Pagina 1 van 2

banden

Geplaatst: 21.12.2006 - 13:05
door Guestuser
een vraag omtrent het slijten van de buiten zijde van de achterbanden.
heb nu ongeveer 11000km gereden met deze nieuwe banden maar tot mijn verbazing zijn de buitenste zijde van beide achterbanden veel meer
afgesleten, 3,5mm de rest nog 5,5 mm.
het zijn Dunlop sportmax banden maat 225/45/17 op orginele thorvelgen.
vorige banden waren michelin pilot sport normale slijtage over gehele band, is goed uitgelijnd.
waar kan dit aanliggen??


het type van de auto is S60 t5 bj 2003.

Jeroen.

Geplaatst: 21.12.2006 - 13:16
door Oceanracer
Het meest voor de hand liggend is een te lage bandenspanning.

Ik ga er maar vanuit dat je de auto al een tijdje hebt en je rijstijl niet in ene is veranderd en ook de sporing niet in ene is veranderd door bv andere schokbrekers, Ik vind trouwens een profiel van 5,5mm na 11.000 al buitensporing weinig, laat staan die 3.5mm! Met een set achterbanden moet je echt 80 tot 100 dkm's mee kunnen rijden.

Bij een te lage bandenspanning krijg je te veel druk op de wangen van de band, waardoor de buitenkant van het profiel extra wrijving veroorzaakt. Doordat hierdoor je rolweerstand toeneemt stijgt je brandstofverbruik en slijten je banden (veel) sneller.

Geplaatst: 21.12.2006 - 13:42
door buddo
Oceanracer schreef: Met een set achterbanden moet je echt 80 tot 100 dkm's mee kunnen rijden.
Dat lijkt mij wel heel overdreven... of laten we het zo stellen: dat heb ik nog nooit gehaald!


Overigens lijkt het probleem van de topicstarter toch wel sterk op verkeerde uitlijning waardoor de banden scheef afslijten, misschien nog eens laten controleren?

Geplaatst: 21.12.2006 - 20:30
door Oceanracer
Tja, maar als T.S. stelt dat de wagen goed is uitgelijnd, ga ik daar ook van uit. Bovendien waren de vorige sets niet schuin afgesleten. En ik haal zonder problemen 100.000 km op een set achterbanden. De winterbanden wissel ik ieder jaar (voor/achter niet links rechts natuurlijk) dus dat wordt in 1 keer een complete set verwisselen en daar heb ik ook nog niet genoeg km's mee gereden om daar een oordeel over te kunnen geven. Maar een ton op een set achterbanden is echt heel goed mogelijk!

Geplaatst: 21.12.2006 - 22:32
door ps-amazon
als ik het verhaal van s60t5 goed lees gaat het alleen over extra slijtage op de buitenste schouder van de achterbanden;
ik ga er ook vanuit dat de Michelins die er eerst onder lagen dezelfde maat en specificaties hadden;

als de spanning te laag is krijg je extra slijtage op beide schouders, niet op één; verkeerde uitlijning geeft meestal een schuine slijtage over het gehele loopvlak, dus oplopend van de ene naar de andere schouder;
verder ben ik benieuwd of het een egale of onregelmatige slijtage is;
de oplossing geeft s60t5 zelf al: weer Michelins monteren.........kennelijk is de constructie van de Dunlops anders en geeft deze auto/band combinatie een dergelijk slijtagebeeld

Geplaatst: 22.12.2006 - 07:43
door Oceanracer
Ik zweer zelf ook bij michelin, maar het zou toch niet zo mogen zijn dat al bij 11.000 een setje Dunlop's haast versleten is? Dan kan T.S. nog maar 4.000 km rijden en dan zit je op de 1.6mm. Dan kom ik op 15.000 per set banden! Dat is nog niet de helft wat je zou moeten kunnen rijden met een set voorbanden. Dan wordt Dunlop rijden wel heel erg duur!

