olijfolie? ook niet als je heel gezond wil blijven? een eerste persing of zo?
Geplaatst: 22.12.2006 - 18:25
door Battlecruiser
Doe die maar lekker door de sla, Jeroen!
Nee, de viscositeit van olijfolie is niet geschikt voor een dieselmotor. :thumbright:
Geplaatst: 22.12.2006 - 18:44
door nordicman
Met wat Googlen kan je heel veel te weten komen over Diesel, Biodiesel, PPo, wat is diesel, specificaties, toevoegingen, aromaten in diesel en hun invloed op Co2, enz enz.
En een "ouderwetse diesel" kan veel meer verdragen als de samenstelling wisselt, zoals slaolie, biodiesel.
Geplaatst: 22.12.2006 - 19:13
door Battlecruiser
Dit is een handig PPO forum om je lekker in te lezen in de materie:
http://www.ppo.nu/index.php