Pagina 1 van 1
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 11.07.2025 - 13:35
door ArjenV60
Hi,
De v60 komt niet door de apk, teveel roet (1.2M+ deeltjes).
1. Welk merk/type roetfilter zou een goede vervanging zijn ?
2. Is dit zelf te doen en moet er dan nog iets gecalibreerd/ingesteld worden ?
3. Heeft het zin nog bepaalde sensoren te checken ?
Betreft:
v60 06/2016
D4204T14
340k km
Obbetuning+EGR dicht
Gezien de vakantieperiode laat ik mss ook wel roetfilter bij RDW uitschrijven. Maar wil voorkomen dat een vol/stuk roetfilter tot verdere motorproblemen leidt. Uitgaande dat filter stuk is en niet iets met verstuivers/turbo/etc. Motor rijdt nog steeds soepel zonder inhouden/vermogenverlies/etc.
Mvg,
Arjen
Ps andere suggesties/tips uiteraard welkom al is er genoeg over roetfilters geschreven

Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 12.07.2025 - 17:27
door vankol
Dacht flesje diesel cleaner in de tank en rijden, al zou helpen om door de keuring te komen, veel mensen doen dat vlak voor de keuring.
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 13.07.2025 - 01:42
door c70_ibo
Met een flink warm gereden motor naar de keuring gaan. Zeker als motor koud staat stoot deze makkelijk veelste hoog roet uit met een dichte egr
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 13.07.2025 - 01:43
door c70_ibo
Ik zou geen nieuwe roetfilter monteren. Probeer eens met blauwe diesel te gaan... blijkt op sommige plaatsen verkrijgbaar zorgt voor minder uitstoot
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 13.07.2025 - 16:50
door Urbexpeditie
Soms helpt geforceerd regenereren om het roetfilter wat schoner te krijgen. Helpt het niet, dan ben je aan de beurt.
Belangrijk is ook om te weten wat de oorzaak is. Rij je korte stukjes of altijd laag in toeren. Maar ook een technisch probleem kan een oorzaak zijn.
Geforceerd regenereren:
Flesje DPF Cleaner in de tank kieperen en even tanken. Vervolgens de motor goed warm, maar wel rustig op bedrijfstemperatuur brengen.
Als deze op temperatuur is minimaal 20 minuten rijden met toerental van rond 2500 rpm.
Dan zou het regenereren opgang moeten brengen.
Normaal gesproken regenereerd bij een moderne diesel automatisch. Dit door wat hogere toerentallen en hogere snelheid stijgt de temperatuur waardoor de roetdeeltjes verbranden. Rij je weinig op toeren en snelheid dan blijft het proces uit en raakt het roetfilter langzaam vervuild.
Ga je het forceren, dan wordt er extra brandstof in het roetfilter gespoten en verbrand het alsnog.
Bij een roetfilter wat te vol zit helpt geforceerd regenereren niet meer. Dan wordt het een bezoekje dealer.
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 14.07.2025 - 17:07
door ArjenV60
Dank. Ik zal er eens HVO ingooien en fles van een of ander. Regeneratie wil ik nog even proberen uit te stellen. Laatste keer is 700km geleden. Evt kan ik die manueel opstarten (icarsoft). Zal je zien dat ie net bezig is en daarmee extra deeltjes uitstoot.
Bijkomend probleem is dat ik net getankt had en ik binnen 2 weken gekeurd moet zijn. Van weekend halve tank leeg gereden. Kan ik de rest eruit zuigen met een slang via de vul opening ? Of zit er een beveiliging in de tank ? Weet iemand dat ?
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 14.07.2025 - 17:09
door Henry82
Waarom zou je het er weer uit willen halen?
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 14.07.2025 - 17:10
door ArjenV60
De gewone diesel eruit en de hvo erin. Hoor daar positieve verhalen.
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 14.07.2025 - 17:15
door Henry82
Aaaah zo, ik dacht dat je bedoelde de HVO er uit te halen.
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 14.07.2025 - 18:15
door EVV
Urbexpeditie schreef: ↑13.07.2025 - 16:50
Soms helpt geforceerd regenereren om het roetfilter wat schoner te krijgen. Helpt het niet, dan ben je aan de beurt.
Belangrijk is ook om te weten wat de oorzaak is. Rij je korte stukjes of altijd laag in toeren. Maar ook een technisch probleem kan een oorzaak zijn.
Geforceerd regenereren:
Flesje DPF Cleaner in de tank kieperen en even tanken. Vervolgens de motor goed warm, maar wel rustig op bedrijfstemperatuur brengen.
Als deze op temperatuur is minimaal 20 minuten rijden met toerental van rond 2500 rpm.
Dan zou het regenereren opgang moeten brengen.
Normaal gesproken regenereerd bij een moderne diesel automatisch. Dit door wat hogere toerentallen en hogere snelheid stijgt de temperatuur waardoor de roetdeeltjes verbranden. Rij je weinig op toeren en snelheid dan blijft het proces uit en raakt het roetfilter langzaam vervuild.
Ga je het forceren, dan wordt er extra brandstof in het roetfilter gespoten en verbrand het alsnog.
Bij een roetfilter wat te vol zit helpt geforceerd regenereren niet meer. Dan wordt het een bezoekje dealer.
Ook bij lage snelheden wordt het regeneratieprocess gewoon gestart, maar het duurt wel even voordat het afgerond is. Het start pas als de motor enigszins warm is en heeft een beetje afhankelijk van het filter 10-20 km nodig. En ook de interval varieert, mijn eerst Opel Insignia deed iedere 1000 km een regeneratie die 20 km duurde, mijn tweede iedere 350km die 10 km duurde. Bij mijn huidige V90 heb ik nog niet indekt wat de interval en duur is.
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 14.07.2025 - 23:13
door ArjenV60
Hoe weet je dat ? Houd je de hele tijd de “distance since last regenaration” en “dpf temp” in de gaten of wordt dat ergens gelogd ?
Ik begrijp wel dat de parameters uit te lezen, maar het bijhouden en hoe lang het duurt wordt dan wel een kwestie van discipline en opschrijvrn
Welk merk roetfilter voor D4204T14
Geplaatst: 15.07.2025 - 07:34
door EVV
Bij de Insignias was het heel simpel om te weten wanneer het gebeurde, dat was te zien aan het brandstofgebruik en was het ook merkbaar/hoorbaar. Bij de V90 zit er helaas geen momenteel brandstofverbruik in de boardcomputer, daar kan het alleen met een OBD dongle aangetoond worden.