Kort verslag: C30 1.6D en T5
Geplaatst: 22.12.2006 - 21:48
Deze week heb ik twee keer in een C30 gereden. Een 1.6D en een T5.
Achtergrond:
Ik rij nu een 2004 MINI Cooper (benzine, automaat) en die gaat er in september uit. Ben op zoek naar een diesel + automaat. De kans dat MINI hierme komt is klein schat ik zelf, en ik ben niet kapot van het nieuwe (2007) interieur van de nieuwe nieuwe MINI.
Zo kwam ik o.a. op de S40/V50 en nu C30 uit. Ruimte heb ik niet nodig dus een C30, dat moet beter kunnen rijden dan een S40/V50.
De 1.6D is een aangenaam vlotte (maar voor mij te langzame) auto. Erg fijne stoelen, bediening van radio, etc. De auto is rustig/stil. Het onderstel is inderdaad niet verkeerd. De auto heeft bij lange na niet het gedrag (en vooral de communicatie van de MINI) en ook niet het directe stuurgedrag, maar kan desondanks verrassend snel de hoek om (al voel je niet wat er grip-technisch gezien allemaal gebeurt). Deze 1.6D had het standaard (dynamisch?) onderstel met 16" wielen.
De T5 stond op het verlaagde onderstel met 18". Dit rijdt nog steeds comfortabeler dan mijn MINI (sportonderstel + 15"). De motor is nadrukkelijker aanwezig dan de 1.6D, maar dat klinkt best ok en dit wat een automaat dus erg weinig toeren bij constante snelheid en dan is de auto dus stil. Veel stiller dan mijn MINI in elk geval met z'n Chrysler blok.
Qua wegligging kan je heel ver gaan voordat de grip van deze 18" ophoud, maar de auto vertelt je niet zoveel daarover. Het sturen gaat ook veel minder direct (je moet meer draaien voor dezelfde stuuruitslag). Ik kan niet helemaal beoordelen of een 118i of 320d (vorig model) je meer vertellen. De 118i wel denk ik, de 3 weet ik niet. Het zijn beiden (C30 en 3-serie) auto's die veel meer wegen dan de MINI.
De T5 is wel veel geschikter voor slecht wegdek en drempels dan de MINI, dus ik denk dat het al-met-al een betere trade-off is dan de MINI. De T5 is vlot, meer dan dat zelfs.
Achtergrond:
Ik rij nu een 2004 MINI Cooper (benzine, automaat) en die gaat er in september uit. Ben op zoek naar een diesel + automaat. De kans dat MINI hierme komt is klein schat ik zelf, en ik ben niet kapot van het nieuwe (2007) interieur van de nieuwe nieuwe MINI.
Zo kwam ik o.a. op de S40/V50 en nu C30 uit. Ruimte heb ik niet nodig dus een C30, dat moet beter kunnen rijden dan een S40/V50.
De 1.6D is een aangenaam vlotte (maar voor mij te langzame) auto. Erg fijne stoelen, bediening van radio, etc. De auto is rustig/stil. Het onderstel is inderdaad niet verkeerd. De auto heeft bij lange na niet het gedrag (en vooral de communicatie van de MINI) en ook niet het directe stuurgedrag, maar kan desondanks verrassend snel de hoek om (al voel je niet wat er grip-technisch gezien allemaal gebeurt). Deze 1.6D had het standaard (dynamisch?) onderstel met 16" wielen.
De T5 stond op het verlaagde onderstel met 18". Dit rijdt nog steeds comfortabeler dan mijn MINI (sportonderstel + 15"). De motor is nadrukkelijker aanwezig dan de 1.6D, maar dat klinkt best ok en dit wat een automaat dus erg weinig toeren bij constante snelheid en dan is de auto dus stil. Veel stiller dan mijn MINI in elk geval met z'n Chrysler blok.
Qua wegligging kan je heel ver gaan voordat de grip van deze 18" ophoud, maar de auto vertelt je niet zoveel daarover. Het sturen gaat ook veel minder direct (je moet meer draaien voor dezelfde stuuruitslag). Ik kan niet helemaal beoordelen of een 118i of 320d (vorig model) je meer vertellen. De 118i wel denk ik, de 3 weet ik niet. Het zijn beiden (C30 en 3-serie) auto's die veel meer wegen dan de MINI.
De T5 is wel veel geschikter voor slecht wegdek en drempels dan de MINI, dus ik denk dat het al-met-al een betere trade-off is dan de MINI. De T5 is vlot, meer dan dat zelfs.