Pagina 1 van 2
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 16.07.2025 - 22:34
door V60RK
Mooi klusje voor de mensen in Elst vandaag, bij controle bleek het EGR systeem van de XC60 na 200.000km aardig vervuild.
Zie foto's!
Met de juiste digitale aanpassingen ingeladen kon ik weer met een schone auto (anderhalf uur) huiswaarts!
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 16.07.2025 - 22:37
door V60RK
Overigens kreeg de Volvo de melding van een slecht functionerende lambdasonde, deze wil ik nog graag bestellen om voor de zekerheid mee te nemen op vakantie.
Wanneer ik op mijn kenteken zoek zijn er allerhande (merk)opties, weet iemand welke Volvo origineel gebruikt of beter is dan het origineel?
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 08:03
door Gouwe
Wat een meuk zeg! Lambdasonde zal denk ik origineel van Bosch zijn. Dus een Bosch of een Denso, mits geschikt voor jou auto zal een goede keuze zijn.
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 08:53
door V60RK
Gouwe schreef: ↑17.07.2025 - 08:03
Wat een meuk zeg! Lambdasonde zal denk ik origineel van Bosch zijn. Dus een Bosch of een Denso, mits geschikt voor jou auto zal een goede keuze zijn.
Stomme vraag misschien, maar als ik deze vervang werkt het gelijk, of dient deze 'ingelezen' te worden?
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 10:16
door Gouwe
Die zou gewoon moeten werken
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 10:28
door lint
Dat is een behoorlijke vervuiling maar weer goed opgelost.
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 11:00
door Frits V70
Ik had dat ook bij mijn V70 destijds. Inlaat voor 50% dichtgekoekt. Kun je zien wat de gevolgen zijn van dat domme bedenksel. Wat denk je hoe schoon die motor draait als de inlaat half dichtgekoekt zit als je naar milieu effect kijkt? Zonder EGR een stuk schoner want de motor loopt gewoon beter.
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 13:09
door Hans oet Twent
V60RK schreef: ↑16.07.2025 - 22:34
Mooi klusje voor de mensen in Elst vandaag, bij controle bleek het EGR systeem van de XC60 na 200.000km aardig vervuild.
Zie foto's!
Met de juiste digitale aanpassingen ingeladen kon ik weer met een schone auto (anderhalf uur) huiswaarts!
Jouw auto rijdt nu een stuk lekkerder. Deze is nu echt een stuk beter bij de tijd.
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 13:38
door C30BlackStone
Wat een troep! Nu zal de auto stuk beter reageren

EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 17:01
door Rene64
Een lambdasonde op een diesel?
Bedoel je de LMM ( luchtmassameter) niet?
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 17:07
door V60RK
Rene64 schreef: ↑17.07.2025 - 17:01
Een lambdasonde op een diesel?
Bedoel je de LMM ( luchtmassameter) niet?
Ik kan me vergissen, maar meen mij te herinneren dat het om de voorste lambdasonde gaat (volgens VIDA)
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 17.07.2025 - 17:17
door EVV
Ja, waarom geen lambada sonde op een diesel? Dat zit sinds een paar jaar ook gewoon een katalysator op dus is het ook wel goed om die goed zijn werk te laten doen.
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 18.07.2025 - 08:16
door Urbexpeditie
Frits V70 schreef: ↑17.07.2025 - 11:00
Ik had dat ook bij mijn V70 destijds. Inlaat voor 50% dichtgekoekt. Kun je zien wat de gevolgen zijn van dat domme bedenksel. Wat denk je hoe schoon die motor draait als de inlaat half dichtgekoekt zit als je naar milieu effect kijkt? Zonder EGR een stuk schoner want de motor loopt gewoon beter.
Hier de EGR dicht en uitgeschreven.
Net als de DPF. Uitgeschreven en roetfilter is van binnen leeg. Zit nu een koppelbuis in.
Hebben ze netjes gedaan overigens. Je ziet er niets van.
Ik had de EGR bij de XC70 ook zelf schoongemaakt. Zou meteen het hele inlaattraject reinigen. Daar knapt de motor namelijk van op.