Wat betreft het slijtageverhaal aan een kant, is dit ook afhankelijk van de stand van de wielen t.o.v. de auto en het wegdek. Dit verschilt per merk en type. Bij veel auto's zonder belasting rust de auto vaak iets meer op de buitenkant van de band en wanneer de auto naar achteren helt (door zwaardere belasting) wordt de band eerst vlak belast, maar bij nog zwaarde belasting zelf juist meer aan de binnenkant van de band. Van achteren gezien begin je "leeg" dus \ / en "vol" eindig je zo / \ . Beetje overdreven dan natuurlijk.

Geplaatst: 22.12.2006 - 08:54
door v40pokemon
Oceanracer schreef:Ik zweer zelf ook bij michelin, maar het zou toch niet zo mogen zijn dat al bij 11.000 een setje Dunlop's haast versleten is?
Ik heb 'ns een set Pirelli P7000 gehad. deze waren voor na 12000km kaal (2mm) en achter zat nog iets op (4mm) Waarschijnlijk is het gewoon een totaal andere rubbersoort. Destijds was mijn rijstijl ook wel iets anders dan tegenwoordig dat moet ik toegeven. Maar damn, wat plakken die Pirelli's wel aan de weg

Geplaatst: 22.12.2006 - 13:05
door Oceanracer
Ik rijd met m'n leswagen momenteel op Pirelli P6000. Overigens geen fijne band, maar dit ter zijde. Ik heb hier nu bijna 20.000 km mee gereden (voor) en slechts 1mm (ja, echt EEN mm) van versleten! En nou niet lullig lopen doen dat we met lesauto's nooit doorrijden, dat weet ik ook wel. Maar de hele dag in de stad rondjes rijden, remmen en inparkeren doet ook niet veel goeds aan je banden :)

Geplaatst: 22.12.2006 - 19:28
door Volvorijden
Mijn ervaring is ook dat michelin op dit moment hele slijt vaste banden maakt. Als het om rij eigenschappen gaat vind ik de Michelin Pilot Exalto een goede combinatie tussen comfort en sportiviteit.

Geplaatst: 23.12.2006 - 00:06
door Daanh78
Op de Focus eerst Dunlops gehad en daarna Michelins Primacy's op de voorbanden. Die vond ik een stuk beter qua grip en weggedrag.

Ik doe nu ook mijn best om van die conti's van m'n V50 af te komen. :bday:

Geplaatst: 23.12.2006 - 09:18
door Barry (Grillmeister)
@Daanh, dat kan nooit moeilijk zijn....

Geplaatst: 23.12.2006 - 09:50
door Oceanracer
Barry (Grillmeister) schreef:@Daanh, dat kan nooit moeilijk zijn....
Nou, hoewel ik absoluut geen fan ben van Conti's moet ik wel toegeven dat die banden absoluut slijtvast zijn! Daar moet je echt voor werken op die vlot glad te rijden hoor. Dus ik zou zeggen: Veel plezier :)

Geplaatst: 23.12.2006 - 13:15
door roever
Damn, op de Golf zitten in de zomer ook Conti's, herrieschoppers zijn het... Dus ff snel oprijden zal niet zo gemakkelijk gaan zeggen jullie? Dat zou jammer zijn!

Geplaatst: 23.12.2006 - 13:19
door Oceanracer
Continantal is onderdeel van VW, dus logisch dat je ze met Conti's geleverd krijgt. Ze zijn redelijk stug, waardoor ze wat meer herrie maken, maar dus ook lang mee gaan. En VW is nou eenmaal leasebak bij uitstek dus zeer interessant voor de leasemaatschappijen. Lekker oprijden die banden en dan vragen (smeken) om Michelin.

Geplaatst: 23.12.2006 - 16:12
door Volvorijden
Ocaanrace is ben het niet met je eens dat conti zeer slijt vast zijn. Erg afhankelijk van het type band. Ass je op een conti Ecocontact 3 of sportcontact rijd, ja die gaan lang mee. Maar laten we het niet hebben over de premiumcontact of de sportcontact2, die slijten bewijze van spreken wanneer de auto in de zon staat geparkeerd.

