Pagina 1 van 1

Wel of niet vliegwiel vervangen bij koppeling

Geplaatst: 20.08.2025 - 13:55
door WvG1982
Hoi!

Als de slave cilinder van de koppeling van een V50 D2 versleten is (lek) bij 260.000km is het logisch om meteen de koppeling aan te pakken als dit nog de originele is.
Luk heeft daarvoor verschillende sets.
  • Compleet met vliegwiel, frictieplaat drukgroep en cilinder.
  • Frictieplaat, drukgroep en cilinder
  • Alleen frictieplaat en drukgroep
De laatste valt uiteraard af.
Maar kun je wel de tweede optie doen, in combinatie met het originele dubbel massa vliegwiel?

Wel of niet vliegwiel vervangen bij koppeling

Geplaatst: 20.08.2025 - 19:14
door Volvolof
Meteen meenemen. Dat vliegwiel gaat ook niet eeuwig mee. Tenzij je de auto van plan bent op korte termijn in te ruilen en je het geld niet kan missen.

Wel of niet vliegwiel vervangen bij koppeling

Geplaatst: 20.08.2025 - 20:02
door WvG1982
ok! dat klinkt logisch. Maar is het technisch ook noodzakelijk?

Wat extra context:

Bovenstaande is in Februari gebeurt. En het originele vliegwiel is teruggeplaatst.
Vervolgens stond ik 4 weken geleden met een kapotte slave cilinder in Spanje. Op een stuk van circa 30km provinciale weg verdween de druk op het pedaal en ineens trapte ik er geheel doorheen.
met hulp van de ANWB is alles goed gekomen. Maar de garage daar gaf aan dat de cilinder kapot ging, omdat de slag niet klopte. En die hebben vervolgens de complete set vervangen, inclusief vliegwiel.

Nu heb ik twee keer hoge kosten. Mijn garage in NL zegt dat het onzin is en dat ik genaaid ben in Spanje. Terwijl zijn klus na 13000km kapot ging.
Na de reparatie in Spanje voelt de koppeling veel beter aan en schakelt de auto soepeler. Maarja, dat is achteraf makkelijk praten natuurlijk.
Wat is nu de waarheid, en wat is verstandig om te doen?


Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de inbouw dikte van het LuK vliegwiel anders is dan het originele? En dat daarmee het Spaanse verhaal klopt?

Wel of niet vliegwiel vervangen bij koppeling

Geplaatst: 20.08.2025 - 20:55
door Bob Boiten
Kostentechnisch is alles in een keer vervangen het meest logische om te doen. Bij zo'n diesel denk ik dat het technisch ook raadzaam is om alles samen te vervangen. Op die manier kan de hele set gezamelijk op elkaar inslijten en weet je (bijna) zeker dat je niet na bijv. 5 maanden ergens langs de provinciale weg in Spanje strand met een kapotte slave-cilinder ;-)

Edit: antwoord op de concrete vraag: is het technisch noodzakelijk? nee.

Wel of niet vliegwiel vervangen bij koppeling

Geplaatst: 21.08.2025 - 09:22
door mrpara
Heeft jouw Diesel V50 ook een dubbel massavliegwiel (zoals bijvoorbeeld de 1.8 benzine)?
De garage waar ik de mijne heb laten vervangen vertelde mij het volgende:

- Er is een vliegwiel zonder bewegende delen (iets minder dempend, maar het zou volgens hun onderdelen systeem een goed werkend alternatief). Het voelbare verschil zou minimaal zijn.
- Er werd mij ook aangeboden de koppelingsplaten en drukgroep te vervangen zonder het massavliegwiel (als dat volgens hen nog 'goed' zou zijn). Ik heb uiteindelijk alles laten vervangen aangezien de arbeidskosten voor deze klus hoog zijn en ik het risico dit nog eens moeten betalen zo laag mogelijk wil houden. Ter info ik ben wel weer voor een dubbel massa vliegwiel gegaan omdat ik denk: het zit er niet voor niets :) en ik rijd graag zo donortabel mogelijk :-D

Ik vind het niet onlogisch klinken dat je koppelingsgevoel anders is na de reparatie in Spanje omdat daarbij natuurlijk het vliegwiel mee vervangen is en dat er (misschien veel) slijtage in je oude wiel zat lijkt mij aannemelijk na de hoeveelheid KM's. Het DMV (corrigeer mij als ik het verkeerd heb) zorgt ervoor dat trillingen en schokken die ontstaan door de motor gedempt worden. Dus dat het geheel anders aanvoelt vind ik niet gek.