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 18.07.2025 - 23:31
door Rene64
Urbexpeditie schreef: ↑18.07.2025 - 08:16
Frits V70 schreef: ↑17.07.2025 - 11:00
Ik had dat ook bij mijn V70 destijds. Inlaat voor 50% dichtgekoekt. Kun je zien wat de gevolgen zijn van dat domme bedenksel. Wat denk je hoe schoon die motor draait als de inlaat half dichtgekoekt zit als je naar milieu effect kijkt? Zonder EGR een stuk schoner want de motor loopt gewoon beter.
Hier de EGR dicht en uitgeschreven.
Net als de DPF. Uitgeschreven en roetfilter is van binnen leeg. Zit nu een koppelbuis in.
Hebben ze netjes gedaan overigens. Je ziet er niets van.
Ik had de EGR bij de XC70 ook zelf schoongemaakt. Zou meteen het hele inlaattraject reinigen. Daar knapt de motor namelijk van op.
Kom je dan nog door de APK ( deeltjesmeting) ?
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 19.07.2025 - 00:13
door Urbexpeditie
Rene64 schreef: ↑18.07.2025 - 23:31
Kom je dan nog door de APK (deeltjesmeting) ?
Ik woon niet in Nederland (woon in Zweden). Hier meten ze geen uitstoot, geen CO² enz.
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 19.07.2025 - 06:42
door Almerev70
Ongelooflijk elke keer, die verschillen in regelgeving...
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 19.07.2025 - 08:23
door Urbexpeditie
Almerev70 schreef: ↑19.07.2025 - 06:42
Ongelooflijk elke keer, die verschillen in regelgeving...
Ja. Brussel legt wat op. Maar dat betekent niet dat er gehoor aan wordt gegeven.
Onze Ford Ranger heeft fabriek af niet eens een DPF (roetfilter). Dan zou je denken dat je dan veel mrb betaalt, maar ik betaal (afgerond) €60 per maand voor die dikke diesel. En de brandstofprijzen zijn hier een lachertje. Benzine €1,38 en diesel €1,41.
Je hoort mij niet klagen....

EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 19.07.2025 - 09:06
door C30BlackStone
Urbexpeditie schreef: ↑19.07.2025 - 00:13
Rene64 schreef: ↑18.07.2025 - 23:31
Kom je dan nog door de APK (deeltjesmeting) ?
Ik woon niet in Nederland (woon in Zweden). Hier meten ze geen uitstoot, geen CO² enz.
Nee, dat is niet correct. Zweden meet wel degelijk de uitstoot van broeikasgassen, waaronder CO2, en heeft ambitieuze klimaatdoelen. Ze streven er zelfs naar om in 2045 klimaatneutraal te zijn, en nemen daarbij ook de uitstoot van geïmporteerde goederen mee in hun nationale klimaatdoelstellingen. Zweden is een van de meest ambitieuze landen in Europa als het gaat om klimaatbeleid en heeft als doel om in 2045 klimaatneutraal te zijn.
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 19.07.2025 - 10:55
door Urbexpeditie
C30BlackStone schreef: ↑19.07.2025 - 09:06
Urbexpeditie schreef: ↑19.07.2025 - 00:13
Rene64 schreef: ↑18.07.2025 - 23:31
Kom je dan nog door de APK (deeltjesmeting) ?
Ik woon niet in Nederland (woon in Zweden). Hier meten ze geen uitstoot, geen CO² enz.
Nee, dat is niet correct. Zweden meet wel degelijk de uitstoot van broeikasgassen, waaronder CO2, en heeft ambitieuze klimaatdoelen. Ze streven er zelfs naar om in 2045 klimaatneutraal te zijn, en nemen daarbij ook de uitstoot van geïmporteerde goederen mee in hun nationale klimaatdoelstellingen. Zweden is een van de meest ambitieuze landen in Europa als het gaat om klimaatbeleid en heeft als doel om in 2045 klimaatneutraal te zijn.
Goed lezen. Gaat over auto keuring.
EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)
Geplaatst: 19.07.2025 - 12:26
door C30BlackStone
In de gehele context gezien; vreemd dat er dan bij een autokeuring nog geen meting plaatsvindt. Althans, nog niet…..Ik zie dat er alternatieve maatregelen zijn:
“Zweden heeft andere maatregelen om de uitstoot van voertuigen te verminderen, zoals belastingvoordelen voor zuinige auto's en subsidies voor elektrische voertuigen”.