Even voor de goede orde Conti Nederland is onderdeel van deel van Ponholdings waar ook het importeurschap van volkswagen, audi, skoda en seat ondervallen. Als deze auto worden gewisseld voor continental banden, simpel omdat een auto vaak het zelfde merk banden blijft rijden tot dat er budgetbanden onder gaan. Heeft te maken met koopgedrag van de gebruiker van de auto.

Banden lawaai heeft meer te maken met de stuctuur van een band. Een 'open band' maakt meer herrie. Een goed voorbeeld hiervan is Pirreli met de P6000 en de P600o Engery of Powergy (iig met een bepaalde toevoeging). De P6000 werd veel geklaagt over het banden lawaai. Daarom heeft Pirelli dezelfde band uitgebracht alleen de profielgroeven waren kleiner waardoor de band minder herry produceerde.

Geplaatst: 23.12.2006 - 23:05
door Oceanracer
Mijn Conti-ervaring is inderdaad met de eco-contact (VW-Golf). De sportcontact heb ik ook nog even mee gereden (16" met sportonderstel) maar die heb ik met auto en al maar snel weer verkocht. Niets voor mij dus!

Momenteel rijd ik overigens met Pirelli P6000 voorop en Conti Eco achterop en ik zou blij zijn als ze (eindelijk) eens versleten zijn. Dan komen er (net als onder m'n Volvo) Michelin's onder. Dan maar iets meer slijtage.

Geplaatst: 24.12.2006 - 10:49
door Hans oet Twent
Het fenomeen dat de achterbanden sneller slijten dan de voobanden is heel herkenbaar. Mijn vorig 3 auto's, 406 break, C5 break en weer een 406 break, waren allen bekend met dit fenomeen. Auto was altijd ind e kofferbak enigszins beladen. Daarnaast zit de caravan er ook nog met de regalmaat erachter. De C5 zou door z'n vering geen last moeten hebben van druk op de achterkant, maar het kreng versleet banden. 20K met een set achterbanden terwijl voor 40K haalbaar was. De 406'en hadden dit probleem ook alleen in mindere mate. Op alle 3 de auto's zaten michelins. De laatste 406 werd destijds afgeleverd met Pirelli P-6000 banden, die waren achter zo weg.
Bandenspanning was altijd oke. Ivm belading en caravan rijden altijd wat hoger dan geadviseerd. Kennelijk hoorde het bij het type auto. Qua uitlijning viel er niet veel aan te (ver)stellen.

Gr. HANS

Geplaatst: 02.03.2007 - 14:52
door rwendt
Ik krijg zo het idee dat Michelins het beste resultaat geven onder een V70. Ik heb dat ook al eens van een dealer gehoord.

Wat ik me nog afvraag is in hoeverre je voor en achter met verschillende merken kunt rijden. Natuurlijk zegt de bandenboer dat het beter is 4 dezelfde banden te monteren. Echter zijn mijn achterbanden nog niet op, en zou ik dus vóór een paar Michelins willen hebben. Iemand een advies of ervaring?

Geplaatst: 02.03.2007 - 14:57
door BlackSapphire
rwendt schreef:Ik krijg zo het idee dat Michelins het beste resultaat geven onder een V70. Ik heb dat ook al eens van een dealer gehoord.

Wat ik me nog afvraag is in hoeverre je voor en achter met verschillende merken kunt rijden. Natuurlijk zegt de bandenboer dat het beter is 4 dezelfde banden te monteren. Echter zijn mijn achterbanden nog niet op, en zou ik dus vóór een paar Michelins willen hebben. Iemand een advies of ervaring?
Onder mijn passat had ik een tijdje achter Continental's en voor een nieuw setje michelins. Ik heb geen nadelen gemerkt. Wel voordelen: de wagen stuurde met de michelins duidelijk lichter en directer.

Geplaatst: 02.03.2007 - 15:02
door V480-S60
Oceanracer schreef:Momenteel rijd ik overigens met Pirelli P6000 voorop en Conti Eco achterop en ik zou blij zijn als ze (eindelijk) eens versleten zijn.
Ik heb onder mijn 480 dus ook P6000 liggen. Voor die auto een perfecte, slijtvaste band.
Maar onder de V40 waardeloos.